Gå til innhold

ÉN hoven mandel. Ikke feber.Kyssesyke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For fire dager siden begynte jeg å kjenne at jeg hadde svært vondt i halsen på venstre side. Virker muskulær, nesten som jeg var lemster. Dagen etter hovner lymfeknuter i halsen, på halsen og i bakhodet opp på DEN ENE siden, og den ene mandelen hovner sjuuuuukt opp. 

Når jeg merker dette har jeg allerede gått på apoccelin (antibiotika) fem dager pga et sår. 

Vært hos fastlegen i dag, CRP er på 6, ingen utslag på streptokokker og ingen utslag på kyssesyka(men den slår visst ikke ut før etter en uke uansett) 

Har noen opplevd dette før? Er det noen som har hovna opp i en mandel, som bare har gått over av seg selv? Håper ikke dette er kyssesyka men kan jo se sånn ut..

jeg føler meg jo ikke dårlig, så håper virkelig ikke at jeg eventuelt blir verre, eller at jeg blir syk i lengre tid.. 

Anonymkode: 02ad1...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan godt være en annen type virus-halsbetennelse, du trenger ikke å ta slike sorger på forskudd. Men kyssesyken starter vanligvis med nedsatt allmentilstand før hovne mandler/vondt i halsen etc. 

Anonymkode: 3e590...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt være en annen type virus-halsbetennelse, du trenger ikke å ta slike sorger på forskudd. Men kyssesyken starter vanligvis med nedsatt allmentilstand før hovne mandler/vondt i halsen etc. 

Anonymkode: 3e590...e00

Okei takk For svar :) 

Anonymkode: 02ad1...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en halsbetennelse. Jeg får som regel bare én hoven mandel. Veldig merkelig at de ikke kunne fortelle deg det hos legen.

Anonymkode: 7b692...5b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som en halsbetennelse. Jeg får som regel bare én hoven mandel. Veldig merkelig at de ikke kunne fortelle deg det hos legen.

Anonymkode: 7b692...5b2

Tuusen takk for svar! Men har du lav CRP når du har halsbetennelse? Hadde 6 i CRP og null utslag på streptokokker. Men halsbetennelse kan vel være virus og?

Anonymkode: 02ad1...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som kyssesyken nei. Du har nok bare fått et influensa virus som ikke har tredd i full forkjølelseskraft.
Kyssesyken er lett å se på blodprøve.

Anonymkode: 4b800...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tuusen takk for svar! Men har du lav CRP når du har halsbetennelse? Hadde 6 i CRP og null utslag på streptokokker. Men halsbetennelse kan vel være virus og?

Anonymkode: 02ad1...faa

Hvis CRPen er så lav har du i så fall virus-halsbetennelse.

Anonymkode: 3e590...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virus-halsbetennelse er superkjipt. Setter det seg virus på stemmebåndene, så sitter du uten stemme i en måneds tid... Jeg hadde det for en ti års tid siden, "kjempegøy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...