Gå til innhold

Hva koster nytt kjøkken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt å kjøpe nytt kjøkken. Et enkelt hvitt et med fin benkeplate og innebygd oppvaskmaskin, komfyr, plate og kjøleskap. Hva koster et slikt kjøkken ferdig? Er så stort gap mellom prisene. Vi har sett på kvik, HTH, ikea og epoq. Hvilke erfaring har dere som har kjøpt nytt kjøkken? 

Håper på mange svar :)

Anonymkode: 4a5a4...6a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo veldig forskjellige priser, både på selve kjøkkenet og hvitevarene. Man kan ha alt fra en svær induksjonstopp med 6 kokesoner til over 10.000kr, til en enkel billig keramisk topp til rundt 1.200kr.. Stekeovn med mange programmer og pyrolyse til 17.000kr, til en enkel en med over/undervarme og vifte til 2.500kr.. Amerikansk "side by side" kjøleskap og frys til 30.000kr, til et enkelt frittstående kjøleskap med kjøl oppe og frys nede til 2.500kr.

Videre er det også varierende på selve kjøkkenet. Om det er billig spon med laminerte overflater, eller heltre, og hvilket design dere går for. Hvor stort kjøkkenet skal være osv. Om gulv, vegger, tak og slikt også må taes eller om det er kun kjøkkeninnredningen. Om det må rørlegger eller elektriker inn for å legge om opplegget som er i dag.

Så prisen velger dere nesten selv. Det kan koste alt mellom 40.000 - 200.000kr alt etter hvor mye dere legger i det.

Anonymkode: a59e7...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea er billig, alt etter hva fronter man velger. Jeg ville ha enkle hvite fronter og valgte de nest billigste fra Ikea, og er kjempefornøyd. Valgte ikke hvitevarer derfra da, heller ikke lys.

Anonymkode: 8f513...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på alt. Hth har mange prisklasser, og det har sikkert de andre og. Vårt er ca 3x3 meter og vi ga rundt 100.000 for det uten hvitevarer med laminert benkeplate. Venninnen min kjøpte et større kjøkken på IKEA med hvitevarer for 80.000. 

Anonymkode: ea83f...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis123

Blir litt som å spørre, hvor lang er en snor😊 er jo så utrolig mange faktorer som spiller inn. Har dere forsøkt tegneprogrammet til IKEA på nett, der kommer prisene opp om jeg ikke husker feil😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig tegnet meg nytt kjøkken fra IKEA, og da valgt ganske rimelige løsninger, det endte på 40 000,-, inkludert noe hvitevarer. 
Foreldrene mine har også tegnet nytt kjøkken, det kom på 150 000,- 

Anonymkode: 742a9...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær obs på epoq. De "hvite" frontene har mye grønt i seg. Jeg tegnet kjøkken på elkjøp. Alt var nesten klart til bestilling. Hadde planlagt vegg-farge og skulle bare høre på malebutikken hvilken farge jeg burde ha på listene før jeg bestilte kjøkkenet. Da kunne de på malebutikken fortelle at kjøkkenet var grønt! De viste meg en fargeprøve av kjøkkenet og en fargeprøve med klassisk hvit 0500, og man så tydelig at kjøkkenet var rimelig grønt. For min del ble det en lokal kjøkkenleverandør som kunne levere et faktisk HVITT kjøkken, og ikke gult eller grønt. Epoq og ikea er også helt flatpakket, mens de "dyrere" ofte er i moduler. Flatpakket betyr mer jobb/utgifter til oppsett avhengig av om du gjør det selv eller må leie inn folk. Bare et lite tips å være obs på.. Jeg ble reddet av flaksen, hadde jeg ikke tenkt på listefarge ville jeg sittet med grønt kjøkken idag. Så sjekk fargekodene!

Anonymkode: f7cd7...573

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så mangt. Vi har et middels stort (16 kvm, benk og skap rundt hele) kjøkken - og vi betalte rundt 12.000 på IKEA uten hvitevarer :) Men du kan glatt få betale 200.000 hvis du vil også :P 

Anonymkode: adf86...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp bestilt nytt kjøkken fra Ikea, og skal få dette satt opp i februar. Vi har betalt 120 000 for et ganske stort kjøkken (19 skap), dette inkluderer da alt av hvitevarer (fryseskap, kjøleskap, induksjonstopp, mikro, stekeovn og oppvaskmaskin, løsninger for lys (vi skal ha lys i alle skuffer, skap osv), benkeplate, samt demontering og bortkjøring av gammelt kjøkken, og montering av nytt kjøkken. Selve skap + hvitevarer kom på 94 000 kr.

Vi valgte dog mange av de dyreste hvitevarene. Da jeg pusset opp kjøkkenet i en annen leilighet (akkurat samme fronter, men andre hvitevarer), kom dette på ca 40 000 kr. 

Det fine med Ikea er at man kan få både rimelige og dyre løsninger, det er alt ettersom hva man velger å gå for. 

Jeg må også gi litt skryt til Ikea, for jeg opplever dem som veldig proffe og flinke. Selv om jeg hadde hatt kontrollmåling, satt jeg vel nesten 3 timer hos kjøkkenspesialistene deres, hvor de da kom med ytterligere forslag, og trippelsjekket at alle mål stemte. De kom også med løsninger som jeg ikke hadde tenkt på, f.eks ekstraskuffer og avfallssorteringssystem. Ble veldig fornøyd, selv om det ble et par tusenlapper ekstra. De bruker Montera for montering, og siden vi skal renovere hele kjøkkenet (nye gulv, nytt panel på veggene, flislegging osv), tar de av seg denne biten, og koordinerer dette med elektriker, rørlegger osv. Har fått en egen prosjektleder jeg forholder meg til, og det gjør at alt går fint for seg. Jeg merker at det har vært veldig avgjørende for en fin prosess, og at prosessen rundt oppussingen ikke blir stressende og vanskelig. Det gjenstår selvfølgelig å se hvordan resultatet blir, men enn så lenge en fin prosess. :) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Yvonne er unne på, alt koster. Skal du montere alt selv? Dvs, skal du bestille flatpakket og montere skrogene og henge de opp selv? Skal du hente kjøkkenet eller få det levert?

Det koster ca 1000 kroner per skrog hvis du bestiller skrogene levert, ferdigmontert og at kjøkkenmontørene henger det opp. Du kan altså spare masse penger på å gjøre alt selv.

Jeg gjorde det så billig som mulig da jeg pusset opp eget kjøkken. Jeg bestilte dyre fronter (IKEA) og hvitevarer (ikke IKEA), men ettersom jeg gjorde hele jobben selv, så sparte jeg masse penger på det. Å hente et flatpakket kjøkken er enkelt med en vanlig bil, selv om det blir to-tre turer. Eventuelt får du leie varebil gratis i 3timer på IKEA ved kjøp av kjøkken. Å sette sammen skrogene er kjempeenkelt. Det tok 5min per skrog. Å henge de opp går også fort! To skruer i veggen er alt som skal til. 

Jeg skar også til kjøkkenbenken selv, og monterte vask, hvitevarer og alt med hjelp fra venner og familie. Jeg brukte bare fagfolk til å føre inn vannet i krana og det elektriske. (for å være nøyaktig; så fikset jeg det elektriske selv også, men jeg fikk en sertifisert elektriker til å godkjenne arbeidet).

Lykke til!

Og husk; tenk smart. Hvis du ikke har peiling, spør om hjelp!! Det er mye å tenke på, og for å få best mulig plassutnyttelse og arbeidflyt når du bruker kjøkkenet burde noen med peiling se på planene dine. Har vært mye på visninger den siste tiden, og det er mange fryktelig dårlige løsninger der ute.

Endret av Mippi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt Kvik-kjøkken kostet ca 100 000 kr inkl. hvitevarer fra Siemens (integrert kjøleskap, oppvaskmaskin (middels pris) og stekeovn (middels flott med pyrolyse, men ikke den dyreste), bred koketopp induksjon (80 cm) og tilsvarende bred vifte. Blandebatteriet var litt flott (3500,- mot billigste rundt 500,-), og kummen med sidekum og avrenningsbrett kostet rundt 10500, mer enn 7000 mer enn et langt rimeligere tilsvarende alternativ (som vi ikke syntes at så like bra ut). Benkeplata var tykk og i heltre eik, og kostet flere tusen mer enn en like stor benkeplate i laminat. 

Hvilke valg man gjør, får med andre ord mye å si for prislappen til slutt. Jeg angrer dog ikke et sekund på at vi la litt ekstra penger i deler av kjøkkenet.

Vi monterte alt selv. Det var selvaagt en del jobb, men mange tusen spart.

Da vi pusset opp kjøkkenet rev vi gulv og vegger inn til stenderne, rettet opp veggene, støpte gulv med varmekabler og la opp flere nye strømkurser. Mye jobb og vi gjorde alt selv (minus det elektriske), men mye penger spart.

Totalt kostet kjøkkenet oss rundt 150 000 i materialer og utstyr.

Anonymkode: 725b5...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2018 den 21.44, AnonymBruker skrev:

Vi har tenkt å kjøpe nytt kjøkken. Et enkelt hvitt et med fin benkeplate og innebygd oppvaskmaskin, komfyr, plate og kjøleskap. Hva koster et slikt kjøkken ferdig? Er så stort gap mellom prisene. Vi har sett på kvik, HTH, ikea og epoq. Hvilke erfaring har dere som har kjøpt nytt kjøkken? 

Håper på mange svar :)

Anonymkode: 4a5a4...6a5

Gå inn på kjøkkenplanlegger på butikken. Legg inn mål. Prøv forskjellig. Du får priser da. Umulig for oss å si. Er ditt kjøkken 3 kvadrat...er det 40 kvadrat?

Nabo satte inn nytt nå.450.000. Vi betalte 50.000 ca. 

Anonymkode: 80fcf...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal også bytte ut kjøkkenet. Vårt er lite, ca 10 kvm, men ønsker bedre løsninger og utnyttelse av plassen enn det vi har i dag. Dro til Skøyen og var innom alle kjøkkenbutikkene der, HTH, Drømmekjøkken, Kvik, Sigdal, Huseby, Norema og Schmidt. Fikk best inntrykk av Schmidt og kommer til å undersøke litt videre der. Anbefaler at dere sjekker litt rundt, og særlig nå som det er en del januarsalg;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Anbefaler Aubo kjøkken! Veldig mange fine modeller å velge mellom. Dessuten veldig ryddig med tanke på levering, alt kommer som planlagt nøyktig på den dagen man får beskjed pm. 

Anonymkode: f944e...ee7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 9.35, Mippi skrev:

.

Jeg gjorde det så billig som mulig da jeg pusset opp eget kjøkken. Jeg bestilte dyre fronter (IKEA) og hvitevarer (ikke IKEA), men ettersom jeg gjorde hele jobben selv, så sparte jeg masse penger på det. Å hente et flatpakket kjøkken er enkelt med en vanlig bil, selv om det blir to-tre turer. Eventuelt får du leie varebil gratis i 3timer på IKEA ved kjøp av kjøkken. Å sette sammen skrogene er kjempeenkelt. Det tok 5min per skrog. Å henge de opp går også fort! To skruer i veggen er alt som skal til. 

 

Vil vare nevne at ikea tar 400kr for plukk på varehus og levering innenfor leilighet, så det er ikke her man sparer penger! Aldri i verden om jeg hadde gjort det selv når jeg kan betale 400kr for at de gjør det for meg. (Jeg bor i 4 etg uten heis, så jeg tror det er de best anvendte 400kr noen sinne).

Anonymkode: a3a18...f5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har nettopp kjøpt et kjøkken på ikea... kjøkkenet er ikke stort, ca 8 kvm. Betalte 70 000kr inkludert hvitevarer. Ble anbefalt av de på ikea å finne eget firma for montering av kjøkkenet, siden det er en del ymse folk ansatt i montera.

Om det er en gammelt kjøkken som skal bort så er det gjerne store summer man må ut med til elektriker og kanskje rørlegger. 

Alt i alt, for kjøkken, hvitevarer, riving av gammelt kjøkken, montering av nytt, rørlegger (nytt opplegg med rør-i-rør på hele kjøkkenet), elektriker og fliser over kjøkkenbenk koster det meg 170 000kr.

Anonymkode: a3a18...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan signere på at det er et "hvor lang er en snor" spørsmål. 

Jeg har pusset opp kjøkken i utleieleiligheten min for 60 000, alt inkludert. Og brukte 800 000 da vi pusset opp kjøkkenet hjemme. 

Anonymkode: 9e69c...5f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2019 den 0.13, AnonymBruker skrev:

Anbefaler Aubo kjøkken! Veldig mange fine modeller å velge mellom. Dessuten veldig ryddig med tanke på levering, alt kommer som planlagt nøyktig på den dagen man får beskjed pm. 

Anonymkode: f944e...ee7

Hvordan er Aubo på pris? 

Anonymkode: 396d4...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...