Gå til innhold

Dere som sier sjole, sjøtt, sjylling, sjino osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har en hørselfeil sånn at jeg ikke hører de forskjellige lydene. Uttaler også R feil pga dette. Etter årevis med logoped hjalp det ikke særlig. Jeg tar meg selv i det hvis jeg virkelig konsentrerer meg på uttalen, men da holder jeg munn i stedenfor å prate. Aldri fått noen negativ kommentar på det og hvis folk spør anngående R så forklarer jeg det. 

Anonymkode: 4df5b...cb1

Likedan her..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer dere ikke å uttale kj-lyden skikkelig? Og om dere klarer det, hvorfor gjør dere det ikke?

Anonymkode: 478bf...bc4

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1165058-hvem-sjøtt/

Er det denne typen ordbruk du tenker på? 

Noen er sløve, andre forstår ikke hva de sier eller skriver og andre er ute etter å provosere. Sånn er livet. 

Anonymkode: 78895...d65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Ok jeg får forklare litt grundigere: Jeg hører ikke forskjellen på sjøtt og kjøtt. Jeg sier sjøtt, men i mitt hode er det identisk til kjøtt. JEG HØRER IKKE FORSKJELLEN! Hvordan kan jeg da forandre på måten jeg sier ting? Det er verken mer eller mindre tungvint. Jeg.hører.ikke.forskjellen. Det er problemet og derfor er jeg ikke i stand til å endre talemåte. :bond:

Greit nok det, har du også hørselfeil?

Anonymkode: 478bf...bc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke å ta dem seriøst, og stort sett så er det latskap. Lillebror gjør det, men skjerper seg i familiemiddager. 

Og "dems" i stedet for deres?? Hvor kommer det fra? 

Anonymkode: bab8b...05f

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere legger altså skylda på at dere ikke klarer å uttale kj-lyden korrekt på språkutvikling? Anbefaler logoped.

Anonymkode: 478bf...bc4

Enig! Det er så irriterende at folk ikke klarer å snakke rent!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg greier ikke å ta dem seriøst, og stort sett så er det latskap. Lillebror gjør det, men skjerper seg i familiemiddager. 

Og "dems" i stedet for deres?? Hvor kommer det fra? 

Anonymkode: bab8b...05f

Det er dialekt.

Anonymkode: 488e6...eb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører ikke forskjell omtrent, og har problemer med å si kj-lyden, ja. Kommer fra Bergen, ingen som bryr seg.

Anonymkode: ef9dc...0d9

Vil tro at noen bryr seg. Hvem roper en på? Kjell eller skjell? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Ok jeg får forklare litt grundigere: Jeg hører ikke forskjellen på sjøtt og kjøtt. Jeg sier sjøtt, men i mitt hode er det identisk til kjøtt. JEG HØRER IKKE FORSKJELLEN! Hvordan kan jeg da forandre på måten jeg sier ting? Det er verken mer eller mindre tungvint. Jeg.hører.ikke.forskjellen. Det er problemet og derfor er jeg ikke i stand til å endre talemåte. :bond:

Vet hvordan det er, har det selv; Men har nedsatt hørsel :) 

Så hører ikke forskjell, irriterende egentlig, fordi man vet aldri om man sier noe riktig, eller feil: Så har du de som alltid skal pirke og gjøre narr :(

Jeg har det slik som det her:
Når folk prater og det er bittelitt bakgrunnstøy, så føler jeg at jeg ligger i ett basseng med ørene full av vann..
Er slitsomt nok å konsentrere seg over hva folk sier og attpåtil uroe seg for uttalelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke uttale "kj" lyden. Er fra Bergen og det er vel ingen som sier "kj" her utenom noen gamle gubber som snakker sånn overtydelig erkebergensk. Ser for meg typen :P Aldri fått noen kommentarer utenom fra min far som er utlending og sikkert har fått prentet forskjellen inn i hodet på norskkurs for 40 år siden :fnise:

Anonymkode: 2debc...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Berentsens skrev:

Vil tro at noen bryr seg. Hvem roper en på? Kjell eller skjell? 

I Bergen? Ingen av delene, ett eller annet obskurt kallenavn :nigo:

Anonymkode: 2debc...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man har problemer med hørselen, og at det er grunnen til at dere ikke uttaler enkelte lyder riktig er selvsagt ikke noe å gjøre narr av. Beklager om jeg har tråkket noen av dere på tærne, de eneste jeg vil tråkke på tærne er de som er late og slurvete og sier sjole selv om de har alle forutsetninger for å klare å si kjole.

Anonymkode: 478bf...bc4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 år fra Vestlandet, nei klarer ikke å uttale KJ-lyden. Det blir unaturlig og høres ut som om jeg ikke har norsk som morsmål.

Anonymkode: 8451d...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har nærmest en Tj-lyd hører ikke forskjell på sj/kj. Høres like dumt ut begge deler.

Anonymkode: 46f28...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

16 år fra Vestlandet, nei klarer ikke å uttale KJ-lyden. Det blir unaturlig og høres ut som om jeg ikke har norsk som morsmål.

Anonymkode: 8451d...341

Høres sikkert bare unaturlig ut for deg fordi du er så vant til å ha denne styggedommen av en talefeil.

Anonymkode: 478bf...bc4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 23.1.2018 den 19.32):

Greit nok det, har du også hørselfeil?

Anonymkode: 478bf...bc4

 

Chibi skrev (På 23.1.2018 den 19.50):

Vet hvordan det er, har det selv; Men har nedsatt hørsel :) 

Så hører ikke forskjell, irriterende egentlig, fordi man vet aldri om man sier noe riktig, eller feil: Så har du de som alltid skal pirke og gjøre narr :(

Jeg har det slik som det her:
Når folk prater og det er bittelitt bakgrunnstøy, så føler jeg at jeg ligger i ett basseng med ørene full av vann..
Er slitsomt nok å konsentrere seg over hva folk sier og attpåtil uroe seg for uttalelse.

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det stor forskjell på kj og sj. Kj er en felles lyd, men sj uttaler jeg som to separate lyder, s og j. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg flyttet «mye» som liten, så da jeg var 10  år var jeg på min tredje (og heldigvis siste) dialekt. Derfor sliter jeg med kj-lyden og har også noen ord hvor trykket havner på feil sted. Det ble selvfølgelig bedre jo eldre jeg ble, men noe henger igjen. 

Jobber i butikk og har faktisk hatt et par kunder som har kjeftet på meg fordi jeg har sagt f.eks skylling. Da blir jeg irritert for hvem er de til å skulle rette på måten en totalt fremmed snakker uten å vite noe om hvorfor. 

Anonymkode: aab0d...f16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med hørselskader er selvsagt unnskyldt. For de fleste andre er det sløvhet. Jeg kjenner folk som helt fint greide å uttale riktig som barn, men som plutselig ikke «greide» det som tenåringer. Som om det er kult å si feil. Som norske wannabe gangster-kids som begynner å snakke kebab-norsk. Gawd!! :klaske:

 

Anonymkode: 1834d...ebe

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er språkutvikling. Beklager at dere ikke gidder å gjøre et googlesøk engang.

Anonymkode: 0bb74...d39

Papegøye? «Språkutvikling språkutvikling språkutvikliiiiiing». Har du andre innspill?

Barna mine snakket helt rent fra 2-3 årsalderen. Null problemer med å skille kj og sj før de ble unge tenåringer, da slo særlig datteren over til uttalt SHØtt og SHole. Så innmari og. Det er ikke kult nok å uttale kj-lyden, her i Trondheim i hvert fall, og det er helt bevisst at mange unge snakker sånn. Det går sikkert over, husker vi hadde noen snedige måter å snakke på da jeg var ung på 90-tallet også, da var det veldig poppis å slå sammen ord til korte uttrykk. (For eksempel «veit itj æ» ble til «veiæ»). Vi vokste det av oss.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har medfødt nedsatt hørsel på ene øret, og hørte ikke forskjell i uttale før jeg var ganske stor. Da var vanen lagt, og vanskelig å legge om. Hjelper heldigvis på selvtilliten at voksne folk henger seg opp i slikt 😉

Anonymkode: a4a30...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...