Gå til innhold

Burde kristne kreve Istanbul/Konstantinopel tilbake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 hours ago, WubWub said:

I praksis så hadde vi faktisk mulighet til å kreve Konstantinopel etter krigsoppgjøret under både 1.vk og 2.vk. 

Byen kunne f.eks blitt overført til Hellas. Byzantine var jo på mange måter mer gresk enn romersk derav greco-roman. 

 

Ja, vi burde nok ha krevd byen tilbake allerede under 1. Vk.  :)

On 1/14/2018 at 1:25 AM, AnonymBruker said:

Istanbul er den vakreste byen jeg har vært i. Forelsket ble jeg der og... noe som ble vondt da jeg ser at vi ikke har en fremtid, pga livssyn. Ikke at fyren var dårlig, men redselen min for fremtidplaner og økonomisk forskjell i landene. Hadde vært veldig fint om det ble kristent ja.. jo fler områder uten kulturelle forskjeller, jo bedre.

Anonymkode: 62d68...628

Enig. :)

Anonymkode: d9801...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 1/1/2018 at 5:11 AM, AnonymBruker said:

Da skal vi katolikker ha igjen nidarosdomen og alle de andre kirkene, eiendommene og ressursene som disse skrekkelige protestantene stjal fra oss under reformasjonen.

Anonymkode: 8dd7e...6ff

Den katolske kirken kan begynne med å si unnskyld til alle barna de har utsatt for overgrep og betale ut erstatninger tenker jeg.

Anonymkode: 1cb99...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Den katolske kirken kan begynne med å si unnskyld til alle barna de har utsatt for overgrep og betale ut erstatninger tenker jeg.

Anonymkode: 1cb99...a02

Det er ikke kirken, men individer som har begått disse uhyrlighetene. Kirken fordømmer dette.

Anonymkode: 8dd7e...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke kirken, men individer som har begått disse uhyrlighetene. Kirken fordømmer dette.

Anonymkode: 8dd7e...6ff

Ja, det er invidider som har gjort dette, men i flere tilfeller har kirken "flyttet" problemet eller forsøkt dysset det ned. Det er ikke de fleste troende som er problemet. De blir også blitt holdt for narr til tider.

Anonymkode: 1cb99...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du trenger å se på flere historie videoer.

 

Anonymkode: 1bea3...4fe

Jeg leser bøker om emnet, noe som er langt mer lærerikt og givende. Det fjerde korstoget og grunnleggelsen av det latinske riket var totalt ødeleggende for det byzantinske riket. En annen viktig faktor var at seldsjukkene/tyrkerne erobret hjertelandet deres, Anatolia. Etter tapet av Levanten og Nord Afrika ble det byzantinske riket omorganisert i Themer. Riket gikk over fra å ha betalte stående hæravdeling til bondesoldater. Desto mer land det byzantinske riket tapte til Seldsjukkene desto færre soldater kunne de rekruttere. Det fjerde korstoget var totalt ødeleggende, da det byzantinske riket måtte prioritere gjenerobringen av Konstantinopel fremfor alt annet. Dette utnyttet serberne, bulgarerne og seldsjukkene/tyrkerne. Etter gjenerobringen av Konstantinopel lå keiserriket med brukket rygg. Selv ikke tyrkernes knusende nederlag i slaget ved Ankara kunne det byzantinske riket utnytte. Det sier sitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, KikiEco said:

Hvorfor stoppe der?, Vi vil ha Island tilbake!

Njæh, islendingene er hyggelige. Svenskene har tradisjonelt vært litt mer snørrhovne. Derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...