Gå til innhold

Brud på 50, slør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er forlover for min beste venninne. De skal gifte seg til sommeren. Brudgommen har vært gift før. Festen skal være et rustis bryllup. 

Slør? Jeg selv synes det er litt mye..... hun har langt hår. Settes opp i en knute i nakken. Ser for meg mer at hun har blomster i håret. Og ja, hun vil høre men mening! 

Anonymkode: 25a72...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, litt overkill i mine øyne, men så er ikke jeg fan av brudekjole og slør på noen, men hvis hun selv vil ha det så skader det da ingen. Selv om hun vil høre din mening så understrek at det er hennes dag og hennes (og muligens brudgommens) mening som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Men bruden er ikke opptatt av klær eller stil, og henger litt fast i -90tallet. Og er selv klar over det. Hun sa direkte til meg at jeg må stoppe henne hvis noe blir helt feil!

Anonymkode: 25a72...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm? Noe jeg ikke har fått med meg? Betyr sløret noe aldersmessig? Trodde det var en del av «uniformen», jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at alderen spiller noen rolle her, men slør er litt for mye på alle synes jeg.

Anonymkode: 51341...b49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Påkrevd skrev:

Hm? Noe jeg ikke har fått med meg? Betyr sløret noe aldersmessig? Trodde det var en del av «uniformen», jeg. 

Har vel noe med blyg-/jomfruelighet/møydom å gjøre dette med sløret, tenker jeg. Ville aldri gått for slør i en alder av 50 og et levd liv bak meg. Ei heller hvit kjole...

Anonymkode: bde34...379

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vel noe med blyg-/jomfruelighet/møydom å gjøre dette med sløret, tenker jeg. Ville aldri gått for slør i en alder av 50 og et levd liv bak meg. Ei heller hvit kjole...

Anonymkode: bde34...379

Haha, hvis det er sånn det er, så må vel de fleste gifte seg før ungdomsskolen omtrent, hvis man skal bruke slør nå til dags:fnise:

Synes uansett det er finere med en snasen sveis enn slør, jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bruden må få bestemme hvordan hun ønsker både kjole og bryllup skal være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Påkrevd skrev:

Haha, hvis det er sånn det er, så må vel de fleste gifte seg før ungdomsskolen omtrent, hvis man skal bruke slør nå til dags:fnise:

Synes uansett det er finere med en snasen sveis enn slør, jeg. 

Jeg er selvsagt enig i at det er latterlig, men det er nå en gang slik symbolikken er. At yngre førstegangsbruder har slør aksepteres selvsagt av de fleste (stygt eller ei) selv om brudeparet har vært samboere en tid. Det er likevel litt spesielt når man er godt opp i årene og bruden har på seg slør og hvit kjole. Ting kan med fordel tones ned litt. Om man ikke har vært gift før er det likevel noe annerledes med å være brud under 30 og over 50 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, emilie123 skrev:

Jeg synes bruden må få bestemme hvordan hun ønsker både kjole og bryllup skal være.

Dette er selvsagt det viktigste. Men det er greit å kjenne til skikk og bruk til en viss grad før man tar avgjørelser i så tilfelle. Hvis man kjenner symbolikken, men gir en lang faen i det, synes jeg egentlig det er helt ok. Men man må være klar over at det kan være noen stusser litt over detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, emilie123 skrev:

Jeg synes bruden må få bestemme hvordan hun ønsker både kjole og bryllup skal være.

Nå har jo bruden spurt meg om råd..... og hun ba meg ettertrykkelig om å være ærlig. Hun bryr seg lite om stil og mote......

Anonymkode: 25a72...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Gifter kvinnen seg for annen gang og ønsker kirkebryllup, skal hun ikke bruke slør eller brudekrone. Strengt tatt burde bruden heller ikke bære hvit brudekjole, fordi dette er jomfrueligheten og uskyldens farge.

Mange velger en kjole som er lys, men ikke hvit. For eksempel kan den være champagnefarget.

https://www.skikkogbruk.no/single-post/2016/05/07/Gift-for-annen-tredje-eller-fjerde-gang- 

Dette er jo om kvinnen har vært gift før, men jeg regner med at venninnen har vært med en mann før og dermed kanskje bør holde seg til overnevnte regler likevel. 

Anonymkode: 2c94f...0a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Jolene skrev:

Verken hvit kjole eller slør dersom man har vært gift før mener nå jeg.

Den hvite kjolen sto for jomfruelighet og renhet i tidligere tider.  I dag ville de færreste kunne kle på seg en hvit kjole i bryllupet, om dette skulle gjelde enda. 

Noen har vært gift.  Noen har vært samboere. Forskjellen er bare et papir.  Noen har barn, både gifte og samboende.  Jomfruelige er ingen av dem.  

Det er på høy tid at kvinner driter i skikk-og-bruk-regler, og gjør hva de vil.  

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zienna skrev:

Den hvite kjolen sto for jomfruelighet og renhet i tidligere tider.  I dag ville de færreste kunne kle på seg en hvit kjole i bryllupet, om dette skulle gjelde enda. 

Noen har vært gift.  Noen har vært samboere. Forskjellen er bare et papir.  Noen har barn, både gifte og samboende.  Jomfruelige er ingen av dem.  

Det er på høy tid at kvinner driter i skikk-og-bruk-regler, og gjør hva de vil.  

 

Det er på høy tid at man faktisk respekterer enkelte kutymer, slik som å ikke bære hvit kjole. Selv gjorde jeg ikke det, fordi jeg tross alt ikke var jomfru da jeg giftet meg. Hadde derimot en kjole som besto av mest sort :)

For noen er kanskje bare ekteskapet et papir, mens for andre betyr det litt mer enn som så. For meg gjør det det, i tillegg til de juridiske rettighetene et ekteskap bringer med seg.

Det er på høy tid at kvinner kan respektere at noen har annerledes meninger enn seg selv ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, Jolene skrev:

Det er på høy tid at man faktisk respekterer enkelte kutymer, slik som å ikke bære hvit kjole. Selv gjorde jeg ikke det, fordi jeg tross alt ikke var jomfru da jeg giftet meg. Hadde derimot en kjole som besto av mest sort :)

For noen er kanskje bare ekteskapet et papir, mens for andre betyr det litt mer enn som så. For meg gjør det det, i tillegg til de juridiske rettighetene et ekteskap bringer med seg.

Det er på høy tid at kvinner kan respektere at noen har annerledes meninger enn seg selv ;)

Men kanskje slutte å kreve at andre kvinner skal leve etter din oppfatning.

Dette er gamle kutymer som understreker at kvinnen har lavere status og verdi om hun ikke er jomfru. Ikke alle kvinner støtter det synet, og heller ikke alle menn. Og plikt til å gi "riktige signaler" om sin seksuelle status til selskapet? Hinsides, synes jeg. Og selvsagt kun kvinner som skal skambelegges for tidligere forhold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Biloba skrev:

Men kanskje slutte å kreve at andre kvinner skal leve etter din oppfatning.

Dette er gamle kutymer som understreker at kvinnen har lavere status og verdi om hun ikke er jomfru. Ikke alle kvinner støtter det synet, og heller ikke alle menn. Og plikt til å gi "riktige signaler" om sin seksuelle status til selskapet? Hinsides, synes jeg. Og selvsagt kun kvinner som skal skambelegges for tidligere forhold.

Hvor krever jeg det du?

Har heller ikke skrevet noe om skambelegging av kvinner, bare en mening om hvit kjole.

Herrefred, ro deg ned!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så synes ikke jeg det er fint med en klassisk brudekjole og slør på en middelaldrende dame, det hører til de unge. Men man kan fortsatt bære hvitt/champagne ol farger. En drakt er jo pent. Man kan få dem i brudelignende design. 

Anonymkode: 06f96...f38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg det ser rart ut når en brud på 50 år kommer med (typisk) hvit brudekjole og slør....  Jeg tenker man kan kle seg litt etter alder, også når man skal gifte seg. Gjerne med en kremfarget kjole, men i mer enkel variant. 

Anonymkode: 7eafc...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...