AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #1 Skrevet 17. januar 2018 Er aleneforsørger og lurer på hva deres beste sparetips er ? Mitt beste er at jeg har laget meg en sparekonto i DNB som jeg har skjult i nettbanken (det trekkes noen kroner til den hver gang jeg bruker hovedkortet når jeg er ute å handler eller når jeg betaler regninger i nettbanken. Har da skjult den så jeg ikke blir fristet til å bruke pengene. Er det flere som har noen lignende tips slik man sparer uten man merker det nesten ? Anonymkode: b798d...431 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #2 Skrevet 17. januar 2018 Kjøp pålegg, melk, youghurt, middagsmat, egg osv i halvprisdiskene i KIWI-butikker. Anonymkode: dfcb3...411 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #3 Skrevet 17. januar 2018 Jeg trekker 500 til sparekonto for hver lønning, og den sparekontoen har jeg i en annen bank (som jeg ikke har kort til). Så hvis jeg må hente ut penger derfra klarer jeg uansett ikke samme dag. Jeg skriver lister for en hel måned med middag, og handler dette den dagen jeg får lønn. Fryser ned i passelige porsjoner. Hamstrer når det er tilbud på frysevarer. Kjøper alltid med frysevarer fra dato-hylla i butikkene, selv om det ikke ligger i lista. På lista legger jeg også inn restemiddager. Setter av 500 kr hver uke til ferskvarer/brødmat/tilbudsvarer. Har et matbudsjett på ca 3500 for meg og et barn. Annen sparing: Penger til klær, bil, ferie, julegaver etc har hver sin konto. Slik at jeg fordeler hver måned, og setter av litt og litt. Feks. sparer jeg 250 hver måned til jul, det blir 3000 på et år. De eneste pengene jeg beholder på brukskontoen min er matpenger, bensinpenger, og bittelitt lommepenger som kan dekke feks. legebesøk/medisiner/kino/take away/sminke etc. Jeg fyller alltid bensin mandag eller torsdag morgen, da er det billigst. Kjøper alltid togbilletter i god tid så jeg får minipris om jeg skal noe sted. Anonymkode: 01f09...f49 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #4 Skrevet 17. januar 2018 Jeg merket best effekt på matbudsjettet da vi kjøpte en større fryser så jeg kunne begynne å lage store porsjoner av gryter, supper og bakst og fryse ned. Har fryseren full av middager til 10-25 kroner porsjonen, alt fra grove, fylte horn, pizzasnurrer, lapskaus, gryteretter, viltgryter, brød osv. Om du har plass men ikke råd, så er det flere som gir bort eldre fryseskap eller frysebokser på finn, eller selger til under 500kr. Anonymkode: 73e57...e8e 4
Zoey Skrevet 17. januar 2018 #5 Skrevet 17. januar 2018 Det som fungerer best for meg på kort sikt er å gå gjennom faste trekk og si opp abonnementer jeg ikke trenger og gå gjennom tjenester vi har og være litt selektiv. Vi hadde for eksempel Netflix, viaplay, hbo og sumo gående her samtidig, sammen med andre online abonnement på musikk/spill/ebøker osv. Sist vi tok en opprensking og var streng med oss selve så sparte vi 1189 pr mnd i husstanden her på å ta frem kniven på alle tjenestene vi hadde. Det baller fort på seg med sånne småting når det bare koster litt. Jeg har funnet ut at reklamen og mangel på sporhopping på Spotify går fint, og gikk til gratisversjonen. Vi tok bort viaplay og sumo, begge sa opp e-bok og lydbok tjenester og heller kjøpte enkle titler når vi ville lese/høre den enkelte... Masse sånne ting. For meg var det reklame på Spotify som var det eneste merkbare. Så vi har bestemt oss for å ta sånne røsk periodevis. 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #6 Skrevet 17. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trekker 500 til sparekonto for hver lønning, og den sparekontoen har jeg i en annen bank (som jeg ikke har kort til). Så hvis jeg må hente ut penger derfra klarer jeg uansett ikke samme dag. Jeg skriver lister for en hel måned med middag, og handler dette den dagen jeg får lønn. Fryser ned i passelige porsjoner. Hamstrer når det er tilbud på frysevarer. Kjøper alltid med frysevarer fra dato-hylla i butikkene, selv om det ikke ligger i lista. På lista legger jeg også inn restemiddager. Setter av 500 kr hver uke til ferskvarer/brødmat/tilbudsvarer. Har et matbudsjett på ca 3500 for meg og et barn. Annen sparing: Penger til klær, bil, ferie, julegaver etc har hver sin konto. Slik at jeg fordeler hver måned, og setter av litt og litt. Feks. sparer jeg 250 hver måned til jul, det blir 3000 på et år. De eneste pengene jeg beholder på brukskontoen min er matpenger, bensinpenger, og bittelitt lommepenger som kan dekke feks. legebesøk/medisiner/kino/take away/sminke etc. Jeg fyller alltid bensin mandag eller torsdag morgen, da er det billigst. Kjøper alltid togbilletter i god tid så jeg får minipris om jeg skal noe sted. Anonymkode: 01f09...f49 Her er det søndag og mandag. Hvor bor du? Anonymkode: 40e0b...50a
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #7 Skrevet 17. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Kjøp pålegg, melk, youghurt, middagsmat, egg osv i halvprisdiskene i KIWI-butikker. Anonymkode: dfcb3...411 Jepp. Og husk at det er mye mer enn det mange gjerne tenker på som kan fryses. Hos meg har Meny-butikken en helt syk, stappfull 40% disk. I dag var det tonnevis av melk, rømme og ost i den. Melk kan fryses (men smaker ikke helt det samme når den tines, men kan jo fortsatt brukes i f.eks. pannekaker eller suppe), og det samme gjelder rømme. Finner en ost på tilbud bør en bare hamstre, for så å rive osten. Bland inn littegrann mel i osten; når den så fryses vil da ikke osten klistre seg sammen i én stor blokk, og du vil kunne ta ut akkurat så mye ost som du trenger til f.eks. lasagnen. Et annet tips når det gjelder å finne melk / rømme / fløte i slike tilbudsdisker er at man kan helle det over i isbitformer, for så å knekke ut isbiter alt etter hvor mye man trenger! Jeg liker godt slike silikonformer med lokk, Jernia har noen slike... dette tipset er gjerne særlig godt for f.eks. fløte - da kan den fløteskvetten en vil ha i suppen komme fra en frossen isbit. Isbitformene kan også brukes til å fryse urter (da blandet sammen med ørlite olje). Om en er enslig synes jeg det er særlig viktig å dele kjøtt opp i porsjonspakker før det fryses. En pakke kjøttdeig deles f.eks. i fire. Et annet godt sparetips er selvsagt å droppe alt eller deler av kjøttet til fordel for linser eller bønner. Om bananer eller annen frukt begynner å se litt dårlig ut kan denne kuttes opp --> fryseposer --> kan brukes i smoothie. Anonymkode: 09282...b44 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #8 Skrevet 17. januar 2018 Slutt med jobbing. Hvis du ikke har penger kan du heller ikke bruke penger. Anonymkode: 9891f...ad6 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #9 Skrevet 17. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det søndag og mandag. Hvor bor du? Anonymkode: 40e0b...50a Over hele landet er det mandag midt på dagen og torsdag midt på dagen prisene justeres. Så søndag kveld er også en god dag, men det er aller billigst rett før det justeres opp. Og det gjør det også torsdag, men da har man hatt mandagsjusteringen, så man sparer mer på å fylle mandag morgen (evt søndag kveld) enn torsdag, men det er billigere tidlig torsdag enn fredag feks. Anonymkode: 01f09...f49
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #10 Skrevet 17. januar 2018 Si opp alle abonnementer. Finn ut årlige faste utgifter, del på 12 mnd. Egen konto for dette. Faste trekk til regningskonto, mat konto og sparekonto hver lønning. Pluss en buff/sparekonto. Lommepenger? Tar ut pengelapper, så ser jeg hvordan pengene forsvinner.... Anonymkode: 3855e...0a4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #11 Skrevet 17. januar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det flere som har noen lignende tips slik man sparer uten man merker det nesten ? Anonymkode: b798d...431 Samme her både på matkonto og på vanlig brukskonto. På brukskontoen trekkes det større beløp for hver gang jeg kjøper en "fristelse". På denne måten har jeg tvangsspart ca. 25k på ila ett år. Kommer greit med. Anonymkode: c4527...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #12 Skrevet 17. januar 2018 Unngå impulskjøp av ting man ikke trenger. Jeg kjøper mye First Price-produkter på KIWI, og sparer mye på det. First Price har den beste sjampoen og håndsåpen (for meg i hvertfall), og den er superbillig. Anonymkode: dfcb3...411 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #13 Skrevet 17. januar 2018 Mitt aller beste sparetips er å kutte ned på forbruket, rett og slett. Høres enklere ut enn hva det er. Tror ikke alle er direkte obs på hvor mye unødvendig en kjøper. Man kan til og med unne seg en stor del luksus i hverdagen, uten å dra kortet hele tiden. Jeg tror de fleste av oss drar kortet for ganske mye forskjellig - en kaffe på vei til jobben, en baguette på cafè, kinobesøk, take-away, hårprodukter, sminke, interiørting.... hvor mange pledd trenger man liksom? Tror mange trenger å tenke "trenger jeg egentlig dette?". Sier ikke man aldri skal unne seg noe, men vi lever i et forbrukersamfunn som hverken er bærekraftig for miljøet, sunt for den psykiske helsa eller økonomisk forsvarlig. Vi sparer mindre og bruker mer penger på fjas. Personlig skal jeg vel kanskje ikke snakke, elsker å bruke penger på reiser... dropper å kjøpe nye klær, sko, etc. og bruker pengene på flybilletter. Det jeg har spart ganske mye på er også å storhandle. Spiser også opp all maten jeg kjøper - fryser ned rester og ting jeg kan bruke senere. Matsøpla blir langt sjeldnere full og jeg får eksperimentere med nye oppskrifter og kombinasjoner som ofte kan være like gode som tradisjonelle matretter. Pleier å kjøpe noen ting på tilbud, andre ting på fullpris. Men sørger for å ikke kjøpe ting som bare blir stående bakerst i skapet og ikke blir spist... det gjorde jeg før. Snakket med noen kollegaer for en stund siden, og de fortalte at de kasta mat hele tiden fordi det ikke ble spist. Det syns jeg er ganske forkastelig og skremmende. Anonymkode: c06d5...ab3 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2018 #14 Skrevet 17. januar 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her både på matkonto og på vanlig brukskonto. På brukskontoen trekkes det større beløp for hver gang jeg kjøper en "fristelse". På denne måten har jeg tvangsspart ca. 25k på ila ett år. Kommer greit med. Anonymkode: c4527...5c6 Hmm noe å tenke på Men hva har du som trekk når du bruker kortet både på mat og brukskonto når regninger betales? Har du bestilt slik du har to hovedkort fra DNB et til mat og et til div ting som du bruker i butikkene ? Anonymkode: b798d...431
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #15 Skrevet 18. januar 2018 Mitt beste sparetips er å selge bilen. Sparer nesten 10.000 kroner i måneden på det. Anonymkode: ab462...cad 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #16 Skrevet 18. januar 2018 Strengt talt lite du kan gjøre for å spare betydelige summer uten at det merkes, med mindre du plutselig får en lønnsøkning e.l. Det er ufattelig mye mer effektivt å bare gjøre den jobben som trengs med å sette opp budsjett og føre regnskap over utgifter i noen måneder. Etterhvert blir det en vane, som du enten fortsetter med fordi det føles godt og ikke er så mye arbeid når man blir vant til det, eller noe du bare kan slutte med fordi du har lagt deg av med alle uvanene. Å prøve å tvinge og lure seg selv til spare en krone her og der er bare tull. Anonymkode: 93852...00d 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #17 Skrevet 18. januar 2018 - Spar i bsu om du er ung nok slik at du får igjen på skatten. - Lei bøker på biblioteket fremfor å kjøpe. Selg evt pensum du ikke trenger. - Gå gjennom klesskapet så du vet hva du har og evt trenger. Prøv å selg det du ikke bruker. - Gå gjennom alle utgifter, trenger du alt? Finnes det feks billigere forsikring eller mobilabonnement? Trenger du evt så mange gb? - Kjøp generelt på salg/tilbud. I butikk og dagligvare. Er det noe du har lyst på/trenger følg med på prisjakt for tilbud feks. Frys ned det som går ann av matvarer. - Spar månedtlig i faste trekk når lønnen kommer på konto og overfør til en annen bank. Jeg bruker også sparfunksjon når jeg drar kortet - hver gang jeg har spart 100 kr flyttes de til et fond. Anonymkode: 5013b...1d5
prt90 Skrevet 18. januar 2018 #18 Skrevet 18. januar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Strengt talt lite du kan gjøre for å spare betydelige summer uten at det merkes, med mindre du plutselig får en lønnsøkning e.l. Det er ufattelig mye mer effektivt å bare gjøre den jobben som trengs med å sette opp budsjett og føre regnskap over utgifter i noen måneder. Etterhvert blir det en vane, som du enten fortsetter med fordi det føles godt og ikke er så mye arbeid når man blir vant til det, eller noe du bare kan slutte med fordi du har lagt deg av med alle uvanene. Å prøve å tvinge og lure seg selv til spare en krone her og der er bare tull. Anonymkode: 93852...00d Hvis man vil spare, så må man bruke mindre eller tjene mer. Du trenger hverken budsjett eller regnskap for å klare det.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #19 Skrevet 18. januar 2018 1 time siden, prt90 skrev: Hvis man vil spare, så må man bruke mindre eller tjene mer. Du trenger hverken budsjett eller regnskap for å klare det. For å effektivt bruke mindre penger må man nødvendigvis vite hva man bruker pengene på. Når man er der at man må "glemme" at det er penger på konto for ikke å bruke dem opp, er det nok mye annet som går i glemmeboka også. Anonymkode: 93852...00d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #20 Skrevet 18. januar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å effektivt bruke mindre penger må man nødvendigvis vite hva man bruker pengene på. Når man er der at man må "glemme" at det er penger på konto for ikke å bruke dem opp, er det nok mye annet som går i glemmeboka også. Anonymkode: 93852...00d Nei, det må du ikke. Du trenger ikke lage budsjett og føre regnskap for å slutte å kjøpe ting du ikke trenger, se litt på prislappene når du er på butikken, ta NSB-toget fremfor flytoget, sykle fremfor å kjøre bil, leie ut leiligheten din på Airbnb når du er på ferie og kjøpe julegaver på januarsalg. Jeg sjekker knapt saldoen på kontoen min, kunne ikke finne på å lage et budsjett, fører ikke regnskap, tuller ikke rundt med mange forskjellige kontoer, har en ganske vanlig årslønn og pleier likevel å sitte igjen med et par hundre tusen i «overskudd» på slutten av året når jeg på slutten av året sammenligner saldoen på kontoen med året før. Lag gjerne budsjett om du synes det er gøy, men hvis du bare skal spare penger, så er det jo bare å bruke mindre penger på ting du egentlig ikke trenger. Anonymkode: ab462...cad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå