Gå til innhold

Noen som har født i vann?


tweet

Anbefalte innlegg

Er veldig interessert i å høre andres erfaringer med vannfødsel, både gode og dårlige. Jeg har et veldig stort ønske om å føde i vann, av mange grunner. Har begynt å få litt angst for å måtte ligge i et stort rom på en flat seng og føde.. Så målet er altså badekar (om de har ledig), og jeg kommer virkelig til å pushe på for å få det til. Jeg vet ting kan bli HELT annerledes enn det jeg ser for meg, så det trenger ingen å fortelle meg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle egentlig føde i vann, men når pressriene begynte måtte jeg legge meg over i sengen. Jeg fikk aldri vite hvorfor (spurte heller ikke), men var glad for at jeg ble tatt opp. Syntes jeg mistet kontroll når jeg lå i vannet på slutten. Men, det var veldig god smertelindring før pressriene! 

Så jeg anbefaler badekar, men jeg vet ikke hvordan det er å ha selve fødselen i der. Jeg følte i værtfall at det ble for skummelt mot slutten. 

Anonymkode: 876af...1e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde på forhånd veldig lyst til å føde i vann. Men så ble det epidural i stedenfor, jeg syntes det var for tøft å håndtere åpningsriene uten smertelindring. Men håper du får føde i vann som du ønsker. Synes det ser så fint ut de vannfødslene jeg har sett på fødeavd på TV. Lykke til med fødsel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fødte andremann i vann :)

Fantastisk! Hjalp godt på smertane. Når bornet kom ut svømte han ei lita runde i badekaret før dei tok han opp til brystet mitt. Samenlikna med mine to andre fødslar som var "på land" føretrekker eg vannfødsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Stiv Heks skrev:

Eg fødte andremann i vann :)

Fantastisk! Hjalp godt på smertane. Når bornet kom ut svømte han ei lita runde i badekaret før dei tok han opp til brystet mitt. Samenlikna med mine to andre fødslar som var "på land" føretrekker eg vannfødsel.

Litt TMI-spørsmål du ikke trenger å svare på om du ikke vil, men revnet du noe særlig? Har hørt man kan revne mye mindre i vann. Hvordan opplevde du smerten i vann vs «på land»? Føler alt blir så dempet i vannet! Å bade/dusje har alltid hjulpet meg når jeg har vondt. Har opplevd blindtarmbetennelse og nyrestein, og da dusjet og badet jeg som smertelindring før jeg visste hva det var :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tweet skrev:

Litt TMI-spørsmål du ikke trenger å svare på om du ikke vil, men revnet du noe særlig? Har hørt man kan revne mye mindre i vann. Hvordan opplevde du smerten i vann vs «på land»? Føler alt blir så dempet i vannet! Å bade/dusje har alltid hjulpet meg når jeg har vondt. Har opplevd blindtarmbetennelse og nyrestein, og da dusjet og badet jeg som smertelindring før jeg visste hva det var :P 

Eg revnet ikkje :) No har eg vore heldig og fått tre born utan å revne (!). Eg smurte  og "strekte" meg med jordnøttolje eg kjøpte på apoteket i underlivet dei tre siste månadene. Veit ikkje om det funka, men skade kan det no ihvertfall ikkje.

Vannet hjalp mykje på smertane i vann i forhold til land. Viss eg ikkje huskar feil kan ein ikkje ha smertelindring som epidural viss ein vil føde i vann. Eg hadde ikkje smertestillende med dei to andre heller, så eg kjente godt at vannet gav ein smertelindrande effekt. Viss ein har ein langdrygen fødsel så er det kanskje betre med epidural enn vann? Men det veit ikkje eg sidan eg ikkje har prøvd :) Alle fødslar er forskjellige og det er vanskeleg å planlegge dei på førehånd.

Ut ifrå det du skriv trur eg vannfødsel kunne vore noko for deg.

Endret av Stiv Heks
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte andremann i badekar, men det var bare tilfeldig. :ler: Kom inn med ambulanse og fikk tildelt en fødestue med dobbeltseng - eneste ledige. Rakk ikke skrive meg inn før vannet gikk og pressriene kom, jordmor var smart nok å allerde ha satt på vannet i badekaret og sa at ungen kommer NÅ, vil du føde i senga eller i badekaret? Jeg, som egentlig ventet på anestesi for epidural, bare ropte "det som er best!" og da dro de meg oppi karet. Fødselen var helt fantastisk! Vannet lindret virkelig og jeg følte tyngdekraften fikk jobbe litt også (sto på knær). Når babyen var ute snurret den rundt en gang på bunnen av karet (for et syn) og så fikk jeg løfte han opp og legge han på brystet. <3

Brukte badekar i åpningsfasen med førstemann, synes det lindret bra, men ble plutselig kvalm og uvel i vannet og måtte bare opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte badekar i åpningsfasen og helt frem til jeg skulle begynne å presse. Badekaret var helt fantastisk som smertelindring for meg. Fikk spørsmål om jeg ville føde i vannet, og svarte egentlig ja, men det var vaktskifte akkurat da og neste jordmor var ikke spesielt gira på å bistå vannfødsel. Jeg ble ganske skuffa akkurat da, men syns i etterkant det var helt greit å føde utenfor badekaret også. Jeg fødte på fødekrakk etter anbefaling fra jordmor, og det fungerte veldig bra. Kort utdrivningsfase (20 min), og kun overfladiske skrubbsår.

Ved fødsel i badekar har ikke jordmor like god oversikt «der nede», og dermed blir det vanskeligere å støtte og hjelpe til. Jeg har derfor hørt at det kan være større risiko for retning ved fødsel i badekar.

Men jeg kan godt tenke meg å prøve vannfødsel ved en ev. ny fødsel. Fødsel nr. to går jo gjerne «bedre» enn første fødsel, og med tanke på at jeg revnet lite første gang, er jeg ikke så bekymret for det. Badekar som smertelindring vil jeg hvertfall gjerne ha igjen!

Anonymkode: 07bd2...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...