Zidji Skrevet 2. januar 2018 #1 Skrevet 2. januar 2018 Jeg lurer på om en fortsatt kan arve av slektning dersom en blir verge for vedkommende? Jeg finner ikke noe om at det ikke går an, men tenkte spørre her i tilfelle det er noen som vet noe annet
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #2 Skrevet 2. januar 2018 https://www.vergemal.no/Voksne/Inhabilitet-for-vergen/ Anonymkode: a4965...9cf
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #3 Skrevet 2. januar 2018 7 minutter siden, Zidji skrev: Jeg lurer på om en fortsatt kan arve av slektning dersom en blir verge for vedkommende? Jeg finner ikke noe om at det ikke går an, men tenkte spørre her i tilfelle det er noen som vet noe annet https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9 En verge kan ikke være verge for en person han skal arve. Er dette testamentarv så meld fra til vergemålsavdelingen hos Fylkesmannen. Anonymkode: ffe28...8ab 2
Zidji Skrevet 2. januar 2018 Forfatter #4 Skrevet 2. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9 En verge kan ikke være verge for en person han skal arve. Er dette testamentarv så meld fra til vergemålsavdelingen hos Fylkesmannen. Anonymkode: ffe28...8ab Hva viss en får en fremtidsfullmakt i stedetfor å bli verge?
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #5 Skrevet 2. januar 2018 Her skal en trå varsomt. Dessuten trenger ikke verge vite det heller....om vedkommende har vært hos advokat. Vergen trår ut av rollen når vedkommende dør. Jeg er betenkt om vergen vet at en arver vedkommende. Noe annet blir det når det eks er barn og foreldre Anonymkode: 0ea17...f2e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2018 #6 Skrevet 2. januar 2018 4 timer siden, Zidji skrev: Hva viss en får en fremtidsfullmakt i stedetfor å bli verge? Les loven og snakk med Fylkesmannen o du trenger hjelp med å forstå loven. Anonymkode: ffe28...8ab
Testosteron Skrevet 2. januar 2018 #7 Skrevet 2. januar 2018 6 timer siden, Zidji skrev: Jeg lurer på om en fortsatt kan arve av slektning dersom en blir verge for vedkommende? Jeg finner ikke noe om at det ikke går an, men tenkte spørre her i tilfelle det er noen som vet noe annet Ja. Det kan man, for man blir jo ikke arving før dødsfallet, og ved dødsfallet opphører vergemålet. 6 timer siden, Zidji skrev: Hva viss en får en fremtidsfullmakt i stedetfor å bli verge? Det spiller ingen rolle, for man blir ikke arving før dødsfallet, og framtidsfullmakta opphører ved dødsfallet. 1
Zidji Skrevet 3. januar 2018 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2018 13 timer siden, Testosteron skrev: Ja. Det kan man, for man blir jo ikke arving før dødsfallet, og ved dødsfallet opphører vergemålet. Det spiller ingen rolle, for man blir ikke arving før dødsfallet, og framtidsfullmakta opphører ved dødsfallet. Takk for svar! Har derpet litt og ikke tenkt på det slikt. Mye som skjer nå så blir sliten i hode av å sette seg inn i så mye nytt. Spørsmålet er da om en som verge kan stå i testamentet eller har det heller ikke noe å si så lenge det ikke er arv som blir gitt på forskudd?
Testosteron Skrevet 3. januar 2018 #9 Skrevet 3. januar 2018 8 timer siden, Zidji skrev: Spørsmålet er da om en som verge kan stå i testamentet eller har det heller ikke noe å si så lenge det ikke er arv som blir gitt på forskudd? Jeg kan ikke se at det skal være noe i veien for at en verge står i testamentet, men vergen kan selvfølgelig ikke medvirke ved opprettelsen. Vitnene må være noen andre. Prinsippielt er det ikke noe i veien for at det blir gitt forskudd på arv/gaver til vergen heller, men da må Fylkesmannen nevne opp en annen som midlertidig verge med oppgave å ivareta den vergetrengendes interesser i forbindelse med dette spørsmålet.
Zidji Skrevet 3. januar 2018 Forfatter #10 Skrevet 3. januar 2018 15 minutter siden, Testosteron skrev: Jeg kan ikke se at det skal være noe i veien for at en verge står i testamentet, men vergen kan selvfølgelig ikke medvirke ved opprettelsen. Vitnene må være noen andre. Prinsippielt er det ikke noe i veien for at det blir gitt forskudd på arv/gaver til vergen heller, men da må Fylkesmannen nevne opp en annen som midlertidig verge med oppgave å ivareta den vergetrengendes interesser i forbindelse med dette spørsmålet. Tusen takk for hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå