Gå til innhold

Erfaringer med letrozol noen ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som har prøvd letrozol tabelletter? Er første dag for meg idag, skal ta morning og kveld. Sjanse for graviditet større ved å ta slike hormontabeletter? 

Noen med gode/dårlige erfaringer? 

 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange tråder på dette fra før, men kan svare her også: For min del funka det ikke på enkel dose for å få eggløsning, men dobbel dose gjorde susen. Men jeg er ikke gravid (jeg har en litt sammensatt problematikk og skal starte opp med IVF på nyåret, skal sies).

Mitt beste råd: Pass på at du følges opp med blodprøve/UL for å sjekke at det funker, og ikke gå for lenge på det (det er ikke farlig, men har man ikke blitt gravid innen en viss tid er det ikke det som skal tid, tror 3-6 mnd er vanlig å prøve for graviditet). Ring inn til legen du går til for å høre resultatene av blodprøver, evt. spør om å få en time når de har kommet. Jeg gikk 6 måneder på enkel dose, 3 av disse var etter at blodprøvene viste at de ikke fungerte. Dette var pga en lege/spesialist som ikke gadd å si fra, evt. sjekket svarene. Så stå litt på krava og følg opp mye selv ;-)

Jeg sliter en del med bivirkningene, spesielt på dobbel dose. VELDIG hormonell, tidvis skikkelig uvel, verking i leddene med mer. Men det er jo veldig forskjellig fra person til person hvordan man reagerer.

Du kan bare spørre her eller sende en melding hvis du lurer på spesifikt angående Letrozol.

Ønsker deg lykke til, håper det klaffer for deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på Femar i tillegg til Letrozol - det er akkurat det samme. Massevis av tråder på dette temaet bare siste månedene, bruk Google.

Jeg fikk resept på Femar, hos apoteket fikk jeg beskjed at Letrozol var det samme, litt billigere og mye lettere å få tak i, så det er disse jeg går på. Hadde noen runder med Provera før Letrozol, er på andre runde Letrozol nå da første ikke klaffet. Ny oppfølging på nyåret.

Rosmerta over her er veldig bra, følg hennes råd, har lest svarene hennes på andre tråder om dette emnet, absolutt verd å lese og følge de rådene!

lykke til!

Anonymkode: 4b56a...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Søk på Femar i tillegg til Letrozol - det er akkurat det samme. Massevis av tråder på dette temaet bare siste månedene, bruk Google.

Jeg fikk resept på Femar, hos apoteket fikk jeg beskjed at Letrozol var det samme, litt billigere og mye lettere å få tak i, så det er disse jeg går på. Hadde noen runder med Provera før Letrozol, er på andre runde Letrozol nå da første ikke klaffet. Ny oppfølging på nyåret.

Rosmerta over her er veldig bra, følg hennes råd, har lest svarene hennes på andre tråder om dette emnet, absolutt verd å lese og følge de rådene!

lykke til!

Anonymkode: 4b56a...bcc

Jeg også hadde varierende effekt av enkel dose. Med dobbel dose har jeg hatt sikker - og tror - ganske bra el to ganger. Det har ennå ikke klaffet for meg. Venninnen min ble dog gravid på 3 forsøk. Hun fikk klokke-klare sykluser på 28 dager av letrozol så kanskje den hadde bedre virkning på henne. Jeg har ikke til vanlig mens og el av meg selv og da trengs d muligens mer til. 

Er nå mellom el og forventet mens på min 5 runde letrozol. Gyn sa også til meg at man ikke skal bruke det for lenge. Men gyn sa også at det ikke er uvanlig (for hvem som helst) å ha 10 pp med sikker el og ok andre faktorer uten at det klaffer. Så dersom det kun er el som er "problemet " for et par, og man har påvist el med letrozol skjønner jeg egentlig ikke hvorfor man da ikke kan holde på i 10-12 pp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Jeg har mensen hver måned, men syklus er alt fra 28-44 dager ca. Men gynolog mente jeg ikke får el av meg selv, ( negative blodprøver) Startet på tabellettene i går, morning å kveld skal eg ta. Fra dag 4-11. Idag kjenner jeg murring nede i livmor området, er det vanlig? Har også noen leddsmerter men leste det kunne være en bivirkning. 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode svar. Jeg har mensen hver måned, men syklus er alt fra 28-44 dager ca. Men gynolog mente jeg ikke får el av meg selv, ( negative blodprøver) Startet på tabellettene i går, morning å kveld skal eg ta. Fra dag 4-11. Idag kjenner jeg murring nede i livmor området, er det vanlig? Har også noen leddsmerter men leste det kunne være en bivirkning. 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Min erfaring er at det meste som kjennes "uvanlig" ut eller smerter er vanlig på Letrozol. Jeg vet ikke om du har lest pakningsvedlegget, men listen over mulige bivirkninger er ganske lang :-P Leddsmerter har jeg også, som sagt. Så kanskje murringene er tegn på EL? Håper det er det for din del, krysser fingrene ;-)

Jeg hadde ganske regelmessige EL før Letrozol, men etter at jeg begynte har jeg blitt enda mer regelmessig (27-28 dager uten unntak på Letrozol, 28-40 uten).

For mange er det dette som skal til, så hold motet oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg er på dag 3 nå, skal gå på tabellettene i 8 dager. Jeg har magesmerter, hodepine nå. Verket noe forferdelig i natt. Men rekner med dette er noe som hører til? Kortid bør jeg begynne å tempe for eggløsning ? 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg er på dag 3 nå, skal gå på tabellettene i 8 dager. Jeg har magesmerter, hodepine nå. Verket noe forferdelig i natt. Men rekner med dette er noe som hører til? Kortid bør jeg begynne å tempe for eggløsning ? 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Skrev jo feil, mente sykluser og ikke EL. Men tror du skjønte det 👍

Det du beskriver er helt normalt, jeg har hatt det på samme vis.

Nå tror jeg det varierer veldig når man får EL etter at man er ferdig på Letrozol, men for min del har jeg fått utslag på EL etter 6-7 dager. Men jeg ville kanskje tempet fra du er ferdig med tablettene første syklusen, for å være sikker?

Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på dag 5 idag, fikk mensen sist fredag 22 desember, men eg blør enda! Pleier ikke ha mensen så lenge, Max 5 dager . Er det letrozol som gjør at jeg blør enda? Er på dag 8 med mensen og er lei. Er det normalt at mensen blir mye lenger mer slike tabelletter? 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er på dag 5 idag, fikk mensen sist fredag 22 desember, men eg blør enda! Pleier ikke ha mensen så lenge, Max 5 dager . Er det letrozol som gjør at jeg blør enda? Er på dag 8 med mensen og er lei. Er det normalt at mensen blir mye lenger mer slike tabelletter? 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Jeg pleier å blø en stund (6-7 dager), men nå sist runde på Letrozol var det 8-9 dager. Så det er kanskje vanlig? Jeg har ikke tenkt så mye over det før nå 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosmerta skrev:

Jeg pleier å blø en stund (6-7 dager), men nå sist runde på Letrozol var det 8-9 dager. Så det er kanskje vanlig? Jeg har ikke tenkt så mye over det før nå 😉

OK, kanskje det er vanlig da? Jeg får smøre meg med tolmodighet. Hehe . Er så spent om det blir eggløsning på meg iløp av januar, ønsker så fælt en baby ☺️ Etter 3 år prøving gir letrozol meg litt håp igjen. 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

OK, kanskje det er vanlig da? Jeg får smøre meg med tolmodighet. Hehe . Er så spent om det blir eggløsning på meg iløp av januar, ønsker så fælt en baby ☺️ Etter 3 år prøving gir letrozol meg litt håp igjen. 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Mange som har suksess med letrozol, men bare vær nøye med å kreve oppfølging vedrørende om du får effekt. For å sjekke om det har det har effekt kan du enten ta innvendig ultralyd underveis , eller ta blodprøve en viss dag i syklus som gyn bestemmer dato. 

 

Det er mange kombinasjoner av dosering. Man kan forsøke enkel , dobbel, annenhver dag enkel og dobbel, og man kan også kombinere letrozol med sprøyter (eksempelvis annenhver dag letrozol og menopur). I tillegg er det mulig å følge opp på ultralyd hvor godt follikel er stimulert. Når den ligger på 18 så kan man få satt en otrivelle-sprøyte som stimulerer egget til å slippe. Mange muligheter. Det gjelder å bli stimulere riktig. Letrozol er med andre ord kjekk når det kun foreligger el-forstyrrelser og ikke aldre faktorer som dårlig sæd, endometriose , tette eggledere etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta blodprøve dag 22 har jeg fått beskjed om. Men jeg blør enda 😫 Blød siden 22 desember, dette er ikke normalt for meg, skal si at det er veldig lite( truseinnlegg er nok ) men tenker på om dette vil ødelegge sjansen for eggløsning ? Hvortid kan en rekne med å få el når ein bruker letrozol ? 

Om jeg ikke slutter å blø snart, bør jeg kontakte lege? 

Jeg er ferdig med tabellettene på torsdag, Kan det være sjanse for eggløsning etter pille slutt? Hva om jeg blør fortsatt etter pille slutt? Er heile "kuren" ødelagt da? 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ta blodprøve dag 22 har jeg fått beskjed om. Men jeg blør enda 😫 Blød siden 22 desember, dette er ikke normalt for meg, skal si at det er veldig lite( truseinnlegg er nok ) men tenker på om dette vil ødelegge sjansen for eggløsning ? Hvortid kan en rekne med å få el når ein bruker letrozol ? 

Om jeg ikke slutter å blø snart, bør jeg kontakte lege? 

Jeg er ferdig med tabellettene på torsdag, Kan det være sjanse for eggløsning etter pille slutt? Hva om jeg blør fortsatt etter pille slutt? Er heile "kuren" ødelagt da? 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Jeg ville nok hørt med lege om blødningen, men samtidig ville jeg nok uansett tatt blodprøven. Så har legen noe å gå på med tanke på plan videre.

Håper du finner ut av det, og lykke til ❤️👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ser jeg har lest feil på pakken med tabelletter. Isteden for torsdag skulle jeg avslutte tabellettene i går. Skal altså ikke ta flere, men jeg blør litt enda. ( brunt /mørk og litt lyst) sorry detaljer! Er så redd denne "kuren" gikk i vasken pga jeg blør hele tiden og enda. :-/ 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her igjen, 3 dager etter pillekuren, fikk jeg stikking på venstre side, varte 1/12 dag ca. Så vart det borte, har ikke kjøpt el tester ( redd det vil stresse meg mer ) jeg og sambo fikk beskjed om å ha samleie annen hverdag etter siste tabellett, det har vi gjort. Men jeg lurer på, hvortid kommer eggløsning ? Ikke merket noe eggløsningslim. Bare denne stikkingen som jeg aldri før har kjent. Kan jeg ha hatt eggløsning uten å vite det? Jeg anner ikke hvortid ikm er ( det er 16 dager siden første mensdag idag ) beklager mye spørsmål, håper på noen svar:-) 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har pleid å få EL ca 7 dager etter siste tablett på Letrozol (da på dobbel dose riktignok), så rådet om annenhver dag etter siste tablett er nok lurt å følge 👍 Når du vet om pillene har effekt (dvs. når du vet resultatet av blodprøvene), så ville jeg nok begynt med EL-tester for å se når den kommer.

Lykke til, igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk EL sent på letrozol. Rundt 10-12 dager etter siste tablett. Kjente d ved stikninger, slim etc.. etter el fikk jeg alltid vondt i puppene, bortsett fra denne gangen når jeg nå har testet positivt. Da kom ikke ømme pupper før rett ved/etter ikm. 

 

Ikke sikkert du får el med enkel dose. Mulig du må ha dobbel. En av månedene med enkel dose var el forsinket med en hel måned for Meg. Hvis ikke dobbel dose fungerer finnes det også kombinasjon med eksempelvis gonal f ; eller menopur -sprøyter og letrozol.  Den måneden da d klaffet for meg hadde jeg ganske sterke el-smerter , korsryggsmerter, og veldig mye el-slim. Du bør enten være god på å kjenne etter tegn på kroppen eller så vil jeg på det sterkeste anbefale å følge opp effekten av letrozol-dosene med ultralyder underveis og evt blodprøver.

 

det finnes mange behandlings-muligheter alternativt til ivf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg har i kveld hatt litt magesmerter og ved do besøket kom det litt slim ( minner om eggehvite) var ikke så mye. Vil da selve eggløsning komme innen 1-2 dager? ( lest på Google )? 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure om alt er som det skal ( i følge gynolog får ikke jeg eggløsning av meg selv. ) men om dette er eggløsning anner jeg ikke, men fy så dårlig eg er! Føler meg små kvalm, vondt i magen og helt stiv /ømt rundt eggstokkområde. Aldri merket noe slik tidligere, er dette normalt ? 

Anonymkode: 12cdb...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...