Gå til innhold

Tror dere menneskeheten noen gang vil kolonisere Månen eller Mars?


Gjest Balian de Ibelin

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skryter ikke. Jeg sier at jeg har jobbet mye med fysiologi, og at jeg har en kollega som har jobbet med nettopp den type fysiologi vi her diskuterer, og at jeg derfor mener å ha et ganske godt grunnlag for det jeg sier. Og jeg har IKKE gitt deg noen konklusjoner. Det er bare irriterende at du leser noe annet ut av det jeg skriver, enn hva som faktisk står der.

Da skjønner jeg hvorfor du vil det skal være så viktig. Det er jo for kjedelig å innrømme at det er noe man blir god av mer eller mindre av seg selv etter en periode, når man gjerne vil vise hvor mye mer enn andre man kan.

Her er f.eks. video av en mann rett etter 340 dager i rommet, som er mer enn dobbelt så lenge som en tur til Mars vil ta:

https://www.theverge.com/2017/10/28/16549898/scott-kelly-pbs-exclusive-clip-year-in-space-walking-problems-zero-gravity

Han klarer seg relativt fint alene selv med vår gravitasjon. Han er sterk nok i massevis til å kunne holde liv i seg selv etter landing, mens han begynner treningen og inntak av medisiner. Hvis enkelte ikke er det vil det sannsynligvis være mange andre i romferga som kan hjelpe.

Anonymkode: 60c89...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Da skjønner jeg hvorfor du vil det skal være så viktig. Det er jo for kjedelig å innrømme at det er noe man blir god av mer eller mindre av seg selv etter en periode, når man gjerne vil vise hvor mye mer enn andre man kan.

Her er f.eks. video av en mann rett etter 340 dager i rommet, som er mer enn dobbelt så lenge som en tur til Mars vil ta:

https://www.theverge.com/2017/10/28/16549898/scott-kelly-pbs-exclusive-clip-year-in-space-walking-problems-zero-gravity

Han klarer seg relativt fint alene selv med vår gravitasjon. Han er sterk nok i massevis til å kunne holde liv i seg selv etter landing, mens han begynner treningen og inntak av medisiner. Hvis enkelte ikke er det vil det sannsynligvis være mange andre i romferga som kan hjelpe.

Anonymkode: 60c89...a4c

Når du ikke skjønner hva jeg skriver, er videre diskusjon hensiktsløs.

Anonymkode: 7a8d1...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da skjønner jeg hvorfor du vil det skal være så viktig. Det er jo for kjedelig å innrømme at det er noe man blir god av mer eller mindre av seg selv etter en periode, når man gjerne vil vise hvor mye mer enn andre man kan.

Her er f.eks. video av en mann rett etter 340 dager i rommet, som er mer enn dobbelt så lenge som en tur til Mars vil ta:

https://www.theverge.com/2017/10/28/16549898/scott-kelly-pbs-exclusive-clip-year-in-space-walking-problems-zero-gravity

Han klarer seg relativt fint alene selv med vår gravitasjon. Han er sterk nok i massevis til å kunne holde liv i seg selv etter landing, mens han begynner treningen og inntak av medisiner. Hvis enkelte ikke er det vil det sannsynligvis være mange andre i romferga som kan hjelpe.

Anonymkode: 60c89...a4c

Forskjellen mellom en som har vært i bane rundt jorda lenge, og en som har vært på en lengre ferd til mars, er at sistnevnte ikke vil tilvenne seg gravitasjon på jorda, men på mars, der gravitasjonen kun er ca 1/3 av vår egen. Og vi vet faktisk ikke hva som skjer med et menneske som kun blir eksponert for en tredjedel av gravitasjonen etter en lengre ferd. I tillegg vil man møte andre utfordringer på mars, som f. eks. stråling, annen atmosfæresammensetning, trykkforskjell etc. Så skal jo den reisende også tilbake til jorda på et eller annet tidspunkt, noe som betyr ytterligere en lang periode i rommet. 

For ordens skyld: Jeg tviler ikke på at menneskeheten en gang vil innta mars. Jeg tror bare ikke det skjer i vår levetid, og jeg tviler på at Elon Musk vil være den eneste å takke for det. Sannsynligvis vil det skje i et større samarbeid mellom ulike romfartsorganiasjoner og flere private selskaper, siden en så stor og kompleks oppgave er tilnærmet umulig å løse uten et omfattende samarbeid. Og det vil sannsynligvis ta mye lenger tid enn det media skal ha en til å tro. Som sagt, jeg tror dessverre ikke det skjer i vår levetid. Til det er det ennå for mye teknologutvikling og forskning som skal til for å kunne ta vare på mennesker på en slik omfattende ekspedisjon. 

Selv syntes jeg at man burde ha fokus på månen og etablere en permanent base der først. Da kan man bruke det som base - både teknologisk og fysisk - for videre kolonisering av verdensrommet. Det er mye enklere å utbrodere noe man har gjort før. 

Anonymkode: 474ac...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Forskjellen mellom en som har vært i bane rundt jorda lenge, og en som har vært på en lengre ferd til mars, er at sistnevnte ikke vil tilvenne seg gravitasjon på jorda, men på mars, der gravitasjonen kun er ca 1/3 av vår egen. Og vi vet faktisk ikke hva som skjer med et menneske som kun blir eksponert for en tredjedel av gravitasjonen etter en lengre ferd. I tillegg vil man møte andre utfordringer på mars, som f. eks. stråling, annen atmosfæresammensetning, trykkforskjell etc. Så skal jo den reisende også tilbake til jorda på et eller annet tidspunkt, noe som betyr ytterligere en lang periode i rommet. 

Vi finner neppe ut av dette før vi prøver, så det kommer ikke til å være det som stopper de mest eventyrlystne fra å reise. De vil være fullstendig klar over at de risikerer livet.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Selv syntes jeg at man burde ha fokus på månen og etablere en permanent base der først. Da kan man bruke det som base - både teknologisk og fysisk - for videre kolonisering av verdensrommet. Det er mye enklere å utbrodere noe man har gjort før.

Elon Musk har snakket om en månebase også, men det er mye mindre stoffer som kan brukes til noe nyttig der enn på Mars. Siden gravitasjonen er mye lavere og den ikke har noen atmosfære i det hele tatt er det mer skadelig å oppholde seg lenge der også. I tillegg er det kjedelig, sammenliknet med Mars. For Musk er nok det den viktigste grunnen til at han ikke fokuserer på det.

Jeg regner med at dere er klar over at de første stegene i byggingen av BFR allerede er påbegynt, og at vitsen med å bygge den er å kunne reise til Mars. De svært optimistiske datoene med første ubemannede landing i 2022 og bemannet i 2024 vil nok ryke, men det er ikke et luftig politikerprosjekt som skal gjennom 100 komiteer først.

Anonymkode: 60c89...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2018 den 7.14, AnonymBruker skrev:

 

Så jeg håper at dagens økonomer og politikere er stolte. Dere har sannsynligvis greid å ta livet av en av de største satsningene i menneskehetens historie, og har med det også bestemt at menneskeheten og livet på jorda vil dø ut. Det er tross alt bare et tidsspørsmål før jorda vil være ubeboelig for liv. 

Anonymkode: 474ac...8ed

Det er ikke dagens økonomer sin skyld. Måneprogrammet ble gjennomført til tross for at det var skremmende dyrt, ikke på grunn av datidens romslige og greie økonomer, eller visjonære politikere, men på grunn av krig. Kald krig.

Det var snakk om å bruke Saturn V til marsferder. Men festen var over når man klarte å lande mennesker på månen, interessen kjølnet, og USA hadde jo vunnet. Ingen vits i å blø mer penger. Så det ble gudsjammerlig kjedelige (men rimelige) operasjoner i LEO isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.1.2018 den 13.52, Gjest Balian de Ibelin skrev:

Og synes du menneskeheten burde kolonisere Månen og Mars ?

Tror du noen gang et menneske vil gå på Mars overflate ?

 

Jeg tror det er en mulighet at Månen blir kolonisert men tviler på at det skjer i min levetid. Tror aldri Mars vil bli kolonisert.

Jeg har liten tro på at mennesker vil gå på Mars overflate.  

håper ikke menneskeheten bruker penger på slikt tull! Nok av oppgaver å gjøre her på jorden enn å sjekke ut en grotte på månen eller mars!! :-)

Anonymkode: 598da...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...