Gå til innhold

Kunne Norge unngått tysk invasjon ved minelegging?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om Norge hadde prioritert minelegging før invasjonen fra Tyskland?  Samme med ødelegging av flyplasser slik at tyskerne ikke fikk landet. 

Det hadde vel blitt mer jobb for tyskerne og om invasjonen tok lenger tid så ville det jo også gjort det lettere for britene og franskmennene å hjelpe. Samt at invasjonen av Frankrike var jo like i nærheten så tyskerne ønsket vel ikke å kaste bort for mye tid på Norge. 

Bare lurer og har ikke peiling på historie selv. :)

Anonymkode: 79bbf...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det tviler jeg på. Tror Quisling hadde for stor makt og oversikt til at noen kunne ha utført et så stort arbeid uten protester.

Anonymkode: 03dfb...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok heller britisk minelegging som førte til invasjonen  av Norge; «Operation Wilfred»

Anonymkode: 9c403...2c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ja, kanskje det...

 Noen som har lest for eksempel den boken til Frode Fanebust? :ac:

Anonymkode: 349b2...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå Tysk invasjon, måtte Norge faktisk ha gjort jobben sin i forhold til nøytralisert og dermed beskutt / tatt i arrest engelske skip i den såkalte Altmark episoden i Jøssingfjord

https://en.wikipedia.org/wiki/Altmark_Incident

Norge var en svak nasjon som ikke opprettholdt bevoktning av sine egne farvann, det er man forpliktet til som nøytral nasjon (hindre aktører å bruke farvannet til krigsoperasjoner).

 

Forøvrig, hadde ikke Tyskerne kommet, hadde britene kommet, Churchill hadde svært like planer for Norge som Tyskerne, mht Jernmalm over Narvik, i forhold til nøytralitet, ville da Norge de facto vært i krig med England:

https://en.wikipedia.org/wiki/Plan_R_4

 

Norge ble fullstendig overkjørt men hadde forsvaret vært oppe og gått, ville vi ha kastet den første bølgen med Tyskere på sjøen, 2000 mann tok Oslo, helt latterlig.

Gjengen av politikere og offiserer som stakk med halen mellom bena, burde ha vært arrestert så snart de satt foten på Norsk jord.

 

Anonymkode: 47e8d...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en hadde mobilisert større styrker før invasjonen ville det nok blitt veldig vanskelig for tyskerne å gjennomføre en invasjon. Landgangene var vellykkede i stor grad fordi de møtte på lite, og i mange tilfeller ubesluttsom, motstand. Tyskerne hadde ikke skikkelige landgangsfartøyer og var i tillegg avhengige av å sikre seg havner og flyplasser før den britiske marinen kunne innhente dem, slik at om de ikke hadde lyktes i å få fotfeste så tidlig som de gjorde ville nok hele operasjonen stått i fare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge VAR minelagt før krigen.  Som du vet ikke godt nok siden Fritz stakk innom likevel.

Anonymkode: 34f2a...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske myndigheter var iallefall aldri villige til å slåss for landet sitt. De stakk jo fra hovedstaden, før tyske soldater i det heile tatt hadde satt foten på norsk jord!

Det var ikke nødvendig for tyske soldater å gå med våpen, selv tyske orkester med musikkinstrumenter fikk marsjere helt i fred... 

Anonymkode: 349b2...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2017 den 17.47, AnonymBruker skrev:

Det var nok heller britisk minelegging som førte til invasjonen  av Norge; «Operation Wilfred»

Anonymkode: 9c403...2c3

Nå ble vel denne satt i verks en dag eller to før invasjonen og hadde dermed liten til ingen påvirkning for om Norge skulle invaderes eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2017 den 16.53, AnonymBruker skrev:

Norge VAR minelagt før krigen.  Som du vet ikke godt nok siden Fritz stakk innom likevel.

Anonymkode: 34f2a...e17

Jeg tenker at TS tenker på Kattegat/Skagerakk/Oslofjorden, der det etter min kjennskap var eller tynt med miner. 
Uansett tro jeg dette ville ha liten effekt, Norge ville falt selv med tunge tyske tap.

Flyplassene i Trøndelag var under Tysk kontroll (med norsk arbeidskraft) og fly benyttet i kampene i Nord-Norge. Så ødeleggelse av flyplasser ville sannsynligvis heller ikke vært all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Midgard skrev:

Nå ble vel denne satt i verks en dag eller to før invasjonen og hadde dermed liten til ingen påvirkning for om Norge skulle invaderes eller ikke.

Da baserer du deg på tanken om at Tyskland ikke hadde noen kjennskap til denne planen før ble iverksatt, noe jeg tviler på. Men jeg kan jo ta feil.

Endret av Gjøksuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gjøksuppe skrev:

Da baserer du deg på tanken om at Tyskland ikke hadde noen kjennskap til denne planen før ble iverksatt, noe jeg tviler på. Men jeg kan jo ta feil.

Jeg tror bare at årsaken/motivet  til invasjon lå ikke i hva England tenkte eller gjorde. Jeg mener at årsaken er Narvik og jernmalmen fra Kiruna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...