Gå til innhold

Etternavn på baby - så forbanna!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Samboer og jeg ble foreldre for første gang for én mnd siden. 

Før baby ble født diskuterte vi etternavn på baby, samboer vil selvsagt at han skal få etternavnet hans mens jeg ønsker at han skal få mitt. 

Mitt etternavn er fredet ( er kun min familie som har dette navnet) mens hans er så vanlig at godt over 30% av innbyggerne i kommunen har dette. I tillegg har han brødre som kan føre navnet videre, det har ikke jeg. Vi vil heller ikke bli gift, jeg ønsker at vårt barn skal ha noe likt etternavn som meg hvertfall.

Nevner også at svigermor har vært veldig på den at babyen skal ha hans etternavn, noe hun forsåvidt ikke har noe med. 

Jeg gikk med på bruke mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn til slutt. 

Jeg sendte inn melding om navn på baby for 1 uke siden hvor far også må logge seg inn for å akseptere navnet. Han har endo ikke akseptert navnevalget, selv etter jeg har purret på han.

Når svigermor var på besøk igår sier hun at samboer har endo ikke forhandlet ferdig etternavnet på baby. Ut ifra samtalen de hadde hatt så hadde hun spurt om han ikke skulle ha KUN hans etternavn, dette mente hun var riktig - og han hadde sagt seg enig. 

Han har ikke sagt til meg at han ønsker kun hans navn, irriterer meg at han ikke kan akseptere mitt etternavn som mellomnavn. Jeg mener dette ikke er noe å forhandle. 

Måtte få luftet frustrasjonen her... 

Hva mener dere? Er jeg urimelig? Bør baby bare få etternavn til samboer og ta vekk mitt? 

Anonymkode: 10d5b...ceb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlighet, så her sitter samboeren din og diskuterer og kommer frem til valg av etternavn med moren sin og ikke deg.. Hvorfor er det mer riktig at barnet bare har hans etternavn, er det ikke ditt barn også? Her har jo du allerede føyet deg ved å si at ditt navn kan være mellomnavn, så får han etternavnet. 

Anonymkode: 30ff7...cf0

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ditt etternavn, hans kan være mellomnavn eller droppes. Hadde ikke minnet ham på eller diskutert noe som helst mer om det, bare ventet. Enten aksepterer han det dere tidligere har blitt enige om, eller så blir det ditt etternavn automatisk. Vinn vinn. 

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om får aldri godkjenner navnet? Blir det automatisk ditt etternavn? For da tror jeg at jeg bare hadde latt det gå så lang tid og stått på mitt. Så hadde det vært hans feil at det ble ditt 😊 men ellers så er dette noe du og samboer skal bli enige, ikke svigermor! Og siden du har et spesielt navn syns jeg det burde telle mer enn begge hadde hatt vanlige. Her har barna pappaene navn, siden det er litt mer spesielt enn mitt -sen navn jeg deler med 50000 andre, og som heller ikke er slektsnavnet vårt. 

Anonymkode: 38333...320

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra hva du forteller burde selvfølgelig baby ha ditt navn. Det er usjarmerende å hete "Hansen" f.eks. Hvorfor vil samboeren din baby så vondt? 

Selv er jeg dog glad for at jeg fikk etternavnet til min far, og ikke mor selv om etternavnet til mor også er beskyttet. Mor heter noe helt grusomt til etternavn! :P

Så med mindre du har et grusomt etternavn synes jeg baby burde få et mer allment navn. Mye koseligere. :)

Anonymkode: 0e63c...ede

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din samboer burde se verdien i at barnet får et sjeldent etternavn. Som noen sier over her så får barnet mors etternavn etter en tid hvis samboeren din saboterer.

Anonymkode: e4211...197

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ut ifra hva du forteller burde selvfølgelig baby ha ditt navn. Det er usjarmerende å hete "Hansen" f.eks. Hvorfor vil samboeren din baby så vondt? 

Selv er jeg dog glad for at jeg fikk etternavnet til min far, og ikke mor selv om etternavnet til mor også er beskyttet. Mor heter noe helt grusomt til etternavn! :P

Så med mindre du har et grusomt etternavn synes jeg baby burde få et mer allment navn. Mye koseligere. :)

Anonymkode: 0e63c...ede

Allment= sjeldent. 

Anonymkode: 0e63c...ede

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Allment= sjeldent. 

Anonymkode: 0e63c...ede

Allment (allmenn), definert:

vanlig ; ordinær ; standard ; samkjűrt ; gangbar ; allmenngyldig ; altomfattende ; generell ; jevn ; dagligdags ; felles ; gjengs ; forent ; rutinemessig ; gjensidig ; sedvanlig ; hverdagslig ; universell ; samlet ; alminnelig ; kollektiv ; kosmisk ; simultan ; unison ; solidarisk ; for alle ; kurant ; sams ; enhetlig ; grć ; normal ; gjennomsnittlig ;

https://nb.glosbe.com/nb/nb/allment

https://nb.glosbe.com/nb/nb/allmenn

Anonymkode: 14ae3...726

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Allment (allmenn), definert:

vanlig ; ordinær ; standard ; samkjűrt ; gangbar ; allmenngyldig ; altomfattende ; generell ; jevn ; dagligdags ; felles ; gjengs ; forent ; rutinemessig ; gjensidig ; sedvanlig ; hverdagslig ; universell ; samlet ; alminnelig ; kollektiv ; kosmisk ; simultan ; unison ; solidarisk ; for alle ; kurant ; sams ; enhetlig ; grć ; normal ; gjennomsnittlig ;

https://nb.glosbe.com/nb/nb/allment

https://nb.glosbe.com/nb/nb/allmenn

Anonymkode: 14ae3...726

Hun mente nok at hun skulle skrive sjeldent der hun skrev allment:laugh:

Anonymkode: 30ff7...cf0

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mente nok at hun skulle skrive sjeldent der hun skrev allment:laugh:

Anonymkode: 30ff7...cf0

Jeg prøvde å rette det opp ;).

Skjønner ikke hvordan den autokorreksjonen skjedde. Det ble VELDIG feil! :fnise:

Anonymkode: 0e63c...ede

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun mente nok at hun skulle skrive sjeldent der hun skrev allment:laugh:

Anonymkode: 30ff7...cf0

Det er min feil, jeg så ikke at det var samme AB som hadde svart seg selv :fnise:

Anonymkode: 14ae3...726

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt etternavn bør settes sammen med hans etternavn med bindestrek . Hvis du ikke gjør dette vil det siste etternavnet alltid bli skrevet i alle sammenhenger. Jeg har to etternavn og ingen( inkludert meg selv) gidder eller orker å skrive begge navn "ever".

Anonymkode: 198eb...bdc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han bare ikke akseptere navnemeldingen. Da får barnet automatisk mors etternavn😊

Anonymkode: a6235...fbd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...