Gå til innhold

Burde kristne kreve Istanbul/Konstantinopel tilbake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Konstantinopel var tidligere en kristen by og ble overtatt av muslimene for noen hundre år siden. Burde den kristne verden kreve byen tilbake? 

Kan det å gjenkristne Konstantinopel være det som bringer Vesten og Russland sammen? 

Anonymkode: d9801...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan vi ikke finne ut av Jerusalem først?:p

Og hvem hadde Konstantinopel før det? Tenk om de og krever byen.

Og hvem er den kristne verden? katolikkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal vi katolikker ha igjen nidarosdomen og alle de andre kirkene, eiendommene og ressursene som disse skrekkelige protestantene stjal fra oss under reformasjonen.

Anonymkode: 8dd7e...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krever at hele Norge gjen-hedningifiseres!!!!! Alle kirker skal brennes!!! Og når vi først er inne på det så krever jeg at vi bringer tilbake runeskrift og bannlyser det latinske alfabet!! :heks:

Anonymkode: b4005...893

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg krever at hele Norge gjen-hedningifiseres!!!!! Alle kirker skal brennes!!! Og når vi først er inne på det så krever jeg at vi bringer tilbake runeskrift og bannlyser det latinske alfabet!! :heks:

Anonymkode: b4005...893

Ja, og hva var egentlig galt med hauglegging i en skikkelig gravhaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Cartman

"Vesten" var med på å ødelegge det bysantinske riket, da det fjerde korstoget okkuperte Konstantinopel og grunnla det latinske riket. Det fjerde korstoget bidro sterkt til at Konstantinopel falt i tyrkernes hender. Konstantinopel vil uansett ikke være samlende, men heller splittende. Konstantinopel og Roma var to rivaliserende byer i middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman
På ‎31‎.‎12‎.‎2017 den 16.08, Vakkertliv skrev:

Kan vi ikke finne ut av Jerusalem først?:p

Og hvem hadde Konstantinopel før det? Tenk om de og krever byen.

Og hvem er den kristne verden? katolikkene?

Konstantinopel ble grunnlagt av keiser Konstantin. Det var Det Bysantinske Riket/Øst Romerriket som tapte byen til tyrkerne. Det var med andre ord ingen som hadde byen før øst-romerne, da det var de som grunnla den. Konstantinopel var en gresk by fra grunnleggelsen til 1453.

Den kristne verden er alle mennesker som har tatt imot Jesus.

Edit: eventuelt kan du hevde at Byzants var forløperen til Konstantinopel, men det blir likevel feil. Keiser Konstantin bygde om byen og gjorde den til hovedstad.

Endret av Cartman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker sånn så vil jo "alle" kreve tilbake noe. F.eks vil indianere kreve tilbake Amerika, Aborginere Australia, Maoriene New Zealand osv........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Freesia97 said:

Hvis man tenker sånn så vil jo "alle" kreve tilbake noe. F.eks vil indianere kreve tilbake Amerika, Aborginere Australia, Maoriene New Zealand osv........

Verden er dynamisk. Grenser endres og befolkninger endres. Slik har det alltid vært. Det er bare nå får tiden at folk er så naive og tror at ting som stater og nasjoner er statisk. Men det er langt fra å være. 

Anonymkode: e6b30...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istanbul er den vakreste byen jeg har vært i. Forelsket ble jeg der og... noe som ble vondt da jeg ser at vi ikke har en fremtid, pga livssyn. Ikke at fyren var dårlig, men redselen min for fremtidplaner og økonomisk forskjell i landene. Hadde vært veldig fint om det ble kristent ja.. jo fler områder uten kulturelle forskjeller, jo bedre.

Anonymkode: 62d68...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da krever vi vikinger skandinavia tilbake! 

 

Nei, det vil selvfølgelig ikke føre russland og Europa samen. Hvorfor i huleste skulle det d? Hva russland gjør, er avhengig av deres diktator og han kommer ikke nærmere Europa pg av en kristelig by. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Grovmel skrev:

Da krever vi vikinger Skandinavia tilbake! 

Fikset.

Anonymkode: 7f276...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ikke de kristne hadde vært idioter og kriget seg imellom så ville Konstantinopel sannsynligvis fortsatt vært kristent.

Anonymkode: 809f0...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de kristne skal mobilisere og dra på korstog. Dette greier de!

Vi som ikke er kristne kan passe på her hjemme.

Anonymkode: bd743...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I praksis så hadde vi faktisk mulighet til å kreve Konstantinopel etter krigsoppgjøret under både 1.vk og 2.vk. 

Byen kunne f.eks blitt overført til Hellas. Byzantine var jo på mange måter mer gresk enn romersk derav greco-roman. 

Per dags dato er det nok en umulighet for at en slik anledning skal by seg med mindre vi får en ny 3.vk og Tyrkia stiller seg på fiendens side. Men selv da ser jeg ikke for meg at dette vil være et realistisk krav

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/14/2018 at 1:12 AM, Cartman said:

"Vesten" var med på å ødelegge det bysantinske riket, da det fjerde korstoget okkuperte Konstantinopel og grunnla det latinske riket. Det fjerde korstoget bidro sterkt til at Konstantinopel falt i tyrkernes hender. Konstantinopel vil uansett ikke være samlende, men heller splittende. Konstantinopel og Roma var to rivaliserende byer i middelalderen.

Jeg tror du trenger å se på flere historie videoer.

 

Anonymkode: 1bea3...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe vi får Istanbul tilbake og Russland og Vesten blir venner igjen. :)

Anonymkode: d9801...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får håpe vi får Istanbul tilbake og Russland og Vesten blir venner igjen. :)

Anonymkode: d9801...4d3

Igjen ? Russland og vesten har aldri vært venner.

Anonymkode: 7f276...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...