Gå til innhold

Permisjonstiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er relevant her inne. Men spør likevel. Meg og samboeren min planlegger å få barn. Det eneste jeg tenker litt på er økonomien. Jeg har 50% fast jobb, og 50% vikariat. Vikariatet varer bare frem til mars, men er mulig at de forlenger det. 

Men det jeg egentlig lurer på er om man kan søke om støtte hos nav, når jeg går ut i permisjon. Hvor mye støtte kan jeg eventuelt få? Hvis vikariatet blir forlenget, så får jeg jo uansett ikke penger derifra når jeg går ut i permisjon. Får bare fra den jobben der jeg har fast. Dette er greit for meg å vite med tanke på at jeg og samboeren har vanlige utgifter hver måned. 

Noen som har noen gode svar her?😁

Anonymkode: 193c0...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du få støtte? Tenker du 50% arbeidsledighetstrygd? 

Anonymkode: 10822...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du få støtte? Tenker du 50% arbeidsledighetstrygd? 

Anonymkode: 10822...e35

Lurte bare på om det var noe. Har ikke så god greie på nav og hva en kan søke på osv

Anonymkode: 193c0...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt om dette er relevant her inne. Men spør likevel. Meg og samboeren min planlegger å få barn. Det eneste jeg tenker litt på er økonomien. Jeg har 50% fast jobb, og 50% vikariat. Vikariatet varer bare frem til mars, men er mulig at de forlenger det. 

Men det jeg egentlig lurer på er om man kan søke om støtte hos nav, når jeg går ut i permisjon. Hvor mye støtte kan jeg eventuelt få? Hvis vikariatet blir forlenget, så får jeg jo uansett ikke penger derifra når jeg går ut i permisjon. Får bare fra den jobben der jeg har fast. Dette er greit for meg å vite med tanke på at jeg og samboeren har vanlige utgifter hver måned. 

Noen som har noen gode svar her?😁

Anonymkode: 193c0...b14

 nav beregner foreldrepengegrunnlaget ut ifra prosentandelen du jobber, uavhengig av om det er fast eller vikariat.

Anonymkode: 8790a...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt spørsmålet ditt. Foreldrepenger regnes ut fra inntekten din du velger 8+ eller 100% lønn. Der spiller ingen rolle om lønnen din er fast eller vikariat, for nav er lønn lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å har du ikke rett på foreldrepenger får du engangsstønad. Søk på Nav :)

Anonymkode: e5ac9...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Puny skrev:

Jeg skjønte ikke helt spørsmålet ditt. Foreldrepenger regnes ut fra inntekten din du velger 8+ eller 100% lønn. Der spiller ingen rolle om lønnen din er fast eller vikariat, for nav er lønn lønn...

Ja, men når eg går ut i permisjon kommer jeg bare til å få 50% lønn fra jobben min som jeg har fast. Kommer ikke til å få noe fra vikarjobben

Anonymkode: 193c0...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men når eg går ut i permisjon kommer jeg bare til å få 50% lønn fra jobben min som jeg har fast. Kommer ikke til å få noe fra vikarjobben

Anonymkode: 193c0...b14

hvorfor skulle du ikke få det? NAV driter i om ansettelsen er fast eller ikke (forutsatt at du får forlenge vikariatet da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men når eg går ut i permisjon kommer jeg bare til å få 50% lønn fra jobben min som jeg har fast. Kommer ikke til å få noe fra vikarjobben

Anonymkode: 193c0...b14

Dette er egentlig ganske enkelt: 

Du får 80 eller 100% lønn av inntekten din, som er de beste 6 mnd av siste 10 mnd før permisjon. Uavhengig hvordan prosentstilling du har.

Anonymkode: b4657...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er egentlig ganske enkelt: 

Du får 80 eller 100% lønn av inntekten din, som er de beste 6 mnd av siste 10 mnd før permisjon. Uavhengig hvordan prosentstilling du har.

Anonymkode: b4657...076

Okei, så da regner de ut hva jeg skal ha i permisjonen ut fra at jeg har jobbet 100% unasett om vikarietet ikke er forlenget ut i permisjonstiden?

Anonymkode: 193c0...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så da regner de ut hva jeg skal ha i permisjonen ut fra at jeg har jobbet 100% unasett om vikarietet ikke er forlenget ut i permisjonstiden?

Anonymkode: 193c0...b14

Ja. De ser på hva du har tjent de siste 10 mnd, ikke hva du skulle hatt mens du har permisjon.

Anonymkode: b49c4...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrepenger får du som regel utbetalt fra NAV, og hovedregelen er at de betaler det du har i lønn i det du går ut i permisjon. De betaler mest sannsynlig for andelen du har som vikariat også. Har man varierende inntekt regner de et snitt fra de beste seks av de siste ti mnd. Man kan også søke om at de tar spesielle hensyn, hos meg har de utvist skjønn i slike saker.

I noen tilfeller får man lønn fra arbeidsgiver i foreldrepengeperioden, som arbeidsgiver da får tilbakebetalt fra NAV. Jeg vil tro at dersom dette er tilfelle hos deg og arbeidsgiver da betaler kun for den faste stillingsandelen din, at du kan søke om å få de resterende 50% direkte fra NAV. 

Ta en telefon til de i morgen og spør, de er veldig behjelpelige :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...