Gå til innhold

Tips til å få katten til å slutte å klore på møbler


lemoncake

Anbefalte innlegg

Vi har to katter. En voksen på 2 år og en kattunge som nå er blitt 7 mnd. Ingen av dem har vi klart å få til å slutte å klore på spisestue stolene. Trekkene på dem er ødelagte. Men vil ikke skifte trekk før vi har fått slutt på dette. Vi har kloremøbler. Av dem er det for det meste tønnen de liker best å klore på. Har knapt sett dem klore på de andre. 

Så da lurer jeg på om det er noen der ute som har en godt tips å komme med som kan få slutt på dette. Hva er ditt beste tips?

Alternativt: Tips til pene og gode stoler som passer til et svart rundt spisebord og som ikke går an å klore i stykker 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp svak dobbelsidig tape og spray med gettoffspray? Har ikke gjort det selv, jeg bare løftet katten på klorestativet for hver gang den klorte på møblene og det funket :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å sette opp kattehyller (egentlig bare vanlige hyller til 20 kr stk på Ikea). Setter opp som en "trapp" på veggen. Sjekk Jackson Galaxy sine tips. Google "catify" ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Navne Løs skrev:

Vil anbefale deg å sette opp kattehyller (egentlig bare vanlige hyller til 20 kr stk på Ikea). Setter opp som en "trapp" på veggen. Sjekk Jackson Galaxy sine tips. Google "catify" ☺

Hvordan vil dette hjelpe mot at katten klorer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Navne Løs skrev:

Vil anbefale deg å sette opp kattehyller (egentlig bare vanlige hyller til 20 kr stk på Ikea). Setter opp som en "trapp" på veggen. Sjekk Jackson Galaxy sine tips. Google "catify" ☺

 

1 time siden, Jolen77 skrev:

Hvordan vil dette hjelpe mot at katten klorer?

 

Nå ser jeg bakgrunnen for ditt svar. 

Jackson Galaxy skriver at det er bra å ha hyller på veggene til pus for at de ikke skal klatre på møblene. Men det forskjell på å klatre på møblene og klore på møblene (bruke spisestol som klorestativ). Det er jo det som er vårt problem. 

Vi kommer uansett aldri til feste mange hyller på veggene i stuen for at kattene skal klatre der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ExP skrev:

Kjøp svak dobbelsidig tape og spray med gettoffspray? Har ikke gjort det selv, jeg bare løftet katten på klorestativet for hver gang den klorte på møblene og det funket :) 

Vi har hatt mange steder kattene ikke har lov å være. F eks på bord og kjøkkenbenk. Vi har undulat, så det er også forbudt sted for kattene. Dette har vi klart å få slutt på (jobber fortsatt litt med kattungen da han liker å besøke undulaten). Men stolene... huff. De vil bare ikke slutte å klore der. Kan forsøke rådet ditt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altid brukt sprayflasker med vann. Et par måneder og de lærte. Ingen har klort på møblene av mine puser. Ble dette gjort fra de er små. Ingen erfaring med voksne dyr. 

Anonymkode: 79a7a...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jolen77 skrev:

 

 

Nå ser jeg bakgrunnen for ditt svar. 

Jackson Galaxy skriver at det er bra å ha hyller på veggene til pus for at de ikke skal klatre på møblene. Men det forskjell på å klatre på møblene og klore på møblene (bruke spisestol som klorestativ). Det er jo det som er vårt problem. 

Vi kommer uansett aldri til feste mange hyller på veggene i stuen for at kattene skal klatre der. 

Nei, men om en katt er understimulert så kan det hjelpe med hyller på veggene siden katter er klatrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepper på stolene, evt dusj med lukt de ikke liker, f.ex. sitron https://pets.thenest.com/stop-cats-scratching-furniture-home-remedy-spray-7710.html

Gjør kloremøblene deres mere spennende med leker som henger fra dem og kattemynte. Se på hvordan de klorer og prøv å etterligne høyde og hvaslags stilling katten inntar med andre kloremøbler også. Gjør det så likt som mulig. Også hardhet/kvalitet på stolene, hva foretrekker de? 

Anonymkode: 80587...186

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pepper på stolene, evt dusj med lukt de ikke liker, f.ex. sitron https://pets.thenest.com/stop-cats-scratching-furniture-home-remedy-spray-7710.html

Gjør kloremøblene deres mere spennende med leker som henger fra dem og kattemynte. Se på hvordan de klorer og prøv å etterligne høyde og hvaslags stilling katten inntar med andre kloremøbler også. Gjør det så likt som mulig. Også hardhet/kvalitet på stolene, hva foretrekker de? 

Anonymkode: 80587...186

Takk for tips! 😊👍Sikkert ikke dumt det å gi de alternativ som er så likt som mulig. Det jeg ser er at spisestolene er det første de kommer til når de skal inn i stuen. Da stopper de opp og klorer litt først før de går videre. Vi ser jo det at vi bør ha et klorebrett/møbel i det område, men det er ikke lett å finne en god plass til noe slikt der uten at det står i veien. Vi kjøpte en sånn klore søyle som står rett bortenfor, men den tror jeg knapt de har rørt på eget initiativ. Tror den er for lav og lett. Har også hatt en gammel puff som har vært tillatt for dem å klore på foran akvariet som står der, den likte de litt, men er nok litt lav den og. Har vurdert å montere hjørne klorebrett på vegg. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv aluminiumsfolie. Det knitrer og høres kjipt ut og føles ekkelt mellom potene. Evt dobbeltsidig tape, hvis ikke stolene brukes daglig.
Jeg anbefaler dere å skaffe et skikkelig kloremøbel. Selv om det "står i veien", så er det en av de få tingene som funker.
Hjørne- og flate vegg-klorebrett er også noe du bør få opp en tre-fire stykker av, særlig hvis du fortsatt vil unngå et større kloremøbel. Pass på å få hengt dem høyt nok opp på veggen. For lavt vil ikke kattene få nok "purchase" på kloringa og de vil ty til andre midler.

Prøv også å klippe klørne deres innimellom. Bare et par millimeter, med klosaks i godt lys slik at du kan se at du ikke klipper i nerven. Kloklipp er et must for katter som ikke klarer å slite ned klørne sine skikkelig, så det er ikke farlig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2018 den 22.29, Jolen77 skrev:

Vi har to katter. En voksen på 2 år og en kattunge som nå er blitt 7 mnd. Ingen av dem har vi klart å få til å slutte å klore på spisestue stolene. Trekkene på dem er ødelagte. Men vil ikke skifte trekk før vi har fått slutt på dette. Vi har kloremøbler. Av dem er det for det meste tønnen de liker best å klore på. Har knapt sett dem klore på de andre. 

Så da lurer jeg på om det er noen der ute som har en godt tips å komme med som kan få slutt på dette. Hva er ditt beste tips?

Alternativt: Tips til pene og gode stoler som passer til et svart rundt spisebord og som ikke går an å klore i stykker 😉

Ikke hiv dem ut når de gjør det!! 

Det gjorde vi, så når de ville ut så klorte de på møblene...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem som deg, til tross for at jeg hadde kloremøbler histen og pisten. Det mest fantastiske å klore på er selvsagt kjøkkenstolen til 750kr stykke i deilig bomull /sukk

Jeg heiv ut stolene, og sofaen som også var i tekstil, og kjøpte nytt i skinn. Av forskjellige grunner man ikke alltid blir like klok på så klorer kattene mine på alt av tekstilmøbler. Men skinnsofaen får stå ifred.

I tillegg har jeg plukket opp et stort sjøgressteppe fra Ikea. Det er såpass solidt at de kan klore på det alt de vil uten at det tar særlig skade.

De fleste møbelhusene som selger spisestuemøbler har vel eksemplarer med skinn tilgjengelig?
Kjøp en og se om de lar den være i fred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe i det Emmelise sier. Vi hadde 3+2 sofagruppe i tekstil, alle fire armlenene var litt klort opp foran fordi minstemann syntes noen ganger at de var fantastiske å bryne klørne på.
Så kjøpte vi cinemarecliner i skinn. Katta har ikke rørt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min gjør det når hun vil ha oppmerksomhet, slutter enten når hun får det ellers løfter jeg henne bare til klorestativet, oppmerksomhet er det som funker best :) 

Anonymkode: 9dbc4...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spray de med vannflaske hver eneste gang de klorer der de ikke har lov, og si nei med høy, dyp stemme. (Man behøver ikke dynke de selvsagt, én sprut er ofte ubehagelig nok). I tillegg til å legge til rette for kloring på andre stativer/møbler. Jeg gjorde det med min katt, og han lærte veldig raskt. Til slutt holdt det at jeg sa nei når jeg så at han hadde tenkt å klore på forbudte plasser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Nicathv skrev:

Spør katten hvordan det ville ha likt det hvis du klorte i stykker dens møbler!

Det hender faktisk jeg klorer på hennes møbel for å vise hvor det er lov, men hun ser bare dumt på meg :dry:

Men seriøst, vi kjøpte en get off-spray på dyrebutikken som lukter ganske sterkt sitronaktig. Katta begynner å rynke på nesa bare hun ser sprayflaska, men hun det virker som om hun begynner å ta hintet :) Hender hun får en vanndusj og, men den sprayen virker mer effektiv. Jeg vet katten min ofte klorer for å få oppmerksomhet, så jeg prøver å skryte masse og kose når hun klorer på rett sted, og ingorere henne og hente get off-sprayen når hun klorer på sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2018 den 20.09, Minya skrev:

Prøv aluminiumsfolie. Det knitrer og høres kjipt ut og føles ekkelt mellom potene. Evt dobbeltsidig tape, hvis ikke stolene brukes daglig.
Jeg anbefaler dere å skaffe et skikkelig kloremøbel. Selv om det "står i veien", så er det en av de få tingene som funker.
Hjørne- og flate vegg-klorebrett er også noe du bør få opp en tre-fire stykker av, særlig hvis du fortsatt vil unngå et større kloremøbel. Pass på å få hengt dem høyt nok opp på veggen. For lavt vil ikke kattene få nok "purchase" på kloringa og de vil ty til andre midler.

Prøv også å klippe klørne deres innimellom. Bare et par millimeter, med klosaks i godt lys slik at du kan se at du ikke klipper i nerven. Kloklipp er et must for katter som ikke klarer å slite ned klørne sine skikkelig, så det er ikke farlig for dem.

Takk for tips! Vi har skikkelige kloremøbler, men i det område hvor stolene står er det ikke god plass til plassere noe stort klorestativ. Det jeg mener med at de vil stå i veien er at det er en gangvei der og vi må kunne passere. 

Men et hjørne klorebrett litt høyt oppe skal vi få til. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte masse pledd og saueskinn og fuskepels og sånt til å ha over sofaen og en stol. Kattene gidder ikke klore på et sofahjørne med stort, tjukt ullpledd på, og hvis de gjør det blir det minimal skade uansett. Så det funker forsåvidt! Men spørs hvor mange møbler du har da... ;)

Du kan prøve kjøpe en spray med kattemynte på dyrebutikk. Spray på kloremøblene, så vil pus klore på dem! Hvis de liker kattemynte da. Virker ikke på alle. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...