Gå til innhold

Bør jeg hjelpe kjæresten min økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjæresten min og jeg har vært kjærester i 10 år tilsammen. Det har vært til dels turbulente år,blant annet på grunn av økonomi. På et tidspunkt var vi samboere, men vi skilte lag. Jeg flyttet, og han måtte etter hvert gi opp leiligheten på grunn av at han ikke hadde råd til å sitte med den alene. Etter hvert viste det seg at han hadde hatt en veldig dårlig økonomisk håndtering, fra før jeg kom inn i bildet også, og han kom under gjeldsordning, og har vært det i en del år nå. 

Etter noen år ble vi kjærester igjen. Vi bor hver for oss. Begge to leier, og vi har snakket mye om å bo sammen, men jeg ønsker helst å eie i stedet for å leie. Dette er jo foreløpig umulig siden han er under en gjeldsordning. Han kan ikke legge til side penger slik jeg kan, og eventuelt spare opp til egenkapital. 

Vi har en del utfordringer i forhold til tidligere hendelser mellom oss, og det har ført til at jeg har tillitsproblemer til ham. Jeg stoler ikke helt på ham etter alt vi har gått gjennom, men samtidig jobber vi og har jobbet mye med forholdet, både sammen i parterapi og hver for oss.

Noe av det vi drømmer om er å kunne flytte sammen, og kunne begynne resten av våre liv sammen og ha det andre par har. Mye av dette stoppes av hans økonomi.  Til informasjon er vi begge i 40-årene, og jeg føler at livene våre skulle kommet lenger enn dette. 

Det som har skjedd nå er at han skal betale inn en ganske stor engangssum angående gjelden sin. Dette er penger han ikke har. Jeg aner ikke hvordan dette med gjeldsordning fungerer, og jeg synes han forklarer det dårlig til meg. Jeg har blitt sint og oppgitt på ham på grunn av dette, og jeg føler hele tiden "noe" står i veien for vår fremtid. Er det ikke økonomi, så er det ett eller annet i samlivet mellom oss. 

Han lever ikke noe luksusliv, han strør ikke om seg med penger, men han har en gammel bil som hel tiden må inn på verksted. Dette koster penger, og han må ha bil i jobben sin. Dette er det som "velter hele lasset" for ham. Og han får ikke lov av kreditorene å kjøpe noe ny bil. Jeg har ikke bil, så han kan ikke låne noe bil av meg heller. 

Så nå er spørsmålet mitt;

Skal han få ordne opp i dette selv? Betaler han ikke, faller han ut av gjeldsordningen og den totale gjelden hans vil bare vokse, og være enda større enn da han gikk inn i ordningen. Vi vil aldri få muligheten til å ta opp noe lån sammen, og drømmen om å bo sammen blir vel gruslagt for godt. Min økonomi er ikke god nok til at jeg kan ta opp lån alene.

Eller ville dere ha hjulpet og bidratt økonomisk slik at gjeldsordningen fortsatte, og drømmen om kjøp av bolig kanskje er oppnåelig likevel? 

En del av meg vil selvfølgelig hjelpe, for det vil gagne oss i fremtiden, men på den andre siden så lurer jeg på når han noengang vil lære? Vil dette bli fremtiden min? Å leve med en som er uansvarlig økonomisk? Dette går selvfølgelig ikke bare på ønonomi, men også på hvordan han har såret meg ellers i samlivet vårt. Og tanken på å bli utnyttet ligger jo også å gnager. 

Ville dere ha begynt heller å tenke på å leie sammen i stedet for å eie? 

Takk for at dere tok dere tid til å lese dette. Når alt kommer til alt så elsker jeg kjæresten min, men det har blitt en del negative opplevelser de siste årene. På hver vår kant og sammen. Dette tærer på oss begge. Likevel klarer vi å holde sammen, og gir ikke hverandre opp. Vi tror mye av det som har ødelagt for oss som ikke har med økonomi å gjøre kanskje kunne blitt bedre med å bo sammen. 

 

Anonymkode: a4e45...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som har skjedd nå er at han skal betale inn en ganske stor engangssum angående gjelden sin. Dette er penger han ikke har. Jeg aner ikke hvordan dette med gjeldsordning fungerer, og jeg synes han forklarer det dårlig til meg. Jeg har blitt sint og oppgitt på ham på grunn av dette, og jeg føler hele tiden "noe" står i veien for vår fremtid. Er det ikke økonomi, så er det ett eller annet i samlivet mellom oss. 

 

Gjeldsordning fungerer ikke slik. Jeg er enig med AB-en over her, han prøver å lure deg for penger..

Anonymkode: 035df...c7c

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han fikse det selv, men livet ditt begynner jo og haste om du vil kjøpe eller få barn. Så dropp han.. dette kommer til og henge over han i mange mange år. Økonomi er alt for viktig i dagens samfunn at du kan ignore det.. skjønner du elsker han. Men her har han ødelagt livet sitt og ødelegger ditt også fordi du ikke finner en oppegående kar. Jeg har hus med utleiedel, en sekundær bolig for leietaker og 700.000+ på sparekontoen. Ikke arvet noe. Jeg føler ikke jeg har mye i det hele tatt.. 31år. Finn deg en som du kan starte et liv med. Du ødelegger livet ditt.

Anonymkode: 800e6...0ce

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

 

Vi har ikke tenkt å få barn sammen, vi har begge barn fra før. Så akkurat det har vi gitt opp for en del år siden.

Jeg også trodde at gjeldsordning var slik at man blir trukket hver måned. Han har forklart det slik at man skal ha så og så mye å leve for hver måned etter at alt er trukket. Og det resterende skal inn til ordningen. Denne gjeldsordningen har han måtte ordne på og vært i forhandlinger på flere ganger pga bilen sin og verkstedsregninger. Noe som har gjort at han omtrent ikke har kunne betale inn noe de siste årene på denne gjeldsordningen. Men nå "krever" kreditorene at han betaler inn en større sum for å bli værende i ordningen. Om dette er løgn eller ikke vet jeg ikke. Skulle jeg ha hjulpet ham økonomisk så hadde jeg forlangt å få snakket med rådgiveren hans og hørt hva det dreier seg om.

Jeg synes dette er vanskelig, og det skal sies at han IKKE har spurt meg om penger på grunn av vår tidligere problemer, men han har jo fortalt konsekvensene om hva som kan skje med ham. Så indirekte føler jeg jo at han forhører seg om sjansen til å låne.

Og ja jeg vet jo ikke om jeg blir lurt...

 

Anonymkode: a4e45...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får spørre noen andre om ¨låne penger

Anonymkode: d90c6...99f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå aner jeg ikke hva han tjener, men er man på gjeldsordning skal man leve på "eksistensminimum". Differansen mellom hva han har i lønn og eksistensminimum bør derfor være et betydelig beløp. Har han virkelig reparert bilen sin for et så stort beløp - over flere år? Dette skurrer veldig hos meg. 

Håper du finner ut av det.

Anonymkode: d4944...596

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært uhyre skeptisk til å skaffe noen som helst økonomiske forpliktelser sammen med denne mannen.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Ja håper jeg finner ut av det jeg også. Og som du sier så skal jo det/ bør jo det være en grei differanse mellom lønn og det han skal leve på. Er usikker på hva satsene er på hva man skal kunne klare seg på i måneden. Utenom dette så skal jo han betale husleie og alle andre regninger som de fleste har. Og så betaler han ganske mye i barnebidrag. 

De første årene betalte han nok inn det han skulle. Men ja, bilen har vært et STORT pengesluk, og til stor fortvilelse hele tiden. I forhandlinger med kreditorer så var alle villige unntatt 1 kreditor til at han kunne kjøpe en nyere bil som forhåpentligvis ville kreve mindre i verkstedsregninger. I utgangspunktet tar jo ofte kreditorene bort bilen, for å få inn penger (uansett ikke mye verd)men pga at han skulle kunne utføre jobben sin så fikk han beholde den. Konsekvensen av dette på lengre sikt på en så gammel bil, er at det er blitt mange verkstedsregninger de siste årene, noe som jo igjen går utover økonomien. Dette vet jeg for jeg har vært med og jeg har sett regningene....Og det er slik at når man ikke har det eksistensminimummet å leve for, så kan heller ikke kreditorene trekke noe. 

Men nå vil de altså ha betalt en større sum for at han skal få bli værende i ordningen. 

 

Han har dessverre ikke noen å spørre, som jeg vet om. 

 

Anonymkode: a4e45...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen.

Ja normalt har en gjeldsordning en varighet på 5 år. Kjæresten sin har en varighet på 7 år. 

Om du mener "luring" som å lure meg...ja kanskje....eller om du mener "luring" på en mer sarkastisk måte som har viklet seg inn i disse økonomiske problemene så er jeg mer enig. Noe særlig smart er no det ikke,verken å pådra seg masse gjeld en ikke kan betale eller å prøve å lure en kjæreste som allerede ikke stoler på seg....

 

Takker for svar. 

Anonymkode: a4e45...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner, betaler tilbake på gammel gjeld, men om det er gjeldsordning, eller at det bare er avtalt noe, det vet jeg jo ikke. Men h'n betaler i alle fall en stor sum en gang i året. 

Anonymkode: ef051...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kvinne fortjener du en mann som er rik og spanderer smykker i gull og diamant til deg. Tar deg med på reiser verden rundt og kryper for dine føtter for å tilbe deg. Finn deg en mann som fortjener deg i stedet!

Anonymkode: 391c1...795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På gjeldsordning sitter man som regel som enslig igjen med ca 8000 til livsopphold. Det er utenom husleie, barnebidrag osv.

Anonymkode: 0ab3e...3d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke betal noe som helst for han, jeg mener han bør ta støyten selv. Selv om dere er glad i hverandre aldri så mye, oppi all turbulensen. For det du risikerer, er å grave din egen grav økonomisk om du går inne og prøve å hjelpe han, når han er på det 7'ende året med gjeldsordning. Jeg hadde aldri kommet til å gå inn for å hjelpe noen når det gjelder økonomi, selv om jeg hadde mér enn jeg hadde bruk for selv i lang framtid.

Bare la han seile sin egen sjø!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hjelpe han, men aldri lån eller gi han penger. Hjelp han å se gjennom papirene, regningene, sett opp budsjett og vær der for han - men aldri aldri gi han penger eller betal for han.

Han har slitt med økonomien fra før han møtte deg, og kommer til å slite i minst 7 år til - det er 17 år ++ så tviler på at han kommer til å endre seg, har du tid til å vente på det? Vi har bare 1 liv hver.

Anonymkode: 3ce5d...a85

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan hjelpe han, men aldri lån eller gi han penger. Hjelp han å se gjennom papirene, regningene, sett opp budsjett og vær der for han - men aldri aldri gi han penger eller betal for han.

Han har slitt med økonomien fra før han møtte deg, og kommer til å slite i minst 7 år til - det er 17 år ++ så tviler på at han kommer til å endre seg, har du tid til å vente på det? Vi har bare 1 liv hver.

Anonymkode: 3ce5d...a85

Hvor fikk du det i fra at han kommer til å slite i minst syv år til?

Anonymkode: a694e...e68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

TS her igjen.

Ja normalt har en gjeldsordning en varighet på 5 år. Kjæresten sin har en varighet på 7 år. 

Quote

Hvor fikk du det i fra at han kommer til å slite i minst syv år til?

Fikk ikke til å quote ordentlig, men jeg trodde han hadde 7 år igjen, min feil - kan godt hende han nesten er ferdig med en ordning på 7 år, fikk bare et annet inntrykk ut i fra tråden :)

Anonymkode: 3ce5d...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp han med en middag her og der da, han vet selv at han har denne ene sjansen til å bli gjeldfri, klarer han det ikke, så betyr det åpenbart ikke nok for han? Om du kjøper han fri, så har nok en gang andre ryddet etter han?

 

og luring var ikke ment sarkastisk, jeg trodde virkelig han prøvde å lure av deg penger for lette egen byrde, men etter mer info nå, så skjønner jeg at han egentlig ikke har lært noe om økonimisk styring i denne prosessen. Å komme i en gjeldsordning betyr at staten tar kontroll over hans økonomi i 7 år,. Kreditorer får minimalt tilbake, og han får månedspenger han skal klare seg på. Han har fra før lagt seg til ett forbruk langt over betjeningsevne, og dette overforbruket har han så langt ikke klart å tilpasse. Du sier han trenger bilen (som har veltet lasset) i jobben sin, et menneske som hadde sett alvoret, og den unike muligheten han har. Til å snu skuta, ville enten sett seg om etter annen jobb når bilen gikk sønder, samkjørt med noen andre, lånt bil av venner, eller flyttet. Ikke tatt om MER gjeld i en allerede trang situasjon.

 

spørsmålet for deg blir: har du råd til å brødfø dere begge, resten av livet?hva skjer når han tar nye gjeld uten å betjene den? Han får aldri denne unike muligheten igjen, gjeldsordning får man bare en gang. Skjer dette igjen så blir han gjeldsslave ut livet, og kan aldri eie noe igjen, med mindre partner tar ansvaret på hans vegne. Er det dette DU vil ha?

Anonymkode: 6bdb7...bfb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hjulpet han med penger/lånt han penger hvis:

1) Han har fått orden på økonomien - og faktisk endret seg
2) Dere har et reelt mål om å etablere dere og dette er eneste måten å få det til innen rimelig tid
3) Han fremviser innbetalingskravet slik at du ser det er reelt (Dette høres rart ut)

Min kjæreste er dårlig med penger, slik at jeg kommer antageligvis ikke til å låne han penger om han blir å slite økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...