Gå til innhold

Jeg får alltid vannlekkasje på vinteren! Hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bodd her i leiligheten i 2 år, og nå ser det ut som jeg IGJEN må bruke masse penger på rørlegger. Det lekker under kjøkkenvasken og det har det gjort alle vintrene jeg har bodd her. Hva kan være grunnen tror dere? Ser ut som det er små drypp som kommer, og sist rørlegger var her sa han at alt så bra ut og strammet alt som kunne strammes av skruer etc under kjøkkenvasken. Det her er så slitsomt!

Noen som har peiling på hvorfor man får hyppige vannlekkasjer? Kan det være fordi bygget er gammelt, fra 50-tallet, eller har ikke det noe å si? Andre tips til hva jeg kan gjøre før jeg ringer rørleggeren? 

Anonymkode: 91b2b...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det lekkasje fra røret, eller er det kondens som legger seg utenpå og deretter drypper ned?

Er det fuktig i leiligheten fordi du f.eks. bor i sokkelleilighet eller tørker du klær inne? Dugg og fuktighet på innsiden av vinduet? Hvis det er fuktig, og vannet utenfra er kaldere enn vanlig så vil det dannes mer kondens. Isåfall bør du ventilere mer for å få ned fuktigheten. Gjerne ha f.eks. baderomsviften gående selv om du ikke bruker badet. Jeg vet det frister å stenge alle sluser når det er vinter og kaldt, men det er ikke bra for inneluften og fuktigheten.

Anonymkode: 3154d...eba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens, vil jeg tro. Det kalde vannet kommer inn og møter varm luft. 

Anonymkode: e1013...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2018 den 22.05, AnonymBruker skrev:

Kondens, vil jeg tro. Det kalde vannet kommer inn og møter varm luft. 

Anonymkode: e1013...3e2

Ja det ser sånn ut! For nå var det ikke noen lekkasje, var helt tørt. Mens i går lå det en liten vanndam i kjøkkenskapet. Jeg har luftet godt på kjøkkenet nå (har separat kjøkken). Ellers har jeg ingen varmeovn der stort sett, kun varme i gulvflisene. Tørker ikke klær der heller. Så greia er å bare lufte ofte da? 

Anonymkode: 91b2b...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer alltid litt fuktighet, enten man er der og puster, sover, lager mat, tørker klær, kommer hjem med våte sko osv. Alt dette vannet havner ut i luften i leiligheten og forblir der til luften blir utskiftet. Om du ikke har gjennomtrekk så tar dette veldig lang tid.. Selv om du ikke tørker klær akkurat der som røret er så vil fuktigheten generelt øke i hele leiligheten. Ovn hjelper ikke, tvert i mot kan det gjøre det verre. Varm luft holder på mer fuktighet enn kald luft før det kondenserer. Det eneste som hjelper er ventilering og utskift av luft, slik at den fuktige luften trekkes ut og ny tørr luft kommer inn. Eventuelt en avfukter.

Jo kaldere en flate er, dess mer kondens kommer det, og spesielt nå som det er vinter vil det dugge mer på vinduer, vannet i rørene som kommer inn er kaldere osv.

Mange gjør den feilen at de sluser igjen ventiler om vinteren for å spare penger på strøm ved å "holde varmen inne", samt at de tørker klær inne fordi det er for kaldt til å gjøre det ute. Den skjulte kostnaden med dette er, som du selv har erfart, at du får skader av kondensvann som legger seg på rør, i vinduskarm osv. Karmen blir fortere ødelagt og må males på nytt, og at det i verste fall kan det dannes muggsopp. Har du tørket klær i trommel så vet du hvor mye vann som samles i oppsamleren. Alt dette kommer ut i luften i leiligheten når du tørker på stativ inne. Med andre ord er det mange skjulte kostnader å spare på en litt høyere strømregning.

Du må bare sørge for å ha jevn ventilasjon hele tiden. Jeg anbefaler deg å hele tiden ha en eller annen vifte som suger ut luft. 24 timer i døgnet. La baderomsviften gå hele tiden gjennom vinteren, eventuelt sett kjøkkenventilatoren på en lav hastighet. Vanligvis vil det være nok sprekker og gliper i en leilighet til at det kommer frisk luft til, men hvis det blir undertrykk (at du merker at dører og vinduer holdes igjen av vakuum når du åpner) så må du gjerne åpne noen spjeld. Skru opp viften ekstra hvis du lager mat eller tørker klær, og la den gjerne gå litt etterpå også. Tørk helst klærne ute eller i trommel.

Anonymkode: 3154d...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...