Gå til innhold

Brodering - søm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spørsmål, og kanskje vanskelig å svare på. Jeg har bestilt en juletrematte som jeg skal brodere på i løpet av året. Var nok litt rask med å bestille. Har brodert litt med korssting før, men ser nå at denne skal borderes med andre sømmer.  Det har jeg ikke gjort før. Ble litt usikker på hvilken søm som skal brukes hvor, da det var tre forskjellige sømmer og det er ikke med noen forklaring på hvor jeg skal bruke hva.

Julematten er denne:

https://www.margaretha.no/product/470016#/produktbeskrivelse

(Ser at det er forskjellig søm på dyrene og på kvistene. )

Er det en slags «regel» for hvor jeg bruker disse sømmene? 

Anonymkode: 76fc0...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står i «bruksanvisningen» som følger med. Pleier alltid å være forklaring på de forskjellige sømtypene f.eks bakpå bildet av broderiet. 

Jeg har brodert mye, men den der hadde jeg aldri begynt på...

Endret av cleangal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke det her, nei. Det står at jeg skal bruke 2 tråder og beskrivelse av de tre sømmene, men ikke hvor på broderiet jeg skal bruke hva... 

Anonymkode: 76fc0...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, cleangal skrev:

Det står i «bruksanvisningen» som følger med. Pleier alltid å være forklaring på de forskjellige sømtypene f.eks bakpå bildet av broderiet. 

Jeg har brodert mye, men den der hadde jeg aldri begynt på...

Hvorfor ville du ikke brodert denne julematen?

Anonymkode: 76fc0...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lastet ned bildet fra linken og deretter forstørret opp bildet slik at jeg så hvilke sting som var brukt på de forskjellige stedene.

Anonymkode: ac521...cca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ville du ikke brodert denne julematen?

Anonymkode: 76fc0...e93

Langt over mitt nivå. Har en juleduk brodert med lignende sting (arvet), og jeg hadde aldri klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ville du ikke brodert denne julematen?

Anonymkode: 76fc0...e93

Jeg mente selvfølgelig juletrematten... 🙈

Anonymkode: 76fc0...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cleangal skrev:

Langt over mitt nivå. Har en juleduk brodert med lignende sting (arvet), og jeg hadde aldri klart det.

Oki. Det er sikkert over mitt nivå også tenker jeg, men har nå kjøpt den, så jeg får prøve. Lenge til neste jul.. 🎄😊

Anonymkode: 76fc0...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å google de forskjellige stingene. 

Ellers er plattsøm sting som skal fylle en flate og stilkesting er sting som sys i en lengde, f.eks en stilk eller grein. Du kan også lete på YouTube, mye som ligger der. Lykke til!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Muskath skrev:

Prøv å google de forskjellige stingene. 

Ellers er plattsøm sting som skal fylle en flate og stilkesting er sting som sys i en lengde, f.eks en stilk eller grein. Du kan også lete på YouTube, mye som ligger der. Lykke til!

Takker! 👍😄

Anonymkode: 76fc0...e93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott juletrematte, - det får du sikkert til og det er lenge til jul igjen!

Her er link til hvordan du skal brodere de ulike stingene: https://www.margaretha.no/kundetjeneste/somtyper/

 

Hvilke som du skal bruke hvor ser du på litt på bildet:

- Stilkesting brukes der det er tynne streker i broderiet.

- Plattsøm brukes der du skal fylle store flater.

- Sjattersøm brukes også på større flater, men der hvor fargene går litt over i hverandre (sjatteringer i broderiet)

Lykke til! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også skaffet meg en sånn juletrematte, men med annet motiv, i min følgte det med et forstørret bilde av mønsteret, og de forskjellige fargene også hvor mange tråder jeg skal bruke på de forskjellige.

Men på min så ser man tydelig at det er korssting... Ser forresten nå at du allerede har fått svar på stingene

+ jeg ser at det står også i linken du bruker at det er de 3 stingene du skal bruke :) 

 

Lykke til med matta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2018 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Sikkert et dumt spørsmål, og kanskje vanskelig å svare på. Jeg har bestilt en juletrematte som jeg skal brodere på i løpet av året. Var nok litt rask med å bestille. Har brodert litt med korssting før, men ser nå at denne skal borderes med andre sømmer.  Det har jeg ikke gjort før. Ble litt usikker på hvilken søm som skal brukes hvor, da det var tre forskjellige sømmer og det er ikke med noen forklaring på hvor jeg skal bruke hva.

Julematten er denne:

https://www.margaretha.no/product/470016#/produktbeskrivelse

(Ser at det er forskjellig søm på dyrene og på kvistene. )

Er det en slags «regel» for hvor jeg bruker disse sømmene? 

Anonymkode: 76fc0...e93

Det pleier ligge god forklaring på syteknikkene i broderipakkene. 

Anonymkode: cb288...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette klarer du fint, det ligger masse bra videoer på YouTube og matten er kjempefin. Alle de sømmene du beskriver kan du helt fint lære deg, jeg klarte nå det, og jeg hadde ikke peiling. Dette går bra.

Anonymkode: 365e3...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...