Gå til innhold

Låser du ytterdøren når du er hjemme`?


Gjest Balian de Ibelin

Anbefalte innlegg

Låser vanligvis på natten, men glemmer det innimellom. Sommerstid sover jeg gjerne med åpent vindu på bakkeplan, så ikke så mye vits i å låse egentlig. Låser ikke når jeg er hjemme eller går en kort tur i nabolaget. Bor på bygden i blindvei, så ikke så mye action som skjer. 

Anonymkode: 9ebbd...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Låste ikke på dagtid da vi bodde på landet. Nå bor vi i by, og dørene er låst døgnet rundt. Det har hendt at vi har glemt det, og en gang stod plutselig en person i stua og spurte etter noen. Etter det har vi skjerpet oss og nå er det alltid låst. 

Anonymkode: 15e1f...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei låser ikke når jeg er hjemme, men prøver å huske å låse på natten.

Der jeg bodde før, midt i Oslo sentrum, opplevde vi tyveri på dagtid mens vi var hjemme (en som gikk rundt og tok i alle dørene, fikk med seg en nesten helt ny PC blant annet). Men nå bor vi litt utenfor sentrum og deler blokk med færre mennesker som vi vet hvem er, så døra står stort sett åpen. 

Liker å kunne føle meg trygg med døra ulåst istedetfor for å låse døra hele tida:) også syntes jeg det er hyggelig å komme hjem når samboer er hjemme uten å måtte låse opp døra.

Anonymkode: c1ee4...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge til, som over her, vi låser når vi er på jobb og borte lenge, men ikke hvis vi skal på nærbutikken eller gå med søpla eller i felleskjelleren eller sånne ting. 

Anonymkode: c1ee4...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låser alltid. Døra er litt gammel og har lett for å sprette opp, men ville nok låst uansett. Man vet aldri hva som kan skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden, så ringte det på døren min. Før jeg fikk kommet ut i gangen, så gikk personen bare inn og der sto det en selger i gangen min! :angry: makan...

Etter den gangen, så på det jeg alltid døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Låser på natta. Har70 Kg- vakthund som kan både sifra og smake på den eller de som kommer inn døra^ uten god kjenning fra meg Skriver på note pad- derav r ar text

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, halvehimmelen said:

Oi, dette var en skremmende tråd. Er det så mange som føler seg så utrygge hjemme at de ser seg nødt å låse døren selv når de er hjemme? Det er trist. Jeg låser sjeldent døren når jeg drar på butikken eller jobb engang, jeg. Bilene står ulåst med nøklene i midtkonsollen. Bor vel å merke på bygda, hadde vel låst bil og dør når jeg ikke var hjemme selv dersom jeg bodde i en storby. Men ikke når jeg selv er hjemme, det blir alt for rart for meg. 

Jeg syns også det var en skremmende tråd, men av motsatt grunn som deg. Fatter ikke at det er så mange naive mennesker i dette landet. Ikke rart at kriminelle kommer hit, det må jo være som å ta godteri fra et barn. Hva er vitsen med å ha bilen ulåst med nøklene i? Hva får du ut av det liksom? Og å la være å la være å låse ytterdøren. Hva er det positive med det?!?

18 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, kun når jeg sover og heller ikke da er det så farlig. Bor i en ganske liten leilighet, så jeg hører det hvis noen åpner ytterdøra.

Anonymkode: 5d1d3...cb9

Ja, det er sikkert ikke så farlig hvis det plutselig står en psykotisk mann med kniv i gangen og du blir voldtatt og drept. Det gjør ingenting, for du hørte jo at han åpnet ytterdøra :murvegg: 

Bruk nå hodet! Livene deres er verdifulle!

Anonymkode: dd639...700

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg syns også det var en skremmende tråd, men av motsatt grunn som deg. Fatter ikke at det er så mange naive mennesker i dette landet. Ikke rart at kriminelle kommer hit, det må jo være som å ta godteri fra et barn. Hva er vitsen med å ha bilen ulåst med nøklene i? Hva får du ut av det liksom? Og å la være å lla være å låse ytterdøren. Hva er det positive med det?!?

Ja, det er sikkert ikke så farlig hvis det plutselig står en psykotisk mann med kniv i gangen og du blir voldtatt og drept. Det gjør ingenting, for du hørte jo at han åpnet ytterdøra :murvegg: 

Bruk nå hodet! Livene deres er verdifulle!

Anonymkode: dd639...700

 

Anonymkode: dd639...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låser alltid døren. Er barnet mitt ute å leker, er døren åpen. Bor på landet og kan fint la døren stå ulåst mens jeg er på butikken en tur, men låser den alltid på kvelden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Låser døra når vi reiser bort. Ellers låser jeg så og si aldri 

Anonymkode: 91f10...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alltid. Jeg er ikke spesielt redd for innbruddstyver (som forøvrig godt kan slå til selv om man er hjemme), men det er bare dumt å ikke sikre seg best mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo i blokk og låser stort sett alltid døra når jeg er hjemme, med mindre jeg venter/har besøk. Låser også når jeg går i boden, ut med søpla, henter posten osv. Har opplevd at folk går inn i feil leilighet, og fikk høre da jeg flyttet inn i blokka at det hadde vært problem tidligere med folk som sjanser på å åpne ulåste dører og boder. Jeg føler meg likevel helt trygg med døra ulåst på dagtid. 

Hjemme hos foreldrene mine låser de/vi døra kun om natta og når ingen er hjemme, men det er ikke alltid alle husker på det. De bor 'på bygda', og alle kjenner alle. Vi tar gjerne imot uanmeldt besøk, og det er sånn at folk går rett inn og roper 'hallo' 😄 Likevel, det er mye turisme der om sommeren, og huset ligger tett på en vei som mange går forbi. Da er vi mer påpasselig med å låse døra. 

Anonymkode: 497b8...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har alltid døra låst. Uansett. Skal jeg ned i vaskekjelleren i blokka, låser jeg. Er vi inne/hjemme, låser vi. Bor i Oslo.

En gang forsøkte naboungen å åpne døra og gå inn her, fordi han trodde han var i riktig etasje (han bor i etasjen over). Det vil jeg helst unngå. Og jeg kjenner ingen av naboene eller deres bekjente og besøkende heller, så jeg vil ikke ta noen sjanser.

Innimellom er oppgangsdøren nede åpen (satt opp til lufting med tau) og da kan hvem som helst spasere inn fra gata og gå og kjenne på dører for å finne en ulåst en. Hos oss ligger f.eks. lommeboken til sønnen min på benken rett innefor døra, så det er fort gjort for en tyv å snappe til seg den og forsvinne ut igjen, nesten uten å bli merket. Samme hos faren min, han har alltid lommeboka liggende på kommoden rett innenfor døra. Han pleier å låse, men glemmer det noen ganger. Også i hans oppgang er det mange han ikke kjenner som ferdes, som går til og fra (besøk) i oppgangen. Fort gjort at sånne kjenner på dører og forsyner seg med det de ser rett innenfor døra, om de ikke går lenger inn i boligen også og raner folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Aldri. Vi bor på landet. Her så er det et ikke bra tegn å ha døra låst på dagen. Det viser at man er mistenksom og ønsker ikke folk velkommen.  

Anonymkode: feead...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Aldri. Vi bor på landet. Her så er det et ikke bra tegn å ha døra låst på dagen. Det viser at man er mistenksom og ønsker ikke folk velkommen.  

Anonymkode: feead...7e1

Så bygdedyret bryr seg om at folk låser døra til sitt eget, private hjem altså? 

 

Vi skal bytte inngangsdør snart, og da skal vi ha elektronisk dørlås med kode, som går i smekklås når døra lukkes. På den måten blir det ikke noe problem med barn som går ut for å leke osv. 

Anonymkode: 372dc...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Aldri. Vi bor på landet. Her så er det et ikke bra tegn å ha døra låst på dagen. Det viser at man er mistenksom og ønsker ikke folk velkommen.  

Anonymkode: feead...7e1

Så hvem som helst er velkommen oss dere ?

Anonymkode: 69c14...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en liten by, i et rolig nabolag. Døra er ulåst når jeg er hjemme og våken. Dvs låser hvis jeg er alene hjemme og går i dusjen, evt sitter bare i morgenkåpe om kvelden før jeg legger meg. Låst på natta.  Her jeg bor er det uvanlig å ha ytterdøra låst når man er hjemme (og ikke sover). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...