Gå til innhold

Følelsesmessig vrak hver gang jeg forelsker meg.. Kan noen hjelpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg forelsker meg, som ikke er ofte, blir egentlig livet mer vondt enn godt. Ja, jeg svever når ting er bra og han bekrefter meg, samtidig har jeg mange dager med en stor klump i magen når jeg ikke får bekreftelse på at han er interessert eller når det er mindre kontakt fra hans side. jeg overanalyserer mye og tenker alltid at "nå er det over" grunnet noe jeg sa, hva jeg gjorde, hvordan jeg var, noe jeg ikke gjorde, om jeg var for ivrig and the list goes on.

Har datet en vanvittig bra fyr i to måneder nå og kjenner at jeg ikke klarer dette mer. Jeg må virkelig jobbe med dette, for dagene mine avhenger helt av om han er på eller ikke og jeg er livredd for å gjøre noe feil eller at han skal miste interessen. 

Er det noen som har det eller har hatt det på lignende måte som kan komme med innspill? 

Tenker også at det kan være fordi han ikke er så keen at jeg føler dette, men uansett burde ikke verden dreie seg om en fyr man har kjent i to måneder. 

Litt om fyren:

han er 27, jeg også. Begge har jobber med en del reise som medfører at vi ikke sees på en uke her og der og aktive liv. tegn på at han liker meg er at han er veldig kjærlig og kosete og holder hender/kysser offentlig, vi skal på weekendtur med til stockholm sammen som er bestilt, han tar jevnlig kontakt. tegn som gjør meg usikker er at han fortsatt er aktiv på happn, at han ikke kan sees mer enn 1-2 ganger i uka, at det kan gå to dager uten et pip på noen sosiale medier (snap, sms, messenger), jeg har ikke møtt vennene hans og min magefølelse. 

noen som kan dele sine tanker?

Anonymkode: d2c9d...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du hva, jeg er helt lik. Jeg får han aldri ut av hodet og går gjennom ting i hodet hele tiden. Jeg snakket faktisk med ei venninne om det i dag og hun sa "Du har to valg; stole på han eller ikke. Hvis du stoler på han, så kan du nyte det og kanskje, kanskje bare bli såra senere. Hvis du ikke stoler på han, så vil du gå med en klump i magen og føle deg såret hele tiden". Og det er så sant! 

Men likevel synes jeg det er vanskelig! Og jeg VIL ha bekreftelse, men vil ikke fremstå som needy og masete når vi ikke er sammen. Jeg må selv jobbe mye med meg selv og prøve å senke skuldrene. 

Slik jeg tenker da, det er jo at disse datingappene trenger han ikke når han dater deg på andre måneden. Har du spurt han om dette? Har dere foreksempel sex? Jeg ville nok hintet om at du vil være eksklusiv dersom dere fortsatt skal møtes. 

Anonymkode: d52ca...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, ja, vet hvordan det er. Først å fremst er det jo noe «alle» føler og opplever når man møter noen. Det blir altoppslukende og er et helvetes stress. Selv om man får bekreftelser er jo usikkerheten der fordi et tar tid å bli kjent med og trygg på et annet menneske. Jeg er akkurat så og si ferdig med den jævlige (men å så spennende) perioden selv, vi har datet i snart tre måneder så det tok sin tid å bli kvitt den verste angsten. Hold ut. :ler: Men den der «Faen nå har jeg sikkert ødelagt alt fordi jeg skrev at jeg savnet ham»-dødsangsten når han ikke har svart innen en time etc. var jo et rent helvete. Men det ordnet seg alltid.

Når det gjelder at han er aktiv på Happn ville jeg bare spurt ham. Er det fordi du selv er på Happn at du vet det? Kanskje han ikke er aktiv men bare sjekker slik som deg? Det kan være mange forklaringer, så spør. Hadde den samtalen med min før jul: Han, midt i klininga under dyna: «Så, er du aktiv på Happn enda forresten..?» Jeg: «Nei, selvfølgelig ikke! Du..?» Han: Nei, er du gal!» Og dett var dett.

Å sees en til to ganger i uka er nok også vanlig når man begge er voksne og har egne etablerte liv.

Men magefølelsen din er kanskje den du bør passe ekstra godt på. Slik du beskriver det synes jeg han virker seriøs da, så fremt dette med å være aktiv på Happn løser seg,

Anonymkode: 66a71...a56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker kanskje at du bør akseptere at det ikke er så farlig om han ikke er interessert i deg. At du lærer deg å trives alene. 

Anonymkode: 00e08...b6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den "over her" det er slik det skal være, jobber med det selv.

MEN jeg har det AKKURAT som deg deg, har er "helvetes styr" oppi hodet når jeg faller pladask for en mann, det er så sjeldent.

He he...må le av meg selv, samtidig er det bare et bevis på at jeg "lever litt"... tror det er ganske vanlig.

Anonymkode: fdfa8...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg er helt lik. Jeg er 28 og han 30. Vi møtes stort sett i helgene og jeg går hele uka full av angst og følelser fordi vi ikke får sett hverandre 😂 Godt vi er flere sammen om dette!

Anonymkode: 0bbc9...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prikk lik deg. Jeg får ikke engang sett min hver mnd. Han er egentlig ganske uaktuell. Likevel føles han som kjærligheten og jeg må leve med at jeg ikke får han. 

Jeg føler meg über teit som likevel håper på at han føler det samme. 

Anonymkode: eba1b...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.1.2018 at 9:46 PM, AnonymBruker said:

Hver gang jeg forelsker meg, som ikke er ofte, blir egentlig livet mer vondt enn godt. Ja, jeg svever når ting er bra og han bekrefter meg, samtidig har jeg mange dager med en stor klump i magen når jeg ikke får bekreftelse på at han er interessert eller når det er mindre kontakt fra hans side. jeg overanalyserer mye og tenker alltid at "nå er det over" grunnet noe jeg sa, hva jeg gjorde, hvordan jeg var, noe jeg ikke gjorde, om jeg var for ivrig and the list goes on.

Har datet en vanvittig bra fyr i to måneder nå og kjenner at jeg ikke klarer dette mer. Jeg må virkelig jobbe med dette, for dagene mine avhenger helt av om han er på eller ikke og jeg er livredd for å gjøre noe feil eller at han skal miste interessen. 

Er det noen som har det eller har hatt det på lignende måte som kan komme med innspill? 

Tenker også at det kan være fordi han ikke er så keen at jeg føler dette, men uansett burde ikke verden dreie seg om en fyr man har kjent i to måneder. 

Litt om fyren:

han er 27, jeg også. Begge har jobber med en del reise som medfører at vi ikke sees på en uke her og der og aktive liv. tegn på at han liker meg er at han er veldig kjærlig og kosete og holder hender/kysser offentlig, vi skal på weekendtur med til stockholm sammen som er bestilt, han tar jevnlig kontakt. tegn som gjør meg usikker er at han fortsatt er aktiv på happn, at han ikke kan sees mer enn 1-2 ganger i uka, at det kan gå to dager uten et pip på noen sosiale medier (snap, sms, messenger), jeg har ikke møtt vennene hans og min magefølelse. 

noen som kan dele sine tanker?

Anonymkode: d2c9d...c8d

Hei. Jeg løste disse tingene ved hjelp av mindfulness. Appen Headspace hjalp meg veldig til å håndtere slikt som dette og har forandret mye i forhold til hvordan jeg forholder meg innen dating og forelskelse :-).

Anonymkode: ed1d1...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 14.13, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg løste disse tingene ved hjelp av mindfulness. Appen Headspace hjalp meg veldig til å håndtere slikt som dette og har forandret mye i forhold til hvordan jeg forholder meg innen dating og forelskelse :-).

Anonymkode: ed1d1...097

Ikke ts, men dette var spennende. Vil du forklare hvordan dette funker?  Blir du kvitt følelsene ved mimdfullness?  Eller takler du de bare bedre? 

Anonymkode: eba1b...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det akkurat som deg TS! Nå har jeg ikke hørt noe på en uke( han er på ferie) så jeg har så ogsi ikke klart å gjøre noe hele uka. Helt grusomt!!!

Alt er himmel når han sender melding eller svarer også helvette når man ikke hører noe.

Anonymkode: 2496f...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.1.2018 at 6:21 PM, AnonymBruker said:

Ikke ts, men dette var spennende. Vil du forklare hvordan dette funker?  Blir du kvitt følelsene ved mimdfullness?  Eller takler du de bare bedre? 

Anonymkode: eba1b...22c

Nei, man blir ikke kvitt følelsene, men man bearbeider ting mye raskere og det er lettere å håndtere følelsene når de oppstår, siden man bruker mindre energi på de. Dette ved at man rett og slett aksepterer at de er der, uten at man nødvendigvis må gjøre noe for at det skal gå over.

Det er forsket en del på dette. Psykologer kaller dette for kognitiv terapi. I tillegg har det kommet noe som kalles for metakognitiv terapi. På sistnevnte er det gjort noen undersøkelser hvor 80% (mot de vanlige 33%) av de som gikk i denne typen terapi opplevde at det løste problemene deres.

Det er skrevet en bok om dette av en Norsk professor (eller forsker. Husker ikke helt). Boken heter "Hvordan gi litt mer f*en" og er skrevet av Geir Wigtil og Karianne Kalseth.

Dette er noe som tenker for mye kan ha utbytte av, så jeg kan anbefale å sjekke det ut :-).

Endret av Svampebob_1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altfor gammel til å huske hvordan dette var, men min livserfaring har gjort at jeg stiller meg spørsmålet ved hvorfor andre mennesker blir så viktige for oss at deres atferd bestemmer hvordan vi har det. 

For meg handler det kort fortalt om å finne bekreftelse hos selv og dermed få det mye bedre. Det er ekstremt farlig å bli for avhengig av andre mennesker slik at man legger eget velbefinnende i andres hender. Det er selvfølgelig fint å dele tosomhet med noen, misforstå meg rett, men når det bikker over til å bli en besettelse er det usunt. Måten man dater på nå til dags betyr jonat man ikke bør gå for hardt inn for det før man kommer til fasen hvor man avtaler eksklusivitet. Slik sett var det enklere før hvilket igjen ikke gir mye trøst. 

Jobb med å trives med deg selv, og ikke la deg definere av hvorvidt du er i et forhold, eller at et annet menneske finner deg attraktivt.

Anonymkode: 308ed...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...