Gå til innhold

Har MeToo ført til at menn prøver seg sjeldnere?


Collan

Synes du menn tar romantisk og / eller seksuelt initiativ sjeldnere nå enn før MeToo-kampanjen?  

48 stemmer

  1. 1. Synes du menn tar romantisk og / eller seksuelt initiativ sjeldnere nå enn før MeToo-kampanjen?

    • Ja
      25
    • Nei
      23


Anbefalte innlegg

De aller fleste historiene jeg har fått med meg fra MeToo-kampanjen er helt uakseptable tilfeller. Noen har vært i grenseland, og noen få har egentlig bare handlet om menn som har prøvd seg når kvinnen ikke ønsket det.

Det jeg lurer på er om MeToo-kampanjen har ført til at menn prøver seg på kvinner, både romantisk og seksuelt, i mindre grad enn før kampanjen startet. For min egen del er svaret enkelt: Jeg tilhører den gruppen menn som er både håpløst sjenert og introvert. Jeg har gått fra å aldri ta noen som helst form for initiativ til å fortsette akkurat slik, så ingen endring her i gården altså.

Dette kan være vanskelig å kvantifisere. Det én kvinne opplever som uønsket oppmerksomhet kan en annen kvinne ikke tenke noe særlig over i det hele tatt. Det er mye lettere å gi et eksakt svar på et spørsmål av typen "Var du oftere forkjølet i 2016 enn i 2017?".

Siden det er vanskelig å kvantifisere tenker jeg at en mulig tilnærming kan være å spørre alle kvinner om deres subjektive mening. Hver kvinne kan legge ulike ting i å bli forsøkt sjekket opp, men med mange nok svar vil vi kunne se en trend.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig. Metoo er en heksejakt. Kvinnene skuffer over hvordan de håndterer den.

Anonymkode: c4fa3...06f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg opplever å bli sjekket opp i samme grad som før. Det jeg derimot har opplevd ett par ganger i det siste er at andre menn har vært raske til å komme og hjelpe meg ut av situasjoner hvor andre menn har vært ubehagelige mot meg (har hatt vanskelig for å tatt et nei). Det har jeg aldri opplevd før. Vet ikke om det er et resultat av at flere har blitt oppmerksom på slik oppførsel av metoo eller om det bare er tilfeldig da 😅

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Rotemor skrev:

Nei, hvorfor skulle det det?

Det Giske og UH-lederen ble felt for var alvorlige ting, men det kommer også mange varsler for nærmest ingen ting. De blir fort lagt til side, men fortsatt en belastning.

Jeg tror det er en usikkerhet der som gjør at det blir mindre sjekking på arbeidsplasser. Noen vil ture frem som før. Andre vil bli overdrevent forsiktige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Isambard skrev:

Det Giske og UH-lederen ble felt for var alvorlige ting, men det kommer også mange varsler for nærmest ingen ting. De blir fort lagt til side, men fortsatt en belastning.

Jeg tror det er en usikkerhet der som gjør at det blir mindre sjekking på arbeidsplasser. Noen vil ture frem som før. Andre vil bli overdrevent forsiktige.

Mindre sjekking på arbeidsplasser er et positivt resultat.... 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder meg helt unna kvinner til dette hysteriet har gått over! 

Anonymkode: 194de...1f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder meg helt unna kvinner til dette hysteriet har gått over! 

Anonymkode: 194de...1f7

Husk på at det er en stor forskjell på å være vennlig, respektfull og forsiktig i sin tilnærming og det å være direkte frekk, og upassende respektløs.  Flørting er greit så lenge det gjøres med respekt !

Anonymkode: b6ca0...86c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Holder avstand til jenter en periode nå. Senest for noen dager siden var det ei på jobben som flørtet veldig med meg, men jeg forholdt meg kjølig til henne så er jeg på den trygge siden. Selv om hun egentlig vekker min interesse..

Anonymkode: d1178...93e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner klar når menn prøver seg, klager når menn ikke prøver seg.

 

Anonymkode: dae44...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Rotemor skrev:

Mindre sjekking på arbeidsplasser er et positivt resultat.... 

Ja, noen synes kanskje det, men jeg synes dette er en snerpete holdning. Jeg synes hovedregelen bør være at folk som vil ha hverandre skal få lov til det. Noen ganger blir det umulig, sånn som psykiater/pasient. 

Det er flere på min arbeidsplass som har funnet hverandre. Man blir godt kjent, så det er ikke rart det kan oppstå følelser.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også. Holder avstand til jenter en periode nå. Senest for noen dager siden var det ei på jobben som flørtet veldig med meg, men jeg forholdt meg kjølig til henne så er jeg på den trygge siden. Selv om hun egentlig vekker min interesse..

Anonymkode: d1178...93e

Samme her. Har mistet helt interessen for kvinner etter denne heksejakten som foregår. Vært flere kvinner som har visst inteteresse etter metoo, men har også bare vært kald og hengt med kompiser i stedet. Orker ikke det dramaet med kvinner. 

Anonymkode: 4942c...d34

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er positivt om menn skrur på de sosiale antennene sine litt oftere enn før. 

Det at menn hjelper kvinner i situasjoner hvor de ser en kvinne blir plaget av en annen mann, vil jeg si er en svært positiv effekt. 

MeToo har vært en vekker for mange. Selv om man kan tenke at enkelttilfeller som har blitt nevnt er litt stokk over stein, har flere mer alvorlige tilfeller blitt avdekket. Særlig dette med skjevt maktforhold og varsling på arbeidsplassen er viktig. 

Jeg håper for all del menn ikke slutter å flørte. Jeg håper bare de har lært seg når nok er nok og de ikke har sjans. 

Anonymkode: 29d2e...6bf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk på at det er en stor forskjell på å være vennlig, respektfull og forsiktig i sin tilnærming og det å være direkte frekk, og upassende respektløs.  Flørting er greit så lenge det gjøres med respekt !

Anonymkode: b6ca0...86c

Nei flørting er bare greit dersom hun finner deg interessant eller attraktiv, om du er mann og ikke har rett type utseende og flørter eller gjør noe så enkelt som å be med noen ut, blir du latterlig gjort for at du overhode forsøkte. 

Anonymkode: 2ce9b...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er positivt om menn skrur på de sosiale antennene sine litt oftere enn før. 

Det at menn hjelper kvinner i situasjoner hvor de ser en kvinne blir plaget av en annen mann, vil jeg si er en svært positiv effekt. 

MeToo har vært en vekker for mange. Selv om man kan tenke at enkelttilfeller som har blitt nevnt er litt stokk over stein, har flere mer alvorlige tilfeller blitt avdekket. Særlig dette med skjevt maktforhold og varsling på arbeidsplassen er viktig. 

Jeg håper for all del menn ikke slutter å flørte. Jeg håper bare de har lært seg når nok er nok og de ikke har sjans. 

Anonymkode: 29d2e...6bf

Eller her er en spør ide, hva om kvinner tok initiativ de neste 50 årene? Oppfører du deg som en gris bør du bli behandlet som en gris, men synes samtidig som at pervers oppførsel bør fjernes så burde også regelen om at mannen skal vise interesse først, være den som ber med ut på date, være den som betaler, være den som ber om en date til for å vite om hun liker deg tilbake. Kan ikke dere begynne å gjøre de tingene?

Anonymkode: 2ce9b...9a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde kanskje vært fint, men menn lærer ikke. Avhengig av fitte...

Anonymkode: 185e3...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eller her er en spør ide, hva om kvinner tok initiativ de neste 50 årene? Oppfører du deg som en gris bør du bli behandlet som en gris, men synes samtidig som at pervers oppførsel bør fjernes så burde også regelen om at mannen skal vise interesse først, være den som ber med ut på date, være den som betaler, være den som ber om en date til for å vite om hun liker deg tilbake. Kan ikke dere begynne å gjøre de tingene?

Anonymkode: 2ce9b...9a5

Hva får deg til å tro at jenter ikke tar initiativ? Jeg har alltid tatt det jeg vil ha, men på en mer diskre måte enn menn gjør. Det å vise seg villig er også en måte å ta initiativ på. Det er ingen regler på det du skriver over. 

Anonymkode: 29d2e...6bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva får deg til å tro at jenter ikke tar initiativ? Jeg har alltid tatt det jeg vil ha, men på en mer diskre måte enn menn gjør. Det å vise seg villig er også en måte å ta initiativ på. Det er ingen regler på det du skriver over. 

Anonymkode: 29d2e...6bf

Åja, jeg glemte at kvinner tar jo "initiativ" hele tiden. De sitter der og ser på mannen og da er det hennes fortjeneste om han tar initiativ og går opp til henne. Hun sitter der og smiler litt når han ser på henne, likt som at han smiler når hun ser på han, så da er det igjen hun som tok initiativet ved at han tar all risiko for avvisning og går opp til henne. Han går opp til henne og prøver seg og hun gir "bekreftende meldinger" så da er det selvsagt igjen hun som har tatt initiativet da. Selvsagt, hvordan kunne jeg ikke visst dette? Fra nå av skal jeg sitte meg i et hjørne og se på og smile til folk og så bli sur for at damer ikke plukker meg opp når jeg tross alt har tatt initiativ.

Anonymkode: ef614...7f1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Ja, jeg tror det.  

Men, jeg tror dessverre at dette i størst grad går utover de sjenerte og forsiktige mennene som var tafatte lenge før #meeeetooooooo.
:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...