Gå til innhold

Hvordan det virkelig er i Smithsvenner


Lillesnuppa

Anbefalte innlegg

Har vært medlem selv i Smiths Venner. Jeg er en ung kvinne, så jeg kan skrive under på at jeg aldri opplevde oppfordring til skjørt og fletter eller andre strenge, konservative regler. 

Jeg forlot menigheten rett og slett fordi jeg synes kristendom generelt strider alt for mye imot min fornuft. Jeg fikk stadig vekk høre at fornuften sin skulle man undertrykke til fordel for tro. Det utsagnet i seg selv er jo i grunn latterlig. 

Jeg begynte da å lure på hvordan jeg skulle klare å tvinge meg selv til å tro på noe som stred med min fornuft, og fikk høre at tro var et valg. 

Jeg har aldri hørt om noen som klarer å plutselig bare velge å tro på helt obskure ting. "I dag velger jeg å tro på spøkelser". Man kan ikke velge å tro, det er noe man enten gjør eller ikke. Ellers er det selvbedrag. 

Jeg trorde fleste i  menigheten er gode mennesker som ønsker å forbedre seg selv og hjelpe andre, men jeg reagerer en del på den enorme oppfordringen til å stadig vekk ofre penger, fritid og arbeidskraft for "menighetens beste". Det må være noe som ikke stemmer helt når det sitter en ekstremt rik mann på toppen og bestemmer over en flokk og vil ha penger av dem. Det er ihvertfall ikke noe jeg ønsker å være en del av. 

Skal man ofre hele det korte, dyrebare livet sitt for et håp om at det finnes en Gud som vil lønne deg med et evig liv? Nei takk. Jeg vil heller bare leve som jeg ønsker, og deretter dø og forsvinne ut i intet. 

Jeg har ikke noe imot de som velger å være en del av menigheten så klart. Hvis du føler at den levemåten gir deg glede og mening, så kjør på. 

Anonymkode: 54ded...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forlot menigheten rett og slett fordi jeg synes kristendom generelt strider alt for mye imot min fornuft. Jeg fikk stadig vekk høre at fornuften sin skulle man undertrykke til fordel for tro. Det utsagnet i seg selv er jo i grunn latterlig. 

Slike utsagn kommer ofte fra dem som selv er usikker i sin tro og ofte verken kjenner eller vil kjenne Guds vilje, men heller vandrer i mørket. 

Dessverre er det mye overtro i kristne miljø, altså tro uten begrunnelse. Om en ikke kan gjøre for sin egen tro, hvordan skal en da åpne andres øyne til evangeliet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...