Gå til innhold

Kjøre på nysnø?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så å si akkurat fått førerkortet, og med 4 timer søvn så spør jeg sikkert veldig dumt nå.

Er det farlig å kjøre på nysnø?

Skal på høyskolen om 2 timer, og det er ikke brøytet utfor huset. Forventer ikke at de brøyter før i 12 tiden.

Kjører med piggfrie vinterdekk. Bør jeg heller ta bussen?

Anonymkode: 3ac0c...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pigg eller piggfritt har null å si på nysnø, er dine ferdigheter som avgjør.

Lurt å ta bussen nå👍👍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Er ikke farlig å kjøre på nysnø (eller snø generelt) så lenge du kjører forsvarlig og etter forholdene. Kan være litt glatt. Mdn da kjører en bare saktere.

Har du aldri kjørt på snølagt vei før du fikk lappen?

Anonymkode: e7cd9...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Kjørelæreren har holdt meg på brøyta veier og hadde ingen andre å kjøre med så, nei, har ikke gjort det.

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva som ligger under. Er det bar asfalt under er det ikke nødvendigvis så glatt. Er det is under, er det såpeglatt nesten uansett hvor flink du er å kjøre. 

Anonymkode: 27b2b...24f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hva som er under og selvsagt hvor mye snø som er kommet. Her kom det noen centimeter i natt og det er hard snø under. Uproblematisk å kjøre. 

Egentlig så lenge man får bilen ut og det ikke er så mye snø at bilen kommer seg frem kan man fint kjøre 👍🏻 

Anonymkode: 9a4eb...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2018 den 7.38, AnonymBruker skrev:

Nei. Kjørelæreren har holdt meg på brøyta veier og hadde ingen andre å kjøre med så, nei, har ikke gjort det.

TS.

Du har da vel vært på glattkjøringsbanen? Ellers er vel spøramålet funnet ut av for lengst? 

Anonymkode: 19861...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har da vel vært på glattkjøringsbanen? Ellers er vel spøramålet funnet ut av for lengst? 

Anonymkode: 19861...d09

TS skriver ikke noe om hvor hen befinner seg, men den dagen innlegget ble skrevet var det kaostilstand i Oslo og omegn. Da er det rett og slett lurt å ikke kjøre, om man ikke absolutt må. Selv om ens egne kjøreferdigheter på snø er gode, er det alltid noen andre som kjører for fort, kjører på sommerdekk etc. Så risikoen for kollisjon, eller for å bli stående fast på grunn av at andre kjøretøy sperrer veien, er ganske stor.

Anonymkode: 35d13...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glattkjøringsbanen var jo glatt hele veien. Det var brøytet og konstruert kunstig av folk for at det skulle være glatt. Altså ikke nysnø med ukjent terreng. Jeg tenkte at nysnøen ville kile seg i dekkmønstret å gjøre dem speilglatte, eller at det vanligvis var glatt under ubrøytet snøterreng eller noe i den duren. Vet jeg er dum som et brød når det kommer til slikt.

Jeg bor på Hedemarken. Den dagen jeg lagde tråden var det visst tidenes snøfall. Jeg hadde måttet tatt bussen uansett da. Det kom en diger lastebil og blokkerte inngangen.

TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Glattkjøringsbanen var jo glatt hele veien. Det var brøytet og konstruert kunstig av folk for at det skulle være glatt. Altså ikke nysnø med ukjent terreng. Jeg tenkte at nysnøen ville kile seg i dekkmønstret å gjøre dem speilglatte, eller at det vanligvis var glatt under ubrøytet snøterreng eller noe i den duren. Vet jeg er dum som et brød når det kommer til slikt.

Jeg bor på Hedemarken. Den dagen jeg lagde tråden var det visst tidenes snøfall. Jeg hadde måttet tatt bussen uansett da. Det kom en diger lastebil og blokkerte inngangen.

TS.

Hvis det er is under får man det problemet at snøen legger seg i mønsteret og man får ikke tak, men er det hardpakket snø eller bar vei under skal det ikke være noe problem. 0-føre er også veldig glatt, altså når temperaturen er rundt null, og særlig hvis det - skrekk og gru - regner. Og piggfrie dekk kan kanskje være litt vanskelig om man kjører mye på is, jeg bor også på Hedmark og kjører mye på isdekke og sporete vei, jeg har piggdekk.

Anonymkode: 8a53e...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...