Gå til innhold

Aryamili prøver igjen <3


Aryamili

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Aryamili said:

12+2 - Ultralyd 

Hei mini:hjerte:

Nå kan jeg ikke kalle deg spiren min lenger 

For i dag har vi sett at du er et lite, aktivt menneske

Ingen ord kan beskrive følelsen av å se deg sprelle, sparke, bokse og turne inni meg

Det er så surrealistisk. Det slår to hjerter inne i meg. Å se lille sprelle og sparke uten å kjenne noe var veldig merkelig, men likevel utrolig koselig. Det må være noe av det fineste jeg har sett i mitt liv :hjerte:

Tenk at for 3 mnd siden så var alt så annerledes. Skummelt, vondt, deprimerende. Og nå er alt er glemt, men takknemmeligheten er der, og jeg føler meg heldig. Rett og slett :hjerte:

Ble satt frem igjen og gynekologen mente jeg var 12+2 som stemmer med første dag i siste menstruasjon :yvonne:

Ganske surrrealistisk, ja! Flott at alt er i orden! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Første svangerskapskontroll er overstått. Jeg var lykkelig, bekymringsløs (man blir vel kanskje aldri 100 % bekymringsløs, men jeg nøt tilværelsen og koset meg med mini i magen), optimistisk. 

Jeg trodde at etter at vi trosset PCOSen og ble gravide, så skulle jeg endelig få slippe bekymringene PCOS innebærer.  Vel, jeg ble beroliget av alle. Begge gynekologene, fastlegen. Du er frisk, utenom at du har PCOS. Risikoene er knyttet overvekt, du er jo ikke overvektig. 

Jeg var bekymret for diabetes. Insulinresistens. Det var det bare jeg som var. For jeg er jo ingen typisk person med PCOS. Jeg blir forbannet av å tenke på det nå. For man stoler jo på det som blir sagt, av fagpersoner. Selv når man skulle ønske de hadde sjekket litt grundigere. Vært helt sikre. Fulgt litt ekstra med.

Og jeg skulle jo selvsagt insistert. På en glukosebelastningstest. Ikke gitt meg.

Vel. På 1. svangerskapskontroll så målte vi langtidsblodsukker. Og det var for høyt. Såpass høyt at jeg bør henvises.

Men tror dere ikke at jeg bare ble sendt hjem fra laben med beskjed om at "legen kontakter deg hvis han mener det et grunn for det".

Skulle ikke vært lov å sende folk hjem, i en langhelg, med en beskjed om at man har verdier i kroppen som kan skade fosteret.

Den dårlige samvittigheten for isen jeg spiste for 2 uker siden, for at jeg har spist brød, drukket juice, spiser meg innvendig.

Jeg har grått av frustrasjon over ikke å vite hva som skal skje videre. Tør knapt å spise.

Men legen henviser hvis han mener det er behov for det....

Flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det er såpass høyt at du bør henvises? Sa de på labben det? Regner med at det var akkurat i grenseland i tilfelle. :Nikke:

Det er nye retningslinjer på svangerskapsdiabetes nå, det er mye lettere å "få" det enn tidligere. Jeg har ei venninne med en baby på en måned. Hun hadde svangerskapsdiabetes etter nye retningslinjer, ikke etter gamle. 

Det føles surt ut og dårlig informasjon virker det som du har fått også. Men ha ikke dårlig samvittighet!:yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Tonio skrev:

Hvordan vet du at det er såpass høyt at du bør henvises? Sa de på labben det? Regner med at det var akkurat i grenseland i tilfelle. :Nikke:

Det er nye retningslinjer på svangerskapsdiabetes nå, det er mye lettere å "få" det enn tidligere. Jeg har ei venninne med en baby på en måned. Hun hadde svangerskapsdiabetes etter nye retningslinjer, ikke etter gamle. 

Det føles surt ut og dårlig informasjon virker det som du har fått også. Men ha ikke dårlig samvittighet!:yvonne:

Jeg leste på helsenorge. 

Nei, prøver å ikke ha dårlig samvittighet for jeg visste jo ikke.. Men skulle bedt om bedre oppfølging, visste jo at jeg er i risikogruppen. I følge helsenorge skal de med langtidsblodsukker over 6.5 % henvises til spesialisthelsetjenesten, og min verdi var 7 %..

Uansett er det ingenting jeg kan gjøre før tirsdag, utenom å holde meg unna sukker. Det har jeg i hvert fall vært flink til 😊

Endret av Aryamili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tonio skrev:

7 er ikke veldig ille altså. Er bare mindre som skal til enn før. :Nikke:

Håper du har rett :hjerte: Ordner seg nok :)Takk for beroligende innspill :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update:

Legen mente prøven måtte være feil, så vi tok en ny. Og den var 4.9 % :yvonne:

Jeg har jo virkelig holdt meg unna karbohydrater i løpet av uka, men verdien kan visstnok ikke synke så fort :)

Kontrollmåling om 2-3 uker, for å være helt sikker, men heldigvis var verdien trolig feil :nori:

Jeg er så lettet. En verdi på 7 % indikerer ikke bare svangerskapsdiabetes, men er diagnostisk for diabetes type 2... Så han hadde tenkt å henvise meg hvis den var rett.

Alt ser ut til å være bra :hjerte: Det satte likevel en støkk i meg, så kostholdet vil nok være betydelig bedre fremover.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag våknet jeg, og kjente at 

jeg er lykkelig

akkurat nå

:hjerte:

--

Dere som har hatt prøverdagbok og senere graviditetsdagbok, opprettet dere ny eller flyttet dere prøverdagboken over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har du bestemt deg for om du vil flytte dagboken eller starte en ny? :) Jeg hadde en eldgammel generell dagbok som jeg begynte å bruke litt som prøvedagbok i PP3. Spiren satt i PP4, og jeg hadde nesten ikke skrevet noe om prøvingen. Derfor opprettet jeg en ny graviddagbok.

Hvordan går det med deg? Når har du OUL? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.6.2018 den 15.59, sullå skrev:

Har du bestemt deg for om du vil flytte dagboken eller starte en ny? :) Jeg hadde en eldgammel generell dagbok som jeg begynte å bruke litt som prøvedagbok i PP3. Spiren satt i PP4, og jeg hadde nesten ikke skrevet noe om prøvingen. Derfor opprettet jeg en ny graviddagbok.

Hvordan går det med deg? Når har du OUL? :)

Nå er dagboka flyttet :yvonne:

Det gå fint, takk som spør! Har slitt en del i varmen, og er helt utslitt nå grunnet dårlig søvn. Kvalm og vondt i hodet. Håper det går over nå som det skal bli litt mindre varmt :)Tror ikke det har så mye med graviditeten å gjøre, heller lite søvn over flere uker.

Kjenner ikke så mye til at jeg er gravid for øyeblikket, men magen har begynt å vises. Tror noen på jobb mistenker litt at jeg er gravid, da jeg til vanlig har "innovermage" som nå står litt ut 😄 Av en eller annen grunn ønsker jeg å vente til etter OUL med å si det til alle, uten at jeg vet helt hvorfor. Er ikke helt klar enda :)  Uansett prøver jeg ikke å skjule det heller.

Har OUL 25. juni og er litt nervøs, men gleder meg mest. :ninuskapus: Håper jeg kan kjenne liv før den tid!

Hvordan går det med deg og lille? :gravid: Kjenner du mye spak? :ninuskapus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med OUL 25. juni! Nærmer seg jo det! :) Forstår at du vil vente med å fortelle det til "alle" ennå. Jeg hadde det helt likt, samtidig som jeg ville rope det ut til hele verden! Rar følelse.

Både jeg og lille har det fint! Heldigvis litt kaldere i dag, fungerer bedre når det ikke er 25-30 grader ute... Kjenner spark hver dag, og det er veldig koselig! :hjerter: Gled deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at dere holder det litt for dere selv frem til OUL! Jeg er en skravlebøtte med følelsene utenpå, så det hadde jeg aldri fått til, men det må være fint å ha det litt mer innenfor familien en stund til og. Håper du får bedre søvn nå fremover! Det er så slitsomt å ikke sove nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.6.2018 den 17.24, sullå skrev:

Så spennende med OUL 25. juni! Nærmer seg jo det! :) Forstår at du vil vente med å fortelle det til "alle" ennå. Jeg hadde det helt likt, samtidig som jeg ville rope det ut til hele verden! Rar følelse.

Både jeg og lille har det fint! Heldigvis litt kaldere i dag, fungerer bedre når det ikke er 25-30 grader ute... Kjenner spark hver dag, og det er veldig koselig! :hjerter: Gled deg :)

Gleder meg VELDIG ❤️ Kjenner litt på at jeg vil rope det ut også :fnise: Får si det når det føles naturlig.😊

3 timer siden, lille_frosk skrev:

Så koselig at dere holder det litt for dere selv frem til OUL! Jeg er en skravlebøtte med følelsene utenpå, så det hadde jeg aldri fått til, men det må være fint å ha det litt mer innenfor familien en stund til og. Håper du får bedre søvn nå fremover! Det er så slitsomt å ikke sove nok.

Jaa, vi har ikke bestemt oss for det, men tror det blir sånn :) Sover litt bedre nå, så håper jeg energien kommer tilbake og :sove:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite av gynekologen min nylig at livmorslimhinnen min bare var på 3 mm på dag 11 i syklusen. De nevnte jo at den vart "litt tynn" da jeg var der for sjekk, men HELDIGVIS hadde jeg vett til å la være å spørre om hvor mange mm den var.. For ut fra det man leser på nettet, er dette veldig lite på dag 11. Men tydeligvis fikk den en god innspurt før egget løsnet og skulle feste seg, for feste seg gjorde det. ❤️ Tror jeg ville blitt demotivert og kanskje mistet troa litt hvis jeg hadde fått vite tallet. Ikke minst ville jeg bekymret meg for SA, for sannsynligheten for dette øker visst også hvis den har vært tynn..

Noen ganger er det bedre å ikke vite! Føler meg om mulig enda heldigere siden det klaffet selv med en del odds mot oss ❤️ 

Jeg er blitt så glad i lille mini ❤️ 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg til jordmor. Litt usikker på hva jeg skal spørre om :fnise: Bestilte egentlig time i uke 24, men de vil gjerne ha meg inn før det også, så why not :) Kan jo høre litt om ferie og sånn, skal egentlig til Italia i begynnelsen av august, men jeg har jo aldri gjort dette før, så aner ikke om det er en dårlig ide å reise i uke 24/25.. :vetikke: Har vært i fin form hittil, men det kan vel endre seg. Ellers går dagene, mannen jobber en del og jeg prøver å holde samme tempo som før, både på jobb og ellers, men kjenner nok på at jeg blir fortere sliten og orker mindre.

Endret av Aryamili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...