Gå til innhold

En venn av meg er bv pedagog, driter i hvordan barn har det i andre land.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette fatter jeg ikke. Han er ikke en nær venn, men en jeg treffer 2 ganger i halvåret igjennom en annen venn. 

 

Var med dem i går, da diskuterte vi diverse når det gjelder barnevern. Han la ut om ditt og datt, der han syntes foreldre ikke skulle ha barna. 

 

Men etter en stund begynte han å forkynne materialisme. Altså rett og slett ting. Han elsket duppedingser som han kalte det, har alltid det nyeste iphonen osv. Samt det og det plagget, helst nike. Når han nevnte nike så kom jeg på at dette ikke er ett rent etisk selskap. Mye barne arbeid og elendige arbeidsforhold mange steder. 

 

Da tok jeg dette opp om han så det som ett dilemma siden han var opptatt av å jobbe for barn her til lands. Svaret var "NEI, det driter jeg i og hva som skjer på andre siden av kloden kan ikke jeg gjøre noe med". Jeg orket ikke si noe mer.

 

Så spørsmålet mitt er da, hvor opptatt av å hjelpe andre er egentlig slike folk? Er det bare loven som får enkelte til å handle?

 

Er selv bv pedagog men jobber i ett annet yrke, så dette er ikke ett anti barnevern tråd, bare så det er sagt. 

 

Anonymkode: 85a91...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Historien din er altså at du traff en fyr som irriterte deg litt og som du ikke likter så godt?

Han var ikke interessert i å grave seg ned i alvoret du presenterte, eller var uenig, overfladisk Whatever....

Det må du nesten bare leve med.

Anonymkode: 1813f...1cb

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så?

Jeg jobber også med barn, og vil at barna skal ha det best mulig, men må innrømmet at jeg bryr meg fint lite om "sokkeløse barn i Afrika"  Er MYE mer opptatt av barn som vokser opp i relativ fattigdom her i landet...

Folk er forskjellige, og jeg skjønner ikke hvorfor en barnevernspedagog skal være noe mer opptatt av barn i den 3. verden enn en snekker?

Anonymkode: 5938b...e13

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har en holdning som er svært menneskelig. Må det virkelig være all or nothing? 

Kan man ikke bry seg om flyktinger i Syria når det er så mange rohyngiaer som har det vondt? Må man samle inn penger til alle organisasjoner på en gang, eller kan man velge å bare støtte røde kors et år? 

Og jeg er medlem av WWF men takket nei til Dyrebeskyttelsen, er jeg da også falsk? 

 

Anonymkode: 2b734...1f9

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så?

Jeg jobber også med barn, og vil at barna skal ha det best mulig, men må innrømmet at jeg bryr meg fint lite om "sokkeløse barn i Afrika"  Er MYE mer opptatt av barn som vokser opp i relativ fattigdom her i landet...

Folk er forskjellige, og jeg skjønner ikke hvorfor en barnevernspedagog skal være noe mer opptatt av barn i den 3. verden enn en snekker?

Anonymkode: 5938b...e13

Er her til lands en annen verden en resten av kloden? Hvis en gjeng med 8 åringer hadde sydd klærne dine og vært slaver, hadde du kjøpt de klærne? 

 

Sorry men folk som tenker slikt har totalt mangel på perspektiv og er idioter, punktum. Vi vet at det barnet i landet x har samme form for smerte som barnet i land y. Men velger å bare la barnet i landet y telle og støtter opp om smerten til barnet i landet x. Dette er jo da realiteten. 

 

En barnevernspedagog jobber for å bedre barns situasjon og har sjelden penger som hoved motivasjon. En snekker jobber med å bygge hus for å tjene penger. Det er forskjellen. 

Anonymkode: 85a91...e46

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har en holdning som er svært menneskelig. Må det virkelig være all or nothing? 

Kan man ikke bry seg om flyktinger i Syria når det er så mange rohyngiaer som har det vondt? Må man samle inn penger til alle organisasjoner på en gang, eller kan man velge å bare støtte røde kors et år? 

Og jeg er medlem av WWF men takket nei til Dyrebeskyttelsen, er jeg da også falsk? 

 

Anonymkode: 2b734...1f9

Ikke noe problem med at man kan bry seg om en gjeng og på en måte ignorere noe i en annen kategori. Det er en prioritering. 

 

Men spørsmålet mitt er, hva tror man egentlig på her? Når du fysisk støtter opp om barneslaveri\ grufulle arbeidsforhold og samtidig er hinsides opptatt av at barn skal ha det perfekt i Norge. 

Anonymkode: 85a91...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe problem med at man kan bry seg om en gjeng og på en måte ignorere noe i en annen kategori. Det er en prioritering. 

 

Men spørsmålet mitt er, hva tror man egentlig på her? Når du fysisk støtter opp om barneslaveri\ grufulle arbeidsforhold og samtidig er hinsides opptatt av at barn skal ha det perfekt i Norge. 

Anonymkode: 85a91...e46

Det er tvilsomt at han støtter det. 

Jeg tror de færreste med iPhone tenker Ahahahahahaha nå har jeg endelig støttet slaveriet. 

De tenker yess, ny telefon. 

Jeg tror ikke de med Canada Goose tenker "ahahaha, som de blødde de jævla coyotene". De tenker nå blir Jens i 9b sjalu, nå! 

Jeg tror det er litt ignoranse, litt at vi lukker øynene for det og litt at vi nekter å tro at det er så ille som det er. 

 

Anonymkode: 2b734...1f9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at han var modig som tørr å være ærlig om det han mener.

Anonymkode: 4874d...1cd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er her til lands en annen verden en resten av kloden? Hvis en gjeng med 8 åringer hadde sydd klærne dine og vært slaver, hadde du kjøpt de klærne? 

 

Sorry men folk som tenker slikt har totalt mangel på perspektiv og er idioter, punktum. Vi vet at det barnet i landet x har samme form for smerte som barnet i land y. Men velger å bare la barnet i landet y telle og støtter opp om smerten til barnet i landet x. Dette er jo da realiteten. 

 

En barnevernspedagog jobber for å bedre barns situasjon og har sjelden penger som hoved motivasjon. En snekker jobber med å bygge hus for å tjene penger. Det er forskjellen. 

Anonymkode: 85a91...e46

Det er jo ikke alltid man ønsker å diskutere sånt eller engasjere seg! Kanskje han får nok av det på jobben. Det er INGEN grunn til at han skal være mer opptatt av det enn andre. 

Neivel, så liker du han ikke. Det har ikke skjedd noe her.

Endret av Rotemor
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tvilsomt at han støtter det. 

Jeg tror de færreste med iPhone tenker Ahahahahahaha nå har jeg endelig støttet slaveriet. 

De tenker yess, ny telefon. 

Jeg tror ikke de med Canada Goose tenker "ahahaha, som de blødde de jævla coyotene". De tenker nå blir Jens i 9b sjalu, nå! 

Jeg tror det er litt ignoranse, litt at vi lukker øynene for det og litt at vi nekter å tro at det er så ille som det er. 

 

Anonymkode: 2b734...1f9

De fleste velger å ignorere fakta dersom det ikke passer dem ja. Han støtter det jo ikke, men var ganske klar på at han var likegyldig også. 

Anonymkode: 85a91...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er her til lands en annen verden en resten av kloden? Hvis en gjeng med 8 åringer hadde sydd klærne dine og vært slaver, hadde du kjøpt de klærne? 

 

Sorry men folk som tenker slikt har totalt mangel på perspektiv og er idioter, punktum. Vi vet at det barnet i landet x har samme form for smerte som barnet i land y. Men velger å bare la barnet i landet y telle og støtter opp om smerten til barnet i landet x. Dette er jo da realiteten. 

 

En barnevernspedagog jobber for å bedre barns situasjon og har sjelden penger som hoved motivasjon. En snekker jobber med å bygge hus for å tjene penger. Det er forskjellen. 

Anonymkode: 85a91...e46

Merker at jeg kanskje ikke liker deg. Alle jobber for å tjene penger, men en snekker liker vel å snekre, liker at jobben er praktisk, konkret og ytterst nyttig. Kanskje arbeidstider, kollegaer eller arbeidsmarkedet der hun bor var hovedmotivasjonen. Man kan jobbe som hva som helst for penger. En barnevernspedagog er vel interessert i fagfeltet sitt (som ikke inkluderer barnearbeid i den tredje verden så vidt jeg vet). 

Anonymkode: 29d9a...8db

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rotemor skrev:

Det er jo ikke alltid man ønsker å diskutere sånt eller engasjere seg! Kanskje han får nok av det på jobben. Det er INGEN grunn til at han skal være mer opptatt av det enn andre. 

Neivel, så liker du han ikke. Det har ikke skjedd noe her.

Var han selv som førte temaet om sin egen jobb. Selvfølgelig er det større grunn til at han skal være mer opptatt av det en andre, rent logisk sett. Når du kjøper ett såkalt produkt, støtter du fysisk opp mot det produktet. Det er din måte å si, "detta er bra" på. 

 

Om du velger å ignorere det eller ikke. Så er forbrukers etikk kanskje det viktigste i en kapitalistisk verden. Det er ren logikk. 

Anonymkode: 85a91...e46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var han selv som førte temaet om sin egen jobb. Selvfølgelig er det større grunn til at han skal være mer opptatt av det en andre, rent logisk sett. Når du kjøper ett såkalt produkt, støtter du fysisk opp mot det produktet. Det er din måte å si, "detta er bra" på. 

 

Om du velger å ignorere det eller ikke. Så er forbrukers etikk kanskje det viktigste i en kapitalistisk verden. Det er ren logikk. 

Anonymkode: 85a91...e46

Og hva har det med barnevernet å gjøre?

Og hvorfor er det din oppgave å oppdra han til økt bevissthet? Hvorfor er dette så stor sak for deg? 

Kapitalister er de fleste av oss. De fleste har også behov for noe vern mot verden. 

Eller sitter du selv på din høye hest uten merkeklær, HM-klær eller smartphone? Undersøker du hvor alt kommer fra og forventer det samme fra alle, eller bare barnevernsansatte?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merker at jeg kanskje ikke liker deg. Alle jobber for å tjene penger, men en snekker liker vel å snekre, liker at jobben er praktisk, konkret og ytterst nyttig. Kanskje arbeidstider, kollegaer eller arbeidsmarkedet der hun bor var hovedmotivasjonen. Man kan jobbe som hva som helst for penger. En barnevernspedagog er vel interessert i fagfeltet sitt (som ikke inkluderer barnearbeid i den tredje verden så vidt jeg vet). 

Anonymkode: 29d9a...8db

Som sagt han var ganske klar på at han var likegyldig på om dette var utført av barnearbeid og hvordan de som produserte ting hadde det. Så da handler ingenting om etikk og moral, så lenge det ikke står rett fremfor deg?

 

Trodde vi folk hadde en fordel eller en form for intelligens som andre dyr ikke hadde. Forståelse og empati. 

 

 

Anonymkode: 85a91...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merker at jeg kanskje ikke liker deg. Alle jobber for å tjene penger, men en snekker liker vel å snekre, liker at jobben er praktisk, konkret og ytterst nyttig. Kanskje arbeidstider, kollegaer eller arbeidsmarkedet der hun bor var hovedmotivasjonen. Man kan jobbe som hva som helst for penger. En barnevernspedagog er vel interessert i fagfeltet sitt (som ikke inkluderer barnearbeid i den tredje verden så vidt jeg vet). 

Anonymkode: 29d9a...8db

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest making.a.mess

Det er milliarder i nød hver dag. Derfor blir det overveldende å engasjere seg i alt. Maten vi spiser er høstet av noen, klærne lagd av noen, pluss alle tingene våre er lagd av noen.  Det er uendelig. Forsåvidt ikke alle som har råd til å kjøpe norskproduserte ting heller pga de stive prisene. Forøvrig er det slik at mange av barna som jobber lange dager for liten betaling ikke har så mange andre alternativer. Det er faktisk bedre med dårlig betalt arbeid enn å sulte, tigge eller prostituere seg. Dette er alternativene i mange land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt han var ganske klar på at han var likegyldig på om dette var utført av barnearbeid og hvordan de som produserte ting hadde det. Så da handler ingenting om etikk og moral, så lenge det ikke står rett fremfor deg?

 

Trodde vi folk hadde en fordel eller en form for intelligens som andre dyr ikke hadde. Forståelse og empati. 

 

 

Anonymkode: 85a91...e46

Du har helt urimelig krav basert på en bachelorgrad og valget om å være byråkratistyrt og medmenneske.....

 

Anonymkode: 1813f...1cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at noen har en fanesak eller personlig overbevisning. Men hater det når man trer det nedover andre.

La han nå ha sine meninger eller mangel på det i fred. Det du bekymrer deg over, trenger du ikke overføre til han og vise versa. 

 

Anonymkode: 7ee41...458

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette fatter jeg ikke. Han er ikke en nær venn, men en jeg treffer 2 ganger i halvåret igjennom en annen venn. 

 

Var med dem i går, da diskuterte vi diverse når det gjelder barnevern. Han la ut om ditt og datt, der han syntes foreldre ikke skulle ha barna. 

 

Men etter en stund begynte han å forkynne materialisme. Altså rett og slett ting. Han elsket duppedingser som han kalte det, har alltid det nyeste iphonen osv. Samt det og det plagget, helst nike. Når han nevnte nike så kom jeg på at dette ikke er ett rent etisk selskap. Mye barne arbeid og elendige arbeidsforhold mange steder. 

 

Da tok jeg dette opp om han så det som ett dilemma siden han var opptatt av å jobbe for barn her til lands. Svaret var "NEI, det driter jeg i og hva som skjer på andre siden av kloden kan ikke jeg gjøre noe med". Jeg orket ikke si noe mer.

 

Så spørsmålet mitt er da, hvor opptatt av å hjelpe andre er egentlig slike folk? Er det bare loven som får enkelte til å handle?

 

Er selv bv pedagog men jobber i ett annet yrke, så dette er ikke ett anti barnevern tråd, bare så det er sagt. 

 

Anonymkode: 85a91...e46

Sist gang du kjøpte deg en øl kunne du heller spart de pengene å reddet 4 sultende barn i Afrika i flere uker. Jeg er fornærmet. 

For å sette det på spissen.  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...