Gå til innhold

Etternavn på baby - så forbanna!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, JuliaKepler skrev:

Automatisk mors etternavn etter 6 mnd? Hva med fornavnet da?

Fornavnet blir godkjent som hun har sendt inn

Anonymkode: a6235...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, JuliaKepler skrev:

Automatisk mors etternavn etter 6 mnd? Hva med fornavnet da?

De velger ett, og sjansen er stor for St de velger det som det foreligger søknad på. 

Kansellere søknaden, TS og snu navnene. 

Fornavn hans som mellom, ditt som etternavn. 

Så kan han godta det, eller ikke få det med i det hele tatt. Du har vist deg generøs, han har vist seg motsatt. Da kan han ha det så greit. 

Anonymkode: 88748...548

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ditt etternavn bør settes sammen med hans etternavn med bindestrek . Hvis du ikke gjør dette vil det siste etternavnet alltid bli skrevet i alle sammenhenger. Jeg har to etternavn og ingen( inkludert meg selv) gidder eller orker å skrive begge navn "ever".

Anonymkode: 198eb...bdc

Som vil gjøre det enda jævligere og mer dritt å måtte skrive sitt eget navn, samt for andre å forholde seg til denne personen.

Anonymkode: 14ae3...726

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut ifra hva du forteller burde selvfølgelig baby ha ditt navn. Det er usjarmerende å hete "Hansen" f.eks. Hvorfor vil samboeren din baby så vondt? 

Selv er jeg dog glad for at jeg fikk etternavnet til min far, og ikke mor selv om etternavnet til mor også er beskyttet. Mor heter noe helt grusomt til etternavn! :P

Så med mindre du har et grusomt etternavn synes jeg baby burde få et mer allment navn. Mye koseligere. :)

Anonymkode: 0e63c...ede

Det er ikke «vondt» å ha et -sen-etternavn. Og man er heller ikke «slemme» om barne får et ordinært etternavn. 

Ts, nå sitter du jo i en ålreit posisjon. Enten blir det mellomnavn etternavn som du og far ble evige om, eller så blir det ditt. Nå er det opp til far å velge. 

Anonymkode: 341ef...0ef

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi babyen ditt navn som etternavn.  Hvis du vil  være snill, kan du ha hans som mellomnavn. Ikke gi deg!!!!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De velger ett, og sjansen er stor for St de velger det som det foreligger søknad på. 

Kansellere søknaden, TS og snu navnene. 

Fornavn hans som mellom, ditt som etternavn. 

Så kan han godta det, eller ikke få det med i det hele tatt. Du har vist deg generøs, han har vist seg motsatt. Da kan han ha det så greit. 

Anonymkode: 88748...548

Du vet at det bare er tull? At har man ikke meldt inn et navn til folkeregisteret, så får man bare «utdelt» et navn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først så bør du si til både ham og til svigermor hver gang svigermor + navn dukker opp i samme samtale at svigermor har valgt navn på sine barn, og det er foreldrene kun som skal velge navn på dette barnet.

Dernest - å ha ditt etternavn som mellomnavn, ikke etternavn med bindestrek, betyr at det ikke er i praktisk bruk. Det bare "er med" og viser en slektsrelasjon. Jeg synes far burde klokelig godkjent fortest mulig da han har vunnet... Så bare la ham la være, la barnet bli 6 mnd, så får han se. Du kan muligens trekke tilbake også.

Husk at måten dere løser dette på vil være med å legge føringer for hvordan dere løser uenigheter i fremtiden. Han må også lære seg å gi og ta, ikke bare overkjøre. Ha det litt i bakhodet i denne saken.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg hadde reforhandlet og sagt kun ditt. 

Og minner han på hvem etternavn barnet vil få om fem mnd, helt automatisk om han ikke aksepterer. 

Det er ditt. 

Anonymkode: 88748...548

«Hvem»?

Anonymkode: 7a91a...fa5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir altså toralt overkjørt av mann og svigermor. 

Dette står i navneloven:

Har barnet fylt seks måneder uten at melding er sendt eller uten at meldingen kan godtas, får barnet morens etternavn. Dette gjelder ikke etternavn som nevnt i § 4 første ledd nr. 2, og har moren ikke annet etternavn, får barnet i stedet morens fornavn med ending som viser slektskapet.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har et svært sjeldent etternavn så bør ditt navn stå sist.

Anonymkode: d5da5...73c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, kvinnen går gravid i 9 mnd,føder det under sterke smerter, ammer det i månedsvis og da er det mest rimelig at barnet får..farens etternavn ;) .

Anonymkode: d5da5...73c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har nevnt, får ungen ditt etternavn automatisk etter en tid. Så her gjelder det bare å sitte rolig i båten. Når han trenerer ved å "glemme" saken, så kan du bare gjøre det samme og late som ingenting. Blir nok tidenes fyrverkeri når svigermor oppdager det, vel verdt innsatsen bare det. :laugh:

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut ifra hva du forteller burde selvfølgelig baby ha ditt navn. Det er usjarmerende å hete "Hansen" f.eks. Hvorfor vil samboeren din baby så vondt? 

Anonymkode: 0e63c...ede

Enig. Navn som slutter på -sen/-son er skikkelig sujarmerende.

Anonymkode: 049ce...890

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest N-Nøff
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din samboer burde se verdien i at barnet får et sjeldent etternavn. Som noen sier over her så får barnet mors etternavn etter en tid hvis samboeren din saboterer.

Anonymkode: e4211...197

Hahahaha. Så tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Navn som slutter på -sen/-son er skikkelig sujarmerende.

Anonymkode: 049ce...890

Sujarmerende? Ikke bare er du enkel og fordomsfull; men du er pretensiøs også 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et etternavn som er fredet. Det var en selvfølge for vår del at barnet skulle ha mitt etternavn. Du burde ikke gi deg på det. Synd at svigermor blander seg så mye. Sett deg på bakbeina!

Anonymkode: e67d8...4ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest N-Nøff
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting, kvinnen går gravid i 9 mnd,føder det under sterke smerter, ammer det i månedsvis og da er det mest rimelig at barnet får..farens etternavn ;) .

Anonymkode: d5da5...73c

Og når barna er større et det far som snekrer den spesialtilpassede star wars senga, lærer ungen fotball, tar med på topptur.. likevel får ungen.. mors etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også et etternavn som er fredet. Det var en selvfølge for vår del at barnet skulle ha mitt etternavn. Du burde ikke gi deg på det. Synd at svigermor blander seg så mye. Sett deg på bakbeina!

Anonymkode: e67d8...4ae

Tror du at barnet blir mer spesielt av at du gir barnet et "fredet" etternavn? 

Har dere spesialtillatelse til å samle på fredede dyr også? Sommerferien består i å besøke fredede bygninger i Norge og verden ellers? Siden man er så sykelig (Ja, nettopp) opptatte av at det som er fredet på en eller annen måte skal være noe verdifullt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Neinøff skrev:

Og når barna er større et det far som snekrer den spesialtilpassede star wars senga, lærer ungen fotball, tar med på topptur.. likevel får ungen.. mors etternavn?

Her er det jeg som har snekret seng, tatt barna med på tur og lært de å sparke fotball... Sånne ting kan jo en mor også få til! 

Anonymkode: 9926e...a4b

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik loven er. Barnet får automatisk etternavnet til far. Hvis du har pikenavnet  ditt enda og ikke byttet til etternavnet hans selv. Så blir ditt et mellomnavn. 

Det er en del av likestillingen. Blir dere separert. Sitter du med de fleste rettigheter. Slik at det veier hverandre opp. 

Anonymkode: e99ed...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...