Gå til innhold

Når er baby mest krevende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sugemerke
2 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns alltid det er ganske irriterende når folk påstår det. Tenåringer er også forskjellige og babyer likeså, så det er ingen automatikk i at tenårene er mest krevende. Jeg forstår at man kan ha mange flere bekymringer da, og man ligger våken og venter på at ungdommen skal komme seg helskinnet hjem fra fest osv. Men det er samtidig ikke sånn at man er våken et utall ganger hver natt, må gå og bysse på sutrete baby hele dagen, eller at man selv og barnet er sykt så å si hele vintersesongen.

Jeg elsker småbarnstiden, ikke misforstå meg, men det er jo ingen konkurranse. Og den totale utmattelsen mange opplever i perioder når barna er små, slipper man i det minste senere, selv om den psykiske biten kanskje kan være mer krevende.

Jeg kan kun svare på meg selv, men jeg har aldri vært så utmatten som når barnet var 16. Og barnet hadde kolikk de fire første månedene. Vi måtte ikke bysse, men vi måtte søren meg mye annet som er lagt mer utmattende en å bysse en baby. Jeg har mang en gang grått over hvor utrolig utmattet en tenåring kan gjøre foreldre og jeg har mang en gang ønsket å bytte det ut med baby, nattevåk, kolikk og ammeproblemer. 

Jeg trodde jeg var utslitt når jeg hadde baby, nå vet jeg at jeg faktisk ikke nådde bunnen. Så for min del var det absolutt mest slitsomt når babyen ble 16 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor svarer enkelte at tenåringen eller større barn er mest slitsomt. Ts lurer på når babytiden var mest slitsom. Dvs fra 0-12 mnd når barnet er en baby. 

Uansett lever de fleste i nuet. Man glemmer fort hvor slitsom babytiden var. Har selv tenåringer og en baby og jeg kan knapt huske de negative tingene med babytiden med de største. Minsten minner meg på at babytiden var krevende med alle men hukommelsen strekker ikke til. 

Anonymkode: ba4a6...af5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har hatt det tyngst de første tre månedene. Personlig synes jeg gutten vår som blir tre i mars er mer morsom enn dattern vår på snart 9 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man synes en sekstenåring er det mest krevende alderen til en BABY så er det kanskje på tide å klippe navlestrengen og oppdage at babyen er en ungdom. 

Tråden heter ikke når er det verst å ha barn... 

Anonymkode: 1fc09...7f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

For oss som hadde sovebabyer så er det i hvertfall mer slitsomt jo eldre barna blir. Tenåring nå, og nå er jeg bekymret for alt som psykiske problemer, slankepress, venner, skole, mobbing etc. Da ungen var liten så hadde jeg vel null bekymringer når hun sov, og kun praktiske oppgaver da hun var våken. Var litt stress i trassalderen, og den perioden 9-12 måneder hvor vi slet litt med legging. Har aldri måtte gått og bysset eller våknet mer enn max en gang om natten (og da var det for vann/smokk). 

Anonymkode: 63e1e...aab

 

19 timer siden, Sugemerke skrev:

Jeg kan kun svare på meg selv, men jeg har aldri vært så utmatten som når barnet var 16. Og barnet hadde kolikk de fire første månedene. Vi måtte ikke bysse, men vi måtte søren meg mye annet som er lagt mer utmattende en å bysse en baby. Jeg har mang en gang grått over hvor utrolig utmattet en tenåring kan gjøre foreldre og jeg har mang en gang ønsket å bytte det ut med baby, nattevåk, kolikk og ammeproblemer. 

Jeg trodde jeg var utslitt når jeg hadde baby, nå vet jeg at jeg faktisk ikke nådde bunnen. Så for min del var det absolutt mest slitsomt når babyen ble 16 år. 

Jeg skjønner jo at dette kan være veldig individuelt. Men jeg merker at det ofte slenges ut som en slags sannhet eller med en "bare vent"-holdning. Når saken er at det både er veldig forskjellig, da ikke alle er bekymrede tenåringsforeldre, og noen babyer krever foreldrene med hud og hår. Men jeg mistenker også at det ligger en del selektiv hukommelse bak hos enkelte av de som hevder dette, hvor det er lett å glemme hvor utmattet man var for 16 år siden, men veldig levende hvor vanskelig det man står oppi her og nå er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sugemerke
7 timer siden, Vera Vinge skrev:

 

Jeg skjønner jo at dette kan være veldig individuelt. Men jeg merker at det ofte slenges ut som en slags sannhet eller med en "bare vent"-holdning. Når saken er at det både er veldig forskjellig, da ikke alle er bekymrede tenåringsforeldre, og noen babyer krever foreldrene med hud og hår. Men jeg mistenker også at det ligger en del selektiv hukommelse bak hos enkelte av de som hevder dette, hvor det er lett å glemme hvor utmattet man var for 16 år siden, men veldig levende hvor vanskelig det man står oppi her og nå er.

For min del har vi barn i begge aldere, så jeg har (dessverre) ikke glemt dette enda. 

Det er ingen sannhet, på lik linje med at de første seks ukene må være ille. Dette er et svar på når det var verst for meg, ikke alle andre i tråden. Det blir som at jeg skal si at du tar feil fordi jeg ikke er enig med deg. Din opplevelse er nok ikke mer sann eller feil en min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden rett før de begynner å krabbe var tøff her, da var de mye frustrerte og grinete. Etter at de klarte å bevege seg var det bånn gass og jeg måtte passe på hvert eneste minutt ☺ 

Nyfødtperioden var helt ok her. De sov mest på dagen og minst på natta, men de sov jo ganske mange timer totalt. Eldre babyer er morsommere, men krever mer.

Anonymkode: 41b68...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sugemerke skrev:

For min del har vi barn i begge aldere, så jeg har (dessverre) ikke glemt dette enda. 

Det er ingen sannhet, på lik linje med at de første seks ukene må være ille. Dette er et svar på når det var verst for meg, ikke alle andre i tråden. Det blir som at jeg skal si at du tar feil fordi jeg ikke er enig med deg. Din opplevelse er nok ikke mer sann eller feil en min.

Neida, så at dere svarte når dere syns det var mest krevende. Men jeg fikk veldig assosiasjoner til "bare vent til tenårene"-advarslene fra tenåringsmødre på jobb når noen drister seg til å si at de er slitne etter en våkennatt med 1-åringen. Dette er jo en tråd om babytiden, så var lett å få samme følelse når noen kommer inn og skriver at tenårene ikke kunne måle seg med babytiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
1 time siden, Vera Vinge skrev:

Neida, så at dere svarte når dere syns det var mest krevende. Men jeg fikk veldig assosiasjoner til "bare vent til tenårene"-advarslene fra tenåringsmødre på jobb når noen drister seg til å si at de er slitne etter en våkennatt med 1-åringen. Dette er jo en tråd om babytiden, så var lett å få samme følelse når noen kommer inn og skriver at tenårene ikke kunne måle seg med babytiden.

Ser den. Jeg var bare dødsliten når jeg selv skrev det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verst i starten pga ammetrøbbel med alle tre, sår etter keisersnitt og null søvn. 

Tiden rundt ett år med andremann kommer som en god nummer to, pga langvarig terrorisering av meg på natta. Hjelpes så trøtt jeg var. 

Anonymkode: 680a9...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Når syns du det var mest krevende å ha baby? 1 uke, 1 mnd, 4 mnd? 

Anonymkode: 7e565...056

Helt til de er ca 30 år, og etablert med egen familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første 2 månedene. Herregud, jeg slet med en liten depresjon som tok helt over samtidig som babyen hadde kolikk. Var helt skutt. Babyen har ikke rundet ett år enda, men uansett hva som kommer mot meg nå enten det er tenner som kommer eller søvnregresjon så er det ingenting som slår kombinasjonen av depresjon og kolikk. Så mitt tips til noen som får det, be pappa om å overta. Angrer fremdeles på at jeg ikke gjorde det. 

Anonymkode: f9bda...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fram til ca. 2,5 mnd. Da var det MYE gråting uten at vi hadde noen løsning på hvorfor og hvordan unngå det. Ellers har 8-9,5 mnd når han reiste seg opp i senga istedet for å sove

Anonymkode: 456e5...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 12.53, Vera Vinge skrev:

Jeg syns alltid det er ganske irriterende når folk påstår det. Tenåringer er også forskjellige og babyer likeså, så det er ingen automatikk i at tenårene er mest krevende. Jeg forstår at man kan ha mange flere bekymringer da, og man ligger våken og venter på at ungdommen skal komme seg helskinnet hjem fra fest osv. Men det er samtidig ikke sånn at man er våken et utall ganger hver natt, må gå og bysse på sutrete baby hele dagen, eller at man selv og barnet er sykt så å si hele vintersesongen.

Jeg elsker småbarnstiden, ikke misforstå meg, men det er jo ingen konkurranse. Og den totale utmattelsen mange opplever i perioder når barna er små, slipper man i det minste senere, selv om den psykiske biten kanskje kan være mer krevende.

Å gå oppe om natten kan være et slit, ja. Men den bekymringen man kan få når barnet går over til å bli tenåring velger jeg å tro kan være verre. Når det er snakk om en baby, er det lettere fordi man vet hvor babyen er, og dersom det feiler babyen noe så gråter den. Tenåringene er vanskeligere å ha med å gjøre. Ikke nok med at man kan bekymre seg for alt de gjør og hvor de er, men ungdommer blir også utsatt for mer psykisk press. Det er flere ungdommer som har psykiske lidelser enn noen sinne (hvem vet om det faktisk er flere som sliter, eller om det nå er flere som sier ifra?), og man får generelt gjort mindre for at barnet skal ha det bra. En baby har basic needs. Men søvnmangel tror jeg man kan ha uansett hvilken alder barnet sitt er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før han klarte å komme seg rundt i huset selv, men gjerne ville, var det mye frustrasjon fra hans side. Da hjalp det godt på når han klarte ting selv. Ellers så synes jeg det mest slitsomme med å ha baby var å bære han rundt hele tiden. Det var fysisk krevende liksom.

Anonymkode: 7bd64...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...