Gå til innhold

Så sliten av å gå på NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært kronisk syk i tre år og ikke jobbet på de årene. Har gått på AAP i ett år nå. Har vært hos arbeidsbedrift der de konkluderte med at jeg ikke hadde arbeidsevne. Likevel prøver NAV alt på å få meg i arbeidsrettet aktivitet igjen? Selv om leger sier jeg trenger mer behandling nå. Flere leger har sagt at jeg trenger vedlikeholdsbehandling og hvordan jeg kan lære meg å leve med smertene, men NAV tydeligvis mener jeg må i jobb.

Er så sliten , så sliten og klarer nesten ingenting lengre. Klarer mye mindre nå enn da jeg ikke var på NAV. NAV gjør meg jo sykere, jeg får ikke konsentrer meg om å klare hverdagen og hvordan jeg skal takle smertene. De skal bare ha meg i jobb og utdannelse. Har jo tatt mange tester som viser at jeg ikke kan det, likevel skal jeg tynes til det ytterste. Jeg mener jeg går på feil ytelse, kan jeg spørre om muligheter for uføretrygd? Er så sliten nå

Anonymkode: d46e6...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært kronisk syk i tre år og ikke jobbet på de årene. Har gått på AAP i ett år nå. Har vært hos arbeidsbedrift der de konkluderte med at jeg ikke hadde arbeidsevne. Likevel prøver NAV alt på å få meg i arbeidsrettet aktivitet igjen? Selv om leger sier jeg trenger mer behandling nå. Flere leger har sagt at jeg trenger vedlikeholdsbehandling og hvordan jeg kan lære meg å leve med smertene, men NAV tydeligvis mener jeg må i jobb.

Er så sliten , så sliten og klarer nesten ingenting lengre. Klarer mye mindre nå enn da jeg ikke var på NAV. NAV gjør meg jo sykere, jeg får ikke konsentrer meg om å klare hverdagen og hvordan jeg skal takle smertene. De skal bare ha meg i jobb og utdannelse. Har jo tatt mange tester som viser at jeg ikke kan det, likevel skal jeg tynes til det ytterste. Jeg mener jeg går på feil ytelse, kan jeg spørre om muligheter for uføretrygd? Er så sliten nå

Anonymkode: d46e6...b95

Det er legen du må få en uttalelse fra for å få set du mener du trenger av nav. Det er lege og ikke nav som erklærer deg arbeidsufør.

Anonymkode: 2c548...671

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er legen du må få en uttalelse fra for å få set du mener du trenger av nav. Det er lege og ikke nav som erklærer deg arbeidsufør.

Anonymkode: 2c548...671

Leger sier jo at Ts trenger mer behandling, men dette er ikke første gang nav «veit bedre» 

Anonymkode: fc036...af5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til folk som har søkt om ufør etter utallige år og forsøk i behandling fordi de nettopp som deg har blitt utslitt av nav. Bare for å bli ferdig med nav fordi de er så stor belastning. 

Anonymkode: d9ff1...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til folk som har søkt om ufør etter utallige år og forsøk i behandling fordi de nettopp som deg har blitt utslitt av nav. Bare for å bli ferdig med nav fordi de er så stor belastning. 

Anonymkode: d9ff1...5bf

Ja jeg er veldig sliten av NAV og deres krav. Legen er også rystet. Orker snart ikke mer :(

Anonymkode: d46e6...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er veldig sliten av NAV og deres krav. Legen er også rystet. Orker snart ikke mer :(

Anonymkode: d46e6...b95

Det legen kan gjøre, om han mener det er tilfelle, er å gi deg en legeerklæring på at du ikke er istand til arbeidsrettet aktivitet på nåværende tidspunkt. Spesialisterklæringer er enda bedre enn fastlegeerklæring. Fastlegene gjør ofte hastverksarbeid. Ofte slurv og slendrian. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger fungerer NAV og du møter dyktige saksbehandlere som er løsningsorienterte. Noen ganger møter man saksbehandlere som burde vært en del av arbeidsledighetskøen. Det verste eksempelet er en slektning som hadde hjertesvikt, men likevel måtte på arbeidstrening. Vedkommende klarte ikke dette og møtte ikke opp, noe som stoppet utbetalingene. En liten stund etter holdt hun på å dø og fikk nytt hjerte. Hun latet ikke som, for å si det sånn... Hvorfor hun (og legene) ikke ble trodd har hun aldri fått svar på.

 

Anonymkode: e3266...72d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV konsulenter er de verste. En slekt av meg har leddgikt i over 10 år og legen har en bunke med dokumenter om det. Likevel sier konsulenten det holdt ikke, og ville tvinge slekten ut i arbeid. Det gikk så langt at slekten måtte spørre om det var andre konsulenter som kunne vurdere saken, fordi konsulenten til slekten nektet å gi stønad.

Anonymkode: 9f9b2...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Det legen kan gjøre, om han mener det er tilfelle, er å gi deg en legeerklæring på at du ikke er istand til arbeidsrettet aktivitet på nåværende tidspunkt. Spesialisterklæringer er enda bedre enn fastlegeerklæring. Fastlegene gjør ofte hastverksarbeid. Ofte slurv og slendrian. 

Legen min har nå skrevet en slik erklæring og sendt til NAV. Håper det nytter 

Anonymkode: d46e6...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også blitt dårligere av nav, tror det er fordi man føler tiltakene blir feil for den sykdommen og situasjonen man er i, spesielt etter at man har vært i noen tiltak og man har blitt sykere av det. Dårlig økonomi og stigma fra andre hjelper heller ikke. Tipper det er mange som blir sykere av nav

Anonymkode: 63293...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV er helt på trynet og tar ikke hensyn.  En venninne av mamma har helt ødelagte knær etter mange års jobb i Posten.  Først som bud og de senere årene på terminal, jobbet med sortering etc.  Hun har prøvd flere forskjellige behandlinger uten hell (inkludert at hun har byttet det ene kneleddet, en operasjon som dessverre resulterte i masse komplikasjoner) gjennom en årrekke og per i dag er hun avhengig av krykker eller gåstol for å gå (korte avstander).  

Dama er i dag drøyt 64 år gammel,kneproblemene har hun slitt med de siste tre årene.  Hun har vært på flere runder med arbeidsrettet aktivitet i NAVs regi.  For et år siden ble hun avhengig av rullestol for lengre avstander.  Allikevel fortsetter NAV å pushe på med utredninger og arbeidsrettet aktivitet i håp om å få henne tilbake i jobb.  

Det siste tiltaket var hun ferdig med tidlig i november og hun hadde et lite håp om at det var over, at hun skulle få innvilget uføretrygd de siste årene til hun kan gå over på alderspensjon.  Neida, rett før jul fikk hun brev om at hun skal i arbeidsrettet aktivitet for å utrede restarbeidsevne nok en gang, med oppstart i siste halvdel av januar.   

For meg virker dette som sløsing med ressurser.  Hadde hun vært ung med 30-40 år i arbeidslivet foran seg kunne jeg forstått det, men når et menneske har passert 60 og har ca fem år igjen i jobb før pensjonsalder skjønner jeg faktisk ikke vitsen med å bruke så mye ressurser på utredning av restarbeidsevne som det har blitt gjort her.  

Anonymkode: 42269...daa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det for meg også. Måtte nok gå på AAP i 4-5 år før jeg fikk lov å søke om uføretrygd, selvom legen ga klarsignal fra dag 1. 

Anonymkode: e7b6b...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i systemet siden 2003, så skulle du ha så utrolig uflaks som meg, så lykke til.

Men Nav har bare gjort meg sykere ja, da jeg har sagt at jeg har følt meg bedre, og ønsket å få teste meg ut i jobb, så ønsker de det ikke. Da jeg sier at jeg er så syk, at jeg kan overhodet ikke jobbe, og både spesialister og fastlegen er enig i dette, nei da sendte de meg på 3 kurs og en arbeidsutprøving. Alle stedene konkluderte de med at jeg var alt for syk til å jobbe. De har foreslått at jeg skal gi fra meg barna, kanskje jeg vil kunne jobbe da. Jeg har tenåringer, så de er ikke så krevende. Nå er jeg så syk, at det er søkt om hjemmehjelp. Og fastlege og spesialister sier jeg aldri vil komme meg tilbake i arbeid. Mens Nav, de vil ikke engang ha papirer fra spesialisten. Sier at jeg blir sikkert snart frisk. Noen av diagnosene mine tester man og ved blodprøver og andre fysiske tester, og der blir og verdiene målt, så man ser hvor hardt man er rammet. Og jeg er svært hardt rammet. Men dette vil ikke Nav høre noe om, de har sendt meg til psykolog, for da skulle jeg bli frisk av mine fysiske sykdommer. Som det ikke går an og bli frisk av.

Anonymkode: 77103...893

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde hun vært ung med 30-40 år i arbeidslivet foran seg kunne jeg forstått det, men når et menneske har passert 60 og har ca fem år igjen i jobb før pensjonsalder skjønner jeg faktisk ikke vitsen med å bruke så mye ressurser på utredning av restarbeidsevne som det har blitt gjort her.

Hun har nok langt mer enn fem år igjen. Pensjonsalderen kommer til å gå opp i årene fremover, vil ikke bli overrasket om hun har rundt ti år før hun kan pensjonere seg.

 

På litt lengre sikt skal nok pensjonsalder opp mot gjennomsnittlig levealder.

Anonymkode: 4fc13...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke være i tiltak så kan fastlegen sykemelde deg. Greia er at du skal ha vært igjennom all behandling og alle tiltak som er mulig før du søker ufør, har du ikke vært det kan du få avslag. AAP løpet er som en jobb der du må gjøre alt du kan for å få nok behandling og delta i så mange tiltak som mulig for å kunne få nok dokumentasjon om din arbeidsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan nav gjøre dere sykere? har dere blitt late av å gå hjemme? Det er nok latskapen og overtenkningen som har gjort dere sykere, ikke nav. Skulle nav gitt ufør til alle med engang, så hadde ikke dette gått bra. 

Opp av sengen om morgenen. Jeg har kronisk sykdom selv, men tar kraftige smertestillende og opp på jobb.

Anonymkode: 26aea...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan nav gjøre dere sykere? har dere blitt late av å gå hjemme? Det er nok latskapen og overtenkningen som har gjort dere sykere, ikke nav. Skulle nav gitt ufør til alle med engang, så hadde ikke dette gått bra. 

Opp av sengen om morgenen. Jeg har kronisk sykdom selv, men tar kraftige smertestillende og opp på jobb.

Anonymkode: 26aea...cfe

Man skal ikke ha tid til "å gå hjemme" når man mottar AAP. Da er man enten i behandling, i tiltak eller begge deler samtidig. Det er strenge krav til aktivitet, de som ikke deltar får straff ved trekk av ytelse. Unntaket kan være for de som står i behandlingskø der det blir sett på som at brukeren er aktiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er underlig hvor ulik rutine de forskjellige NAV-kontorene har når det gjelder hvor mye og lenge en person skal prøves. Jeg har en litt diffus diagnose, og har arbeidsevne litt til og fra, men etter tre år på AAP, var jeg lei av å være i systemet og ba legen min om å skrive erklæring på at jeg burde få uføretrygd. Dette ble gjort og sendt inn til NAV med andre nødvendige papirer. Etter en drøy måned fikk jeg svar at søknaden var innvilget. Ingen spørsmål, alt greit. Hadde aldri gått ved et av disse "vanskelige" NAV-kontorene, tipper jeg.

Anonymkode: d5fd8...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan nav gjøre dere sykere? har dere blitt late av å gå hjemme? Det er nok latskapen og overtenkningen som har gjort dere sykere, ikke nav. Skulle nav gitt ufør til alle med engang, så hadde ikke dette gått bra. 

Opp av sengen om morgenen. Jeg har kronisk sykdom selv, men tar kraftige smertestillende og opp på jobb.

Anonymkode: 26aea...cfe

Du er en helt!

:a034:

 

Har jobbet hele livet siden jeg var 14 år. 

I en alder av 32 ble jeg gravid og med det så skjedde noe med kroppen min. Gradvis har den slått seg av og jeg under utredning for ME. Jeg VIL jobbe. Jeg VIL jogge 7-10 km om dagen som jeg gjorde. Jeg VIL på eventyrferier og og løpe rundt med sønnen min.

Hodet vil, men av kroppen nekter å gjøre som jeg vil. Bare jeg blir for glad og får litt adrenalin pga det så kan jeg bli slått ut i 3 dager. Hva faen liksom? 

Om jeg presser meg ut på jobb så vil jeg enten ikke klare å gjøre jobben min, muligens bli hentet av ambulanse som sist jeg prøvde og risikere å ligge slått ut i mørket. Og dette kunne jeg i verste fall taklet om det var bare meg. Men jeg har en sønn. Og han må komme over alt annet, inkludert meg selv. Alle kreftene må spares til han.

At du mener at det er verdt å jobbe hver dag og kan ha livskvalitet og fungere for dem som trenger deg, så flott for deg. Men ikke sitt det på den høye hesten din og skjær over alle med en kam. Alle har forskjellige utfordringer og livssituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Raggy skrev:

Man skal ikke ha tid til "å gå hjemme" når man mottar AAP. Da er man enten i behandling, i tiltak eller begge deler samtidig. Det er strenge krav til aktivitet, de som ikke deltar får straff ved trekk av ytelse. Unntaket kan være for de som står i behandlingskø der det blir sett på som at brukeren er aktiv

Har du gått på aap før? Arbeidskravene i starten kan være jobbe 25%, og stigende. Så du har endel tid hjemme når du går på aap, nesten ingen er 100% når de går på aap, utenom du er klar for jobb da. 

Anonymkode: 26aea...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...