Gå til innhold

Etternavn på baby - så forbanna!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest N-Nøff
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her er det jeg som har snekret seng, tatt barna med på tur og lært de å sparke fotball... Sånne ting kan jo en mor også få til! 

Anonymkode: 9926e...a4b

Ja, hun kan det! Men det er nesten alltid far som gjør det. Du har selvsagt noen unntak der faren er inkompetent. Men så har du tilfellene der faren gir morsmelkerstatning fordi mor skal på fest eller ikke bryr seg om babyen. Faren tar hele permisjonen fordi mor vil arbeide istedet. Åja, det er endel av de familiene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik loven er. Barnet får automatisk etternavnet til far. Hvis du har pikenavnet  ditt enda og ikke byttet til etternavnet hans selv. Så blir ditt et mellomnavn. 

Det er en del av likestillingen. Blir dere separert. Sitter du med de fleste rettigheter. Slik at det veier hverandre opp. 

Anonymkode: e99ed...b16

Dette er feil, som andre har skrevet tidligere i tråden vil barnet automatisk få mors etternavn om navnemelding ikke er sendt inn innen 6 mnd. 

Ville bare latt vær å sende inn jeg. 

Her er det motsatt, far har et sjeldent navn mens jeg har vanlig navn, og her fikk baby fars navn, selv om jeg syntes mitt er finere, og vi ikke var sammen når baby ble født.

Anonymkode: 3b6ad...a7b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans etternavn - ditt etternavn. Eller omvendt. Hva høres mest "rett" ut....

Her har alle i familien denne løsningen.

Anonymkode: a714c...c3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg mellomnavn i hvert fall, det er tungvint og tåpelig og har ingen hensikt. Etternavnet kan enkelt skiftes til mors eller fars senere, om ønskelig. Også om det er fredede etternavn. Det er ikke sånn at en må ha det fredede navnet som mellomnavn for å få lov til å skifte til det etternavnet senere.

Anonymkode: 480d7...6e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik loven er. Barnet får automatisk etternavnet til far. Hvis du har pikenavnet  ditt enda og ikke byttet til etternavnet hans selv. Så blir ditt et mellomnavn. 

Det er en del av likestillingen. Blir dere separert. Sitter du med de fleste rettigheter. Slik at det veier hverandre opp. 

Anonymkode: e99ed...b16

Eh nei, slik er IKKE loven ...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Neinøff skrev:

Og når barna er større et det far som snekrer den spesialtilpassede star wars senga, lærer ungen fotball, tar med på topptur.. likevel får ungen.. mors etternavn?

Hæ? 

Anonymkode: a714c...c3c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan du har holdt på og mene at faktisk du skal ha etternavnet. Du fortjener faktisk ikke etternavnet som mellomnavn. Du virker smålig, og hadde gjort det samme etter hvordan du hadde oppført deg. Skjønn at med skal ha etternavnet, at du kunne fått mellomnavnet hadde vært helt greit, men ikke slik du opptrer. Mellomnavnet blir glemt uansett..  akkurat som ditt vil bli.

Anonymkode: 3200e...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Samboer og jeg ble foreldre for første gang for én mnd siden. 

Før baby ble født diskuterte vi etternavn på baby, samboer vil selvsagt at han skal få etternavnet hans mens jeg ønsker at han skal få mitt. 

Mitt etternavn er fredet ( er kun min familie som har dette navnet) mens hans er så vanlig at godt over 30% av innbyggerne i kommunen har dette. I tillegg har han brødre som kan føre navnet videre, det har ikke jeg. Vi vil heller ikke bli gift, jeg ønsker at vårt barn skal ha noe likt etternavn som meg hvertfall.

Nevner også at svigermor har vært veldig på den at babyen skal ha hans etternavn, noe hun forsåvidt ikke har noe med. 

Jeg gikk med på bruke mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn til slutt. 

Jeg sendte inn melding om navn på baby for 1 uke siden hvor far også må logge seg inn for å akseptere navnet. Han har endo ikke akseptert navnevalget, selv etter jeg har purret på han.

Når svigermor var på besøk igår sier hun at samboer har endo ikke forhandlet ferdig etternavnet på baby. Ut ifra samtalen de hadde hatt så hadde hun spurt om han ikke skulle ha KUN hans etternavn, dette mente hun var riktig - og han hadde sagt seg enig. 

Han har ikke sagt til meg at han ønsker kun hans navn, irriterer meg at han ikke kan akseptere mitt etternavn som mellomnavn. Jeg mener dette ikke er noe å forhandle. 

Måtte få luftet frustrasjonen her... 

Hva mener dere? Er jeg urimelig? Bør baby bare få etternavn til samboer og ta vekk mitt? 

Anonymkode: 10d5b...ceb

Begge etternavn med bindestrek mellom. Problem solved.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

....... 

Når svigermor var på besøk igår sier hun at samboer har endo ikke forhandlet ferdig etternavnet på baby. Ut ifra samtalen de hadde hatt så hadde hun spurt om han ikke skulle ha KUN hans etternavn, dette mente hun var riktig - og han hadde sagt seg enig. 

....... 

Anonymkode: 10d5b...ceb

Høres ut som om mannen din ikke tør å si i mot svigermor/mora hans.. 

Hos oss var det en selvfølge at barna fikk morens etternavn, siden det er veldig sjeldent. Ungene våre har farens etternavn som mellomnavn, og foreløpig blir det brukt. 

Hvis du vil lage leven i heimen logger du deg inn og endrer det så hans navn blir mellomnavn. Så kan han ha det så godt når han saboterer det dere har blitt enige om. 

Så kan du heller vurdere å endre det når han oppfører seg ordentlig, og når han forstår at han må tørre å si imot mora si. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lett droppet hans etternavn om det er slik han skal være

Anonymkode: f6a01...0e6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men dersom du har et beskyttet etternavn syntes jeg absolutt barnet burde få ditt etternavn, spesielt dersom du ikke har søsken som kan føre navnet videre.

Her har vi omvendt situasjon: Barnets far har et sjeldent, beskyttet etternavn og da var det en selvfølge at barnet vårt skulle få hans etternavn. Selv har jeg et vanlig etternavn, men siden mine foreldre ikke har andre barnebarn tok vi med mitt etternavn som mellomnavn slik at deres navn også får «gå videre» i et ledd til. 

Anonymkode: 7dc9f...704

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barnet vårt fars etternavn fordi det er sjeldent, det er kun noen få som heter det. Jeg synes det er dårlig av mannen din å prøve å manipulere deg! Skjeldne navn er viktigere enn vanlige spør du meg. 

Anonymkode: af0b5...90c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Samboer og jeg ble foreldre for første gang for én mnd siden. 

Før baby ble født diskuterte vi etternavn på baby, samboer vil selvsagt at han skal få etternavnet hans mens jeg ønsker at han skal få mitt. 

Mitt etternavn er fredet ( er kun min familie som har dette navnet) mens hans er så vanlig at godt over 30% av innbyggerne i kommunen har dette. I tillegg har han brødre som kan føre navnet videre, det har ikke jeg. Vi vil heller ikke bli gift, jeg ønsker at vårt barn skal ha noe likt etternavn som meg hvertfall.

Nevner også at svigermor har vært veldig på den at babyen skal ha hans etternavn, noe hun forsåvidt ikke har noe med. 

Jeg gikk med på bruke mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn til slutt. 

Jeg sendte inn melding om navn på baby for 1 uke siden hvor far også må logge seg inn for å akseptere navnet. Han har endo ikke akseptert navnevalget, selv etter jeg har purret på han.

Når svigermor var på besøk igår sier hun at samboer har endo ikke forhandlet ferdig etternavnet på baby. Ut ifra samtalen de hadde hatt så hadde hun spurt om han ikke skulle ha KUN hans etternavn, dette mente hun var riktig - og han hadde sagt seg enig. 

Han har ikke sagt til meg at han ønsker kun hans navn, irriterer meg at han ikke kan akseptere mitt etternavn som mellomnavn. Jeg mener dette ikke er noe å forhandle. 

Måtte få luftet frustrasjonen her... 

Hva mener dere? Er jeg urimelig? Bør baby bare få etternavn til samboer og ta vekk mitt? 

Anonymkode: 10d5b...ceb

Er dere ikke gift bør ditt etternavn stå sist, du som har gått i 9 mnd gravid. Setter han ring på fingeren din kunne dere slått sammen navnene med bindestrek. Eks Hansen-Lindheim. 

Anonymkode: df136...904

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et sjeldent etternavn som bare min familie bærer :) Og barnet mitt har fått dette til etternavn(etter mye kamp. Sambo fikk imidlertid ha sitt som mellomnavn. 

Familien hans omtalte alltid barnet vårt i hans etternavn før, så da skjønte jeg fort at "mellomnavn og etternavn" plasseringen hadde sitt å si.

Ikke finn på å koble mellom med ditt etternavn på denne måten "Olsen-sjeldennavn", for da blir ikke ditt etternavn beskyttet lengre, da andre inngifte i familien fritt kan ta "Olsen-sjeldennavn" til sitt :)

Om du likevel skulle oppleve at noen ikke blodslekt i fremtiden prøver å ta til seg navnet ditt, så må det godkjennes av alle i din familie som har dette etternavnet. Det er nok at EN nekter, så forblir etternavnet beskyttet. 

Anonymkode: 8b5d3...a7a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Begge etternavn med bindestrek mellom. Problem solved.

Og dobbelt problem for neste generasjon, når Hansen-Theodorsen og Møller-Johansen skal prøve å bli enige.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han er vrang. Man fører videre sjeldne etternavn, her er jeg ganske bestemt på at mitt etternavn skal brukes, samboers er veldig vanlig og de har en diger familie med det navnet. Jeg kommer heller ikke til å endre etternavn når vi blir gift. Jeg tok pikenavnet til oldemor, og det er ingen igjen i vår slekt som heter det. 

Men bare la han være trassig. Da får barnet ditt etternavn snart. Bare fortell han det, så kan han bli med på et kompromiss, eller ikke få sitt navn på barnet i det hele tatt.

Anonymkode: 5b5d4...89f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn og endre ditt etternavn til sist. Si til samboeren din at du ønsker ditt etternavn sist, og at du ikke kommer til å endre mening. Han kan, hvis han vil ha sitt som mellomnavn. Dette ville jrg gjort, om om han ikke godkjenner det, blir det ditt etternavn uansett. Så ville jeg flyttet fra han, hvordan skal dere løse større problemer, når han ikke klarer å gi litt tilbake? 

Anonymkode: 0e3ee...b49

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva samboeren bråker for? Han har jo allerede fått oppført sitt navn som etternavn! Det er ts sitt som er mellomnavn og dermed egentlig ikke etternavn, for de har ikke ført det inn i skjemaet med bindestrek under etternavn...

Jeg hadde glatt ignorert dette innspillet og latt han lure seg selv/bli lurt av sin mor om han faktisk ikke skjønner hvordan det navneskjemaet fungerer.......

Forøvrig, jeg er gift, men våre barn har mitt navn som etternavn og fars som mellomnavn. Det fungerer faktisk helt fint, selv om fars da altså ikke alltid blir brukt.

Anonymkode: 14f69...a2f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...