Gå til innhold

Låser du ytterdøren når du er hjemme`?


Gjest Balian de Ibelin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Låser alltid, men det er mer på grunn av naboen enn fremmedfolk.

Anonymkode: c7436...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låser den alltid når vi er hjemme. Så bor vi i storby og har inngangsdør i 1. Etg og stue/kjøkken er i 3. etg. Så vi hører ikke om noen lister seg inn. I sommer ble det stjålet en del sykler og annet utstyr fra naboborettslaget her på dagtid mens folk var på jobb. Var 3 menn med en stor varebil som kjørte gjennom borettslaget og de kjente på ulåste boddører(ca 3m fra inngangsdøra) og stjal fra de som ikke var låste.

Dessuten opplevde vi da jeg Ennå bodde hjemme hos mine foreldre(de bor nesten på landet) masse lyder fra kjelleren(de har inngangen der) og min far skulle gå ned og sjekke hva det var, men før han rakk det kom det opp en mann som var drita full....helt ukjent og som drev å leter etter fest. Nektet å dra derfra...selv om han ble truet med politiet...min far klarte å lokke han med seg ut tilslutt med en flaske øl. Så etter den episoden har de også alltid låst døra.

Anonymkode: 7c7cd...62b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor vi andre låser. Folk som kommer rett inn forblir da på utsiden. Og jeg velger å åpne. Eller å la være. Jeg har da som oftest mye mer spennende ting fore enn å ta imot uanmeldt besøk..

Anonymkode: 2ae42...89e

Nå sliter vi ikke akkurat med at folk renner ned dørene her da. Om svigers stikker innom så er det gjerne på grunn av familiefirmaet. Vi har et åpent hjem, om folk vil komme på besøk når vi er hjemme så stenger vi de ikke ute. Vi tar vare på de rundt oss 

Anonymkode: 3989b...969

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Balian de Ibelin said:

Har du\dere alltid ytterdøren til huset\leiligheten låst når dere er hjemme ?

 

Jeg har alltid døra låst.

Ja, det gjør jeg, men det hender jeg glemmer det når jeg har besøk. Bor i Oslo, tror det er mindre vanlig på landet. I alle fall har jeg tatt med meg vanen og det første jeg gjør er å låse døra når jeg er på besøk hos folk som bor landlig og som ikke bruker låse selv. Vanskelig å avlære seg på akkurat det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Den låser seg selv når den lukkes, så ja, den er alltid låst. Nå bor vi midt i sentrum av Edinburgh også, så ville nok låst uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør det. Ikke av frykt for at det skal skje noe, men det er mer en reflekshandling når jeg kommer inn og lukker igjen døra. Sitter liksom i ryggmargen etter alt låsemaset fra muttern i barndommen:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid. Nå har jeg en gammel dør som må være låst for å holde seg lukket, men uansett hvor og hvordan jeg har bodd har døra vært låst. Jeg er oppvokst i Oslo, til dels midt i sentrum så det har alltid vært en selvfølge, men jeg har bodd i mer landlige strøk i perioder og der har det tydeligvis blitt ansett som en litt sær vane... Jeg delte en gang inngangsdør med en jente som var oppvokst langt ute på landet, hun gikk gjerne ut uten å låse, eller låste og la nøkkelen under dørmatta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det gjør jeg alltid! 

Jeg leser mye krim fra virkeligheten, og noe som går igjen hos endel massemordere er det at de har gått fra dør til dør, og en den ulåst så føler de at de nesten er inviterte til å gå inn til folk. Grøss.

Anonymkode: b8ef8...94c

Hmm, aldri hørt om dette mtp seriemordere. Merkelig.

Anonymkode: 273b9...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Atea skrev:

Ja, det gjør jeg, men det hender jeg glemmer det når jeg har besøk. Bor i Oslo, tror det er mindre vanlig på landet. I alle fall har jeg tatt med meg vanen og det første jeg gjør er å låse døra når jeg er på besøk hos folk som bor landlig og som ikke bruker låse selv. Vanskelig å avlære seg på akkurat det...

Det gjør jeg også :5::ler: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Bergen (Landås) låste jeg alltid. Her jeg bor nå låser vi kun om natta og når ingen er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare om natta, men ikke alltid da heller, :) hender jeg glemmer det

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, bortsett fra om jeg skal i posten eller ut med søppel. Men jeg ser ytterdøren fra begge plassene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, men stort sett. Bor i bygning med flere leiligheter og anser det som ganske trygt, men har opplevd at noen har gått feil på grunn av at dørene er så anonyme. Da hadde jeg heldigvis låst. 

Selv om foreldrene mine bor på bygda og ikke en dritt skjer der, så låser jeg alltid der om jeg er alene og det er mørkt og ofte om dagen også. Sikkert fordi jeg har en tendens til å sovne om jeg har vært på jobb noen ganger, og da vil jeg ikke våkne opp til at noen har kommet seg inn eller en nabo har gått inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og lukker alle vinduer. Vil ha igjen på forsikringen om noe skjer. 

 

Om vi er hjemme hender det døren står ulåst. 

 

Det har hendt at noen har tatt i håndtaket mens jeg satt å så på, men da var døren heldigvis låst. Rett etterpå gikk det meldinger på Facebook-gruppen vår i nabolaget at «selgere av malerier» gikk å lusket i området. 

Endret av Wonders
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ytterdøra er låst når gjester ikke er velkomne når vi er hjemme, feks når mini-me har lagt seg. Låser omtrent aldri døra når vi ikke er hjemme.. I grunn er døra mer låst når vi er hjemme enn når vi er ute :P

Anonymkode: 0c1b0...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, låser huset kun på natta eller vis jeg er syk og alene på dagtid. Bor rett (bokstavelig talt) utenfor kommunegrensen til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70

Det er forskjellig etter hvor jeg har bodd, nå låser jeg ikke når jeg ikke er hjemme engang og bilen står med nøklene i. Låser om natta da. Da jeg bodde nær sentrum i Oslo og Bergen hadde jeg alltid døren låst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Selv om vi bor sentrumsnært på et større tettsted på det sentrale Østlandet. Låser kun om natta. 

Anonymkode: 9bd99...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...