Gå til innhold

Vi har alle overflod i klesskapet... stemmer det hos deg også?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme å ha overflod av klær. Har kvittet meg med en god del, men fortsatt er det fullt. Årsaken er ikke at jeg shopper så voldsomt mye, men at jeg sliter med å kvitte meg med plagg. Fordelen med det er at etter en viss tid blir plaggene aktuelle å bruke igjen (jeg er ingen trendslave, men blir så klart påvirket) - ulempen er at de i mellomtiden ligger 10 år og tar opp plass i skuffen. Jeg er ca. samme størrelse nå som da jeg var 15 år, så da kan jeg heller ikke kvitte meg med det med begrunnelse i at det ikke passer. (En liten digresjon: Faktisk er vinterjakka mi fra da jeg var 13-14 år, nå er jeg 30 og bruker den hver dag!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har altfor mye klær også, vet ikke hvor mange kjoler det er i skapet.  Får meg ikke til å kaste plagg som passer.  Bør nok bli bedre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for mye klær i skapet, ja. Burde seriøst gå gjennom det og donere vekk til Frelsesarmeen etc, alt jeg ikke bruker. Har plagg jeg kanskje har brukt én gang, eller aldri brukt i det hele tatt. Kjøpt med de beste intensjoner, "den kan jeg bruke når jeg skal ut og spise med venninner" osv. Så velger jeg noe annet istedet, for den var egentlig ikke så fin likevel.....og sånn fortsetter det.

Tidligere i dag så jeg at jeg har altfor mange strikkede gensere i skapet. Noe jeg aldri bruker lenger, rett og slett fordi det blir for varmt. Jeg er i overgangs-alderen, og får hetetokter i blant. Å ha på seg en kvelende varm strikket genser i noe syntetisk materiale eller ull..... hjelpe meg, det holder jeg ikke ut tanken på en gang. Så sånt noe bruker jeg aldri lenger, de siste 3-4 årene.

Shoppe-stopp får jeg ikke til. Prøvde i fjor, og klarte noen måneder, men så begynte jeg igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går igjennom klesskapet et par ganger i året og selger/gir bort det som ikke brukes eller har blitt slitt/utvasket/krympet 😉 osv.. føler ikke akkurat jeg drukner i klær, selv om jeg har mer enn nok. Hadde ikke shoppestopp i 2017, men fra april/mai tok jeg meg kraftig sammen og reduserte innkjøpene. Jeg prøver heller nye kombinasjoner med klærne jeg allerede har.   Og prøver en slags rotasjon. Jeg handler ikke på impuls lenger og kan bruke ukesvis på å vurdere et kjøp. Jeg kjøper helst nøytrale base klær og spriter opp med feks noen kule sko eller jakke/skjerf etc.. 

Anonymkode: bd582...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye overflod i klesskapet mitt, det er faktisk omvendt. Jeg bør egentlig dra ut og kjøpe inn gensere og bukser og andre ting jeg trenger. Problemet er at jeg går opp og ned i vekt hele tiden, så jeg kvier meg litt for å kjøpe inn ting jeg ikke vet kommer til å passe. Jeg er ikke fan av billigklær og det blir jo dyrt å kjøpe inn nytt hele tiden. Det jeg pleier å bruke penger på derimot, er tilbehør. Tilbehør passer enten man går opp i vekt eller ikke. 

Anonymkode: 6f97f...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mye klær, men til forskjellige anledninger. Jobber ute, så må ha vinter og sommertøy. Treningstøy til alle årstider da jeg trener ute. Tur tøy til alle årstider. Vanlig hverdags tøy. Pen tøy. Dress til spesielle anledninger. Og vanlig sommertøy. 

Anonymkode: 1c3b8...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altfor mye klær, og likevel ikke. For hver gang jeg skal noe spesielt har jeg liksom "ingenting å ta på meg". :) Har spesielt mange kjoler, og bruker mye kjole til hverdagen. Alltid når jeg går gjennom skapet finner jeg kjoler jeg har glemt, og som nesten føles nye å ta på seg. 

Jeg har igrunnen allerede kjøpestopp når det gjelder klær, men mannen kommer ofte hjem med noe nytt til meg. Han er spesielt glad i å kjøpe kåper og jakker. Har derfor for mye av det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Trolltunge skrev:

Har altfor mye klær, og likevel ikke. For hver gang jeg skal noe spesielt har jeg liksom "ingenting å ta på meg". :) Har spesielt mange kjoler, og bruker mye kjole til hverdagen. Alltid når jeg går gjennom skapet finner jeg kjoler jeg har glemt, og som nesten føles nye å ta på seg. 

Jeg har igrunnen allerede kjøpestopp når det gjelder klær, men mannen kommer ofte hjem med noe nytt til meg. Han er spesielt glad i å kjøpe kåper og jakker. Har derfor for mye av det også. 

Jeg kunne faktisk si det, jeg. En gang - den gangen for ca 100 år siden - så ble jeg omtrent dyttet ut døra med kortet til mannen min med beskjed om å kjøpe noe til meg selv "Og ikke kom hjem med noe til ungene!" 

Anonymkode: dc07e...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne faktisk si det, jeg. En gang - den gangen for ca 100 år siden - så ble jeg omtrent dyttet ut døra med kortet til mannen min med beskjed om å kjøpe noe til meg selv "Og ikke kom hjem med noe til ungene!" 

Anonymkode: dc07e...152

Ja det er lett for, når man har små barn, og ikke prioriterer seg selv. Godt mannen din tok tak da! :) 

Jeg har faktisk opplevd å ikke ha sko. Alle skoene mine forsvant i en flytting, og jeg hadde ikke råd til å kjøpe nye. Eller kunne ikke prioritere det. Så jeg gikk rundt i sandaler, selv når det regnet. Også på jobben. Jeg hadde ofte litt sær stil, så folk trodde bare det var et litt merkelig innfall, men jeg måtte til slutt krype til korset og be om å få låne et par sko fra min mor. Etter noen måneder dukket også sekken med sko opp. :ler: Egentlig er det rart hvor lite man kan klare seg med, når man må. 

Nå har jeg så mange sko at det er en utfordring å få plass til dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt for mye klær, alt for mye som "er kjekt å ha". Rettferdiggjør ofte kjøpene mine med at jeg nesten alltid handler på salg eller i bruktbutikk, og derfor får så mye for pengene. Da føles det ikke så gæli. Men mye av det er plagg jeg bruker et par ganger, så blir det liggende. Når jeg renser i skapet klarer jeg ikke være streng nok. 

I 2018 ønsker jeg å bli mer miljøvennlig og bevisst på eget forbruk, og har begynt med shoppestopp. Skal ta en skikkelig runde i garderoben, samt sortere etter sesonger slik at jeg ikke har alt liggende fremme hele året. Når jeg var på 4 mnd reise klarte jeg meg med en liten sekk og svært få plagg, og det var SÅ deilig! Må bare tørre å gjøre det samme i garderoben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...