Gå til innhold

Hjelp med økonomisk problem ifbm retur av gave fra nettbutikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en bursdagsgave som var blitt bestilt online. (de har kun online-butikk) Denne bestod av to ting. En strømkabel, (som for seg virket bra og ordentlig) og en annen del. Denne andre delen var i skikkelig kinakvalitet og lealaus i delene. Da ble jeg skeptisk til strømkabelen og, mtp kvalitet. Jeg forklarte dette til giver, og vi tok kontakt med nettsiden for retur. De beklaget seg, og ga full refund uten at vi engang trengte å returnere varene. Topp service fra de! Pengene er kommet tilbake til giver.

Her kommer da problemet. Giver beholder pengene, uten å tilby å kjøpe tilsvarende et annet sted/gi meg pengene/gi annen gave.

Hva ville du som giver ha gjort med pengene?

Anonymkode: a283c...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde gitt pengene som gave i stedet selvfølgelig? 

Anonymkode: ec4b1...a82

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde gitt pengene som gave i stedet selvfølgelig? 

Anonymkode: ec4b1...a82

Enig.

Anonymkode: 83fc1...9ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville brukt de til å kjøpe noe annet og gi på et senere tidspunkt, hvis jeg husket det.

Anonymkode: 6d6f2...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske sært å klage til giver på dårlig kvalitet? Du skulle bare holdt kjeft og heller tenkt for deg selv at jaja dette var en billig nettgave, men ikke klaget til giveren på den måten...

Anonymkode: 6d6f2...396

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri opplevd og heller ikke hørt om at noen sier neitakk til en gave.
Skulle noe slikt skje, ville jeg uten kommentarer ta imot returen og la det bli med det. Ikke gi erstatningsgave eller penger, det er ingen naturlig reaksjon på en grov fornærmelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk en gave du ikke vil ha pga kvalitet, og giveren returnerte den. Synes egentlig du bare skal være glad for at den du fikk gaven av fikk igjen pengene når du ikke ville ha den. Enig med Gaute over, du skal være glad for at giver var så hyggelig og ikke laget noe big deal ut av det.

Anonymkode: 01024...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS. Ikke lag et problem utav dette. Ikke ødelegg vennskap og skap sure miner. Dette var en gave, og ikke noe du har betalt for. Hva jeg ville gjort er en ting, men du har ikke krav på de pengene så lenge du har varen. 

Anonymkode: b1fe3...fd5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke ganske sært å klage til giver på dårlig kvalitet? Du skulle bare holdt kjeft og heller tenkt for deg selv at jaja dette var en billig nettgave, men ikke klaget til giveren på den måten...

Anonymkode: 6d6f2...396

Klaget ikke til giveren på kvaliteten. Jeg vet hvor det ble bestilt, nettsiden er en ordentlig side/butikk. Det viste seg dessverre at de tydeligvis kjøper inn fra aliexpress eller lignende. Giver forsto absolutt problemet. 

 @GauteS

6 timer siden, GauteS skrev:

Jeg har aldri opplevd og heller ikke hørt om at noen sier neitakk til en gave.
Skulle noe slikt skje, ville jeg uten kommentarer ta imot returen og la det bli med det. Ikke gi erstatningsgave eller penger, det er ingen naturlig reaksjon på en grov fornærmelse. 

Jeg sa absolutt ikke nei takk til gaven. Jeg tok gladelig i mot og prøvde den ut, men så viste det seg at det var et problem med produktet, så vi tok kontakt med nettbutikken. Grov fornærmelse? Hadde du blitt krenka og, eller? Dette er hverken min eller giver sin feil.

 

Anonymkode: a283c...93d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sa absolutt ikke nei takk til gaven. Jeg tok gladelig i mot og prøvde den ut, men så viste det seg at det var et problem med produktet, så vi tok kontakt med nettbutikken. Grov fornærmelse? Hadde du blitt krenka og, eller? Dette er hverken min eller giver sin feil.

Du sa nei takk til gaven da du fikk sett nøyere på den; da viste det seg at den fungerte, men var ikke bra nok for deg. Når noen forsmår min gave, blir jeg fornærmet,  som = krenket = ydmyket (ifølge ordboka). Ikke dermed sagt at jeg gjør noe stort nummer av det, forklaringa kan være så enkel som at mottakeren aldri har lært vanlig oppdragelse, og da er han unnskyldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, GauteS skrev:

Du sa nei takk til gaven da du fikk sett nøyere på den; da viste det seg at den fungerte, men var ikke bra nok for deg. Når noen forsmår min gave, blir jeg fornærmet,  som = krenket = ydmyket (ifølge ordboka). Ikke dermed sagt at jeg gjør noe stort nummer av det, forklaringa kan være så enkel som at mottakeren aldri har lært vanlig oppdragelse, og da er han unnskyldt.

Et problem med produktet er vel ikke det samme som; Ikke bra nok for deg... eller er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sa absolutt ikke nei takk til gaven. Jeg tok gladelig i mot og prøvde den ut, men så viste det seg at det var et problem med produktet, så vi tok kontakt med nettbutikken. Grov fornærmelse? Hadde du blitt krenka og, eller? Dette er hverken min eller giver sin feil.

Anonymkode: a283c...93d

Men hvorfor tok du ikke kontakt med butikken selv for å få byttet den i noe annet da? Jeg fikk en bukse til jul, som var medium, men jeg må ha large så da byttet jeg den da. Hadde jo aldri sagt til broren min at den her er for liten, gitt den til han så han må returnere den og så forvente å få pengene eller noe annet?

Anonymkode: 01024...7bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet ditt, TS?

Mener du at du ville hatt pengene som giver fikk tilbake?

Anonymkode: c30d0...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, GauteS skrev:

Du sa nei takk til gaven da du fikk sett nøyere på den; da viste det seg at den fungerte, men var ikke bra nok for deg. Når noen forsmår min gave, blir jeg fornærmet,  som = krenket = ydmyket (ifølge ordboka). Ikke dermed sagt at jeg gjør noe stort nummer av det, forklaringa kan være så enkel som at mottakeren aldri har lært vanlig oppdragelse, og da er han unnskyldt.

Kom igjen a! Har fortsatt ikke sagt nei takk til gaven. Det jeg (og giver) ville var å klage (til nettbutikken) på produktet, og sende i retur. Det at produktet ikke var ordentlig sier ikke noe om meg som mottaker eller vedkommende som ga gaven. Om noe så sier det noe om nettbutikken som velger å sende ut "jallavarer". 

Anonymkode: a283c...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Quote

Kom igjen a! Har fortsatt ikke sagt nei takk til gaven. Det jeg (og giver) ville var å klage (til nettbutikken) på produktet, og sende i retur. Det at produktet ikke var ordentlig sier ikke noe om meg som mottaker eller vedkommende som ga gaven. Om noe så sier det noe om nettbutikken som velger å sende ut "jallavarer". 

Igjen, hvorfor gjorde du ikke dette selv om du ville ha noe annet? Hva sa giver når dere ordnet dette da? Sa du at du kunne tenkt deg noe annet fra et annet sted?

Synes fortsatt det høres veldig spesielt ut da, hva om 4-5 stk jeg ga julegave til ønsket å bytte til annen farge/modell/str, skulle jeg da tatt de tilbake og ordnet alt og så gi tilbake?

Anonymkode: 01024...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor tok du ikke kontakt med butikken selv for å få byttet den i noe annet da? Jeg fikk en bukse til jul, som var medium, men jeg må ha large så da byttet jeg den da. Hadde jo aldri sagt til broren min at den her er for liten, gitt den til han så han må returnere den og så forvente å få pengene eller noe annet?

Anonymkode: 01024...7bf

Jeg tok kontakt med butikken. Problemet er at dette kun er en nettbutikk, og da kan ikke jeg bare bytte til noe annet. Bestillingen er jo ikke gjort i mitt navn eller konto. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet ditt, TS?

Mener du at du ville hatt pengene som giver fikk tilbake?

Anonymkode: c30d0...994

Mener ikke at jeg nødvendigvis skal få pengene i hånden, men hadde kanskje håpet å få tilsvarende produkt/noe annet som jeg hadde ønsket meg/noe annet som hadde passet meg og mine interesser.

Anonymkode: a283c...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
8 timer siden, Peonjenta skrev:

Hvem gir strømkabel i gave til noen?

Du fikk med deg at  TS fikk to ting hvorav strømledningen var til "hovedtingen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Jeg tok kontakt med butikken. Problemet er at dette kun er en nettbutikk, og da kan ikke jeg bare bytte til noe annet. Bestillingen er jo ikke gjort i mitt navn eller konto. 

Kommer vel litt an på hva det er, men har byttet flere ganger uten kvittering/bestilling i mitt navn - men da er det ting kun den nettbutikken har og et bytte (ikke penger tilbake). Du kunne jo bare ha spurt venninna di om ordrenummer da fordi du ønsket å bytte, slik mange har kvitteringer liggende om man skal bytte i fysisk butikk.

Quote

Mener ikke at jeg nødvendigvis skal få pengene i hånden, men hadde kanskje håpet å få tilsvarende produkt/noe annet som jeg hadde ønsket meg/noe annet som hadde passet meg og mine interesser.

Men hva ble sagt? Nevnte du at du kunne tenkt deg det samme fra en annet butikk istedetfor og at det er derfor du ville bytte? Eller noe helt annet? Det må jo ha vært naturlig å snakke om det da dere vurderte å returnere?

Anonymkode: 01024...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...