Gå til innhold

Krav på husnøkkel av egen bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg lurer på om jeg kan kreve? Hadde reservenøkkel ligget på den faste plassen sin så hadde jeg ikke behøvd å ha en nøkkel liggende hjemme hos meg

Anonymkode: d2591...e9e

Du kan fortsatt ikke bare låse deg inn selv om reservenøkkelen hadde lagt der.. 

Anonymkode: 0f7d5...7f4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg lurer på om jeg kan kreve? Hadde reservenøkkel ligget på den faste plassen sin så hadde jeg ikke behøvd å ha en nøkkel liggende hjemme hos meg

Anonymkode: d2591...e9e

Det ser ut som om du ikke burde ha en nøkkel, siden du ikke har respekt for loven og andres privatliv..

Anonymkode: 7bb73...212

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke du gjøre uten å avtale med ham. Skjønner du ikke det? Det blir som å bryte seg inn hos andre. Når det bor noen andre der kan du ikke bare behandle det som om det er du om bor der, selv om du eier det.

Anonymkode: 7bb73...212

Nei det er det jeg lurer på om jeg kan? Nå er jeg ikke intr i å snoke i hans eiendeler, men å sjekke om huset tilstand da det har vært en lekkasje der før jul

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det jeg lurer på om jeg kan? Nå er jeg ikke intr i å snoke i hans eiendeler, men å sjekke om huset tilstand da det har vært en lekkasje der før jul

Anonymkode: d2591...e9e

Nei, du kan ikke gå inn i huset - what so ever - uten å informere han som bor der. Skjønner du?

Ja, du har rett til en nøkkel, men det er det. Skjønner?

Anonymkode: 7bb73...212

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som om du ikke burde ha en nøkkel, siden du ikke har respekt for loven og andres privatliv..

Anonymkode: 7bb73...212

 

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fortsatt ikke bare låse deg inn selv om reservenøkkelen hadde lagt der.. 

Anonymkode: 0f7d5...7f4

Ok, takk for svar

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: d2591...e9e

 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke gå inn i huset - what so ever - uten å informere han som bor der. Skjønner du?

Ja, du har rett til en nøkkel, men det er det. Skjønner?

Anonymkode: 7bb73...212

Ok, takk tilbakemelding

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som om du ikke burde ha en nøkkel, siden du ikke har respekt for loven og andres privatliv..

Anonymkode: 7bb73...212

Ok, takk for tilbakemelding 

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke gå inn i huset - what so ever - uten å informere han som bor der. Skjønner du?

Ja, du har rett til en nøkkel, men det er det. Skjønner?

Anonymkode: 7bb73...212

Joda, dersom det er mistanke om f. eks. lekkasje eller lignende som potensielt krever akutt inngrep har huseier anledning til å låse seg inn uten å gi beskjed. Rettslig sett kan jeg fint se for meg at oppfølging etter lekkasje også kan falle inn under samme kategori siden man må låse seg inn for å påse at lekkasje ikke har oppstått på nytt. Så dersom leietaker eller den med borett ikke er villig til å gi ut nøkkel, så kan TS som huseier trolig benytte seg av låsesmed for å låse seg inn for sjekk av vannlekkasje. Og har den som disponerer huset motsatt seg å gi ut en av sine egne nøkler, så kan jeg godt se for meg at den med borett må ta regninga for låsesmed. 

Anonymkode: ac166...34e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utdypende tilbakemelding. Det var for å sjekke opp vannlekkasjen som oppstod jeg event skulle låse meg inn for å følge opp. Jeg best ingen låsesmed nå, men bare håper at alt er Ok. Nå tenkte jeg mer at jeg i fremtiden kan kreve å ha nøkkel. Det er mye som kan skje med et hus som er mange år nå i kulda, 

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som om du ikke burde ha en nøkkel, siden du ikke har respekt for loven og andres privatliv..

Anonymkode: 7bb73...212

Ok, takk for tilbakemelding 

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Her får du ta en prat med vedkommende når han er tilbake og fastlegge noen regler: du skal ha reservenøkkel - til gjengjeld lover du å ikke låse deg inn der uten å varsle om at du kommer til å gjøre det på forhånd. Nekter han deg fortsatt nøkkel, informerer du han om at omkostninger til varslet tilsyn ved hjelp av låsesmed vil bli belastet han.

Men det må jo være en grunn til at han stiller seg vrang til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det var for å sjekke opp vannlekkasjen som oppstod jeg event skulle låse meg inn for å følge opp. Jeg best ingen låsesmed nå, men bare håper at alt er Ok. Nå tenkte jeg mer at jeg i fremtiden kan kreve å ha nøkkel. Det er mye som kan skje med et hus som er mange år nå i kulda, 

Hvis det oppstår et konkret behov som krever øyeblikkelig inngripen, kan du låse deg inn for å forhindre at skaden blir enda mer omfattende. Slik som brann eller vannlekkasje.
Eiers inspeksjon skal derimot avtales på forhånd, og da skal en ikke bruke nøkkel, men ringe på. 
Du bør altså ha en nøkkel, men ikke bruke den unntatt i nødstilfeller. Melding om nødssituasjonen som nødvendiggjorde innlåsing må selvsagt snarest gis til leieboeren.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, er ikke dette stefaren din da? Er det ikke bare å snakke med ham å gjøre avtaler med han da? 

Anonymkode: 0f7d5...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg lurer på om jeg kan kreve? Hadde reservenøkkel ligget på den faste plassen sin så hadde jeg ikke behøvd å ha en nøkkel liggende hjemme hos meg

Anonymkode: d2591...e9e

Nei, det kan du naturligvis ikke. Dette reguleres som alle andre utleieforhold, og du har ikke lov til å gå inn i bolig «bare for å sjekke».

Anonymkode: 8ce69...d3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At det "kan skje noe med huset" er en merkelig begrunnelse. Det kan skje noe med alle dine nabohus, men skal du ha nøkkel til dem også da, så du kan sjekke når du føler for det? Ts høres veldig nysgjerrig ut. Er denne stefaren en voksen mann med alle sine sanser i behold, så er det han som skal passe på huset han bor i. Han kan ha ordnet med andre mennesker som ser til huset når han er bortreist, men det finner du jo ikke ut når dere tydeligvis ikke snakker sammen. 

Anonymkode: 8dae8...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Veldig mye sludder i denne tråden.

Huseier har krav på å ha nøkkel til sitt eget hus. Det har ingen mening å sammenligne dette med å ha nøkkel til en tilfeldig nabo sitt hus.

Det at man har nøkkel betyr at man - etter avtale med leieboer - kan låse seg inn for å foreta nødvendige utbedringer og slippe inn håndverkere. Som påpekt er det mer naturlig at man ringer på og treffer leieboer hjemme, men det er jo ikke alltid det er mulig og noen ganger gjør faktisk leieboer seg svært vrang for å unngå dette. Det har de ikke lov til.

Å låse seg inn uten at dette er avtalt eller varslet leieboer skal aldri skje med mindre vi snakker om akutt behov for å hindre ytterligere skade. Men det kan skje at behovet oppstår og da har man som huseier selvsagt nøkkel til slike formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han borett da? Hadde han og moren din en samboerkontrakt eller hadde hun et testamente ?

ikke bry deg om de som svarer deg frekt her 😀

Anonymkode: 15861...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har skrevet under på at han har borett, men det var ingen samboerkontrakt.

Anonymkode: d2591...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...