Gå til innhold

Jeg begynner å bli lei menn i kommentarfeltet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke "bare uheldig" nei. Det er formet pga sterkt patriarki, hvor samfunnet har blitt formet etter at menn er bedre enn kvinner.  Wonder Woman er enda en karakter skapt av patriarkatiske menn med mannlig karakterskaper og tegner som tegnet hun med smal midje og store pupper og lepper. Derfor har karakteren gjort det bra.

Anonymkode: e07b0...9b8

Noe lettvint å si at kvinnelige film/seriekarakterer kun blir populære hvis de har smal midje, store lepper og pupper og sexy utseende. Noen eksempler på det motsatte: Pepper - American Horror Show, Ugly Betty, En hel haug av kvinnene i Orange is the new black, Klara Ku, Marge Simpson, Whoopi Goldberg i Sister Act, Charlize Theron som Aileen Wournos, Tilda Swinton, Renee Zelwegger, sånn fra toppen av hodet. Hvis man bare tenker litt forbi mannegrisfilteret, så er det egentlig ganske mange kjente kvinnelige skuespillere som har gestaltet mindre attraktive roller, uten pupper, lepper eller midje. Det er også mange slanke, sexy "superdamer" i film/seriebransjen. Det kan ingen fornekte, men det er jommen en nokså enorm andel av Hollywoodgutta som har vaskebrett og sussetrut også. 

Den nye Wonder Woman filmen er forøvrig regissert av Patty Jenkins, en kvinne. Skal du komme med innvendinger mot Wonder Woman, må du slutte å klage til mennene på kvinneguiden og heller sende en mail til Patty. Dere må først bli enige med dere selv om hva som er greit eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, Påkrevd skrev:

Noe lettvint å si at kvinnelige film/seriekarakterer kun blir populære hvis de har smal midje, store lepper og pupper og sexy utseende. Noen eksempler på det motsatte: Pepper - American Horror Show, Ugly Betty, En hel haug av kvinnene i Orange is the new black, Klara Ku, Marge Simpson, Whoopi Goldberg i Sister Act, Charlize Theron som Aileen Wournos, Tilda Swinton, Renee Zelwegger, sånn fra toppen av hodet. Hvis man bare tenker litt forbi mannegrisfilteret, så er det egentlig ganske mange kjente kvinnelige skuespillere som har gestaltet mindre attraktive roller, uten pupper, lepper eller midje. Det er også mange slanke, sexy "superdamer" i film/seriebransjen. Det kan ingen fornekte, men det er jommen en nokså enorm andel av Hollywoodgutta som har vaskebrett og sussetrut også. 

Den nye Wonder Woman filmen er forøvrig regissert av Patty Jenkins, en kvinne. Skal du komme med innvendinger mot Wonder Woman, må du slutte å klage til mennene på kvinneguiden og heller sende en mail til Patty. Dere må først bli enige med dere selv om hva som er greit eller ikke.

Jeg ser du prøver å leke kjekkas, men det funker dårlig å påta seg en rolle man ikke er.
Først og fremst når det kommer til eksemplene dine er majoriteten av de filmer og serier som har suksess blandt kvinner, og ikke menn. Altså, hvor mange menn ser på Ugly Betty og Sister Act for eksempel?
Charlize Theron er den mest suksessfulle skuespilleren av de du nevner, og hun har vært på listen over verdens mest sexy skuespillere i mange år, og har også i flertallet av rollene sine rolle som den pene dama eller makkeren til den mannlige hovedrollekarakteren.
Nå er det heller ikke utseendet på skuespillerne vi diskuterte i første omgang, men at menn ikke anerkjenner historier som dreier seg om, spilles av eller inneholder hovedsaklig kvinner. Det sa du jo selv, og det kommer ikke av at filmene er dårligere, men at menn har en (ofte ubevisst) kvinneundertrykkende holdning om at da er filmen dårligere. Dette pga patrarkets hjernevask.
Når det kommer til Wonder woman så sitter jeg ikke på kvinneguiden å klager til menn om henne, jeg sitter på kvinneguiden å diskuterer patriarkatet og kvinneundertrykkelse, med menn som åpenbart har lagd det til sin misjon å utøve sin kvinneundertrykkende holdning på et kvinneforum. Hvis du syntes kvinner er så fæle, kanskje du skal holde deg langt unna både kvinner og kvinneforumer?
 

Anonymkode: e07b0...9b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wonder Woman er enda en karakter skapt av patriarkatiske menn med mannlig karakterskaper og tegner som tegnet hun med smal midje og store pupper og lepper. Derfor har karakteren gjort det bra.

Hvorfor tror du Hollywood-skuespillere i snitt er flere nivåer penere enn gjennomsnittet? Dette gjelder jo i like stor grad for både kvinnelige og mannlige skuespillere. Er kanskje så enkelt da som at folk, både kvinner og menn., ønsker å se pene mennesker på skjermen, og for at en film skal tjene penger må de putte pene mennesker i den? Har neppe noe med "patriarkiet" å gjøre.

Men bevares, putt gjerne Rosie O'Donnell i hovedrollen om det lages en oppfølger til Wonder Woman for min del.

Endret av MonsIvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lurer på hva MENN gjør på kvinneguiden egentlig.

Anonymkode: 977b6...f67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg lurer på hva MENN gjør på kvinneguiden egentlig.

Anonymkode: 977b6...f67

Bare kødder.

Anonymkode: affd8...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser du prøver å leke kjekkas, men det funker dårlig å påta seg en rolle man ikke er.
Først og fremst når det kommer til eksemplene dine er majoriteten av de filmer og serier som har suksess blandt kvinner, og ikke menn. Altså, hvor mange menn ser på Ugly Betty og Sister Act for eksempel?
Charlize Theron er den mest suksessfulle skuespilleren av de du nevner, og hun har vært på listen over verdens mest sexy skuespillere i mange år, og har også i flertallet av rollene sine rolle som den pene dama eller makkeren til den mannlige hovedrollekarakteren.

-Altså, det begynner  å bli vanskelig å være skuespiller etterhvert. Innviklet å være publikum også. Du nevnte typiske "sexy" kvinnelige trekk som grunnen til at en karakter er populær. Vel, de mest minneverdige filmene har ofte en forsvinnende liten bestand av "trynefaktor" (eksempelvis Charlize Theron i "Monster" og "North Country", der det er alt annet enn utseende som står i fokus. I monster er hun ikke engang gjenkjennelig). De andre filmene hennes husker jeg knapt. I den grad utseende blir brukt som et trekkplaster, så går det glatt begge veier. Tilfeldig at Vin Diesel har spilt flere scener i bar overkropp enn John Candy? Neppe. Henger det flest plakater av Brad Pitt og Robert Pattinson eller av Philip Seymour Hoffman og Danny de Vito på pikerommene rundt omkring? Tror jeg setter pengene mine på de to første.


Nå er det heller ikke utseendet på skuespillerne vi diskuterte i første omgang, men at menn ikke anerkjenner historier som dreier seg om, spilles av eller inneholder hovedsaklig kvinner. Det sa du jo selv, og det kommer ikke av at filmene er dårligere, men at menn har en (ofte ubevisst) kvinneundertrykkende holdning om at da er filmen dårligere. Dette pga patrarkets hjernevask.

-Nei, dette har jeg aldri sagt. Så lenge historie, manus, foto og skuespill er bra, så kunne jeg virkelig ikke brydd meg mindre om kjønnet til skuespillerne. Det er massevis av filmer med fremragende rolletolkninger av kvinner som ikke på noen måte står tilbake for filmer laget av og med menn.


Når det kommer til Wonder woman så sitter jeg ikke på kvinneguiden å klager til menn om henne, jeg sitter på kvinneguiden å diskuterer patriarkatet og kvinneundertrykkelse, med menn som åpenbart har lagd det til sin misjon å utøve sin kvinneundertrykkende holdning på et kvinneforum. Hvis du syntes kvinner er så fæle, kanskje du skal holde deg langt unna både kvinner og kvinneforumer?
 

-I tilfellet Wonder Woman, så var William Marston i gang med å skape en mannlig figur, men det var kona hans som overtalte ham til å la det bli en kvinnelig superhelt, så akkurat der må nok hun ta på seg noe av "skylda". Men, det er en dråpe i dette havet av kjønn her og der.

Det virker som du insinuerer at jeg synes kvinner er fæle. Det kan jeg bekrefte at er helt og holdent feil. Mulig noen synes det, men da mener jeg det er desto større grunn til å være på samme forum. Hvis man opererer med separate kvinne og mannefora, er jeg redd negative syn forsterkes ytterligere ved at alle "brødre" og "søstre" jager hverandre opp. Jeg ser rett over her at det er stilt spørsmål om hva menn gjør her på Kvinneguiden. Det er etter mitt syn helt feil fokus på hvordan man skal kunne leve i harmoni med hverandre. Kvinneguiden som nettside, med dens artikler og generelle innhold appellerer kanskje mest til kvinner, men dette forumet er blant de største i landet. Her diskuteres reise, jobb, familie, biler, psykologi, helse, sex, religion og alt mellom himmel og jord. Temaer som ikke er forbeholdt ett kjønn å ha meninger om.

Se gjerne litt tilbake på mine innlegg og få en nærmere forståelse av mitt kvinnesyn. Alt jeg skriver her er under mitt brukernavn, og jeg står inne for alt jeg har skrevet. Hvis du mener det er min misjon å utøve en kvinneundertrykkende holdning her, så blir jeg oppriktig skremt av hvordan ting med hensikt tolkes i feil retning. Min argumentasjon i denne tråden er ikke fordi du er kvinne, men fordi jeg er uenig med deg. Jeg tror du misforstår meg fullstendig. Ingen kvinne fortjener færre eller mindre muligheter enn en mann, men jeg tror framgangsmåten i mange tilfeller er litt feil. For mye prat og diskusjoner om at ting er skjevt fordelt, og for lite konkrete tiltak. Et eksempel er en stor amerikansk bedrift (mener det var en bank det dreide seg om) som ble sterkt kritisert for å nesten bare ha menn i toppledelsen. Ja, men av de vi får tak i er det nesten utelukkende menn som har vært best kvalifisert, sa de. Nei, tull, fikk de da høre. Kvinner er like kvalifiserte. Og det er jo sant, men da de tok frem dokumentene fra de 20 siste utlysningene av toppstillinger, kunne de vise til at 4% av søknadene kom fra kvinner, og 96% fra menn. Da er det ikke rart at det blir som det blir. Man kan snakke om en mannskultur som i mange tilfeller ikke er sunn, men hvis kvinnene ikke melder sin tilstedeværelse, gjør heller ikke det saken bedre. Det blir rett og slett for mye fokus på å fokusere på skjevhetene istedet for å fokusere på å rette opp skjevhetene. Begge sider kan sikkert gjøre en bedre innsats her. Hvis menn i større grad ønsker seg inn i yrker der kvinner er overrepresentert, så klarer de det, men ikke bare ved å prate om det, og om kvinner vil inn i mannsdominerte yrker, det være seg film, finans eller rørlegger, så klarer de også det, men det må bli mer praksis og mindre teori. Vi har idag kvinnelige ordførere, statsministre, presidenter, næringslivsledere, astronauter og professorer, så det er bare tull å tro at de ikke kan lage film. 

Anonymkode: e07b0...9b8

Begynner å bli rimelig innviklet å oppføre seg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg lurer på hva MENN gjør på kvinneguiden egentlig.

Anonymkode: 977b6...f67

Men jeg lurer på hva KVINNER gjør på kvinneguiden egentlig.

Anonymkode: b1241...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser du prøver å leke kjekkas, men det funker dårlig å påta seg en rolle man ikke er.
Først og fremst når det kommer til eksemplene dine er majoriteten av de filmer og serier som har suksess blandt kvinner, og ikke menn. Altså, hvor mange menn ser på Ugly Betty og Sister Act for eksempel?
Charlize Theron er den mest suksessfulle skuespilleren av de du nevner, og hun har vært på listen over verdens mest sexy skuespillere i mange år, og har også i flertallet av rollene sine rolle som den pene dama eller makkeren til den mannlige hovedrollekarakteren.
Nå er det heller ikke utseendet på skuespillerne vi diskuterte i første omgang, men at menn ikke anerkjenner historier som dreier seg om, spilles av eller inneholder hovedsaklig kvinner. Det sa du jo selv, og det kommer ikke av at filmene er dårligere, men at menn har en (ofte ubevisst) kvinneundertrykkende holdning om at da er filmen dårligere. Dette pga patrarkets hjernevask.
Når det kommer til Wonder woman så sitter jeg ikke på kvinneguiden å klager til menn om henne, jeg sitter på kvinneguiden å diskuterer patriarkatet og kvinneundertrykkelse, med menn som åpenbart har lagd det til sin misjon å utøve sin kvinneundertrykkende holdning på et kvinneforum. Hvis du syntes kvinner er så fæle, kanskje du skal holde deg langt unna både kvinner og kvinneforumer?
 

Anonymkode: e07b0...9b8

Så menn interesserer seg ikke for det samme som kvinner gjør? Det har ingenting med "patriarkatets hjernevask" å gjøre. Det er ikke kvinneundertrykkende å ikke være interessert i noe som kvinner liker. Snakk om å legge seg i offerrollen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om at noen av de mennene som skriver her sitter for å sjekke damer. Det sier seg selv når de skriver på et forum for kvinner ala Always-klubben og Libresse og sånt så er det nok ikke for å debattere eller å dele meninger/synspunkter. Har dannet meg en mening om noen av dem og enkelte opptrer sjåvinistisk. 

Anonymkode: 45f79...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...