Gå til innhold

Endelig litt nyansering av #metoo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De uheldige mennene som har prøvd seg på litt nyansering i #metoo-debatten har fått så ørene flagret. Hvem faen tror de at de er som kan komme her å bestemme når en kvinne skal føre seg krenket liksom? "En klaps på rumpa" er like mye grunn til å bruke hashtgaggen #metoo som grovt overgrep. Det er til og med kommet et stort opprop blant kvinner som mener Matt Damon skal miste jobben fordi han kom med en noe sleivete bemerkning om at det er forskjell på voldtekt og et klaps på rumpa (Noe da det også vitterlig er).

Nå ser det ut til at det kanskje begynner å tillates litt nyanser, og godt er det.

Eksperter er bekymret for at kvinner mistolker hva som er seksuell trakassering og hva som er ubehagelig/klønete flørting. Veldig mange av tilfellene som kvinner ser på som trakassering er mistolking av seksuelle signaler:

https://www.nrk.no/kultur/eksperter-er-bekymret-for-at-kvinner-mistolker-trakasseringsbegrepet-1.13856604

Anonymkode: 2aedd...654

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Ingen her på Kvinneguiden som har lyst til å diskutere dette...

 :cowboy:

Anonymkode: 9542b...5b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er sikkert nytteløst. Prøvde å lese kommentarfeltet til denne saken på Facebook, og det ser ut til at det kun er kvinners seksualitet som man skal prøve å forstå. 

Jeg syns denne artikkelen er fornuftig. Jeg syns også det er fornuftig å diskutere trakassering, men som i alt annet er heller ikke det så svart/hvitt som mange ser ut til å mene. Det bør kunne gå an å vise litt forståelse begge veier, og ikke rope høyt om at all seksuell oppmerksomhet er trakassering. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK artikkelen forteller sannheten, men siden den er nyansert og ser ting fra forskjellige vinkler i motsetning til å nærmest ensidig tale kvinners sak vil den nok bli forbigått i stillhet eller møtt med krass kritikk.

Skuffende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinne kan nå egentlig antyde at en mann har gjort noe, og så er egentlig hans karriere over. Har han en offentlig stillining  kommer media til å slakte ham. Og selv om han er uskyldig, vil det ha ødelagt mulighetene hans. Menn lever farlig. 

Anonymkode: 93543...096

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kvinne kan nå egentlig antyde at en mann har gjort noe, og så er egentlig hans karriere over. Har han en offentlig stillining  kommer media til å slakte ham. Og selv om han er uskyldig, vil det ha ødelagt mulighetene hans. Menn lever farlig. 

Anonymkode: 93543...096

Kan du ikke heller lese artikkelen i stedet for å gå på automatikk?

Anonymkode: 84f76...97f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står ikke der at "klaps på rumpa" er greit. Tvert imot sier den at også menn flest skjønner at det ikke er det.

Anonymkode: 69084...619

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen følelser er mer verdt. Ja, det kan skje at noen kvinner mistolker enkelte signaler fra menn. Men spørsmålet er hvorfor en mann har behov for å flørte med en kvinne som oppfatter flørten som "over kanten". Det er noe som heter å først få øyekontakt, snakke om vanlige ting og gå sakte frem. Ikke bare buse frem med å klå og si frekke seksuelle ting. Mulig det er klønete for noen menn, men her synes jeg menn skal ta ansvar for hva de gjør! Alle voksne kan klare å unngå å være klønete med litt bevissthetsgjøring! Jeg klarte det fint og er 40+ år nå, så det er bare tull at ikke andre skal klare det samme.

Anonymkode: 37f14...124

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig da jeg synes enkelte kvinner sauser inn hendelser som ikke burde ha vært dratt med i #metoo. Det er ikke alt som er ubehagelig og ekkelt som kan kalles overgrep eller trakassering. Når det gjelder ubehagelige fremstøt synes jeg det kommer an på hvordan den pågående personen takler avslag om man kan kalle det overgrep eller bare en ekkel opplevelse. Dersom en person tafser og/eller kommer med slibrige uttalelser men trekker seg unna så snart man viser tegn til at det er uønsket, er det ikke et overgrep i mine øyne uansett om det var ubehagelig. Det er feilslått forsøk på kontakt og flørt, og noe jeg mener man bør tåle (i de fleste tilfeller, det finnes selvsagt unntak). Dersom personen derimot fortsetter å tafse og grafse og nekter å gi seg, er man ihvertfall på god vei mot overgrep. Legger man til truende oppførsel og misbruk av makt synes jeg det er helt greit å kalle det seksuell trakassering eller til og med overgrep, og plassere det under #metoo.

Vi skal ta folk på alvor men det er viktig at ikke #metoo blir en hysterisk heksejakt som folk slutter å ta seriøst. Det ser dessverre ut til å ha skjedd allerede.
Når det er sagt synes jeg den viktigste nyanseringen blir glemt i alt spetakkelt rundt #metoo; at menn også kan bruke #metoo og at de også skal bli tatt seriøst når de står frem. Det er litt for mye fokus (og spekulasjon) på kvinnenes grunner til å føle seg seksuelt trakassert og for lite fokus på at menn også opplever seksuell trakassering og overgrep. Det er bare noen få som har nevnt den delen av saken i alle trådene om varslingsaker og #metoo her inne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammelig at det finnes de som forsvarer menn som trakasserer. 

Anonymkode: b9036...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 23.59, AnonymBruker skrev:

En kvinne kan nå egentlig antyde at en mann har gjort noe, og så er egentlig hans karriere over. Har han en offentlig stillining  kommer media til å slakte ham. Og selv om han er uskyldig, vil det ha ødelagt mulighetene hans. Menn lever farlig. 

Anonymkode: 93543...096

Feil. Helt feil.



Uskyldige menn får ikke mulighetene eller karrierene sine ødelagt, når selv mange skyldige heller ikke får det.
Slutt å krisemaksimer!

Anonymkode: bbace...e52

Ryddet for spekulasjoner. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS : Hvorfor bryr du deg om de uskyldige mennene som ikke rammes, og ikke om alle de uskyldige kvinnene som rammes og om de skyldige mennene?

Anonymkode: bbace...e52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
3 timer siden, Petra75 skrev:

Jeg tenker det er sikkert nytteløst. Prøvde å lese kommentarfeltet til denne saken på Facebook, og det ser ut til at det kun er kvinners seksualitet som man skal prøve å forstå. 

Jeg syns denne artikkelen er fornuftig. Jeg syns også det er fornuftig å diskutere trakassering, men som i alt annet er heller ikke det så svart/hvitt som mange ser ut til å mene. Det bør kunne gå an å vise litt forståelse begge veier, og ikke rope høyt om at all seksuell oppmerksomhet er trakassering. 

Jeg tror det både er nytteløst og ikke nytteløst. Mange er allerede enige med det artikkelen poengterer, de er mottagelig for nyanseringene. Mens de som bare turer på, og som ofte er de som er vokale på facebook og tar scenen i kommentarfeltet ikke er enig, og artikkelen faller der for døve ører. 

Jeg tror ikke det er så mange som man tror som ikke skjønner at det finnes nyanser. Det er mange som synes at noen av sakene er å dra det for langt. Men at noe blir dratt for langt betyr ikke at hele "kampanjen" er negativt. Jeg tror det er kjempebra at man blir bevisst på seksuell trakassering. Noe som har fått pågått i det stille alt for lenge. Å bli bevisst på hvor grensene går, og også bli oppmerksom på det de skriver i den artikkelen om at kvinner må bli flinkere på å avvise uskyldig flørting FØR det oppleves som trakassering er viktig. 

Det er utrolig synd om det at noen saker blir blåst ut av proporsjoner skal bli et argument for at kvinner er hysteriske og bare er ute etter å ta menn hver gang de reagerer på seksuell trakassering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.1.2018 den 2.52, AnonymBruker skrev:

Feil. Helt feil.


Uskyldige menn får ikke mulighetene eller karrierene sine ødelagt, når selv mange skyldige heller ikke får det.
Slutt å krisemaksimer!

Anonymkode: bbace...e52

så fordi at noen menn har klart å hente seg opp igjen etter disse hendelsene så betyr det at menn ikke får karrieren sine ødelagt pga falske anklager eller anklager om seksuelle trakkaserin som man ikke vet er sant ?

er en haug av menn som har mistet både karrieren i amerikanske fotball med millionkontrakter, topstillinger i datafirma og teknologi firma f.eks for falske seksuelle trakkasering saker og falske voldtektsanklager. selv om det kommer fram i lyset 2 år senere at det var falsk anklage så får ikke disse meannfolkene mulighetene eller jobben tilbake

det var et virkelig dårlig argument, er en haug av menn som får livet ødelagt basert på falske rykter og anklager , disse damene burde hatt straff!

 

http://ncfm.org/2012/05/news/criminal-sentencing/woman-admits-she-falsely-accused-hs-football-star-of-rape-he-receives-five-years-in-prison-she-receives-1-5-million-of-taxpayers-money/

 

denne mannen får ikke muligheten til å spille amerikansk fotball igjen på samme nivå pga falske anklager

 

Ryddet for slettet innhold i sitat og personangrep. Edie, mod.

 

Endret av Edie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skammelig at det finnes de som forsvarer menn som trakasserer. 

Anonymkode: b9036...181

skammelig at det finnes kvinner som slenger falske rykter og anklager og ødlegger livene til uskyldige menn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2018 den 3.09, pewdiepie skrev:

så fordi at noen menn har klart å hente seg opp igjen etter disse hendelsene så betyr det at menn ikke får karrieren sine ødelagt pga falske anklager eller anklager om seksuelle trakkaserin som man ikke vet er sant ?

er en haug av menn som har mistet både karrieren i amerikanske fotball med millionkontrakter, topstillinger i datafirma og teknologi firma f.eks for falske seksuelle trakkasering saker og falske voldtektsanklager. selv om det kommer fram i lyset 2 år senere at det var falsk anklage så får ikke disse meannfolkene mulighetene eller jobben tilbake

det var et virkelig dårlig argument, er en haug av menn som får livet ødelagt basert på falske rykter og anklager , disse damene burde hatt straff!

 

http://ncfm.org/2012/05/news/criminal-sentencing/woman-admits-she-falsely-accused-hs-football-star-of-rape-he-receives-five-years-in-prison-she-receives-1-5-million-of-taxpayers-money/

 

denne mannen får ikke muligheten til å spille amerikansk fotball igjen på samme nivå pga falske anklager


Og for hver kvinne som kommer med falske anklager finnes det 1000 kvinner som ikke har falske anklager, og 10.000 som ikke engang tør å gå ut med det, nettopp ford de er redde for at folk ikke skal tro på de.

Bryr du deg om kvinner eller er du bare her for å nedlate kvinner? Bryr du deg om disse probleme eller er du bare her for å flytte fokus vekk fra det?

Anonymkode: bbace...e52

Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Og for hver kvinne som kommer med falske anklager finnes det 1000 kvinner som ikke har falske anklager, og 10.000 som ikke engang tør å gå ut med det, nettopp ford de er redde for at folk ikke skal tro på de.

Bryr du deg om kvinner eller er du bare her for å nedlate kvinner? Bryr du deg om disse probleme eller er du bare her for å flytte fokus vekk fra det?

Anonymkode: bbace...e52

kom med statistikk eller referer til de faktaen dine som du sier, jeg venter, siden du sier at for hver falsk anklage er det 1000 som ikke har falske og 10 000 som ikke går ut med det. dette er svada

du trenger ikke si at jeg er nedlatende til kvinner fordi jeg er kritisk til at vi skal tro på alle meetoo anklager og alle ryker og anklagelser om trakkasering og voldtekt. man må ha bevis, har man ikke bevis så er det synd egentlig

man kan ikke bare straffe menn i hytt og pinne basert på dine ord eller andres rykter. når man har bevis så er det greit og mange slike saker blir faktisk tatt opp på kamera eller det er vitner. menn å ødlegge uskyldige menn sitt liv fordi du er bitter på at han ikke vil være sammen med deg eller ødlegge karrieren til en mann som strøk en kvinne på låret for 15 år siden er helt uaktuelt. det er så flaut at det har gått så langt, men du vet . vi er jo i 2000-å-krenka...den mest sensitive generasjonene som hyler over alt 

bare til å ta fram krenkekrakken

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

PS : Hvorfor bryr du deg om de uskyldige mennene som ikke rammes, og ikke om alle de uskyldige kvinnene som rammes og om de skyldige mennene?

Anonymkode: bbace...e52

PS : Hvorfor bryr du deg ikke om alle de uskyldige mennene som rammes og de skyldige kvinnene?

8 hours ago, AnonymBruker said:


Og for hver kvinne som kommer med falske anklager finnes det 1000 kvinner som ikke har falske anklager, og 10.000 som ikke engang tør å gå ut med det, nettopp ford de er redde for at folk ikke skal tro på de.

Bryr du deg om kvinner eller er du bare her for å nedlate kvinner? Bryr du deg om disse probleme eller er du bare her for å flytte fokus vekk fra det?

Anonymkode: bbace...e52

Ok, siden vi bare trekker statistikk ut av løse luften og driter i virkeligheten; For hver kvinne som kommer med ekte anklager finnes det 1000 kvinner som har falske anklager.

Anonymkode: 963e3...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Hvis man hadde åpnet opp for nyanser helt i starten av ville ikke #metoo fått denne gjennomslagskraften. Kampanjen ville dødd ut ganske raskt og alt ville fortsatt som før. Derfor var det viktig med noe i nærheten av nulltoleranse. Nå tror jeg imidlertid tiden er moden for noe mer overbærenhet overfor mindre synder, for nå har alle med noenlunde normale sjelsevner fått åpnet øynene i alle fall litt mer for denne typen problematikk. Etter #metoo blir det vanskeligere å slippe unna med trakassering, og en stor del av de som før har tillatt seg å oppføre seg dårlig mot kvinner(og menn) vil bli tvunget til å tenke seg om nå når de vet at andre følger med og terskelen for å varsle har blitt lavere. Vi har i stor grad oppnådd det vi ønsket, og å kjøre på like hardt i fortsettelsen vil kunne komme til å drepe sympatibølgen. Vi må selvfølgelig fortsette å følge med og si fra, men vi skal ikke drive heksejakt heller, og det er på tide å lytte mer til mennenes tanker og opplevelser omkring det hele.

Personlig synes jeg det er idiotisk å straffe menn som Liam Neeson for å komme med innvendinger som ikke er spesielt drøye og ureflekterte men faktisk fornuftige, men jeg synes også det er helt riktig at menn i stillinger som gir mye makt og innflytelse blir tatt hardt for å bruke den makten til å utnytte mennesker som befinner seg i en svakere posisjon, også når det er snakk om handlinger som er mindre grove enn voldtekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Slik jeg har oppfattet METOO-kampanjen, så er omtrent hele poenget at det SKAL være lav terskel for hva kvinner kan tolke som uønsket oppmerksomhet, og hva de skal kunne si fra om. Det handler ikke om at menn ikke skal kunne gi kvinner komplimenter i det hele tatt. Det handler om at vi menn må gå litt i oss selv og tenke over hva vi sier og hva vi gjør.

Ja, vi må faktisk det, for det er ikke til å stikke under en stol at vi menn hører til en gruppe som i historien aldri har vært nødt til å sparke oppover i systemet for å bli hørt, og som aldri har måttet føle på å bli trakassert for det vi gjør og sier. Ja, så dypt sitter privilegiene, at menn nå har begynt å rope ut hashtaggen #NotAllMen så snart kvinner sier fra om ting menn ser på som filleting. Og det blir så feil. SÅ feil. Opplever en kvinne at det å bli gitt et kompliment er uønsket oppmerksomhet, ja vel, så ER det uønsket oppmerksomhet. Og har vi menn da problemer med å finne ut hvordan vi kan gi kvinner komplimenter uten at de opplever dette som uønsket oppmerksomhet, så er det VÅRT problem, ikke deres!
Det ER f.eks forskjell på å si til en kvinne "så fin genser du har på deg" og "den genseren du har på deg får virkelig fram formene dine!". OG det er faktisk ikke så fryktelig vanskelig å tenke seg fram til riktig måte å gi kompliment på.
De som varsler uønsket oppmerksomhet, må slippe å føle på om det de varsler om er greit, eller ikke. Da er vi tilbake til der vi var før metoo-kampanjen, og det er ihvertfall ikke greit!

 

Anonymkode: 58a1a...6b8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...