Gå til innhold

barnehageansatt bruker tegnspråk med barnet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er tegn til tale? De snakker med tegn ja, har også sett at barnet mitt har brukt tegn. Jeg vil jo at barnet skal lære vanlig språk, ikke tegnspråk!

ts

Anonymkode: b645c...66a

Tegn til tale: man gjør tegn (kan være tegnspråk, eller tegn man selv har diktet opp så lenge man er konsekvent) samtidig som man snakker. Dette vil bare forbedre ditt barns evne til å lære vanlig språk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet ble ett i juli, har ikke lagt merke til andre barn, men det er mulig det brukes med andre barn. 

Jeg ønsker ikke at det skal brukes tegn, jeg vil at barnet skal lære vanlig norsk.

 

ts

Anonymkode: b645c...66a

Du virker som verdens beste mamma, en god mamma ønsker vel at barnet skal få så mye berikelse som mulig - tegnespåk er gull verdt!

Anonymkode: 9a0a4...c28

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig å bruke i barnehagen. Se på det som en ressurs, barnet ditt får garantert ikke forsinket talespråk av den grunn, tvert i mot!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du reagerer. Spør pedleder, kanskje de har en god grunn. Dersom de bruker tegn til tale på småbarna syns jeg det er rart at de ikke informerer foreldrene om dette.

Anonymkode: f81d3...f4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sisti skrev:

Tegn til tale: man gjør tegn (kan være tegnspråk, eller tegn man selv har diktet opp så lenge man er konsekvent) samtidig som man snakker. Dette vil bare forbedre ditt barns evne til å lære vanlig språk. 

Ja de snakker samtidig med tegnspråket, men hvorfor ikke fokusere på å lære et helt normalt barn vanlig norsk? Jeg skjønner ikke. Dette er et helt vanlig barn, med helt vanlig utvikling i språket. Jeg vil ikke at tegn skal være det språket som læres barnehagen.

ts

Anonymkode: b645c...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du virker som verdens beste mamma, en god mamma ønsker vel at barnet skal få så mye berikelse som mulig - tegnespåk er gull verdt!

Anonymkode: 9a0a4...c28

Men barnet kan jo ikke snakke ordentlig enda, hvorfor folkuserer de ikke på å lære muntlig norsk? Det må jo være det beste.

ts

 

Anonymkode: b645c...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Kanskje denne barnehagen har et barn som må bruke tegn til tale?? Da er det jo viktig at barna lærer dette, så de kan kommunisere med dette barnet som kanskje ikke hører/ snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet ble ett i juli, har ikke lagt merke til andre barn, men det er mulig det brukes med andre barn. 

Jeg ønsker ikke at det skal brukes tegn, jeg vil at barnet skal lære vanlig norsk.

 

ts

Anonymkode: b645c...66a

Som jeg sa før i tråden, så tror jeg du ville ha nytte av å snakke med styrer i barnehagen om disse tingene. Så kan de forklare årsaken og du kan fortelle om ditt syn.

Jeg vil tro det er en årsak til det. Nemlig at i en barnehage der barna er uten foreldrene og skal forholde seg til flere voksne er det trygghet i å kunne gjøre seg forstått og forstå, selv om språkutviklingen ikke har kommet langt. Så unngår barna å være redde og frustrerte fordi de ikke får uttrykt sine behov eller skjønner hva som foregår. Det er viktig for barn å oppleve at den voksne forstår dem. Så noen pedagoger lærer barna tegn for ting, så de får uttrykt seg. Da unngås redsel, tårer og trassing. De voksne kan bekrefte dem og hjelpe dem å få uttrykt seg. Det er en trygghet også for at de oppfatter barnas behov og ønsker, når barna ikke har tydelige ord og setninger.

En annen ting er at ungene lærer språk selv om tegnene brukes en kort periode. De lærer setningen ved å høre at den blir sagt mens de forstår hva den betyr. Etterhvert kan de helt glemme disse tegnene, hvis de ikke bruker dem, mere.

Hvis ditt barn bruker tegn for å bli forstått hjemme, så må du snakke med barnehagen, så dere kan få til et samarbeid, så du kan snakke problemfritt med barnet ditt. Barnets behov kommer uansett først. Ikke dine behov eller frykt for tegnspråk.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, VinterSnø skrev:

Tegn til tale gjør at de lærer å snakke fortere og får bedre språkforståelse, er ikke det noe du ønsker for ditt barn?

Så ved å lære et annet tegnspråk så blir barnet bedre i muntlig norsk? det høres jo veldig rart ut. Det er jo norsk de skal lære...

Ts

Anonymkode: b645c...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men barnet kan jo ikke snakke ordentlig enda, hvorfor folkuserer de ikke på å lære muntlig norsk? Det må jo være det beste.

ts

 

Anonymkode: b645c...66a

Fordi ved å lære tegn til tale vil det lettere og bedre lære seg muntlig norsk! Det er et verktøy for å bli BEDRE i språk. Ønsker du at barnehagen skal forskjellsbehandle ditt barn slik at ditt barn får en ulempe språkmessig i forhold til de andre barna? 

Mitt barn er like gammelt som ditt, og går dessverre i en barnehage der dette ikke praktiseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men barnet kan jo ikke snakke ordentlig enda, hvorfor folkuserer de ikke på å lære muntlig norsk? Det må jo være det beste.

ts

 

Anonymkode: b645c...66a

Tegn til tale er et hjelpemiddel for å kommunisere. Det er mye enklere for små barn å utføre et tegn riktig, enn å sette sammen mange vanskelige lyder for å danne et ord. Det er kjempebra at barnehagen bruker tegn til tale! Det er en styrke for barna. Jo mer de kommuniserer, jo bedre er det. De lærer selvfølgelig norsk! Slapp helt av. Som sagt er tegnene bare et hjelpemiddel. Synes du virker noe aggressiv/forutinntatt i innleggene dine. Anbefaler deg å lese deg opp på tegn til tale, eller få noen i barnehagen til å forklare det for deg. (Spør helst i en mye vennligere tone enn du har i innleggene her) 

Anonymkode: 48cf3...42b

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så ved å lære et annet tegnspråk så blir barnet bedre i muntlig norsk? det høres jo veldig rart ut. Det er jo norsk de skal lære...

Ts

Anonymkode: b645c...66a

Helt riktig. De kobler lettere tegn enn tale, og når de har forstått tegnene er veien kort til tale. Og tegnene kommer jo aldri uten tale.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så ved å lære et annet tegnspråk så blir barnet bedre i muntlig norsk? det høres jo veldig rart ut. Det er jo norsk de skal lære...

Ts

Anonymkode: b645c...66a

Hvis man vet litt om hvordan hjernen fungerer er det ikke så rart. Hva med å lese deg opp på språkutvikling, eller spørre, i stedetfor å bare gjøre helt feil antakelser basert på kunnskapsløshet? 

Anonymkode: aa142...ac0

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, VinterSnø skrev:

Tegn til tale gjør at de lærer å snakke fortere og får bedre språkforståelse, er ikke det noe du ønsker for ditt barn?

Jeg ønsker at barnet skal lære norsk, det er ikke viktig at det skjer fortest mulig, helt vanlig utvikling holder lenge for oss, jeg vil bare at barnet skal snakke muntlig norsk og ikke tegnspråk.

 

ts

Anonymkode: b645c...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ved å lære et annet tegnspråk så blir barnet bedre i muntlig norsk? det høres jo veldig rart ut. Det er jo norsk de skal lære...

Ts

Anonymkode: b645c...66a

De lærer jo norsk, med mindre pedagogen konsekvent snakker et annet språk enn norsk. Barnet hører en setning mens de får innholdet forklart med tegn ungen allerede forstår. Da lærer ungen seg å si ordene. De oppfatter fort hvordan de skal uttale ord og setninger, når de hører det sagt og får hjelp av små tegn til å skjønner hva ordene betyr.

I barnehagen er det så mange unger at pedagogene ikke kan lære seg å tyde hvert enkelt barn sin utydelige tale. Da hjelper det å lære et barn å gi et tegn feks for at de er sulten, tørst eller er redd.

Dette er viktig for barnehagene, nå som barna starter der tidligere og tidligere. Et barn som ikke kan snakke forstår enda ikke ord. Men de skjønner det de kan se med øynene og lærer språket mens de hører ordene for det de ser.

Endret av Tøytigern
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men barnet kan jo ikke snakke ordentlig enda, hvorfor folkuserer de ikke på å lære muntlig norsk? Det må jo være det beste.

ts

 

Anonymkode: b645c...66a

Fordi så små barn i hovedsak uttrykker seg gjennom fakter og mimikk. Om jeg har forstått rett, så fungerer tegnene både som en slags overgang mellom dette og verbalspråk/talespråk, og som en berikelse i deres litt begrensede språkunivers. Pedagogene som bruker dette, opplever at tegn forenkler og utvider språk- og kommunikasjonsutviklingen hos småbarna. Tegn fungerer kanskje som en ekstra hjelp til å forstå verbalspråket og hvordan bruke det. Jeg kan dessverre ikke mye om det, men pedagogene i min barnehage er svært fornøyd på alle måter. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...