Gå til innhold

Jeg er på vei til å bli pillemisbruker, hvor kan jeg få hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lang historie kort - jeg har fått sterke sovemedisiner i 8 år pga PTSD, hvilket i seg selv er greit nok (men egentlig ikke...) men det er veldig frustrerende å aldri klare å slutte. De siste årene har jeg også fått en del angstdempende, og legen min er veldig løs på resepten. I perioder har jeg misbrukt begge deler sterkt, men jeg har alltid kommet meg på beina igjen og har hatt en åpen dialog med legen. Nå har jeg imidlertid vært på langt utenlandsopphold hvor dagene gikk i konstant rus av benzo, amfetamin og marihuana (de to sistnevnte har jeg holdt meg unna til nå). Jeg har aldri brutt en lov i mitt liv, men nå smuglet jeg med meg hjem amfetamin og vurderer å finne en måte å finne mer her hjemme da det er er den eneste måten å holde meg i gang på jobb og sosialt. Trodde aldri jeg skulle engang vurdere å oppsøke rusmiljøer for hjelp til å skaffe noe slik. Trør over nye grenser hver dag.

Jeg skremmer meg selv, men er ute av kontroll på en måte jeg aldri har vært før. Men det er kun begynnelsen... jeg er ikke en "klassisk" rusmisbruker så jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å forebygge dette. Jeg vet at jeg kan ringe rustelefonen, og skal gjøre dette, men jeg er bare nysgjerrig på hva som finnes der ute for oss som ikke er tunge misbrukere enda, men som vipper i faresonen. 

Fastlegen er ikke til hjelp da hun skriver ut gladelig resepter, jeg gikk til vikar før ferien for å slippe å reise på denne reisen, hun endte med å gi meg en boks xanax fordi hun trodde jeg bare var et klassisk angsttilfelle som bare trengte litt ekstra beroligende til turen.

så, for å koke ned spørsmålet - hvem kan jeg snakke med for å få konkret hjelp før det er helt for sent? Hva finnes der ute av hjelpetilbud? Jeg er i Sandnes kommune, om det hjelper. 

Anonymkode: 8f57c...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ditt lokale dps skal ha ruspoliklinikk. Du trenger henvisning fra lege. 

Anonymkode: 5fadc...a9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen har sikkert også rusteam/ruskonsulent. Trenger ikke henvisning. 

Anonymkode: 5fadc...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal begynne hos fastlegen din, så finner dere et opplegg som fungerer.

Jeg tror du skal innse at du faktisk sllerede HAR et omfattende rusproblem. Det er godt at du ser at du trenger hjelp, men jeg opplever i teksten din at du marginaliserer og minimaliserer problemet ditt overfor deg selv.

Dette må du ta tak i så fort du kan.

Anonymkode: 03f0d...980

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med fastlegen din og si du nå har et stort problem og ønsker en henvisning. Jeg tror alle kommuner skal ha et tilbud ala DPS for rusmisbruk. Hos oss heter det SosialMedisinskPoliklinikk. Ligger sammen med DPS. 

Om du ikke ønsker å gå til fastlegen så finnes det lavterskeltilbud i kommunene. 

Anonymkode: 11a83...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor selv i Sandnes området, og lurer på hvilken fastlege du har?

Jeg ville nok byttet fastlege hvis jeg var deg.

Anonymkode: b44e5...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingenting annet å komme med enn: all honnør til deg som vil ta tak i dette nå! Lykke til. :hjerte:

Anonymkode: f6379...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor selv i Sandnes området, og lurer på hvilken fastlege du har?

Jeg ville nok byttet fastlege hvis jeg var deg.

Anonymkode: b44e5...265

Husk at bytte av fastlege gjelder fra den 1. i neste måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...