Gå til innhold

Dere som jogger ute om vinteren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva løper dere i? Er vintertights varmt nok i dette kalde landet her, eller anbefaler dere noe annet?

Anonymkode: d8830...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løper som regel bare i vanlig tights uten noe under, men har på ulltrøye og jakke. Er det veldig kaldt (under -10) tar jeg ullstilongs under. Bruker i tillegg buff, lue eller pannebånd + hansker etter behov.

Prøver å unngå de aller kaldeste dagene med tanke på lungene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser folk jogge på holke og issvuller synes jeg det er utrolig at ingen sklir og går på ræva. :huh:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd å kle meg for lite på en løpetur. Man blir varm. Men ha noe på hendene og ørene.

Anonymkode: dcc46...1a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BiancaH96 skrev:

Når jeg ser folk jogge på holke og issvuller synes jeg det er utrolig at ingen sklir og går på ræva. :huh:

Jeg begynte med pigger under skoene, men de bråket noe sinnsykt i byen og jeg følte at jeg var til sjenanse. Gamle mennesker ble redde og fikk minner om krigen og sånt når jeg kom løpende. Så jeg begynte å løpe uten. Det krever litt mer balanse og manøvrering, litt mindre fart, men jeg ser på det som en del av treningen.

Anonymkode: dcc46...1a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte med pigger under skoene, men de bråket noe sinnsykt i byen og jeg følte at jeg var til sjenanse. Gamle mennesker ble redde og fikk minner om krigen og sånt når jeg kom løpende. Så jeg begynte å løpe uten. Det krever litt mer balanse og manøvrering, litt mindre fart, men jeg ser på det som en del av treningen.

Anonymkode: dcc46...1a0

Imponerende, jeg synes det er en utfordring i seg selv å holde meg på beina med solide vinterstøvler, og klarer jeg å komme meg til butikken (som ellers tar fem minutter) innen en halvtime, er jeg fornøyd med meg selv. xD

Endret av BiancaH96
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, BiancaH96 skrev:

Imponerende, jeg synes det er en utfordring i seg selv å holde meg på beina med solide vinterstøvler, og klarer jeg å komme meg til butikken (som ellers tar fem minutter) innen en halvtime, er jeg fornøyd med meg selv. xD

Det er jo det som gjør det til en selvtillitsboost å løpe ute om vinteren. Andre pakker på seg med klær og bøyer hodet mot snøfnuggene, men jeg? Jeg gallopperer elegant forbi dem i joggebukse og genser.

Anonymkode: dcc46...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun ett lag på beina nesten uansett hvor kaldt. Treningsskjorte, tynn fleece eller tynn ull pluss en vindtett løpejakke. Tynn lue og alltid hansker.

Piggsko, så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en foret tights fra Nike som jeg bruker når jeg jogger ute nå på vinteren. Bruker ull innerst på overkroppen. 

Hvis det er skikkelig blåholke ute så har jeg et par joggesko fra asics med pigger. 

Har dessuten en teori om at hvis man stikler seg avgårde på glatta og er redd for å ramle så kan man banne på at man ramler. Gir man derimot bånn gass og gir seg i vei med dødsforakt så er sjansen liten for å ramle (men hvis man skulle være så uheldig å ramle så slår man seg desto hardere........men sjansen er liten asså, lover!) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill! Er det forresten bedre med piggsko enn vanlige løpesko med brodder? Synes piggskoene virker litt stive.

ts

Anonymkode: d8830...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som gjør det til en selvtillitsboost å løpe ute om vinteren. Andre pakker på seg med klær og bøyer hodet mot snøfnuggene, men jeg? Jeg gallopperer elegant forbi dem i joggebukse og genser.

Anonymkode: dcc46...1a0

Jeg er redd jeg hadde ligget på ryggen etter fem sekunder om jeg skulle forsøkt det samme. xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker foret tights eller skibukse med vindtett front og ofte tynn syntetisk stilongs. Superundertøy, buff, tynt vindtett pannebånd, hansker, jakke. Noen ganger tynnull og tykkere stilongs i tillegg.

Anonymkode: 0d448...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker foret tights eller skibukse med vindtett front og ofte tynn syntetisk stilongs. Superundertøy, buff, tynt vindtett pannebånd, hansker, jakke. Noen ganger tynnull og tykkere stilongs i tillegg.

Anonymkode: 0d448...3e9

Kanskje jeg skulle gå få skibukse med vindtett front. Blir fort iskald på lårene, spesielt hvis det er vind.

ts

Anonymkode: d8830...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogger med superunderøy og vintertights over. På overkroppen har jeg ullundertøy og en ulvang raw genser. Jeg har også  hals og pannebånd. Votter i starten, men de tar jeg av meg etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Prelunia skrev:

Jogger med superunderøy og vintertights over. På overkroppen har jeg ullundertøy og en ulvang raw genser. Jeg har også  hals og pannebånd. Votter i starten, men de tar jeg av meg etter hvert.

Jogger du seriøst med en Ulvang Rav genser?? Blir ikke det vanvittig varmt?

Jeg blir fort kald på lårene og rumpa, så jeg må ha longs under skibuksa så lenge det er minusgrader. Ulltrøye og vindtett jakke på overkroppen. Pannebånd og hansker. Og refleks! Bruker sko med pigger kun når det er hålke, er det vanlig godt vinterføre så funker det fint med vanlige joggesko for meg.

Anonymkode: ff0e8...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min erfaring er at man blir fort veldig varm, og det er ubehagelig med for mye klær. Til vinterløping bruker jeg vindtett tights (Nike Shield), en tynn treningstøye i ull og en softshelljakke som puster (Norrøna). Pannebånd, eller lue og hansker i mange minusgrader. Piggsko ved snø eller is, og refleks i mørket. 

Jeg elsker vinterløping! Det er så fredelig fordi løypene er mindre "befolket". 

Anonymkode: 95d2a...6e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømpebukse under. Gjerne i ull. Hvordan greier dere å få longs under tightsen. Den sklir jo bare opp når man prøver å dra tightsen utenpå.

Med strømpebukse så får den jo ikke glidd opp.

Anonymkode: 67ccb...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det forresten bedre med piggsko enn vanlige løpesko med brodder? Synes piggskoene virker litt stive.

ts

Anonymkode: d8830...0ca

Ja, brodder egner seg ikke til løping, fordi brodder sitter løsere, og fleksibiliteten gjør at de gir etter ved fraspark. Du kan forresten få pigget opp vanlige joggesko også.

Foret vintertights holder med til 10 minus. Er det vind i tillegg kan det være greit med overtrekksbukse. Løping i kaldere være er uansett ikke å anbefale (kan gi astma).

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mer eller mindre samme bekledning for vinterløping som langrenn:

Ben:

Jeg blir fort kald på rumpe/lår så ved -2 til -10 har jeg på meg superundertøy (ikke ull) på bena og en veldig tynn skibukse utenpå. Hvis det er kaldere tar jeg på ullstilongs i stefet for superundertøy og hvis det er varmere tar jeg på vanlig lang løpetights uten noe under.

Føtter:

Har på veldig tynne ullsokker hvis det er kaldere enn -4ish. Ellers bomullssokker. Piggsko stort sett, hvis det ikke er helt bart.

Overkropp:

Tynn ull-undertøy-genser + tynn langrennsjakke. Refleksvest. Dette er spåass lite at jeg blir litt kald første 3 min. Hvis det er kaldere enn -10 vurderer jeg å ta på en ekstra ull-undertøy-genser.

Har på pannebånd (ikke lue). Har et tykkere jeg bruker når det er superkaldt, og en tynn jeg bruker 0 til -5. Har på ullbuff ved halsen, hvis det er kaldt ( -12) tar jeg på to, er det ca 0 grader hender det jeg tar den av og putter den i lomma.

Løper nesten aldri med noe på hendene, men drar gjerne genseren eller jakka over dem i starten. Vurderer tynne hansker/ullvanter hvis det blir -10/12.

Så oppsummert for meg bruker jeg litt mer klær enn mange andre på bena, mindre på overkroppen, mer ved halsen mindre på hendene :) løper 40-50km ute per uke nå for tiden og elsker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...