Gå til innhold

Etternavn på baby - så forbanna!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Hr. Aktiv skrev:

Nope. Da er de fleste store/voksne nok til å bestemme selv. Ihvertfall er de myndige. Kansje vil de ikke hete begge etternavnene selv engang.

Joda, men om to myndige personer med hvert sitt bindestreksnavn skal få barn, kan man jo fort ende opp med Møller-Johansen-Ørstavik-Pettersen fordi det liksom skal være «rettferdig». 

Før eller siden må navn ofres hvis ikke man skal få absurd lange sammensatte etternavn det ikke går an å si på én innpust.

Da tenker jeg dagens foreldre bør ta debatten først som sist, fremfor å skyve problemet over på barna ved å konstruere et nytt bindestreksnavn ingen av dem heter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Hactar skrev:

Joda, men om to myndige personer med hvert sitt bindestreksnavn skal få barn, kan man jo fort ende opp med Møller-Johansen-Ørstavik-Pettersen fordi det liksom skal være «rettferdig». 

Før eller siden må navn ofres hvis ikke man skal få absurd lange sammensatte etternavn det ikke går an å si på én innpust.

Da tenker jeg dagens foreldre bør ta debatten først som sist, fremfor å skyve problemet over på barna ved å konstruere et nytt bindestreksnavn ingen av dem heter. 

Hvis det skal være så vanskelig da må dere ta myntkast.

50% sjanse for å vinne å 50% sjanse for å lage ufred. Ikke rart det er krig i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for langt og godt svar. 

Det er en gutt, vi diskuterte det før jeg ble gravid. Vi ble enige om at baby skulle ha mitt som mellomnavn dersom vi ikke skulle gifte oss (noe han tydeligvis ikke ønsker lengre) - han har også en søster som er gift og har tatt et annet navn, men der heter alle barna (gutt og jenter) hennes *gamle* etternavn. Dette også noe svigermor trumfet gjennom.

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

Wow. Høres ut som om svigermor bør settes på plass. 

Anonymkode: c670e...da6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hactar skrev:

Joda, men om to myndige personer med hvert sitt bindestreksnavn skal få barn, kan man jo fort ende opp med Møller-Johansen-Ørstavik-Pettersen fordi det liksom skal være «rettferdig». 

Før eller siden må navn ofres hvis ikke man skal få absurd lange sammensatte etternavn det ikke går an å si på én innpust.

Da tenker jeg dagens foreldre bør ta debatten først som sist, fremfor å skyve problemet over på barna ved å konstruere et nytt bindestreksnavn ingen av dem heter. 

Dette er en ganske vanlig problemstilling, og de jeg kjenner som har vært i denne situasjonen, har tatt et navn hver og laget en ny bindestrekskombinasjon. Ikke noe problem med mindre man gjør det til et problem. 

Anonymkode: c670e...da6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir siste posten min (jeg skulle gjerne likt å visst hva som var så feil med tidligere postene mine dog.)  Jeg er kun på kvinneguiden pga en fantastisk tråd (hva butikkansatte sier og gjør.) Helt genial tråd. Jeg opprettet dette nicket, kun fordi tittelen på denne tråden fenga oppmerksomheten min på første sida og fordi jeg ønsker å hjelpe TS.

Dersom premissene er at du elsker mannen din (det går jeg utifra) og du ønsker å ha en familie med han (det går jeg utifra) så vil jeg anbefale deg å kommunisere med han, og med svigermor. Jeg vil anbefale deg å ikke brenne noen bruer. Å bruke stygge ord under middager, foran familien deres, true med å forlate han, om du ikke får viljen din etc, er ikke spesielt relasjonsbyggende og vil ikke føre til noe positivt, verken for deg eller barnet ditt. 

Lytt like mye som du snakker. Også med svigermor.

Forlat han, for all del, men ikke pga navn, og uenigheter med svigermor.

Hvis du går fra han, basert på alle tilbakemeldingene her på forumet (ganske tøffe tilbakemeldinger å gi, med så lite kunnskap om din situasjon), så tror jeg mannen din står der rimelig dum, og ikke skjønner noen ting. Han vil ikke være den første, og han vil ikke bli den siste.  

Så en fin historie som er sann.  

Farmor og mamma, hata hverandre. De tolererte ikke hverandre. Min mor har alltid levd for barna (ingen jobb, hjemmeværende.) Og farmor, som har hatt ett ganske så hardt liv (men blitt tatt fantastisk vare på av familien i sine siste år) elsket alle sine barnebarn, og all pensjon etc har gått til barnebarna. For pappa så var det masse frustrasjon, det har vært enormt mange tunge stunder, og mamma syns sikkert han var en fjott.  Men for oss barn, så var alt perfekt. Vi merket aldri noe. Så hold i så fall all krangel unna barna. Og ikke hold barna unna besteforeldre (som er glad i barnebarna dog.)  

Barn, har masse igjen for å være sammen med besteforeldre. Og det har også foreldrene. Det frigjør masse tid som man kan bruke på hverandre.Forhold og familie fører til tunge stunder, det er slitsom, men det er også utrolig givende.  

For øvrig har du selvfølgelig 100% rett på navnet ditt. Og han er en fjott. Og du har all rett til å være lettere forbannet.

Den dag i dag vet jeg ikke hva slags krangel som førte til at farmor og mamma hata hverandre og ikke snakket med hverandre. Det er ikke sikkert mamma husker det selv engang. Eneste pappa har sagt, er at det var tidvis ett helvete.  Jeg er helt sikker på at det var noe ubetydelig noe, kanskje ett navn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Vannkoker skrev:

Blir siste posten min (jeg skulle gjerne likt å visst hva som var så feil med tidligere postene mine dog.)  Jeg er kun på kvinneguiden pga en fantastisk tråd (hva butikkansatte sier og gjør.) Helt genial tråd. Jeg opprettet dette nicket, kun fordi tittelen på denne tråden fenga oppmerksomheten min på første sida og fordi jeg ønsker å hjelpe TS.

Dersom premissene er at du elsker mannen din (det går jeg utifra) og du ønsker å ha en familie med han (det går jeg utifra) så vil jeg anbefale deg å kommunisere med han, og med svigermor. Jeg vil anbefale deg å ikke brenne noen bruer. Å bruke stygge ord under middager, foran familien deres, true med å forlate han, om du ikke får viljen din etc, er ikke spesielt relasjonsbyggende og vil ikke føre til noe positivt, verken for deg eller barnet ditt. 

Lytt like mye som du snakker. Også med svigermor.

Forlat han, for all del, men ikke pga navn, og uenigheter med svigermor.

Hvis du går fra han, basert på alle tilbakemeldingene her på forumet (ganske tøffe tilbakemeldinger å gi, med så lite kunnskap om din situasjon), så tror jeg mannen din står der rimelig dum, og ikke skjønner noen ting. Han vil ikke være den første, og han vil ikke bli den siste.  

Så en fin historie som er sann.  

Farmor og mamma, hata hverandre. De tolererte ikke hverandre. Min mor har alltid levd for barna (ingen jobb, hjemmeværende.) Og farmor, som har hatt ett ganske så hardt liv (men blitt tatt fantastisk vare på av familien i sine siste år) elsket alle sine barnebarn, og all pensjon etc har gått til barnebarna. For pappa så var det masse frustrasjon, det har vært enormt mange tunge stunder, og mamma syns sikkert han var en fjott.  Men for oss barn, så var alt perfekt. Vi merket aldri noe. Så hold i så fall all krangel unna barna. Og ikke hold barna unna besteforeldre (som er glad i barnebarna dog.)  

Barn, har masse igjen for å være sammen med besteforeldre. Og det har også foreldrene. Det frigjør masse tid som man kan bruke på hverandre.Forhold og familie fører til tunge stunder, det er slitsom, men det er også utrolig givende.  

For øvrig har du selvfølgelig 100% rett på navnet ditt. Og han er en fjott. Og du har all rett til å være lettere forbannet.

Den dag i dag vet jeg ikke hva slags krangel som førte til at farmor og mamma hata hverandre og ikke snakket med hverandre. Det er ikke sikkert mamma husker det selv engang. Eneste pappa har sagt, er at det var tidvis ett helvete.  Jeg er helt sikker på at det var noe ubetydelig noe, kanskje ett navn :) 

Takk for godt og langt svar. 

Satt meg ned med samboer etter at han kom hjem fra svigers (han har vært på besøk med baby). 

Forklarte at jeg ønsket mitt navn som mellomnavn, forklarte også at det er viktig for meg pga å føre slekten videre. Sa til han at mellomnavnet vil kun være på papiret (pass/ andre viktige dokumentasjoner) forklarte at baby vil få hans etternavn og at det er dette navnet som vil bli brukt. Ba han sitte seg i min situasjon.

Han godtok det og sa unnskyld for måten han hadde oppført seg på og at han har vært fraværende i å ta ansvar for baby. Han forklarte at han var så redd for å gjøre feil når det gjelder baby og at han gjerne vil at prøve seg fram forsiktig i starten (med bading/bleieskift) - så no skal vi "trene" han opp :-D han har vært redd for å "ta initiativ" pga jeg er hjemme i perm og ammer så følte han at han ikke fikk tatt så stor del. 

Var godt å få snakket om det. 

Sendte også mld til svigermor om hva navnet til babyen blir og forklarte at baby får hans etternavn men også mitt mellomnavn og at dette er noe vi er blitt enige om (far og meg). 

Hun godtok det til slutt (selv om hun gjerne ble litt irritert) men det regner vi med går over om en liten stund. 

Hun får masse tid med baby, så selv om baby får mitt mellomnavn vil baby fremdeles få veldig god kontakt med henne. 

Tuuuusen takk for alle som har tatt seg tid til å svare i tråden, helt fantastiske mennesker. En godt fornøyd mamma som nettopp er ferdig å vise "mannen" første bleieskift - noe han ble positivt overrasket over var "så enkelt" :-)

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjørt på at ditt som mellomnavn og hans som etternavn. Når barnet kanskje en gang gifter seg, og ihvertfall om det er jente, så vil barnet kanskje bytte etternavn. Dermed blir hans navn borte i stedet for ditt navn.

Anonymkode: c436a...3b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for godt og langt svar. 

Satt meg ned med samboer etter at han kom hjem fra svigers (han har vært på besøk med baby). 

Forklarte at jeg ønsket mitt navn som mellomnavn, forklarte også at det er viktig for meg pga å føre slekten videre. Sa til han at mellomnavnet vil kun være på papiret (pass/ andre viktige dokumentasjoner) forklarte at baby vil få hans etternavn og at det er dette navnet som vil bli brukt. Ba han sitte seg i min situasjon.

Han godtok det og sa unnskyld for måten han hadde oppført seg på og at han har vært fraværende i å ta ansvar for baby. Han forklarte at han var så redd for å gjøre feil når det gjelder baby og at han gjerne vil at prøve seg fram forsiktig i starten (med bading/bleieskift) - så no skal vi "trene" han opp :-D han har vært redd for å "ta initiativ" pga jeg er hjemme i perm og ammer så følte han at han ikke fikk tatt så stor del. 

Var godt å få snakket om det. 

Sendte også mld til svigermor om hva navnet til babyen blir og forklarte at baby får hans etternavn men også mitt mellomnavn og at dette er noe vi er blitt enige om (far og meg). 

Hun godtok det til slutt (selv om hun gjerne ble litt irritert) men det regner vi med går over om en liten stund. 

Hun får masse tid med baby, så selv om baby får mitt mellomnavn vil baby fremdeles få veldig god kontakt med henne. 

Tuuuusen takk for alle som har tatt seg tid til å svare i tråden, helt fantastiske mennesker. En godt fornøyd mamma som nettopp er ferdig å vise "mannen" første bleieskift - noe han ble positivt overrasket over var "så enkelt" :-)

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

Takk for at du likte mine svar 😊 Jeg er ett fantastisk menneske som du skriver 😘

Anonymkode: c00ce...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg hadde reforhandlet og sagt kun ditt. 

Og minner han på hvem etternavn barnet vil få om fem mnd, helt automatisk om han ikke aksepterer. 

Det er ditt. 

Anonymkode: 88748...548

Jeg tror heller jeg ville latt være å si noe, og la babyen ende med ditt navn. 

Anonymkode: 95188...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Syns sjeldent og fredet navn så absolutt er et veldig godt argument i saken!

Anonymkode: 19c90...afc

Enig. Hos oss har jeg et fredet etternavn, og samboer heter *sen. Dermed fikk sønnen vår mitt etternavn. Som mellomnavn fikk han samboers mellomnavn som også er ganske sjeldent i Norge (dog veldig vanlig på verdensbasis).

Anonymkode: 95188...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for godt og langt svar. 

Satt meg ned med samboer etter at han kom hjem fra svigers (han har vært på besøk med baby). 

Forklarte at jeg ønsket mitt navn som mellomnavn, forklarte også at det er viktig for meg pga å føre slekten videre. Sa til han at mellomnavnet vil kun være på papiret (pass/ andre viktige dokumentasjoner) forklarte at baby vil få hans etternavn og at det er dette navnet som vil bli brukt. Ba han sitte seg i min situasjon.

Han godtok det og sa unnskyld for måten han hadde oppført seg på og at han har vært fraværende i å ta ansvar for baby. Han forklarte at han var så redd for å gjøre feil når det gjelder baby og at han gjerne vil at prøve seg fram forsiktig i starten (med bading/bleieskift) - så no skal vi "trene" han opp :-D han har vært redd for å "ta initiativ" pga jeg er hjemme i perm og ammer så følte han at han ikke fikk tatt så stor del. 

Var godt å få snakket om det. 

Sendte også mld til svigermor om hva navnet til babyen blir og forklarte at baby får hans etternavn men også mitt mellomnavn og at dette er noe vi er blitt enige om (far og meg). 

Hun godtok det til slutt (selv om hun gjerne ble litt irritert) men det regner vi med går over om en liten stund. 

Hun får masse tid med baby, så selv om baby får mitt mellomnavn vil baby fremdeles få veldig god kontakt med henne. 

Tuuuusen takk for alle som har tatt seg tid til å svare i tråden, helt fantastiske mennesker. En godt fornøyd mamma som nettopp er ferdig å vise "mannen" første bleieskift - noe han ble positivt overrasket over var "så enkelt" :-)

Ts

Anonymkode: 10d5b...ceb

Så bra det ordna seg men må si svigermoren din er noe merkelig som lar seg irritere over at ditt etternavn blir brukt som mellomnavn og at det liksom skulle finnes noe logikk i at hun skulle få mindre tid med babyen pga det med navn... Hvor hadde hun det fra?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hadde jeg stått på mitt. Jeg hadde enten endret på rekkefølgen på etternavnene, at etternavnene blir skrevet med bindestrek , kun mitt etternavn eller latt være å gjøre noe, så hadde barnet til slutt fått mitt etternavn uansett.. Jeg synes faktisk at et sjeldent etternavn teller foran et helt vanlig etternavn. Selv har jeg et sjeldent etternavn, men jeg byttet til det etternavnet etter at barna var født og allerede hadde fått hans etternavn. Men så har samboeren også et uvanlig etternavn, så den saken var jo grei. Men uansett, så skal han diskutere dette med deg, som er moren til barnet og ikke sin egen mor, som ikke har noe som helst med dette å gjøre. Han høres ut som en tøffelhelt når han ikke kan snakke med deg om dette, men velger å gå bak din rygg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 9.26, Neinøff skrev:

Og når barna er større et det far som snekrer den spesialtilpassede star wars senga, lærer ungen fotball, tar med på topptur.. likevel får ungen.. mors etternavn?

Her har jeg fire barn, og far har foreløpig ikke vært med på noe av dette. Jeg har gått toppturer, kjørt til treninger og kamper, fotball er det ingen av barna som er interessert i. 

Anonymkode: 00d1d...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 11.21, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig noe å krangle om? Det er bare ett navn. Dere vil vel aldri bruke etternavn når dere snakker til barna likevel. Da blir jo kun fornavnet brukt. Etternavn er bare noe som vil stå på offisielle papirer.

Dere mødre har ikke enerett på hverken barnet eller etternavn. Dere er ikke viktigere enn far. Som en skriver at TS skal få bestemme fordi hun har fått gravid i 9 mnd, for noe tull. Hvor mange rettigheter skal dere mødre egentlig ha? Far bidro med å lage dette barnet og har like mye rettigheter.

Jeg håper far får bruke sitt etternavn som han vil, siden det er så utrolig viktig. Jeg trudde gener var viktigere enn ett etternavn.

Dere mødre en noen store egoistiske fjollete tullinger som ødelegger for dere selv. Dere ødelegger for fremtiden til andre damer også med de kravene dere stiller hele tiden.

Jeg håper det blir fler som reiser ril Danmark og får sæd av en ukjent mann der, da slipper fedre betale bidrag og å bli tråkket ned i gjørma av ego bitches.

Anonymkode: c00ce...0ad

Så morens navn skal ikke stå der, siden mor ikke er viktig og barnet ikke har hennes gener. Din logikk. 

Anonymkode: 00d1d...975

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.1.2018 den 14.38, AnonymBruker skrev:

stakkars norske barn som er født i den feministisk/anti far suppe der

Anonymkode: 0cf8c...b31

Og det fikk du ut av hovedinnlegget der det sies at FARS etternavn blir sist, og mors kun brukt som mellomnavn? Kvinner skal altså være stumme kjøkkentjenere og horer etter behov? 

Anonymkode: 00d1d...975

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2018 den 8.13, Cartman skrev:

Hans bør være etternavnet. Du får mellomnavnet. Eventuelt kan man slå dem sammen.

Hvorfor hans sist når gennes er fredet mens hans er vanlig? 

Anonymkode: dde96...337

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor hans sist når gennes er fredet mens hans er vanlig? 

Anonymkode: dde96...337

Fordi mannens etternavn er sist. Vi har tradisjoner i dette landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cartman skrev:

Fordi mannens etternavn er sist. Vi har tradisjoner i dette landet!

Jada, tradisjoner med å ikke ha sex før man er gift, at kvinnen er hjemmeværende og mannen er forsørger, at man går i kirka hver søndag. Du følger alle disse? 

Anonymkode: 00d1d...975

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...