Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann,

Jeg eier en leilighet i Oslo, og skal kjøpe meg ny med kjæresten. Det er jo pålagt at en skal ha 40% i egenkapital i sekundærbolig. Det er kjærestens første, og min andre.

1. Er det kun min del av boliglånet som krever 40% EK? At dersom vi kjøper leilighet til 4 mill må jeg ha EK på 40% tilsvarende 800k, mens han EK på 15% tilsvarende 15%? Eller trenger jeg og kun 15% i og med at min nåværende leilighet blir sekundærbolig?

2. Kan jeg bruke BSU pengene som EK i leiligheten vi kjøper sammen? Står det skal brukes til bolig som skal bos i, så det blir vel riktig det..?

Jente 24

Anonymkode: 76844...e92

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heisann,

Jeg eier en leilighet i Oslo, og skal kjøpe meg ny med kjæresten. Det er jo pålagt at en skal ha 40% i egenkapital i sekundærbolig. Det er kjærestens første, og min andre.

1. Er det kun min del av boliglånet som krever 40% EK? At dersom vi kjøper leilighet til 4 mill må jeg ha EK på 40% tilsvarende 800k, mens han EK på 15% tilsvarende 15%? Eller trenger jeg og kun 15% i og med at min nåværende leilighet blir sekundærbolig?

2. Kan jeg bruke BSU pengene som EK i leiligheten vi kjøper sammen? Står det skal brukes til bolig som skal bos i, så det blir vel riktig det..?

Jente 24

mens han EK på 15% tilsvarende 300 000.

Lurer også på en siste ting: jeg vil få leieinntekter fra min første leilighet på ca 10.500 kr hver mnd. Vil dette regnes som en del av årslønnen min? Tenker sånn i forhold til at jeg kan låne maks fem ganger inntekt.

Skrevet (endret)

Hvis dere skal selge den du bor i nå og kjøpe ny sammen, så er det jo ikke en sekundærbolig dere skal ha, men en ny bolig og da gjelder 15% regelen som vanlig. Skal du derimot beholde den gamle leiligheten og kjøpe en ny sammen med kjæreste, så må dere ha 40% til sammen, for dere kjøper jo tross alt som en enhet når dere kjøper sammen. 

Angående andre spørsmålet ditt, så må du huske at når du leier ut hele boligen din og ikke bor i 50% eller mer av den selv, så er dette skattepliktig inntekt. Det regnes ikke av banken som en del av årslønnen din, men de regner det som en potensiell inntekt. Du må altså skatte 25% av det du tjener på utleie i løpet av et år, så du vil ikke få inn 10 500, da du må skatte litt over 2500 av disse pengene. 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Finn-post/2/8/2/

Endret av altflyter
  • Liker 4
Skrevet

Hun skal kun skatte av overskuddet, ikke inntektene.  

Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Nå skal jeg ikke uttale meg alt for skråsikkert, men det virker for meg ganske naturlig at det bare er din del av lånet som vil kreve 40%.

Eller så kan betale ned ekstra på lånet du allerede har, slik det du får 40% der, og bruke den nye boligen som primærbolig og bare trenge 15% her.

Endret av Herr Heftig
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, smilo skrev:

Overskudd etter fratrekk av hva?

Anonymkode: c9d13...c09

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann,

Jente 24

Bankansatte er satt i banken for å kunne svare på sånne spørsmål, så svært rart du henvender deg til mennesker på kvinneguiden. 

Anonymkode: 74309...4d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, altflyter skrev:

Hvis dere skal selge den du bor i nå og kjøpe ny sammen, så er det jo ikke en sekundærbolig dere skal ha, men en ny bolig og da gjelder 15% regelen som vanlig. Skal du derimot beholde den gamle leiligheten og kjøpe en ny sammen med kjæreste, så må dere ha 40% til sammen, for dere kjøper jo tross alt som en enhet når dere kjøper sammen. 

Angående andre spørsmålet ditt, så må du huske at når du leier ut hele boligen din og ikke bor i 50% eller mer av den selv, så er dette skattepliktig inntekt. Det regnes ikke av banken som en del av årslønnen din, men de regner det som en potensiell inntekt. Du må altså skatte 25% av det du tjener på utleie i løpet av et år, så du vil ikke få inn 10 500, da du må skatte litt over 2500 av disse pengene. 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Finn-post/2/8/2/

Dette stemmer ikke. Han straffes ikke for at hun har en sekundærbolig. De er ikke gift og kjøper dermed ikke som ‘en enhet’. 

Anonymkode: 95443...b31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Han straffes ikke for at hun har en sekundærbolig. De er ikke gift og kjøper dermed ikke som ‘en enhet’. 

Anonymkode: 95443...b31

Ingen av delene er helt riktig. 

Dette spørs bare på hvilken ordning man har i banken. Har man to separate lån blir det hun som må ha en EK på minst 40%, mens han slipper. Ved felles lån har ikke banken kontroll over hva av egenkapitalen som "tilhører" hvem. Da må man evt. skrive et privat gjeldsbrev seg i mellom. 

Hvordan banken vurderer dere må dere snakke med hver bank om. Bankene har lov til å gi unntak, men kun innenfor en kvote på maks 8% av den totale lånesummen som banken låner ut. Hvis dere ikke møter på en bank som gir unntak og ikke sitter på en samlet EK på 40% vil to separate lån være en løsning. 

Anonymkode: eee0b...fed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal du selge den du eier fra før etter dere har kjøpt ny sammen? Da er det uansett 15% så lenge du planlegger å selge

Si til banken at du skal selge leiligheten du har å kjøpe ny primærbolig med kjæresten.

Etter du har kjøpt ny beholder du den gamle som sekundær. Dette er et smutthull. Si at du ikke fikk summen du ønsket. Dette forutsetter at du har økonomi for to leiligheter. Leieinntekt vil bli skattbart. 

Obs: Om det ikke er selveier du har fra før kan det være regler for utleie i borettslag/aksjelag.

Med denne løsningen kan man fint ha to leiligheter på 15% så lenge man later som man skal flytte inn i den ene som primær.

man kan også gjøre det samme om man kjøper en sekundær. Bare skift adresse til den nye.

Anonymkode: 0e9da...a5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Herr Heftig skrev:

Nå skal jeg ikke uttale meg alt for skråsikkert, men det virker for meg ganske naturlig at det bare er din del av lånet som vil kreve 40%.

Eller så kan betale ned ekstra på lånet du allerede har, slik det du får 40% der, og bruke den nye boligen som primærbolig og bare trenge 15% her.

Takk, var det jeg og trodde! 40% av leiligheten er idag belånt, og jeg har 300 000(15%)i EK. Så håper du har rett🙂 Dessuten gjelder vel ikke 40% regelen dersom vi skulle kjøpe i Akershus?🙂

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, smilo skrev:

Hva er overskuddet?

AnonymBruker
Skrevet

den nye leiligheten blir primærboligen siden du skal bo der, så du trenger bare 15% EK. Sekundærbolig er en bolig hvor du ikke har folkeregistrert adresse.

du kan bruke pengene du har på BSU til kjøpet.

leieinntekten blir tatt med som din inntekt, men noen banker bruker bare 10 *månedsleie som årlig inntekt.

overskudd på leieinntekt er leien minus kostnader som husleie, forsikring, strøm og vedlikehold. hvis du leier ut møblert kan du trekke fra mer. detaljene finner du på skatteetaten sine hjemmesider. skattesatsen blir redusert fra 24% i 2017 til 23% i 2018.

Anonymkode: 7b2a0...45e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal du selge den du eier fra før etter dere har kjøpt ny sammen? Da er det uansett 15% så lenge du planlegger å selge

Si til banken at du skal selge leiligheten du har å kjøpe ny primærbolig med kjæresten.

Etter du har kjøpt ny beholder du den gamle som sekundær. Dette er et smutthull. Si at du ikke fikk summen du ønsket. Dette forutsetter at du har økonomi for to leiligheter. Leieinntekt vil bli skattbart. 

Obs: Om det ikke er selveier du har fra før kan det være regler for utleie i borettslag/aksjelag.

Med denne løsningen kan man fint ha to leiligheter på 15% så lenge man later som man skal flytte inn i den ene som primær.

man kan også gjøre det samme om man kjøper en sekundær. Bare skift adresse til den nye.

Anonymkode: 0e9da...a5d

Takk for tips! Men, vil ikke banken da kreve noe? Har du prøvd dette selv? Jeg har selveier nå!

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overskudd etter fratrekk av hva?

Anonymkode: c9d13...c09

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er overskuddet?

Leieinntekt på 10 500 kr i mnd. minus utgiftene (det som er inkludert i prisen av fellesutgifter, strøm, Internet, TV, forsikring) = overskuddet som man betaler skatt av (ca. 28% i skatt, hvis jeg husker riktig).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...