Gå til innhold

Froskefamilien venter på enda en minifrosk!


lille_frosk

Anbefalte innlegg

Hei all i hopa! 

Den gamle dagboken strakk seg over flere år, og handlet om alt fra forhold til prøving til preggo-life. Nå har lille L blitt hele 21 mnd og to uker (takk ticker, som holder orden for meg), og er blitt et tenkende, snakkende, syngende og løpende lite menneske som bare utgjør alt det beste og mest slitsomme i tilværelsen. Jeg føler vel at tiden for en ny dagbok har kommet, og håper jeg klarer å holde litt mer liv i denne enn den gamle på slutten. :fnise:

Planen er at den skal inneholde passelige doser hverdagsliv, småbarnsprat, surr og vissvas og etter hvert - forhåpentligvis - en ny prøveperiode, graviditet og fødsel. Noen som forresten vet hvordan man lagrer en dagbok, for så å slette den? :vetikke:

Først en liten statusrapport. L er som sagt snart 22 måneder, og har nå straks gått fem måneder i barnehage. Jeg var hjemme en evighet i ulønnet permisjon, noe som var veldig fint, men som jeg nok ikke gjør igjen med nestemann. Er det ikke sånn da, at nummer en får verden tilpasset han eller henne, mens nummer to bare må hive seg med på det som skjer? Mannen driver eget firma, jobber mye og har det generelt hektisk, og er av den grunn litt mer tilbakeholden med å ønske seg nummer to enn meg. Han mener nemlig at han akkurat har fått friheten tilbake, mens jeg bare que? Frihet? :fnise: For å si det sånn - et liv med full jobb, lang reisevei, nesten toåring, ikke tilgjengelig barnevakt og mann som driver eget firma er ikke fylt av muligheter til å realisere seg selv og egne planer, så jeg synes vel egentlig vi bare kan kjøre på når vi først er i gang. Men - mer om det senere. 

Lille L er utrolig morsom for tiden. For en alder! Vi har vært ute og reist i julen, og nå er hun der at hun stopper fremmede på flyplassen for å fortelle om alt hun har opplevd i det siste. :opplyser: Hun snakker i setninger nå, selv om man bør ha litt kjennskap til den svært lokale dialekten for å få med seg hele meningen. :biggrin: Trives i barnehagen gjør hun også, etter en litt tøff innkjøringsperiode, og hun er rett og slett bare utrolig fin å være samme med. Stort sett. Vi har jo alle våre stunder, foråsidetsånn. :rolleyes: Hun har masse humør og temperament og meninger om absolutt alt, og det går mer enn en kule varmt innimellom. Jeg hører at akkurat det bare kommer til å bli bedre fremover, nå som hun nærmer seg to! :Nikke: 

Og som alle disse positive egenskapene ikke var nok har hun endelig begynt å sover relativt bra om nettene. Hun får fortsatt medisiner for reflux, men det virker som det blir holdt greit i sjakk av det, og for omtrent en måned siden begynte hun å sove natten gjennom ganske ofte. Himmelsk! Selv om overgangen til de nettene hun nå IKKE sover er tyngre enn noen sinne! Er det ikke typisk ... 

 

Sist, men ikke minst (bortsett fra i faktisk fysisk størrelse da), så får vi oss kattunge snart. Jeg har, etter å ha hatt hund i nesten femten år, bestemt meg for å vente til jeg er ferdig med den heftigste småbarnsfasen før vi skaffer oss en ny. Jeg får rett og slett ikke til å ha hund sånn som jeg vil ha hund nå, særlig siden mannen er borte på kveldene stort sett hele uken. Da blir man jo nokså bundet til huset. Men dyr må jeg ha, så nå blir det en katt! Jeg gleder meg! For å bøte litt på at jeg er "husbunden" så mye har jeg fått tredemølle, kettlebell og litt annet utstyr sånn at jeg kan trene hjemmefra. I perioder er jeg superflink, mens det dabber ganske mye av i andre perioder, men jeg har i alle fall muligheten! Hvis dere er riktig så heldige kommer det nok noe treningsskryt i dagboken innimellom og! :nigo:

Vel, jeg får gå og late som jeg jobber. Synes alltid det blir sånn veldig halvhjertet når man stikker hodet innom jobben i ferier. Jeg har gjort mitt beste for å gjøre et godt innhugg i sjokoladeskålen her på kontoret da, det er jo noe!

Håper alle har hatt en strålende julefeiring og er klare for januar - ny start, lysere tider, vår, krokus og pollenallergi. Hurra! :nigo::nigo: Og velkommen hit!

 

Endret av lille_frosk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Så gøy med ny dagbok! og så fint å lese om livet ditt igjen! Du skriver så fint, og jeg kjenner så veldig godt igjen hvordan det er å ha en liten en i den alderen. Det er en fin alder :hjerte: 

 

Jeg har begynt å kopiere å lime inn i i et dokument fra min dagbok. Tungvindt, men :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2017 den 16.05, Weebs skrev:

Jaaaa! :nori:

:strix: 

På 27.12.2017 den 16.06, Leopanter skrev:

Hei! :vinke: Så koselig at du er tilbake! Jeg følger med videre, jeg, vettu :nigo:

 

Såå koselig, takk!

På 27.12.2017 den 16.35, A4-livet skrev:

Så koselig! Dagboken min har dabbet helt av, men koser meg med å lese andres :) 

Jeg har heldigvis kontorjobb igjen, da burde jeg klare å holde denne gående :ler: 

På 27.12.2017 den 17.31, Verdande skrev:

Hurra! :hoppe:

Du kan skrive ut dagboka som pdf, det er eneste måten å lagre på som jeg kjenner til! :)

Oh, lurt! Hvordan? 

På 27.12.2017 den 18.05, blomst12 skrev:

Så gøy å prøve på nummer to:) 

Ja! Og skrekkinngytende!

På 27.12.2017 den 19.03, Porcelain skrev:

Hurra :)

:hjerte: 

På 27.12.2017 den 19.29, Beccy87 skrev:

Jeg er med videre! :yvonne:

Hurra!!

På 27.12.2017 den 21.59, LilleMy1989 skrev:

Hurra :strix:

Det høres ut som dere har et herlig lite hjerte :hjerte:

 

Åh, det har vi virkelig!! Hun er helt spesiell! ( :ler: sa alle foreldre)

På 27.12.2017 den 22.21, Favole skrev:

:goodbye: 

Hello! :nigo: 

Helluuu! Takk for sist!

22 timer siden, Poppsilopp skrev:

Så gøy med ny dagbok! og så fint å lese om livet ditt igjen! Du skriver så fint, og jeg kjenner så veldig godt igjen hvordan det er å ha en liten en i den alderen. Det er en fin alder :hjerte: 

 

Jeg har begynt å kopiere å lime inn i i et dokument fra min dagbok. Tungvindt, men :P 

Takk søte du :hjerte: Håper jeg slipper kopier-lim!

 

Fra og med i morgen er jeg p-pillefri ... Hvis noen her kjenner meg på utsiden er det fint om det ikke er noe du snakker om :P

Hjelpe meg. Like deler angst og glede! Vi vet jo litt mer om hva vi går til, på godt og vondt .... :mynona::bond:

Til dere som har to - er det fint? Mest fint? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To er flott når begge er over 6 måneder gamle, haha! :P Jeg liker ikke litenbabytida, gjorde ikke det forrige gang, og gjorde det ikke denne gangen heller. Men litt eldre baby er kjempekoselig! Synes absolutt ikke to er som ti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Leopanter skrev:

To er flott når begge er over 6 måneder gamle, haha! :P Jeg liker ikke litenbabytida, gjorde ikke det forrige gang, og gjorde det ikke denne gangen heller. Men litt eldre baby er kjempekoselig! Synes absolutt ikke to er som ti.

Jeg liker ikke babytiden heller, det er noe jeg bare må gjennom for å få to barn liksom ... Men akkurat dette trengte jeg å høre! To er som ti er jo utrolig skremmende!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir lettere og lettere. Ja, litt søskensjalusi er det (en som ikke vil dele leker og en som ikke vil dele mamma), men de er veldig glad i hverandre. Og nå som minste er litt større er det lettere å gjøre ting sammen. Så to er som to (én og en halv det første halvåret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lille_frosk skrev:

 

Fra og med i morgen er jeg p-pillefri ... Hvis noen her kjenner meg på utsiden er det fint om det ikke er noe du snakker om :P

Hjelpe meg. Like deler angst og glede! Vi vet jo litt mer om hva vi går til, på godt og vondt .... :mynona::bond:

Til dere som har to - er det fint? Mest fint? 

Du og du! Dette blir jo bare bedre og bedre jo! :yvonne:

Så spennende! Hvor langt tid tok det sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Her vil jeg såklart følge med :hoppe: 

 

Så gøy med prøving på nummer to!! Krysser fingrene for at det går like fort denne gangen :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, så spennende :Nikke: og ja, det er mest fint med to. Særlig når de blir litt større (og minste ikke bare river ned alt som den største bygger osv :fnise:). Det har vært heftig innimellom, men nå som E nærmer seg to blir det bare lettere. Ser for meg det blir enda bedre når språket hennes kommer mer på plass og hun kan uttrykke seg ordentlig. Ingen ting er så deilig som å se gleden de har av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, A4-livet skrev:

Synes det blir lettere og lettere. Ja, litt søskensjalusi er det (en som ikke vil dele leker og en som ikke vil dele mamma), men de er veldig glad i hverandre. Og nå som minste er litt større er det lettere å gjøre ting sammen. Så to er som to (én og en halv det første halvåret)

Ååh, supert å høre! Det er jo naturlig med litt søskensjalusi, men sikkert tøft å stå i det mange ganger! Jeg er mest redd for å føle at vi ikke strekker til på noen fronter, at det bare blir negativitet og kaos og kjipe ting. Men jeg vet jo hvor utrolig glad jeg er for å ha søsken, og hvor viktige de er for meg, så jeg vil veldig gjerne ha to. Da må man jo bare få det til. Vi har innstilt oss på at i alle fall det første halvannet året blir knalltøft, og så kan vi heller bli positivt overrasket. Sånn hvis vi for eksempel får en sovebaby :tongue:

10 timer siden, Poppsilopp skrev:

Du og du! Dette blir jo bare bedre og bedre jo! :yvonne:

Så spennende! Hvor langt tid tok det sist?

Ja, fy søren! Det gikk plutselig litt fort i svingene her. Sist satt det på første forsøk, men jeg er innstilt på at det kanskje ikke blir sånn nå altså. 

1 time siden, kaffemor skrev:

Hei! Her vil jeg såklart følge med :hoppe: 

 

Så gøy med prøving på nummer to!! Krysser fingrene for at det går like fort denne gangen :nigo: 

Hurra! Gleder meg til dere også hiver dere med. Jeg så i dagboken din at du vil ha helsen på plass først, det skjønner jeg godt, men håper det blir snart!

37 minutter siden, Favole skrev:

Ooh, så spennende :Nikke: og ja, det er mest fint med to. Særlig når de blir litt større (og minste ikke bare river ned alt som den største bygger osv :fnise:). Det har vært heftig innimellom, men nå som E nærmer seg to blir det bare lettere. Ser for meg det blir enda bedre når språket hennes kommer mer på plass og hun kan uttrykke seg ordentlig. Ingen ting er så deilig som å se gleden de har av hverandre.

Ja, kjempespennende! Så godt å høre. De fleste takler jo det å ha to veldig greit, så jeg håper det gjelder for oss og! :fnise:

 

Ja - altså. Hvordan ble det plutselig sånn at vi begynner prøvingen allerede? 

Vi har hele tiden "visst" at vi ønsker oss to barn. I perioder, når det stod på som verst med L, kunne jeg begynne å grine bare av tanken på å måtte gjennom det en gang til - men selv ikke det gjorde at jeg ikke fortsatt ønsket meg to. Jeg har søsken selv, og er utrolig takknemlig for det. Jeg føler vi har et helt spesielt bånd - for å si det litt klissete - selv om vi i perioder ikke har så mye kontakt. Det er noe med den tryggheten, jeg vet at de er der for meg uansett om det skulle være noe. Dessuten er det fint å dele foreldre og oppvekst med noen. Ikke minst er det jo fint for oss, å ha to stykker er mye mer en familie for meg enn bare en. Men ja, innimellom kan jeg ikke helt forstå at det faktisk er mulig å få til å ha to barn!:hoho:

Vi har snakket litt vagt om å begynne prøvingen til sommeren, men jeg er litt sånn skrudd sammen at når vi først har bestemt oss for dette her kan vi like gjerne sette i gang - og en høstbaby er jo faktisk utrolig praktisk nå med de nye barnehagereglene! Da får man plass fra måneden barnet fyller ett år, jeg slipper en lang periode med ulønnet permisjon (orker ikke være like lenge hjemme neste gang!!), og kan heller jobbe redusert en periode etter barnehagestart. Det vil si - dersom det klaffer med en gang da. Det er jo ingen garantier for det! Foreløpig plan er å prøve nå i januar og februar, hoppe over mars (vil veldig gjerne prøve å unngå desember om det er mulig), og så ta det litt derfra. Men igjen, alt kan ikke planlegges, så vi får ta det litt som det kommer. 

For å være helt ærlig luftet jeg det som et veldig åpent forslag til mannen, og var forberedt på at han ville vente. Men da han plutselig var med måtte jeg jo bare hive meg rundt jeg og! :ler: Sist var jo prøvestarten planlagt i månedsvis, jeg sluttet på pillene lenge før, begynte på folat lenge før og var generelt ordentlig i modus. Denne gangen blir det litt mer "ta det som det kommer" (har begynt på folat i dag altså). Så får vi se hvordan det barker i vei! 

 

HJELP! Det føles skummelt. Noen ganger misunner jeg menneskene i eldre tider, der barna bare ble tatt imot etter hvert som de kom! 

 

Forresten, er det noen flere med nesten-toåringer som har merket at de plutselig opplever verden på en helt ny måte? Live har for eksempel blitt mye mer redd for ting, hun går og tenker lenge på ting hun har opplevd og er brått blitt engstelig for mer abstrakte ting og situasjoner som hun tidligere ikke la merke til på samme måte. I julen tullet mannen med at det var en apekatt i stua, og hjelpe meg så redd hun ble! Den så han virkelig ikke komme, men hun har lett etter denne apekatten i dagevis nå, og snakker MYE om den. Lille rare hjertet mitt. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at to er som to mesteparten av tiden, men det kommer helt sikkert an på hvilke to barn man får da. 
Uansett var overgangen fra 0 til 1 barn tusen ganger verre/større enn fra 1 til 2, tenk bare så mye mer proff du er nå når du får baby nummer to enn når du fikk L i armene for første gang! ;) 

Kjempe spennende med prøving allerede da! :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...