Gå til innhold

barnehageansatt bruker tegnspråk med barnet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet ditt går i barnehagen nå og er ikke ett år før juli har du mye større problemer enn at den lærer tegnspråk.

Anonymkode: 6b9a1...533

Barnet BLE ett i juli! 

 

Ts

Anonymkode: b645c...66a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, VinterSnø skrev:

Eller så er det fordi det er såpass vanlig at man antar at alle vet dette? 

Foreldre pleier å bli godt informert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Min datter lærte tegn/tale i bhg, fordi hun gikk på avdeling med en gutt med downs. Hun og denne gutten går nå på samme trinn på skolen, så glad for at alle han gikk i bhg med kan kommunisere med han, ser kun positive ting med at mitt barn kan tegn til tale. Hun har ikke hatt dårlig språkutvikling, eller motsatt.

Endret av morhjertegod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tøytigern said:

Foreldre pleier å bli godt informert. 

Kan godt være, barnet mitt har ikke startet i barnehagen enda så jeg vet ikke. Men vet at tegn til tale er veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Det er for at de yngste skal kunne kommunisere med tegn om de ikke kan uttrykke seg verbalt :) Veldig bra tiltak.

Ja, dette høres jo bare positivt ut, språk er språk, kommunikasjon lærer de uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingenting negativt med det. Det betyr jo ikke at de ikke lærer "vanlig norsk" samtidig. 

Anonymkode: a5cf1...b93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingenting negativt med det. Det betyr jo ikke at de ikke lærer "vanlig norsk" samtidig. 

Anonymkode: a5cf1...b93

Men det er ikke så lett for ts å forstå.

Anonymkode: 9b7c8...6d9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, VinterSnø skrev:

Kan godt være, barnet mitt har ikke startet i barnehagen enda så jeg vet ikke. Men vet at tegn til tale er veldig vanlig.

Ja, det er mere og mere vanlig og et godt hjelpemiddel. Også for foreldrene hjemme. Det er en bedre opplevelse både for barn og forelder, når barnet kan vise med noen tegn det han/ hun ikke klarer å si med ord, enda.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt vondt av deg nå TS. Du virker veldig lite opplyst, og når folk prøver å forklare tar du det ikke inn.

 Barnet lærer ikke tegnspråk, men de lærer å bruke tegn til forskjellige dagligdagse ting. Det kan være vanskelig for barn å uttrykke seg. Dette skaper stor uro, og igjen kan skape problemer. Feks biting, dytting osv. Det viktigste når barnet er så lite er ikke å snakke NORSK med perfekt tale, men å gjøre seg forstått.

Flere barn jeg kjenner har lært både språk, og tegn. Det helt normale barn som snakker NORSK. Barnet ditt kommer ikke til å bli døv eller stum bare fordi de ansatte i bhg hadde tegn for å være sulten, og trøtt. Du får ta en prat med bhg hvis dette er boe som plager deg. Bare prøv i det minste å forstå at dette beriker barn i bhg, og hemmer de ikke til å snakke. 

Det blir som å si at alle barn som blir trillet i barnevogn som baby ikke kan gå. Det å lære seg språk står så sterkt i oss, og det er når man er så små at det er perfekt tid å lære flere språk. Noen ganger kan det litt lenger tid å beherske flere språk, som igjen er ganske logisk. Men det at barnet ditt ikke skal kunne snakke fordi det har noen andre metoder å uttrykke seg før språket er på plass finnes ingen bevis.

Prøv heller å skaff deg kunnskap i stede for å bestemme deg for at sånn er det. Barnet ditt er 1 år. Det er naturlig at språket er begrenset i den alderen.

Anonymkode: b98a6...a10

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får litt vondt av deg nå TS. Du virker veldig lite opplyst, og når folk prøver å forklare tar du det ikke inn.

 Barnet lærer ikke tegnspråk, men de lærer å bruke tegn til forskjellige dagligdagse ting. Det kan være vanskelig for barn å uttrykke seg. Dette skaper stor uro, og igjen kan skape problemer. Feks biting, dytting osv. Det viktigste når barnet er så lite er ikke å snakke NORSK med perfekt tale, men å gjøre seg forstått.

Flere barn jeg kjenner har lært både språk, og tegn. Det helt normale barn som snakker NORSK. Barnet ditt kommer ikke til å bli døv eller stum bare fordi de ansatte i bhg hadde tegn for å være sulten, og trøtt. Du får ta en prat med bhg hvis dette er boe som plager deg. Bare prøv i det minste å forstå at dette beriker barn i bhg, og hemmer de ikke til å snakke. 

Det blir som å si at alle barn som blir trillet i barnevogn som baby ikke kan gå. Det å lære seg språk står så sterkt i oss, og det er når man er så små at det er perfekt tid å lære flere språk. Noen ganger kan det litt lenger tid å beherske flere språk, som igjen er ganske logisk. Men det at barnet ditt ikke skal kunne snakke fordi det har noen andre metoder å uttrykke seg før språket er på plass finnes ingen bevis.

Prøv heller å skaff deg kunnskap i stede for å bestemme deg for at sånn er det. Barnet ditt er 1 år. Det er naturlig at språket er begrenset i den alderen.

Anonymkode: b98a6...a10

Ja, det hemmer dem slett ikke. Det hjelper dem faktisk å snakke mere. De kan bruke tegn og eksperimentere med lyder, samtidig. Det å bruke verbalt språk er så grunnleggende for mennesker at de vil begynne å snakke så raskt de kan. Før det er det vanlig at ungene bruker fakter, noe pedagogene jo gjør nytte av.

Det er også merkelig, vil jeg påstå, at TS ikke lar seg merke med at det er betryggende å vite at de som jobber i barnehagen gjør hva de kan så hennes barn skal bli forstått, når det vil uttrykke et behov eller ønske. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er tegn til tale? De snakker med tegn ja, har også sett at barnet mitt har brukt tegn. Jeg vil jo at barnet skal lære vanlig språk, ikke tegnspråk!

ts

Anonymkode: b645c...66a

Tegn til tale hjelper på språkutviklingen. Det er ikke slik at fordi barnet kan tegn til tale så vil det aldri snakke vanlig. Det er god støtte og hjelp for verbalt språk. Mange bhg ansatte går kurs i dette nettopp fordi det er så bra. Mye uønsket oppførsel hos barn er pga frustrasjon over å ikke få uttrykt det de vil formidle, så med et slikt hjelpemiddel får du et mer harmonisk barn. Du burde lære deg det selv. Finnes enkle lærebøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja de snakker samtidig med tegnspråket, men hvorfor ikke fokusere på å lære et helt normalt barn vanlig norsk? Jeg skjønner ikke. Dette er et helt vanlig barn, med helt vanlig utvikling i språket. Jeg vil ikke at tegn skal være det språket som læres barnehagen.

ts

Anonymkode: b645c...66a

Så du bruker ikke billedbøker som visuell støtte heller? Det handler om å gi barnet flere knagger å henge språket på. Tegn og bilder blir mye brukt i språkinnlæring. Tegn til tale er en berikelse for barnet, ikke en erstatning for talespråk. Med en ettåring nytter det ikke å gjenta samme ordet mange ganger, men ved å lage knagger for barnet ved hjelp av tegn og/eller bilder blir det enklere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg har sett at barnet mitt har brukt tegn, så det er ikke sant. 

 

TS

Anonymkode: b645c...66a

I den verden vi lever i dag, så er det barna med best og flest språkkunnskaper som vil klare seg best i livet. Jeg antar at det er noe du ønsker for ditt barn?

Var jeg deg så ville jeg ikke bekymret meg over at barnet ditt lærer flere språk å kommunisere med. Tvert imot ville jeg vært kjempestolt og glad for at barnet fikk denne muligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt! Du må bare være positivt til det og tenke at barnet ditt lærer et nytt språk som de kanskje kan bruke senere i livet. 

Hvis det er et barn i barnegruppen som trenger tegnespråk så blir alle inkludert så de klarer å forstå dette barnet. Vi ser hvor viktig det er med lek og vennskap i barnehagen! Som de andre sier så kan det være tegn til tale og ja, det støtter språkutviklingen. 

Jeg var så heldig som fikk lært meg noen av disse i praksis. Har vært veldig nyttig når det har kommet til kommunikasjon, relasjonsbygging og samspill. 

Hilsen kommende pedagog! 1 semester igjen 😁

Endret av LoL1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er positivt at barnet ditt lærer tegn til tale, men synes det er rart hvis det ikke står omtalt i noen form for plan. Er vanlig at barna bruker litt tegn til tale ifb med sanger, men hvis dette brukes aktivt av en ansatt er det kanskje greit å spørre hva som skjer hvis barnet bruker tegn for å kommunisere tilbake. Hvis barnet ditt prater i tillegg er det greit, men hvis det kun bruker tegn, vil de andre ansatte kunne tegn til tale og kunne forstå hva barnet prøver og si? Vil barnet kunne bli frustrert hvis ansatte eller du som mor ikke skjønner tegnene?

Men dette trenger ikke være noe problem. Snakk med styrer eller pedagogisk leder. Si at det du har observert at det brukes tegn, at du synes det er interessant og sikkert lærerikt, og samtidig kan du på en høflig måte problematisere det jeg nevnte.

Anonymkode: 27901...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest chisandra
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hittill bare observert, men jeg tror jeg må si noe snart. En ansatt i barnehagen bruker tegnspråk når hun snakker med barnet mitt. Dette er et helt normalt barn uten hørselsproblemer. Er det normalt? hvorfor gjøres dette? Jeg syntes ikke det er greit. Vil jo ikke at barnet skal bli avhengig av det :( 

Anonymkode: b645c...66a

Er det ikke bare kult at ungen din lærer litt tegnspråk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stjernekikkeren skrev:

Har ikke barn, så ikke halshugg meg, men.... Er ikke dette i såfall bare en berikelse for barnet å lære litt av et tegnspråk? Regner med at det fortsatt snakkes i barnehagen med andre ansatte og barn, så det forstyrrer vel ikke noe.

Det kommer ann på barnets alder.

Hvis barnet ikke prater fra før så vil det faktisk være hemmende for språkutviklingen.

Anonymkode: 68804...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ann på barnets alder.

Hvis barnet ikke prater fra før så vil det faktisk være hemmende for språkutviklingen.

Anonymkode: 68804...942

Nei, det er motsatt. TTT gjør det LETTERE å kommunisere og støtter oppunder språkutviklingen 

Anonymkode: 76131...9d8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...