AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #1 Del Skrevet 18. desember 2017 Tenker på setninger hvor ordet brukes i å jobbe mot noe man ønsker å oppnå. F.eks "jobbe mot et VM-gull". Et ønske om å komme nærmere, eller nå et mål. Men ordet brukes også i setninger hvor man er motstander av noe. "Vi jobber aktivt mot rasisme". Dvs man ønsker å forkjempe det. Heter det egentlig: "Vi jobber aktivt imot rasisme?" Noen setninger gjør det tydelig om det jobbes for eller i mot noe, mens andre setninger blir jeg ikke klok på om det ønskes å jobbe for eller mot. Kan noen hjelpe meg og se litt mer logisk på dette? Jeg er tydeligvis veldig forvirret av noe som for andre sikkert er helt logisk Anonymkode: 709b4...e2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 18. desember 2017 #2 Del Skrevet 18. desember 2017 Det er ikke logisk for meg heller, om det skal være noen trøst. Som regel burde setningene rett og slett skrives om, fordi det kan forstås på to ulike måter. Etter min oppfatning er det ikke god språkføring hvis det er slik at uvanlig mange kan misforstå noe, selv om det muligens er aldri så «korrekt» formelt sett. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med annet enn å støtte deg i at «mot» kan opptre tvetydig, og at det ikke er flaut å spørre den som har skrevet det hva h*n egentlig mener, med mindre man har noen tegn som kan hjelpe til i fortolkningen. Å jobbe mot noe kan jo, som du sier, både bety å komme noe imøte på en positiv måte og å motarbeide noe. I tillegg til å fortolke det ut fra sammenhengen, kan man også noen ganger se betydningen utfra hvem som er «avsender» av uttrykket. En setning som «Vi jobber mot mer kristen forkynning i norsk skole» vil f.eks forstås på helt ulike måter avhengig av om det er Human-etisk forbund eller om det er Misjonssambandet som har sagt det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #3 Del Skrevet 18. desember 2017 Jeg tror bruken av ordet "mot", som mange ting, kommer litt av engelsk og hvordan vi bygger opp setninger. På engelsk bruker man jo enten "towards" eller "against" hyppig, og ofte brukes "mot" som en direkte oversettelse av "towards". Det er som du sier slik at "mot" kan brukes om noe man vil oppnå, og da som regel et konkret mål. Jeg ville nok ikke heller sagt at noen jobber "mot en VM-medalje". Det er heller ikke noe man helt konkret kan garantere seg ved riktig innsats. Det er riktigere å si "tar sikte på" eller "trener med formålet å oppnå" el.l. Mange synes vel at det å jobbe "mot" noe høres mer ambisiøst og drevent ut, enn å jobbe "for" noe, som er litt vagere. Gjengen som jobber mot et gitt resultat ser jeg for meg som mer gira, mens de som jobber for noe er litt mer underskriftskampanje og matchende T-skjorter Jeg signerer ellers Ullvott over - er det tvil om hva som menes, så er det ikke god språkføring. Anonymkode: 5323c...586 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #4 Del Skrevet 18. desember 2017 Takk for tilbakemeldingene fra dere. Jeg ble både litt overrasket og lettet over at flere stusser over dette. Jeg har ikke sett debatten tidligere, dermed tenkte jeg at jeg var alene om å være forvirret Jeg smilte godt og nikket da du @Ullvott skrev: «Vi jobber mot mer kristen forkynning i norsk skole» vil f.eks forstås på helt ulike måter avhengig av om det er Human-etisk forbund eller om det er Misjonssambandet som har sagt det " Prakteksempel! Anonymkode: 709b4...e2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #5 Del Skrevet 18. desember 2017 Forskjell på mot og i mot. Mange surrer med dette. Anonymkode: 80b1d...a16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #6 Del Skrevet 18. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forskjell på mot og i mot. Mange surrer med dette. Anonymkode: 80b1d...a16 For det første: Det heter ikke "i mot", det heter "imot". For det andre: Det er ingen forskjell. "Kjerringa imot strømmen" og "Kjerringa mot strømmen" er den samme dama. Anonymkode: 13d3b...a0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #7 Del Skrevet 24. desember 2017 Bedre å bruke FOR dersom det er noe man vil oppnå. Eks: jobbe FOR mer kristen forkynning :-) Anonymkode: c0879...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå