Gå til innhold

Raskere gravid etter SA?


hotfudge

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut på onsdag 10.01 at jeg var gravid. Fikk da en svak positiv test på rfsu sine gravidtester. Tok to nye tester dagen etterpå i to forskjellige merker, begge ble svake positive. På fredag tok jeg CB digital som viste GRAVID 1-2. Grunnen til at jeg tok så mange tester er fordi jeg ikke helt klarte å tro det, men når alle ble positive selv om de var svake ble jeg overlykkelig. Mitt største ønske er å bli gravid, og vi har prøvd siden august i fjord. På fredagen oppdaget jeg at det kom brunt utflod på kvelden, dette fortsatte til lørdagen før det plutselig ble mørkerødt. I dag kommer det mer, og det ligner mensen. Tok en gravidtest til morgenen i dag og da var testen negativ.. :cry3:

Jeg har en dårlig følelse på at dette er en tidlig spontanabort, siden jeg ca. var 4+4. Hadde jeg ikke tatt testene hadde jeg trodd dette var en sen mensen. Jeg har lyst til å prøve å bli gravid med en gang, mitt største ønske i verden er å bli gravid - og mamma. Er det noen som har hatt spontanabort før? Hvor raskt prøvde du å bli gravid igjen? Hvor lang tid tok det før du ble gravid? Stemmer det at man blir raskere gravid etter spontanabort? Er det noe vits for meg å dra til legen når testen er negativ? Eller burde jeg sjekke at alt er ok der oppe? 

Håper virkelig på svar nå, er helt fra meg.. 

Endret av hotfudge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, klem til deg 💕

Ja, du kan bli raskere gravid etter SA, da kroppen og livmoren er veldig mottakelig for et foster. Noen ganger får man anbefaling om å avvente pga for stor psykisk påkjenning, men det kjenner man jo selv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lille_myyy skrev:

Huff, klem til deg 💕

Ja, du kan bli raskere gravid etter SA, da kroppen og livmoren er veldig mottakelig for et foster. Noen ganger får man anbefaling om å avvente pga for stor psykisk påkjenning, men det kjenner man jo selv 😊

Tusen takk for svar :hjertesmil: Håper jeg snart får en spire som sitter tiden ut.. Dette er ubeskrivelig vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spontanaborterte i uke 9 i desember, og ble gravid igjen på første eggløsning uten mens mellom. Håper det blir baby denne gangen! 

Stemte for meg at jeg ble kjapt gravid igjen da, men har et barn fra før så dette er tredje gangen jeg er gravid, og det har klaffet første måned alle tre ganger så vet ikke om det var pga sa eller at jeg bare blir lett gravid at den satt med en gang. 

Lykke til!

Anonymkode: 0b1c7...74b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spontanaborterte i uke 9 i desember, og ble gravid igjen på første eggløsning uten mens mellom. Håper det blir baby denne gangen! 

Stemte for meg at jeg ble kjapt gravid igjen da, men har et barn fra før så dette er tredje gangen jeg er gravid, og det har klaffet første måned alle tre ganger så vet ikke om det var pga sa eller at jeg bare blir lett gravid at den satt med en gang. 

Lykke til!

Anonymkode: 0b1c7...74b

Gratulerer med spire i magen :-) Krysser fingrene for at alt går bra for deg. Håper det skjer raskt med meg igjen :-) Tusen takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som kjemisk. Jeg hadde 2 etter SA i uke 12 før jeg ble gravid. Så sånn sett har jeg vært gravid 4 ganger iløpet av noen få måneder... (men jeg blir lett gravid) noen sier at man blir raskt gravid etter SA, og for noen stemmer det, mens for andre tar det mange måneder...det er ingen fasit ei noe som faktisk beviser at det er sånn. Jeg ønsker deg masse lykke til og håper spiren sitter snart 😊

Endret av Gakkepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Gakkepus skrev:

Høres ut som kjemisk. Jeg hadde 2 etter SA i uke 12 før jeg ble gravid. Så sånn sett har jeg vært gravid 4 ganger iløpet av noen få måneder... noen sier at man blir raskt gravid etter SA, og for noen stemmer det, mens for andre tar det mange måneder...det er ingen fasit ei noe som faktisk beviser at det er sånn. Jeg ønsker deg masse lykke til og håper spiren sitter snart 😊

Hva er forskjellen på kjemisk og spontanabort? Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemisk er når egget kun streifer borti, sånn at det slår litt ut på hcg-nivå. Men egget fester seg aldri. Ved tidlig SA så har egget festet seg, men faller bort igjen

 

Endret av Gakkepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gakkepus skrev:

Kjemisk er når egget kun streifer borti, sånn at det slår litt ut på hcg-nivå. Men egget fester seg aldri. Ved tidlig SA så har egget festet seg, men faller bort igjen

 

Hvordan kan jeg vite om det er kjemisk eller spontanabort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, hotfudge skrev:

Hvordan kan jeg vite om det er kjemisk eller spontanabort?

Med mindre du ikke var hos legen/tok blodprøve så er det game over, dessverre. Da er det bare spekulasjon (kjemisk), men hvis du for eksempel hade svake positive som ikke ble sterkere og det hele endte opp med en blødning (mensen) så kan det hende at det var kjemisk mest sannsynlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden man ikke kan se noe særlig på ultralyd før rundt uke 6, blir alle mislykkede graviditeter før det regnet som kjemiske. Grunnen er at man kun kan oppdage dem kjemisk (urin og blodprøve). Likevel kan man vel kalle dem spontanabort (fellesbetegnelse). 

Anonymkode: 15cb0...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden man ikke kan se noe særlig på ultralyd før rundt uke 6, blir alle mislykkede graviditeter før det regnet som kjemiske. Grunnen er at man kun kan oppdage dem kjemisk (urin og blodprøve). Likevel kan man vel kalle dem spontanabort (fellesbetegnelse). 

Anonymkode: 15cb0...c56

Ok, tusen takk for svar :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden man ikke kan se noe særlig på ultralyd før rundt uke 6, blir alle mislykkede graviditeter før det regnet som kjemiske. Grunnen er at man kun kan oppdage dem kjemisk (urin og blodprøve). Likevel kan man vel kalle dem spontanabort (fellesbetegnelse). 

Anonymkode: 15cb0...c56

Korrekt, endelig noen som vet hva det faktisk er. En kjemisk ER en tidlig spontanabort. Det ligger i navnet. Den kan kun påvises kjemisk. Altså frem til uke 5-6 ca. 

Mange bruker kjemisk som betegnelse kun når egget såvidt har streifet, men det er irrelevant, og aldri noe man kan vite. Egg som fester seg kan også ha treg hcg-produksjon. Det virker som at folk har en slags oppfatning om at ved kjemisk har man ikke lov til å bli like lei seg som ved en spontanabort, noe som er ganske så ufyselig. Så jeg vil anbefale alle å droppe hele ordet kjemisk, og heller bruke betegnelsen tidlig spontanabort, som det faktisk er (det betyr jo det samme).

Anonymkode: bd956...032

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden man ikke kan se noe særlig på ultralyd før rundt uke 6, blir alle mislykkede graviditeter før det regnet som kjemiske. Grunnen er at man kun kan oppdage dem kjemisk (urin og blodprøve). Likevel kan man vel kalle dem spontanabort (fellesbetegnelse). 

Anonymkode: 15cb0...c56

Tusen takk for svar :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en spontanabort 22 oktober 17. Fikk mens etter 7 uker. Vi prøvde med en gang jeg sluttet å blø, men er dessverre ennda ikke blitt gravid... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min første graviditet og første SA tidlig i desember (uke 8). Vi følte oss veldig klare for å prøve igjen ved første EL, men ble ikke gravide. Nå har jeg hatt første mens etter SA, og håper den sitter nå på andre forsøk - men det er likevel ikke lurt å legge alt håp på dette med at man blir raskere gravid etter en SA. Jeg tenker at kroppen blir gravid igjen når den er klar for det. 

Det er veldig trist med SA, men som mange sa til meg: nå vet du i hvert fall at du kan bli gravid. Det er mer enn mange kan håpe på :) Jeg trøster meg i hvert fall med det, men det er vanskelig å tenke slik i starten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...