Gå til innhold

Trenger gode råd om hvordan jeg kan endre kostholdet mitt. Bekket over 90 kg på vekta og vil spy


gjerdee

Anbefalte innlegg

Sliter med vekten min, og er nå blitt 90 kilo.. Fødte en gutt for ett år siden, og før det var jeg helt "normal", men når har det gått helt over styr. Jeg småspiser, spiser store måltider og spiser ikke frokost... Jeg har kommet til et punkt hvor jeg nesten ikke klarer å se på meg selv. Føler meg aldri komfortabel, finner ikke klær jeg kan bruke uten å ville legge meg ned å skrike.

Jeg er klar over at dette er selvsagt min egen feil, men ikke før nå har jeg ''klart'' å innsett hva som har skjedd.

Jeg vil gjerne få noen gode råd/tips om hvordan jeg kan legge om kostholdet mitt. hva burde jeg kutte ut og hva burde jeg spise mer av. Jeg vil også begynne å trene, men jeg vil starte rolig, for å ikke gå i nybegynnerfella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bare spise mindre enn det du gjør i dag. Vanskeligere er det ikke.

Anonymkode: 1a7f9...b0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynnerfella er akkurat det - en desperat jakt på råd og tips, begynne å trene, kutte ut ting fullstendig og spise andre ting enn du er vant med.

Du vet allerede hva du gjør feil. 
Slutt å småspise. Spis mindre måltider. Spis frokost.

Og så snakker du litt hyggeligere til deg selv.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hjelper det å spise 2 store måltider om dagen, da blir det lettere å droppe småspisingen. Faster frem til ca kl 5 på ettermiddagen, spiser middag. Etter noen timer spiser jeg enda en middagsposjon og det er alt jeg spiser den dagen. Kanskje vanskelig de første to-tre dagene, men kroppen innretter seg imponerende raskt. Menneskekroppen er også laget for å tåle perioder med lite tilgang på mat, derfor er faste noe den tåler bra så lenge man får i seg alle nøringsstoffene den trenger

Eller du kan forsøke gjøre det du gjør nå, bare at du spiser mindre hver dag. Dropper du all småspising vil du sannsynligvis gå ned i vekt over tid bare av det. 

Anonymkode: 7a7e7...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp en måltidsplan med klokkeslett og innhold. Stick to it. Se melk.no for eksempler. 

Anonymkode: 9df81...764

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten kommer det til å være vanskelig, bare sånn at du er forberedt på det. Jeg veier det samme som deg, og siden 1. Januar har jeg ikke spist raffinert sukker (med unntak av noe smågodt på lørdagene). Dette er ikke noe jeg skal kutte ut for alltid, men jeg var så avhengig av sukker at jeg ikke klarte å begrense meg til slutt. Jeg spiser en del mat, men holder meg aktiv via jobb og trening. 

De første ukene kommer til å være tøffe fordi kroppen din tviholder på fettet, men det kommer til å gi mer og mer slipp når den innser at du ikke sulter deg, du går bare ned i vekt :) 

Det viktigste er å ikke miste håpet! Det går an, så lenge du er motivert og holder deg til en plan. Kiloene renner ikke av helt uten videre, du må faktisk jobbe for det, og kanskje være forberedt på at det kommer til å ta tid. Venninnen min brukte over 2 år på å gå ned 30 kg, og det er flere år siden hun gikk ned nå og holder seg fremdeles slank den dag i dag :) Se på youtube videoer, la deg inspirere når du føler du vil gi opp.

Anonymkode: 011e6...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For min del hjelper det å spise 2 store måltider om dagen, da blir det lettere å droppe småspisingen. Faster frem til ca kl 5 på ettermiddagen, spiser middag. Etter noen timer spiser jeg enda en middagsposjon og det er alt jeg spiser den dagen. Kanskje vanskelig de første to-tre dagene, men kroppen innretter seg imponerende raskt. Menneskekroppen er også laget for å tåle perioder med lite tilgang på mat, derfor er faste noe den tåler bra så lenge man får i seg alle nøringsstoffene den trenger

Eller du kan forsøke gjøre det du gjør nå, bare at du spiser mindre hver dag. Dropper du all småspising vil du sannsynligvis gå ned i vekt over tid bare av det. 

Anonymkode: 7a7e7...4d7

Med denne metoden blir magesekken større. Det er ikke bra. 

Anonymkode: bff1a...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Med denne metoden blir magesekken større. Det er ikke bra. 

Anonymkode: bff1a...7f8

Hva får deg til å tro det? Og hvorfor skulle det være negativt?

Anonymkode: 7a7e7...4d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville lagt opp til helt vanlig måltidsoppbyggning som passer for barnefamiliemødre: 4 moderate måltider per dag: Frokost, lunsj, middag og kvelds med maks 5 timer mellom måltidene for å unngå at du presser sultfølelsen så mye at du spiser for mye når du spiser. 

Typiske helt normale mengder mat er 2 skiver med normalt sunt pålegg eller mat som tilsvarer det i mengde til hver av de 3 mindre måltidene og en normal middagstallerken men halvparten grønnsaker, 1/4 fisk, kjøtt, vegetar og 1/4 ris/pasta/potet som hovedmåltid. Hvis en ikke små spiser utenom dette går de fleste langsomt ned på en sånn mengde som er ca det en gjennomsnittskvinne trenger for å opprettholde vekt, sengeliggende. Men de fleste beveger seg litt. Ville startet med å få på plass en sånn måltidsstruktur og begynt å trene kondisjonstrening paralellt med det. Så evt. byttet ut 2 skiver med to grove knekkebrød og sånne mindre justeringer om vektnedgangen er for sparsom. 

Anonymkode: 7a439...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke er så fornuftig å kutte ut så mye mat/måltider. Spis hellwe mindre mat/færre kcal og spis oftere. Ingen vil vel gå ned mange kilo på kort tid, fordi man går på en vill slankekur, for så å gå opp i vekt igjen like fort når man begynner å spise vanlig igjen. Om du tenker langsiktig, og at det er en livsstilendring så vil du nok få mer varige resultater. Dessuten vil huden din være mer fornøyd😁 Om du er sukkeravhengig, så kan lavkarbo være bra for en periode, for å restarte metabolismen.

Anonymkode: e154c...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser mindre hvert måltid og trenger ikke småspise dersom du spiser regelmessig. Blodsukkeret ditt synker og hopper hver gang du ikke spiser og plutselig spiser noe. Sjansene er også større for småspising av usunne ting når du driver på som du gjør.

Tving i deg frokost. Om ikke annet så i hvert fall et par knekkebrød. Eller en shake. Det går an å drikke en shake til frokost, bare for å få i det noe i det hele tatt.

Og så spiser du litt til lunsj, litt til middag og litt på kvelden. Og plutselig har du spist mindre og bedre enn du gjør nå. 

Det er ikke optimalt å slutt å spise. Det er å spise regelmessig som er nøkkelen. Og få i deg vann og vitaminer/mineraler. 

Anonymkode: 17177...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du spiser mindre hvert måltid og trenger ikke småspise dersom du spiser regelmessig. Blodsukkeret ditt synker og hopper hver gang du ikke spiser og plutselig spiser noe. Sjansene er også større for småspising av usunne ting når du driver på som du gjør.

 

Anonymkode: 17177...fbb

Sultfølelsen synker og stiger i sykluser hele dagen. Det er derfor de aller fleste har opplevd at sulten går voer om de venter lenge nok, fordi kropen går ut av sultmodusen igjen.

Ellers så varierer det. For min del føler jeg trang til å spise hele tiden og snacke mye om jeg har mange små måltider. Det gir meg mer cravings for å putte noe i kroppen hele tiden

Anonymkode: 7a7e7...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme startvekt som deg og har nå tatt av 2,5 kg siden slutten av november. Jeg spiser mindre måltider og har trent to ganger hver uke. Prøv å finne en type trening som du faktisk synes er gøy! Start også dagen med frokost. Prøv i tillegg å kutte ut mest mulig raffinert sukker. Vei deg f.eks. hver mandag og skriv ned resultatene slik at du ser fremgang svart på hvitt. Det viktigste er å finne et kosthold som du kan leve med også etter at vekttapet er oppnådd. 

Anonymkode: 9aa26...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og husk at ting tar tid! Det er ikke anbefalt å gå ned mer enn 0,5 kg hver uke. Men det er mye sunnere, og det er også lettere å vedlikeholde vekten om man ikke går ned så raskt.

Anonymkode: 9aa26...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...