Gå til innhold

Den 12. mann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde ingen forventinger til hverken film eller skuespillere, og må si jeg er utrolig inponert! filmen traff meg midt i magen , og Thomas Gullestad gjør en utrolig god jobb! Ble overrasket da jeg såg navnet hans på slutten, ante ikke hvem han var.

Anonymkode: 1b08b...7ac

• Liker 1
Skrevet

Enig - jeg synes den var veldig bra! 

• Liker 1
Skrevet

Likte den veldig godt. ☺

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge denne kronikken hos Aftenposten, så er store deler av historien omkring Jan Baalsrud bare aludder og vås... 

Men som spennende actionfilm høres det sikkert veldig bra ut, at historien vissnok er basert på "virkelige" hendelser og ekte personligheter...

Anonymkode: c9a8c...605

AnonymBruker
Skrevet

Meget skuffet over filmen. Noe langtekkelig, forutsigbart kortfattet manuskript og håpløse unødvenige scener. 

Toppet seg når reinsdyret vender tilbake til Baalsrud i dette høye skremmende skuddregnet, etter at han har akt vekk med kjelken foran tyskere som tydeligvis ikke kan sikte. 

Om dette er en film basert på oppe i hode til Baalsrud, får så være. Synd de ikke forholder seg til det som faktisk hendte når det var spennende i seg selv. 

Anonymkode: 21781...421

• Liker 1
Skrevet
På 29.12.2017 den 8.45, AnonymBruker skrev:

Hadde ingen forventinger til hverken film eller skuespillere, og må si jeg er utrolig inponert! filmen traff meg midt i magen , og Thomas Gullestad gjør en utrolig god jobb! Ble overrasket da jeg såg navnet hans på slutten, ante ikke hvem han var.

Anonymkode: 1b08b...7ac

Det er jo "Fingern". Ok film, selv om den ikke stemmer med fakta. Tyskerne jaktet adri på han i virkeligheten. Nei, gidder ikke lete etter kilde😊

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meget skuffet over filmen. Noe langtekkelig, forutsigbart kortfattet manuskript og håpløse unødvenige scener. 

Toppet seg når reinsdyret vender tilbake til Baalsrud i dette høye skremmende skuddregnet, etter at han har akt vekk med kjelken foran tyskere som tydeligvis ikke kan sikte. 

Om dette er en film basert på oppe i hode til Baalsrud, får så være. Synd de ikke forholder seg til det som faktisk hendte når det var spennende i seg selv. 

Forutsigbar? 😂 Ja, de aller aller fleste har jo hørt om Jan Baalsrud fra før. 

Det stemmer nok at tyskerne trodde han var død, men han følte seg like fullt forfulgt. Det er ikke så rart. Og resten av tingene han overlevde - å ligge ute under den steinen og i den hula x antall dager, overleve snøskred, snøblindhet, svømme langt i iiskaldt vann og amputere sine egne tær er 100% sant. Det er utrolig imponerende at han holdt ut og overlevde. 

Anonymkode: 824b0...102

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.1.2018 den 19.40, AnonymBruker skrev:

Forutsigbar? 😂 Ja, de aller aller fleste har jo hørt om Jan Baalsrud fra før. 

Det stemmer nok at tyskerne trodde han var død, men han følte seg like fullt forfulgt. Det er ikke så rart. Og resten av tingene han overlevde - å ligge ute under den steinen og i den hula x antall dager, overleve snøskred, snøblindhet, svømme langt i iiskaldt vann og amputere sine egne tær er 100% sant. Det er utrolig imponerende at han holdt ut og overlevde. 

Anonymkode: 824b0...102

"Forutsigbart kortfattet manus" - altså samtalene mellom Baalsrud og hjelperne, som jeg tviler på de aller fleste har hørt før. Jeg følte ikke at manuset er troverdig i forhold til den intense situasjonen samtlige var i. Synes manuset er kort og presist, og derfor forutsigbart og kortfattet

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 6.1.2018 at 9:12 PM, AnonymBruker said:

enig

Anonymkode: 43fe3...551

AnonymBruker
Skrevet

Likte filmen jeg, om det er sant eller ikke noe av det som skjedde 😂

Anonymkode: 14497...423

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på bl.a. forventninger og filminteresse. Jeg hadde ingen forventninger, og var heller litt på den negative siden. For meg ble i alle fall filmen til spenning fra begynnelse til slutt - og ja, det ble kanskje litt toppet urealistisk på slutten der med reinsdyret, men jeg synes filmen i sin helhet var veldig god. Apropos troverdig så var kanskje ikke generalens motivasjons for å få tak i Baalsrud helt realistisk heller, men det var jo det som drev mye av handlingen i filmen. 

Ang det folk sier om at tyskerne ikke var ute etter Baalsrud lurer jeg litt på, har lest kronikken i A.posten, men har også sett en del av dokuen på nrk, og der intervjuer de jo folk som opplevde at tyskerne var på døra dems for å få tak i Baalsrud, og som vitner om hvordan de gjemte Baalsrud i den hula som vi ser i sluttscenene. 

Anonymkode: 559f2...ae6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...