Gå til innhold

Når bør man egentlig slanke seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når speilbildet ikke stemmer overens med det indre bildet. Unngår du å se deg naken i speilet? Ja, da ...

Snakker selvsagt om friske mennesker. Hos noen vet vi at det er det indre bildet som må korrigeres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Roci skrev:

På hvilken måte er det ikke mange kcal i sjokolade? 100 g sjokolade gir 400- 500 kcal, så dersom du f.eks. skal ned i vekt og er mann (av en eller annen grunn går jeg ut fra det) og skal ligge på la oss si 2200 kcal/ dag, så har plutselig den sjokoladeplata dratt avgårde med nesten en fjerdedel av den energien du skal tilføre kroppen i løpet av en dag. Det er ikke bare kalorier som avgjør om ting er sunne eller usunne, men det er greit å tenke at man vil ha mest mulig "valuta for pengene", dvs at når man skal ned i vekt og må ligge i kaloriunderskudd, så vil man ha mest mulig metthetsfølelse og næringsverdi pr.  kcal. Da er ikke sjokolade spesielt lurt. 200 g kyllingfilet stekt i littegrann fett gir f.eks. ca. 250 kcal. Dvs. at du kan spise 400 g kyllingfilet for like mange kcal som en liten sjokoladeplate. Hva tror du er best?

kyllingfilet helt klart! Ja, jeg jobber iherdig med å se logikken i det hele. 

Anonymkode: 24c56...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Horten Market skrev:

Når speilbildet ikke stemmer overens med det indre bildet. Unngår du å se deg naken i speilet? Ja, da ...

Snakker selvsagt om friske mennesker. Hos noen vet vi at det er det indre bildet som må korrigeres.

den var dyp. 

Anonymkode: 24c56...709

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke i alle sammenhenger er det mye kalorierer, jeg har også sett det er lite kalorier i sjokolade, men så er fettet svært høy og sukker. Derfor kan det raskt bli misvisende når man henger seg veldig opp i kalorierer. Men primært ønsker jeg selvsagt å unngå sukker, for jeg vil ned i vekt, jeg vil ha en stram mage, fordi jeg vil høre kvinner si: så flott du er. Liker deg. 

Anonymkode: 24c56...709

Jeg tror kanskje du har misforstått noe her? Både fett, sukker(karbohydrater) og proteiner inneholder kalorier. Så om du har en sjokolade som du sier det er lite kalorier i, men den inneholder mye fett og sukker så vil jo det si at den har mye kalorier. Blander du kanskje karbohydrater og kalorier her? Det er ikke det samme. :) 

Anonymkode: 8d247...da1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å snakke med ernæringsfysiolog?

Mat fra bunnen er nødvendigvis ikke sunt. Fløtegratinerte poteter og saus er ikke sunt.

Du kan ta en laksefilet (eller skrei når det nå blir sesong for det) i ovnen i en smurt form (smurt i rapsolje) med salt og pepper. Så tar du frosne grønnsaker i en annen form med noen spiseskjeer olivenolje på. Så koker du en potet. Vipps så har du middag. Husk at det er 70 kcal i en ss olje så ikke overdriv oljeforbruket, men olivenolje er utrolig bra for kroppen vår. 

Lag hjemmelagde grovbrød og gjerne med havregryn så blir du mett leeenge. Jeg spiste to skiver hjemmelagde proteinbrød klokken 10 og var mett til klokken 17 for eksempel. 

Anonymkode: 464d1...41e

Men så har du dem som er på den andre fløyen som sier man ikke skal spise poteter eller ris, og da mister jeg helt fokus. Fordi det er så mange kategorier og innretninger som gjør at man(jeg) kan gå surr. 

Jeg har tenkt veldig tanken å snakke med en ernæringsfysiologi. Men har ikke kommet så langt. Det er liksom ting i mitt eget stå sted som må lande først. Men hvorfor frosne grønnsaker, har ikke alle nyttig energi fra dem blitt fra løpt når det frossen. Hvorfor ikke bruke ferske grønnsaker? Ja, jeg prøver å finne en vei til olivenoljen også. 

Dessuten sier den tredje fløyen at man ikke skal spise brød. Dermed ender jeg igjen å bli skikkelig snurrbass. Nå har jeg ikke spist brød på en uke. Jeg har rett og slett kuttet det ut fordi jeg vil ned i vekt. 

Men jeg er usikker om jeg kan få tillatelse å lage for eksempel gulrotstuing, fordi da trenger jeg to spiseskjeer hvetemel. 

Men jeg holder meg vekke fra ferdigretter slik som ferdig stekte kjøttboller og ferdigstekte karbonader, kan umulig være sunt. 

Anonymkode: 24c56...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje du har misforstått noe her? Både fett, sukker(karbohydrater) og proteiner inneholder kalorier. Så om du har en sjokolade som du sier det er lite kalorier i, men den inneholder mye fett og sukker så vil jo det si at den har mye kalorier. Blander du kanskje karbohydrater og kalorier her? Det er ikke det samme. :) 

Anonymkode: 8d247...da1

jeg fokuserer på kcal, det vil kalorier. 

Anonymkode: 24c56...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg fokuserer på kcal, det vil kalorier. 

Anonymkode: 24c56...709

Vel, du skrev at sjokolade kan ha lite kalorier, men samtidig plutselig ha mye fett og sukker istedenfor, dette er jo ekstremt selvmotsigende. Utifra det du skriver her inne ville jeg absolutt rådet deg til å dra til en ernæringsfysiolog, du har ekstremt lav kompetanse og forståelse. Dette sier jeg ikke for å være slem, men utifra det du skriver. En ernæringsfysiolog kommer ikke til å si at du ikke kan spise brød eller at du ikke kan bruke litt hvetemel i stuingen din. Få hjelp av ernæringsfysiologen til å først forklare det helt grunnleggende når det kommer til næring, hvordan kroppen fungerer og hvordan du kan spise sunt og normalt. Ikke følg alle mulige rare kostholdsråd du finner på nett, spesielt ikke når du ikke har god nok forståelse til å kunne forstå hva den og den dietten innebærer.

Anonymkode: 8d247...da1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

kyllingfilet helt klart! Ja, jeg jobber iherdig med å se logikken i det hele. 

Anonymkode: 24c56...709

Jeg skjønner at dette kan virke frekt, og det er over hodet ikke meningen, men vet du virkelig så lite om kosthold? Har du ikke en viss anelse om hva som betraktes som sunn vs usunn mat? I såfalll er jeg enig med  AB over her - kontakt en ernæringsfysiolog / kostholdsveileder for å få grunnleggende kunnskap om hvordan et sunt kosthold bør være.

Endret av Roci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så har du dem som er på den andre fløyen som sier man ikke skal spise poteter eller ris, og da mister jeg helt fokus. Fordi det er så mange kategorier og innretninger som gjør at man(jeg) kan gå surr. 

Jeg har tenkt veldig tanken å snakke med en ernæringsfysiologi. Men har ikke kommet så langt. Det er liksom ting i mitt eget stå sted som må lande først. Men hvorfor frosne grønnsaker, har ikke alle nyttig energi fra dem blitt fra løpt når det frossen. Hvorfor ikke bruke ferske grønnsaker? Ja, jeg prøver å finne en vei til olivenoljen også. 

Dessuten sier den tredje fløyen at man ikke skal spise brød. Dermed ender jeg igjen å bli skikkelig snurrbass. Nå har jeg ikke spist brød på en uke. Jeg har rett og slett kuttet det ut fordi jeg vil ned i vekt. 

Men jeg er usikker om jeg kan få tillatelse å lage for eksempel gulrotstuing, fordi da trenger jeg to spiseskjeer hvetemel. 

Men jeg holder meg vekke fra ferdigretter slik som ferdig stekte kjøttboller og ferdigstekte karbonader, kan umulig være sunt. 

Anonymkode: 24c56...709

Helsedirektoratet anbefaler å spise ris og potet og pasta. Dette er fordi det inneholder karbohydrater og er viktig energi for kroppen vår. Jeg anbefaler å følge helsedirektoratets anbefalinger og det vil også en ernæringsfysiolog gjøre. 

Frosne grønnsaker fordi det er enklere å kjøpe en grønnsaksblanding med dette enn å kutte opp mange forskjellige grønnsaker selv. Jeg bruker begge deler til forskjellige formål. Man må kjenne sine begrensninger i en hektisk hverdag også.

Gulrotstuing kan du lage, men lager du gulrotpure trenger du ikke mel. 

Ja, det er greit å holde seg unna ferdigretter i det store og det hele. Det er mye salt i det

Anonymkode: 464d1...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man ikke har flat mage lenger

Anonymkode: 06519...84a

Ikke alle har flat mage naturlig. Jeg veier nå 50 kg, men en bmi på 18 og noe. Magen min er fremdeles litt rund. Skal jeg gå enda mer ned mener du? Sulte meg litt eller noe? 

Anonymkode: 4e7bc...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2018 den 16.21, AnonymBruker skrev:

Hva er din mening? Bmi over 25? Når buksa strammer og du er over trivselvekta? 

Spør fordi jeg aldri har vært fornøyd med kroppen. Er normalt aktiv men spiser litt for mye på kvelden og spesielt i perioder jeg er stresset... men nødvendigvis gjør ikke en tynnere kropp oss mer lykkelig? Jeg veide 4 kilo minste i fjor Og fikk da kommentarer på at jeg var blitt så tynn. 

Jeg er 160 cm og bruker bukser med waist str 26, eller bukser i str 36 stort sett. Siden vekt og høyde er forbudt å oppgi☺ 

Anonymkode: 320e3...0cf

Den BMI du måler på nett er helt feil.. den tar ikke hensyn til hvor mye muskelmasse eller hvor høy fettprosent hver enkelt menneske har, ettersom muskler veier mer enn fett så blir BMI utregning på nett feil.. Først å fremst kan du jo dra til legen å få målt ordentlig BMI, idrettsutøvere gjør dette så da kan vel vi også gjøre det? Jeg har veldig lyst å få gjort det.

Viss du er 160 høy og bruker 26 tommer eller 36 så tenker jeg at du ikke trenger å gå ned så mye, Du ser garantert relativt slank ut. Jeg er 170 og bruker 28/29tommer eller 38 i bukser. Men jeg trener 6 dager i uken og er ganske slank/atletisk, har bare trent mye bein så er kraftig i lårene.

Jeg begynte å jogge for å bli slank, så begynte jeg med styrketrening.. Jeg ser mye slankere ut nå enn det jeg gjorde før.. men jeg har faktisk gått opp i vekt. nettopp Fordi muskler veier mer enn fett.

Anonymkode: 4e27b...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Før man får ekstremt mye av det helseskadelige bukfettet

stor-mage-liten-penis-satire-eavisa-832x

Anonymkode: 5937c...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...