Gå til innhold

Hvorfor er vi alene?


stan

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jorden er logisk, solsystemet er logisk etc. Det er det samme i hele universet, kosmos betyr jo også orden, det motsatte av kaos. Det samme gjentar seg over alt, soler, planeter, solsystemer, galakser, det finnes også gjentagelse av jorden, mange lignende jordplaneter, så dette betyr at det også finnes liv. (Ikke det at en planet må se ut som jorden for at det skal være liv og sivilisasjoner der altså.)

Men de har jo vært her, og er her stadig, blir oppdaget hele tiden, men myndighetene fastholder at det er en værballong.

Anonymkode: 088dc...d22

Du må huske på at ingenting av dette har du funnet ut av deg selv. Alt er basert på usikre kilder og ting du har lest og sett, skrevet og laget av andre som ikke vet noe mer enn deg. Du har bare laget deg noe du tror er sant oppe i hodet ditt.

Ordene kosmos og kaos representerer motpoler. Dette er ikke gjeldende i universet.

Anonymkode: 14a1a...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje vi er så ordinære og kjedelige som rase, at det finnes hundretusener, kanskje millioner maurtuer/kloder lik vår der ute, bare for langt unna for kontakt, og derfor gidder ikke høyteknologiske og mer utviklede aliens bry seg med oss. Vi er rett og slett irrelevante. 

Anonymkode: 84b77...034

Det er mulig at vi er såpass uinteressante. Men hvorfor ser vi ikke dem? Dessuten er det jo nok at et nysgjerrig eller ulydig individ tar kontakt eller gjør noe tilsvarende. 

Selv om de ikke synes vi er relevante, er ikke det noen forklaring på hvorfor vi ikke ser dem.

Men det er jo ganske enkelt fordi det er ingen der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, stan said:

Men det forklarer ikke hvordan massevis av utenomjordiske kan besøke jorden stadig, og tillater at myndighetene holder det skjult. Hva er logisk med det? 

Har man teknologi og kunnskap til å reise mellom stjernene, hvorfor vil man da holde seg skjult? Forklar hva som er logisk med det? 

Det tror jeg ikke du kan. Fordi det er ingen. Vi mennesker er de eneste intelligente vesener i hele universet. 

Dette har ingenting med det jeg sier å gjøre at universet er logisk oppbygd og at alle ting inkludert liv gentar seg.
Og jeg vet ikke hvordan myndighetene eller de utenomjordiske tenker.

Og mener du at vi er alene, eller bare diskuterer du for å diskutere det?

Anonymkode: 088dc...d22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ingenting med det jeg sier å gjøre at universet er logisk oppbygd og at alle ting inkludert liv gentar seg.
Og jeg vet ikke hvordan myndighetene eller de utenomjordiske tenker.

Og mener du at vi er alene, eller bare diskuterer du for å diskutere det?

Anonymkode: 088dc...d22

At universet er logisk oppbygd er gir jo ikke automatisk at det finnes utenomjordiske intelligente vesener. Det logiske kan like gjerne være at det er kun oss.

Vi vet jo ganske mye om hvordan myndighetene tenker og oppfører seg, derfor er det rimelig usannsynlig at utenomjordiske kan besøke jorda uten at det blir alment kjent. Dessuten vil et romskip være en ganske enkel sak for kometjegerne å få øye på. 

Men jeg tror ikke du vet dette, men bare slenger ut tomme påstander.

Jag mener at teorien om at vi er alene er den beste løsningen på Fermis paradoks.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, stan skrev:

Det er mulig at vi er såpass uinteressante. Men hvorfor ser vi ikke dem? Dessuten er det jo nok at et nysgjerrig eller ulydig individ tar kontakt eller gjør noe tilsvarende. 

Selv om de ikke synes vi er relevante, er ikke det noen forklaring på hvorfor vi ikke ser dem.

Men det er jo ganske enkelt fordi det er ingen der ute.

Er det så lett å få tak i høyteknologisk utstyr på jorda for et nysgjerrig eller ulydig individ? De som har tilgang til slikt svært kostbart utstyr er som oftest spesialtrent og spesielt autorisert til å ha tilgang til og bruke det. : ) 

Er ikke lett å se noe ute i universet. Vi snakket om størrelse på mindre enn et støvfnugg så lenge det ikke er i nabolaget. Det er heller rart om vi ser noe, enn at vi ikke gjør det. 

2336311_orig.jpeg

 

2336311_orig.jpeg

Anonymkode: 84b77...034

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det så lett å få tak i høyteknologisk utstyr på jorda for et nysgjerrig eller ulydig individ? De som har tilgang til slikt svært kostbart utstyr er som oftest spesialtrent og spesielt autorisert til å ha tilgang til og bruke det. : ) 

Er ikke lett å se noe ute i universet. Vi snakket om størrelse på mindre enn et støvfnugg så lenge det ikke er i nabolaget. Det er heller rart om vi ser noe, enn at vi ikke gjør det. 

2336311_orig.jpeg

 

2336311_orig.jpeg

Anonymkode: 84b77...034

Jeg har selv eid flere teleskoper, og kjenner mange som har svært solide teleskoper. De er fritt tilgjengelige for alle å kjøpe. Det er utrolig spennende å faktisk se Saturns ringer selv, eller Jupiters måner.  Noe av det mest fantastiske var kometen Hyakutake for snart 20 år siden, som ble oppdaget av en amatør i Japan.
Den ganske kjente kometen Hale-Bopp ble oppdaget av amatørene Alan Hale og Thomas Bopp. Og senest i fjor filmet to amatører en komet som traff Jupiter, uten at NASA eller noen av de "proffe" hadde registrert det. 

Det er ikke lett å skjule noe i verdensrommet, man vet aldri når noen ser i din retning.

Samtidig vet vi at NASA nettopp oppdaget et solsystem ca 2500 lysår unna. Vi har nå utstyr som lar oss finne planeter langt unna. 

I løpet av noen år vil det være på plass utstyr som lar oss analysere atmosfæren til exoplaneter. Både ESA, Japan og Kina har tilsvarende planer. 

Så at det ikke finnes rom-farende sivilisasjoner i vårt nærmeste nabolag i galaksen er så godt som bevist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.12.2017 den 16.16, stan skrev:

Jeg har selv eid flere teleskoper, og kjenner mange som har svært solide teleskoper. De er fritt tilgjengelige for alle å kjøpe. Det er utrolig spennende å faktisk se Saturns ringer selv, eller Jupiters måner.  Noe av det mest fantastiske var kometen Hyakutake for snart 20 år siden, som ble oppdaget av en amatør i Japan.
Den ganske kjente kometen Hale-Bopp ble oppdaget av amatørene Alan Hale og Thomas Bopp. Og senest i fjor filmet to amatører en komet som traff Jupiter, uten at NASA eller noen av de "proffe" hadde registrert det. 

Det er ikke lett å skjule noe i verdensrommet, man vet aldri når noen ser i din retning.

Samtidig vet vi at NASA nettopp oppdaget et solsystem ca 2500 lysår unna. Vi har nå utstyr som lar oss finne planeter langt unna. 

I løpet av noen år vil det være på plass utstyr som lar oss analysere atmosfæren til exoplaneter. Både ESA, Japan og Kina har tilsvarende planer. 

Så at det ikke finnes rom-farende sivilisasjoner i vårt nærmeste nabolag i galaksen er så godt som bevist. 

Håper jeg får råd til å kjøpe meg et skikkelig teleskop en dag. Er på min bucketlist å få se slikt selv. Må vel få meg råd til utsikt først også. 

Anonymkode: 84b77...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper jeg får råd til å kjøpe meg et skikkelig teleskop en dag. Er på min bucketlist å få se slikt selv. Må vel få meg råd til utsikt først også. 

Anonymkode: 84b77...034

Sjekk om det finnes en astronomisk forening i nærheten av der du bor.

De har gjerne bra utstyr og vet om de beste stedene. 

De første gangene er det også veldig greit å ha med seg noen som har peiling. Da slipper man å streve med utstyr, og kan bare nyte det de finner å kikke på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ikke alene. Men tanken har vært der; "hva om vi faktisk ER alene"? En skummel tanke, men jeg tror ikke det er sant.

Hva om de gjør seg synlige men menneskene avfeier det? For noen år siden var det mye stjerneskudd på himmelen. Jeg og en venn så noen lys som bevegte seg sakte over himmelen, i ben retning. Det var veldig rart. Hva om det faktisk var flere ufoer den natten men menneskene avfeide det med "rart stjerneskudd", "sikkert noe...". Det var forresten ikke fly eller noe sånt.

Anonymkode: d84c4...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle teorier som prøver å svare på dette spørsmålet, så er teorien om at vi er alene den minst sannsynlige spør du meg. 

Jeg syns det høres mest sannsynlig ut at den etablerte makten i galaksen har som en policy at de lar nye livsformer utvikle seg i fred. Forhåpentligvis stepper de inn hvis de ser det går til helvete:)

 

Anonymkode: 806cf...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2017 den 14.33, stan skrev:

Hvorfor kan vi ikke se noen aliens? Dette kalles ofte Fermis paradoks. 

Men hva om det ikke er noen? At vi er den eneste intelligente sivilisasjonen. 

Hva betyr det? Hva sier det om universet? 

Kan jo tenkes at sivilisasjoner som blir avanserte utsletter hverandre i krig.

Anonymkode: 74b3a...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jo tenkes at sivilisasjoner som blir avanserte utsletter hverandre i krig.

Anonymkode: 74b3a...f7e

Noen ja, men ikke alle. Det ligger ikke i livsformers natur å utslette hverandre til stadighet. 

Anonymkode: 088dc...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo tenkes at sivilisasjoner som blir avanserte utsletter hverandre i krig.

Anonymkode: 74b3a...f7e

Det er et av forslagene til løsning på Fermis paradoks. Men at alle sivilisasjoner gjør det, og helt utsletter seg selv virker heller ikke veldig trolig. 

Det kan jo være at det er en eller annen form for teknologisk eller fysisk oppdagelse som utsletter alle teknologiske arter. 

Det var jo enkelte som var redd for at atombomben ville starte en kjedereaksjon som ville utslettet hele jorden. 

Hvis vi har en virkelig slik hendelse like foran oss som er uunngåelig i utforskningen av feks subatomiske partikler, så må det skje før kolonier i rommet er etablert. 

 Grunnen til at vi ikke har etablert kolonier i rommet er jo politiske mer enn teknologiske. 

Det er jo veldig rart om alle sivilisasjoner gjør dette helt likt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 19.12.2017 den 2.01, AnonymBruker skrev:

Noen ja, men ikke alle. Det ligger ikke i livsformers natur å utslette hverandre til stadighet

Anonymkode: 088dc...d22

Link gjerne til hvor du har dette fra? Galakseavisen:fnise:?

Anonymkode: 14a1a...84c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...