AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #1 Del Skrevet 26. desember 2017 Finnes det en regel for når man skal bruke «en» eller «et» om noe? Har en venn som ikke er norsk og hun blander mye. En bil Et hus Anonymkode: 327d7...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gobbledigook Skrevet 26. desember 2017 #2 Del Skrevet 26. desember 2017 hankjønn. hunkjønn og intetkjønn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #3 Del Skrevet 26. desember 2017 Hunkjønn: ei/en Hannkjønn: en Intetkjønn: et ..så var det det å vite om det er hunkjønn/hankjønn eller intetkjønn da Anonymkode: 55b16...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #4 Del Skrevet 26. desember 2017 En bil/bilen et hus/huset Anonymkode: 0e0da...9f6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #5 Del Skrevet 26. desember 2017 Det er ingen regel for hvilke ord som er hankjønn, hunkjønn og intetkjønn. Det er selvfølgelig bøyningregler for de respektive grammatiske kjønnene, men om substantivet kjøleskap er hankjønn, hunkjønn eller intetkjønn (bingo!) må man dessverre bare vite. I bokmål er det riktignok lov å droppe hunkjønn fullstendig, slik du også legger opp til i startinnlegget ved å ikke nevne "ei", så da kommer man i hvert fall litt nærmere. Det går an å droppe det i bestemt form også. For mange (ikke-bergensere) knyter det seg i magen av "jenten" og "hytten", men tillatt er det. En del dropper "ei", men bruker samtidig endelsen "-a" i bestemt form, f.eks. en jente - jenta. På sett og vis inkonsekvent, men lov og veldig utbredt en del steder i landet. Anonymkode: d57e4...d91 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 27. desember 2017 #6 Del Skrevet 27. desember 2017 Grammatikalsk kjønn er noe som bare må læres, det finnes dessverre ingen regler. Har man norsk som morsmål går det naturlig for de aller fleste. Lærer man norsk som fremmedspråk slik som din venn TS, må det pugges. Tilsvarende er det for nordmenn som skal lære seg andre språk, for eks. tysk. Jeg hadde tysk på ungdomsskolen og videregående, og husker at jeg måtte pugge hva som var rett kjønn på substantiver. Det kunne være fristene å bare bruke det samme som på norsk, men så enkelt var det ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 27. desember 2017 #7 Del Skrevet 27. desember 2017 Dette er noe av det vanskeligste med norsk for en som ikke er vokst opp med språket, kan ta lang tid å lære Er ingen skikkelig logikk i hva som er intetkjønn, se bare på svenskene, der er det helt annerledes med mange ord. "Ett nytt rekord!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #8 Del Skrevet 27. desember 2017 Vi bor begge i Bergen så hunkjønn trenger hun heldigvis ikke fokusere mye på 🙈 Men takk for svar, nå forstår jeg bedre. Er sikkert ikke så lett å lære seg når man må lære hvilket kjønn hvert enkelt substantiv har. Anonymkode: 327d7...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 27. desember 2017 #9 Del Skrevet 27. desember 2017 Jeg har inntrykk av at mange utlendinger som ikke behersker grammatikalsk kjønn, holder seg til hankjønn. Selv om det ikke er korrekt norsk, skjønner folk hva man mener likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #10 Del Skrevet 4. januar 2018 On 12/26/2017 at 12:38 PM, AnonymBruker said: Hunkjønn: ei/en Hannkjønn: en Intetkjønn: et ..så var det det å vite om det er hunkjønn/hankjønn eller intetkjønn da Anonymkode: 55b16...275 Jeg har vridd hodet ang det der altså! hvorfor er et skap intetkjønn, men en stol hankjønn? Veldig interessant Anonymkode: 3ddbe...5d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #11 Del Skrevet 4. januar 2018 On 27/12/2017 at 11:05 AM, Perelandra said: Grammatikalsk kjønn er noe som bare må læres, det finnes dessverre ingen regler. Har man norsk som morsmål går det naturlig for de aller fleste. Lærer man norsk som fremmedspråk slik som din venn TS, må det pugges. Tilsvarende er det for nordmenn som skal lære seg andre språk, for eks. tysk. Jeg hadde tysk på ungdomsskolen og videregående, og husker at jeg måtte pugge hva som var rett kjønn på substantiver. Det kunne være fristene å bare bruke det samme som på norsk, men så enkelt var det ikke. På tysk finnes det faktisk noen regler for dette, knyttet til endelsen på substantivet. Dessverre kan jeg ikke si at jeg vet om noe tilsvarende på norsk, det må rett og slett bare pugges. For nordmenn flest faller det naturlig med de aller fleste ord, men det gjør det helt klart vanskelig å lære språket. Anonymkode: 3508b...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 4. januar 2018 #12 Del Skrevet 4. januar 2018 Her jeg bor sier de et strikk, ikke EN strikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå