Gå til innhold

Kan jeg ta teoriprøven for bil før jeg i det hele tatt har begynt på det praktiske?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser at jeg må søke om førerkort før jeg kan ta teoriprøven for bil, men har det noe å si for meg? Jeg har ikke gjort noe som helst praktisk enda annet enn å bestille første kjøretime. Må jeg ha fullført noe annet før jeg kan søke om førerkort? Gir søknaden meg en tidsfrist å gjennomføre alt det obligatoriske på?

Anonymkode: ee790...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk om førerkort med en gang. Det kan du gjøre på vegvsen.no. Søknaden varer vel i en begrenset periode, men det har ingen praktisk betydning, hvis den går ut søker du bare på nytt (mener den varer i flere år, men det har aldri vært et problem).

Teorien varer i tre år fra du tar den. Du burde ta den før du begynner å kjøre, eller så tidlig som mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan søke om førerkort på vegvesenet sin side. Du trenger ikke ha fullført noe for å søke om førerkort. Jeg tok teorien først, så det praktiske begynte jeg på et par dager etter og så tok jeg oppkjøring måneden etter det igjen. 

Anonymkode: 0d45d...25e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg tok teorien først ;) Søkte bare om førerkort på vegvesenet som de andre sier. 

Tok teorien først for å bli ferdig å slippe tenke mer på den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2018 den 23.31, abrasiveRefraction skrev:

Søk om førerkort med en gang. Det kan du gjøre på vegvsen.no. Søknaden varer vel i en begrenset periode, men det har ingen praktisk betydning, hvis den går ut søker du bare på nytt (mener den varer i flere år, men det har aldri vært et problem).

Teorien varer i tre år fra du tar den. Du burde ta den før du begynner å kjøre, eller så tidlig som mulig.

Søknad om førerkort varer i 6 måneder før den må fornyes. Dete r og begrensninger på hvor lenge teorien er gyldig før den må taes på nytt, men jeg husker ikke i farten. 

Ts må vel og ha obligatorisk del, før det kan søkes om rett til å øvelseskjøre? 

Anonymkode: b822d...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha trafikalt grunnkurs før du kan søke om førerkort, øvelseskjøre eller ta teoriprøve. Kan ikke huske jeg søkte om førerkort da jeg kjørte opp for fem år siden. Er dette noe nytt?

Anonymkode: cc419...ad6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha trafikalt grunnkurs før du kan søke om førerkort, øvelseskjøre eller ta teoriprøve. Kan ikke huske jeg søkte om førerkort da jeg kjørte opp for fem år siden. Er dette noe nytt?

Anonymkode: cc419...ad6

Man må ikke ha trafikalt grunnkurs verken for å søke om førerkort eller ta teoriprøven. Ikke noe nytt at du må søke, så det er nok bare du som ikke husker det.

Anonymkode: 1df6b...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte om førerkort da jeg tok teoriprøven. Siden jeg er over 25 trengte jeg ikke trafikalt grunnkurs. Teorien varer i 3 år,

"Det er ingen utløpsdato på søknaden, men alle førstegangssøkere må ha godkjent vandel for å kunne gjennomføre teori- og praktisk prøve. Vandelsattesten innhenter Vegvesenet fra politiet når noen søker om førerkort, og den er gyldig i 6 måneder.

Anonymkode: b9cd6...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg søkte om førerkort da jeg tok teoriprøven. Siden jeg er over 25 trengte jeg ikke trafikalt grunnkurs. Teorien varer i 3 år,

"Det er ingen utløpsdato på søknaden, men alle førstegangssøkere må ha godkjent vandel for å kunne gjennomføre teori- og praktisk prøve. Vandelsattesten innhenter Vegvesenet fra politiet når noen søker om førerkort, og den er gyldig i 6 måneder.

Anonymkode: b9cd6...be1

Seriøst? Så du kan ikke ta lappen om du har slått ned noen på byen og blitt dømt for det? Jeg har ikke gjort det altså, bare lurer.

Anonymkode: bdbfc...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier det ikke å være trafikk-skolen man tar undervisningen sin hos, som sørger for alt dette papir-arbeidet blir gjennomført? :ac:

Anonymkode: 021bc...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter
19 hours ago, AnonymBruker said:

Pleier det ikke å være trafikk-skolen man tar undervisningen sin hos, som sørger for alt dette papir-arbeidet blir gjennomført? :ac:

Anonymkode: 021bc...609

Sånn er det ikke her. Må selv melde oss opp til teoriprøve og søke om førerkort, og sende inn helsepapirene om man har dårlig syn eller spesielle helseproblemer. Kjøreskolen vet jo ikke hva slags helseproblemer du har så de kan fylle ut den søknaden for deg. Men du kan gi de fullmakt til å ordne med oppkjøringen og det praktiske med den delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg så gikk kjøreskolen inn etter første kjøretime og søkte da om klasse b. 

Vandel ringte dem inn for å fikse

syn og helse kom opp automatisk som godkjent 

og teorien dro jeg bare ned til biltilsynet og tok.. 

oppkjøring bestilte dem for meg. 

Du kan ta teorien fra du er 17,5 år og den vil vare da i 3 år. 

Du må ta trafikaltgrunnkurs om du er under 25. 

Over 25 må du kun ha førstehjelp og mørkekjøring. 

Anonymkode: b9045...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...